Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > de Showroom

de Showroom show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 20-01-2014, 21:09
brahov's Avatar
brahov brahov is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Project: Volvo 340 -> 1.7 turbo (Volvo 440)

Mede volvo-rijders,

Aangezien mijn net-gekochte wat mankementen vertoont vanuit het hart (1.7 carburateur motor) die te maken hebben met de carburateur sta ik voor de volgende keuze:

Carburateur revisie:
Minimale kosten 110,- (Revisie set + Nieuwe vlotter)
Verwachte kosten 160,- (Revisie set + Nieuwe vlotter + Reserve carb)
Voordelen: Makkelijk, risicoloos, goedkoop(st) en klaar vr de sneeuw

Engine swap:
Minimale kosten 150,- (Complete 1.7 turbo motor uit een 440 incl electronica en toebehoren)
Verwachte kosten 250,- (1.7 motor + kleine onderdelen)
Voordelen: Vermogen!!, Betrouwbaarheid (injectie), Leerzaam en wellicht waarde vermeerderend?

Mijn vraag is: wat vinden jullie van het project?
Ik denk te weten wat de knelpunten van de turbo zijn (past niet standaard, inlaat/uitlaat-spruitstuk omlassen, electronica, delen van het dragende chassis van de 340 moeten uitgeslepen worden, koppeling gaat waarschijnlijk slippen bij 120 pk) en dat dit waarschijnlijk meer tijd gaat kosten dan ik nu denk.

n van de forumgangers hier heeft zijn zorgen al zeer concreet geuit en dat is (gezien zijn ervaring met de swap) al heel erg nuttig maar ik hoor graag van zoveel mogelijk kanten en in zo diep mogelijk detail wat jullie hier van denken.

Alvast bedankt voor de reacties,

Bram
Oud 20-01-2014, 22:42
Joris's Avatar
Joris Joris is offline
Frequente Gast (geen lid)

mocht het alleen om de carburateur gaan zou ik gewoon een 1.7 of 1.8 n/a injectie pakken! er komt meer bij kijken dan je denkt
Oud 20-01-2014, 23:01
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brahov Bekijk bericht
Mijn vraag is: wat vinden jullie van het project?
Ik denk te weten wat de knelpunten van de turbo zijn (past niet standaard, inlaat/uitlaat-spruitstuk omlassen, electronica, delen van het dragende chassis van de 340 moeten uitgeslepen worden, koppeling gaat waarschijnlijk slippen bij 120 pk) en dat dit waarschijnlijk meer tijd gaat kosten dan ik nu denk.
-Aandrijfas kan dit dit vermogen niet aan waardoor de vertanding weg vreet.
-Herkeuring bij RDW doordat het vermogen de helft meer wordt.
-Andere remmen e.d. nodig voor bovenstaande herkeuring.

Dat is wat ik zo even kan bedenken...

Ik zou het in elk geval niet aandurven. Ombouwen naar 1.7 multipoint injectie uit een vroege 440 lijkt me dan op zich nog wat beter bereikbaar, en daar is ook meer over te vinden hier op het forum.
Ik geloof zelfs dat het onderblok kan blijven zitten, en het dus enkel de kop en computer is wat je in moet bouwen, maar dat heb ik ook maar ergens gelezen...
Met citaat antwoorden
Oud 20-01-2014, 23:17
Joris's Avatar
Joris Joris is offline
Frequente Gast (geen lid)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door General Custom Bekijk bericht
-Aandrijfas kan dit dit vermogen niet aan waardoor de vertanding weg vreet.
-Herkeuring bij RDW doordat het vermogen de helft meer wordt.
-Andere remmen e.d. nodig voor bovenstaande herkeuring.

Dat is wat ik zo even kan bedenken...

Ik zou het in elk geval niet aandurven. Ombouwen naar 1.7 multipoint injectie uit een vroege 440 lijkt me dan op zich nog wat beter bereikbaar, en daar is ook meer over te vinden hier op het forum.
Ik geloof zelfs dat het onderblok kan blijven zitten, en het dus enkel de kop en computer is wat je in moet bouwen, maar dat heb ik ook maar ergens gelezen...
herkeuring is geen probleem, remmen ook niet..

denk eerder aan benzine toevoer problemen, electronica rommel, er komt altijd meer bjj kijken dan je denkt.. je bent zo 500 euro verder en dan moeten de eerste kilometers nog gemaakt worden!

een blok, mss kapotte turbo
vloeistoffen, van de action of dure?
pakkingen en keerringen
brandstofleiding en pomp
koppeling, drukgroep
zelf aandrijf as maken of een aantal originele op voorraad
enz..

ik raad het je zeker niet af, het is leerzaam en leuk om te doen.. ik heb ook geen idee van je sleutelskills, maar een motor (netjes) ombouwen in een auto waar ie niet in hoort geeft altijd een hoop onverwachte problemen!

ik zou inderdaad eerst voor alleen injectie gaan, heb je dat draaiend dan kan die turbo altijd nog
Oud 20-01-2014, 23:53
setsunakaede setsunakaede is offline
Forum Admin

Herkeuring moet je zowiezo doen als je een complete engineswap doet, aangezien ook de n/a injectiemotor een andere motorcode heeft (b18 vs b172).

Tenzij je natuurlijk het onderblok laat zitten en alleen de kop + aanverwante zooi vervangt... Maar dan krijg je weer andere complicaties, ik denk zo maar even los: sensorposities, je blok moet leeg (olie + koelvloeistof), distributie timing...

@ Bart: Voor zover ik heb begrepen kan de aandrijfas 120PK nog nt aan, zolang je maar niet gaat clutch-dumpen. Maarja, je rijdt in een turbo of niet, natuurlijk, dus sjah..., je wil tch als eerste bij het stoplicht weg zijn...
Oud 21-01-2014, 00:26
eipmiw eipmiw is offline
V3C Clublid

Volgens mij heb ik nog een 1,7 carb. liggen
Stuur even PB-tje
Met citaat antwoorden
Oud 21-01-2014, 01:18
Fabian's Avatar
Fabian Fabian is offline

Zeker doen!

Daarnaast niet vergeten:

-Uitlaat maken (downpipe + de rest, je kan ook de originele uitlaat proberen passend te maken..)
-(Intank) brandstofpomp assembly
-Brandstofleidingen + filter
-Intercooler buizen aanpassen
-Intercooler passend maken

Trouwens, pak wel een 215mm koppelingsplaat van een alfa 145 oid. Ik heb er nog een liggen als interesse hebt. In combinatie met de originele 215mm turbo drukgroep kan dat een hoop hebben. Mits dat je een laat type b18ft hebt. Met een 215mm set.

Met vriendelijke groet,
Fabian Bijlsma
Oud 21-01-2014, 07:01
brahov's Avatar
brahov brahov is offline

Bedankt voor alle reacties! Gaat hier een stuk sneller dan ik gewend ben op andere fora.

Wat betreft de 1.7 of 1.8 n/a injectie: past deze zonder hort of stoot? Ik neem aan de deze ook cross-flow is en dus een (inlaat)spruitstuk heeft waar deze niet standaard zit.. Komen hier niet (in mindere mate) dezelfde problemen uit als bij de turbo? (Ook een in-tank brandstofpomp + leidingen, elektronica, etc.)

Zit het grote verschil hem dan puur en alleen in het bakken van een downpipe, wat intercooler slangen en natuurlijk het meest voor de hand liggende probleem: het lassen van het (aluminium) inlaatspruitstuk?
Oud 21-01-2014, 10:35
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Tip: zoek op engelse forums. Daar wordt vaker een 340 1.7 omgebouwd, want in een rechtsgestuurde auto is het zo ongeveer plug & play. In een links gestuurde auto is inderdaad het inlaatspruitstuk het grote probleem, want die moet je omlassen.
Met citaat antwoorden
Oud 21-01-2014, 10:52
setsunakaede setsunakaede is offline
Forum Admin

Dat inlaatspruitstuk heb je ook nog met een n/a injectie, het verschil tussen n/a en turbo zijn de plaatsing + montage van de turbo, koelsysteem, downpipe, uitlaat, intercooler + pijpwerk, elektronica is ook nog iets ingewikkelder begreep ik.

Ik weet niet hoe het met de turbo is, maar de n/a injectie is niet echt "crossflow"... het inlaatspruitstuk loopt ver het kleppendeksel heen maar gaat de kop in aan dezelfde kant als de uitlaat.
Oud 21-01-2014, 11:11
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

hmm, probeer eens een 1.7 multipoint injectie uit een vroege 440. Die zijn veel pittiger dan de latere 1.8 monopoint, goedkoop te krijgen en volgens mij op elke straathoek te vinden.

Zeer betrouwbaar, simpel en degelijk. Alleen de bedrading is waardeloos. Erg vlot en ook nog eens zuinig! En een stuk makkelijker dan een turbo...
Oud 21-01-2014, 11:17
Kevin's Avatar
Kevin Kevin is offline
Forumbeheerder

Multipoint uit de vroege serie is absoluut een stuk betrouwbaarder. De bekende B18U's uit de latere series hebben altijd eens in de zoveel tijd problemen met het "stappenmotortje". Van de week nog bij de auto van mijn tante (440 1995) staan %$^&*#$ omdat die weer eens stond te dansen tussen 700 en 1500 toeren...
Met citaat antwoorden
Oud 21-01-2014, 12:29
brahov's Avatar
brahov brahov is offline

Duidelijke verhalen, dan blijft er dus n (best wel groot) probleem over en dat is het inlaatspruitstuk!?

Heeft iemand hier ervaring met deze swap (en dus het omlassen) en de hieraan verbonden kosten? Of moet ik dan toch wachten tot zondag (Volvo Mania weer online)?
Oud 21-01-2014, 12:30
brahov's Avatar
brahov brahov is offline

Trouwens, als iemand nog een injectie 1.7 (compleet) in goede staat heeft liggen hou ik me warm aanbevolen voor een pm.
Oud 21-01-2014, 12:57
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Je zou ook een Renault 21 1.7 carburateur en nokkenas kunnen overwegen. Die blokken hebben standaard 90 100pk. Dat is denk ik de aller makkelijkste ombouw, maar moeilijk te vinden en ik heb op internet nog niemand gevonden die dat ooit heeft gemaakt.
Met citaat antwoorden
Oud 21-01-2014, 13:10
Fabian's Avatar
Fabian Fabian is offline

Meer informatie kan je vinden in mijn forumtopic,

http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6685

Daarnaast mijn andere ombouwproject, welke ik niet hiervoor had geplaatst op het forum,

https://plus.google.com/photos/11661...217?banner=pwa

Als er verdere vragen zijn, geen probleem.

Met vriendelijke groet,
Fabian Bijlsma
Oud 27-01-2014, 14:07
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door General Custom Bekijk bericht
Je zou ook een Renault 21 1.7 carburateur en nokkenas kunnen overwegen. Die blokken hebben standaard 90 100pk. Dat is denk ik de aller makkelijkste ombouw, maar moeilijk te vinden en ik heb op internet nog niemand gevonden die dat ooit heeft gemaakt.
en de ontsteking niet vergeten
Met citaat antwoorden
Oud 27-01-2014, 15:10
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk bericht
en de ontsteking niet vergeten
Die zoek ik dus nog om het helemaal compleet te maken, maar aan R21 spullen is echt hl moeilijk aan te komen tegenwoordig... Veel kans probeer ik het dus maar met de originele ontsteking, met de try & error methode
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: