Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Techniek overige

Techniek overige alleen voor dingen die ├ęcht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 12-04-2019, 08:39
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Je stuurinrichting in goede staat brengen zal meer opleveren dan stuurbekrachtiging inbouwen. Een 300-serie (zelfs een 360) stuurt heel licht als alles in goede staat is.

Ik heb zelf twee 360's met stuurbekrachtiging gehad en kan als ervaringsdeskundige zeggen dat ik liever zonder heb, mits de stuurinrichting in goede staat is. Zodra topmounts zijn uitgezakt, dan gaat ie zwaar sturen.

Een tijdje geleden heb ik een complete set voor stuurbekrachtiging voor 200 euro verkocht. Je komt ze zo nu en dan nog wel tegen voor deze prijs.
Met citaat antwoorden
Oud 12-04-2019, 09:26
SimonVolvo SimonVolvo is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Ikzelf hoef geen stuurbekrachtiging maar mijn vrouw wil het graag. De 343 is mijn modernste wagen en ik vind het ook licht sturen lichter dan de Amazon en Duett mja als ik 'm wil houden zal ie wat lichter moeten sturen.
En ik heb geen anderhalf maansalaris over voor iets dat ik liever zelf doe, mijn auto's zien de garage slechts als ze voor de verplichte APK moeten,helemaal de 340 dat is mijn lego-autootje.

Ik merk wel dat een simpele vraag in een topic veel verwarrend stof doet opwaaien, de meerderheid lijkt zijn mening kwijt te moeten ipv in te gaan op de vraag.
Helaas rijd mijn auto niet op milieuvriendelijke CO2 neutrale zuivere meningen, die ongevraagd mijn tank komen vullen.
Met citaat antwoorden
Oud 12-04-2019, 10:11
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Prima reden. Er is dus wel aan te komen, voor rond de 200 euro. En jij kan het dus zelf inbouwen.

Mijn tip blijft om eerst te zorgen voor een top staat van je stuurinrichting. Ik heb enkele honderdduizenden kilometers rijervaring met de 300-serie en weet hoe zwaar ze kunnen sturen, maar ook hoe licht ze kunnen sturen als alles goed is. Ik kan jouw 343 niet op afstand beoordelen, maar gezien de leeftijd bestaat de kans dat de topmounts doorgezakt zijn en dat de taatslagers vervangen moeten worden.

Een eenvoudige vraag leidt dus tot tips die je verder kunnen helpen, want jouw doel is niet 'stuurbekrachtiging', maar jouw doel is 'licht sturen', toch?
Met citaat antwoorden
Oud 12-04-2019, 11:03
SimonVolvo SimonVolvo is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Bedankt Luc, ik sleutel (meestal) graag maar ken niet de juiste temologie, wat zijn topmounts en taatslagers?
Ik ga sowieso de rubbers van de draagarmen vervangen voor PU en de voorwiellagers vervangen 1 heeft iets speling en een lager kost een drol dus beter zonder speling verder.
En haast heb ik niet mijn vrouw heeft de Panda op LPG en de 343 uit '84 moet nog 5 jaar wachten op die brandstof (dankzij de VVD).
Met citaat antwoorden
Oud 17-04-2019, 17:43
Alexdepalex's Avatar
Alexdepalex Alexdepalex is offline
Frequente Gast (geen lid)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SimonVolvo Bekijk bericht
Bedankt Luc, ik sleutel (meestal) graag maar ken niet de juiste temologie, wat zijn topmounts en taatslagers?
Ik ga sowieso de rubbers van de draagarmen vervangen voor PU en de voorwiellagers vervangen 1 heeft iets speling en een lager kost een drol dus beter zonder speling verder.
En haast heb ik niet mijn vrouw heeft de Panda op LPG en de 343 uit '84 moet nog 5 jaar wachten op die brandstof (dankzij de VVD).
De topmounts kun je zien in de motorruimte, die twee 'bulten' die je ziet, daar zit de voorwielophanging bevestigd (o.a.) daar waar je direct inkijkt zijn de topmounts.
Daarin zitten de taatslagers, waar je gehele veerpoot in kan draaien, omdat het onderdeel is van je stuurinrichting.
Als dat versleten is, dan loopt het sturen uiteraard ook zwaarder.

Excuses voor de CO2-vriendelijke mening, maar dat was enkel een reactie op je eigen ongefundeerde mening, waarmee ik je vriendelijk op de feiten wees.
Laten we daar maar over ophouden.

Hier een topic waar je misschien wat aan hebt;
http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=7750
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: