Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Discussie > Het V3C Cafe > off-topic showroom

off-topic showroom laat hier je aanwinsten en projecten zien die NIET met de volvo 300 serie te maken hebben

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 16-03-2009, 16:13
Ruben Ruben is offline
Frequente Gast (geen lid)

Project Dignitas, De 242 Turbo Intercooler

Volvo 242 Turbo (origineel intercooler) uit 1984.
Belgische wagen, gebouwd voor de VS markt echter nooit in de States geweest.
Verkocht aan een medewerker van het Amerikaans leger in Europa. Aantal keren doorverkocht binnen deze gemeenschap en uiteindelijk bij mij terecht gekomen.

Speclist:

Motorisch:
B23ET in 2002 gereviseerd, +/- 20 000 klm gereden sindsdien
1000 405 cillinderkop, port&polish
V nokkenas
B21FT Kjet, VS kjet met lambda feedback
NPR intercooler, compleet alu
3” uitlaat
B21F inlaatspruitstuk
Electrische fan
Unitek koppelingsplaat en drukgroep
Unitek 1e overmaat zuigers
Nieuwe motorkabelboom (vaak problematisch bij kjet auto’s)
IPD radiateur upgrade: 3 row
90+ uitlaatspruitstuk
Phenolic spacers
8mm silicone bougiekabels
Stage 0: nieuwe olie, koelvoeistof, oliefilter, bougies, bougiekabels (koppakking+inlaat+uitlaat)

Onderstel (+/- 2002 geinstalleerd):
Bilstein HD
Harde verlagingsveren
IPD 25 mm stabilisatorstangen (voor en achter)
Poly bussen (overal)
IPD lower chassis brace
IPD/cherry turbo upper brace/veerpootbrug
Volvo 242 GT veerpoot-schutbord bruggen
17” Polaris 5x dus ook reservewiel
RVS omvlochten remleidingen
Gereviseerde remklauwen
Schijven 30 000 klm oud

Etc
Flathood
IPD alu carterbeschermingsplaat
Ecodes
Schuifdak
Lederen interieur
R sport stuur
Unitek drukgroep en koppelingsplaat (4 puck)

In Januari heb ik de auto opgehaald, waarna hij tot vorige week stil heeft gestaan.
Om de auto normaal rijdbaar te krijgen moest ik op 3 plekken nieuw tapeinde in de cillinderkop plaatsen en het oude uitboren. Omdat helaas vrij snel bleek dat dit uitboren niet met de kop op het blok zou gaan lukken heb ik vorige week zondag de cillinderkop van het blok gehaald. Zonde want de koppakking was pas 5000 klm oud.

Maandag is de kop naar een motorrevisie bedrijf gebracht om te laten fiksen. De volgende dag kon ik de kop ophalen. 8 x tapeind vervangen door heliocoils. Oorzaak voor deze afgebroken tapeinden waarschijnlijk het ontbreken van een goede steun voor de downpipe en een flexibel stuk.
Bij de Volvo dealer de nodige pakkingen en een olie filtertje gekocht.

Omdat er op dit blok nog een pre 1990 uitlaatspruitstuk zat dat t.o.v een 90+ uitlaatspruitstuk in een vermogensverlies van tussen de 5-15 pk resulteert wilde ik dit natuurlijk meteen vervangen door een 90+ uitlaatspruitstk. Wellicht nog belangrijker dan de vermogenswinst die hierbij komt kijken is het feit dat de turbo nu apart van het spruitstuk van het blok te demonteren is.
Wat een k*t ding zo'n oud type spruitstuk, helemaal bij een 240 waar er onder de motorkap sowieso iets minder ruimte is. Omdat ik dit spruitstuk wilde monteren moest de lambdasonde die in het oude spruitstuk gemonteerd zat naar de downpipe worden verplaatst. Om straks met een wideband de verbranding goed in de gaten te kunnen houden is er meteen een tweede lamdasonde aansluiting op de downpipe gezet. Om het afbreken/scheuren van de studs te voorkomen is er ook een flexibel stuk in de downpipe gezet.

Woensdag, het blok weer dicht gemaakt. Kop erop, inlaat spruitstuk met phenolic spacers gemonteerd en de kabelboom aangesloten.

Vrijdag, de ontsteking, nokkenas en krukas weer goed gezet (timing). Downpipe onder de auto uit gehaald en mee naar huis genomen voor de volgende dag.

Zaterdag, (zoals boven beschreven) downpipe aangepakt, 2x lambdasonde bung in gelast, flexstuk tussen gezet (super bedankt JW!) en het 90+ spruitstuk uitgefreesd voor betere flow en om scheuren van het gietijzer te voorkomen.

Zondag, spruitstuk pas gemaakt voor het B23ET blok en gemonteerd, turbo gemonteerd, leidingen aangesloten.

Maandag/vandaag, alle intercooler buizen aangesloten, downpipe gemonteerd, radiateur gevuld en de auto gestart. Na 2 maanden niet te hebben gelopen en toch weer het nodige werk was ik erg blij dat het de eerste keer meteen raak was. Open downpipe redblock klinkt toch echt erg gaaf.
Kwam er wel meteen achter dat de olie aanvoer niet meer helemaal goed afdicht. Nu kan de turbo e.d. er dus weer af, moet ik de olie aanvoer in het blok afdichten en de olie aanvoer bij de waterpomp gebruiken met een flexibele aanvoer. Eigen schuld dikke bult, dit had ik gisteren moeten doen, ik had de slang liggen. Zo'n flexibele aanvoer maakt het sleutelen ook een stuk aangenamer.

Hopelijk is de 242 komende week rijdbaar met een werkende olie aanvoer. Dan kan ik naar de RDW, daarna naar de APK en hopelijk naar de Elandrun.

Mods voor de toekomst:

Nieuwe hoofdremcillinder

Herindelen motorruim (accu en ruitenwisservloeistofreservoir naar de kofferbak, intercooler en rad 5 cm naar voren)

Ombouw naar E85

Andere nokkenas, KG2T/RSI stage 2 (komt deze week binnen).

Andere turbo of een Cosworth T3/T4 of een .63 volvo turbine met een T4 compressor kit.

Grotere injectoren gelijk aan GrpA 242 injectoren (komen deze week binnen)

Misschien nog een andere kop klaar maken, met wat grotere kleppen aan de uitlaatkant en sterkere klepveren.

86+ front ombouw.

2 plekjes (roest) aanpakken.

Etc.

Ik begrijp dat het nogal saai is om een lap tekst zonder plaatjes te moeten lezen. Ik heb tijdens het sleutelen flink wat foto's gemaakt, zal ze zo snel als mogelijk plaatsen.

Voor hulp bij het sleutelen wil ik vooral JW bedanken (Martijn jij ook). Als bron van inspiratie en mentale ondersteuning wil ik Philip bedanken.
Ook het ophalen van de auto was zonder JW en Philip niet gelukt, bedankt!

Laatst aangepast door Ruben : 17-03-2009 om 16:28
Met citaat antwoorden
Oud 16-03-2009, 17:34
Ruben Ruben is offline

Ok verplaatst, wellicht kan het dan beter naar motortuning oid?
Oud 16-03-2009, 17:37
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

een showroomtopic zonder V300 content hoort thuis in:

> Discussie > Het V3C Cafe > off-topic showroom

daar heb ik deze dus ook naartoe verplaatst.
Met citaat antwoorden
Oud 16-03-2009, 19:09
slb_340 slb_340 is offline
V3C Clublid

Klinkt heel cool. Hoeveel pk zit je nu op? GA je nog een dyno'tje doen (A) ???

We wachten met smart op de foto's!
Met citaat antwoorden
Oud 16-03-2009, 19:13
Ruben Ruben is offline

Een B23ET zit standaard op 182PK (+-) daarbij de goodies zoals in de lijst waarschijnlijk rond 230pk (vliegwiel) -15% aan de achterwielen.
Oud 16-03-2009, 19:21
Bodejodel's Avatar
Bodejodel Bodejodel is offline
V3C Clublid

Zelfs zonder foto's klinkt het al erg goed!
Oud 17-03-2009, 14:59
Ruben Ruben is offline

Net een nieuwe turbo gekocht (holset), ben benieuwd of dat wel gaat werken...
Oud 17-03-2009, 16:28
Ruben Ruben is offline

Ok nu met foto's.
Oud 19-03-2009, 12:43
Ruben Ruben is offline

Flink wat silicone koppelingen, verloopstukken ed besteld. Komen maandan of dinsdag binnen als het goed is.
Oud 19-03-2009, 16:32
Ruben Ruben is offline

Nieuwe injectoren zijn binnen. Zogenaamde Gouden injectoren. Gebruikt door Mercedes, Porsche en in de Grp A 242.

Oud 19-03-2009, 21:02
flip21 flip21 is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Dat gaan we binnenkort maar eens testen
Met citaat antwoorden
Oud 20-03-2009, 15:36
Ruben Ruben is offline

Vanochtend bij bedrijfje hier in de buurt geweest, hopelijk is mijn olie aanvoer probleem dadelijk opgelost.
Daarna meteen even naar de dealer om nieuwe koelwater slangen voor de radiateur te kopen, dan kan ik de intercooler en radiateur 5 cm verplaatsten en is er hopelijk een stuk meer ruimte om te sleutelen.
Oud 20-03-2009, 20:50
Bodejodel's Avatar
V3C Clublid

Goed bezig!
Wat is er zo bijzonder aan die injectoren?
Oud 21-03-2009, 00:27
Ruben Ruben is offline

Zijn een stuk groter en volgens sommigen moeilijk te vinden. Alles voor kjet wordt aangezien het een oud injectiesysteem is moeilijker te vinden. Daarbij zal het feit dat ze in de GrpA 242 zijn gebruikt wel bijdragen aan de gedachte dat ze bijzonder zijn. In principe zijn het gewoon grotere injectoren.
Ben wel benieuwd hoe deze injector upgrade met kjet gaat werken. Bij efi worden injectoren met een electrisch signaal/puls, bij kjet gaat dat allemaal mechanisch.

Oplossing voor de olie aanvoer is af.
De standaard aanvoer zit wat betreft plaatsing niet zo slecht maar omdat het een harde slang(/aanvoer) is, die niet echt te buigen is, kan dit bij het sleutelen lastig zijn en bij het terugplaatsen ook niet even leuk.
Een andere olie aanvoer maakt het dus al een stuk prettiger om aan de auto te werken, turbo wissel gaat zo een stuk sneller. Tevens lekte mijn aanvoer.

Een andere plek dan de standaard aanvoer waar je de olie vandaan kunt halen, zit net onder de waterpomp. Het was dan ook de bedoeling om die aansluiting te gebruiken.
Waarschijnlijk had voor mij al eens iemand gekeken of de plug, die deze aanlsuiting afdopt, te verwijderen was. Hierdoor was deze plug niet meer zonder er iets op te lassen, te verwijderen.
Daarom voor de volgende oplossing gekozen.
Banjo bout (oliefilter/oliekoeler setup) van 240/740/940 turbo.

Nu met 1/4" NPT draad.

Met flexibele olie aanvoer, die ik voorlopig even zal gebruiken. Zodra de andere turbo binnen is zal ik een rvs omvlochten teflon slang gebruiken.

Nu dit is opgelost hoop ik dat ik als ik morgen voldoende tijd heb alles weer in elkaar kan zetten en misschien de auto weer kan starten.

Vandaag (zaterdag) weer wat aan de auto gewerkt.

Zo ziet de oilfeed oplossing er in de auto uit.

De flexibele slang is ten opzichte van de harde leiding die er door Volvo op wordt gezet een verademing. Ontzettend veel makkelijker om mee te werken dan de standaard aanvoer.

Vandaag heb ik de turbo er weer opgezet. Leidingen (olie en water) aangesloten, downpipe aangesloten, olie ververst, nieuw oliefilter alles even gecontroleerd en de auto gestart. Voor het eerst weer een stukje met de 242 Turbo kunnen rijden. In de 2e versnelling maar 0.4 bar en toch al behoorlijk pittig.
Waarschijnlijk kan ik de uitlaat morgen (zondag) weer goed aansluiten, is alleen niet goed te doen omdat de auto niet op een brug staat.

Laatst aangepast door Ruben : 21-03-2009 om 18:49
Met citaat antwoorden
Oud 21-03-2009, 18:46
Ruben Ruben is offline

Plaatje van de nieuwe, sterkere klepveren.
Oud 23-03-2009, 11:13
Ruben Ruben is offline

Net bij de Volvo dealer geweest om wat spulletjes op te halen. Omdat ik de radiateur en intercooler graag wat naar voren wil verplaatsen, heb ik de radiateurslangen van een 240 zonder turbo gekocht. Deze hebben geen aansluiting voor de waterkoeling van de turbo, aangezien ik de waterkoeling niet wil handhaven is dit voor mij geen probleem.

De dop van het (koelwater)expansietankje dicht bij de 242 niet meer goed af, daarom heb ik meteen een nieuwe dop mee genomen. De nieuwe dop is een groene (ipv zwart) en heeft een hogere capaciteit dan de zwarte (70C zwart versus 150C groen iirc).
Oud 23-03-2009, 20:24
JW240 JW240 is offline
**Newbie**

mooi. de 242 liep goed gisteren!

ik herken wel wat stukjes werk hehe. nu pas zie ik de banjo die getapt is, erg mooi. goed idee =]

oh, trouwens, graag wil ik eens een zon nieuwe klepveer lenen zodat ik kan meten hoeveel sterker deze is vergeleken met de verschillende volvo klepveren die er zijn.
Met citaat antwoorden
Oud 24-03-2009, 14:37
Ruben Ruben is offline

Weer wat spullen binnen. Als ik deze week nog wat tijd over heb (tentamenweek) kan ik zoals eerder aangegeven de radiateur en ic verplaatsen. Ook meteen een paar meter vacuümslang gekocht, slang die er nu op zit is oud, poreus en niet echt netjes meer.
Oud 28-03-2009, 16:46
Ruben Ruben is offline

De doelstelling om met de 242 naar de Elandrun te gaan, haal ik niet. Tentamenweek heeft daar helaas een stokje voor gestoken.
Dan maar met de 740 GL (sinds gisteren weer op E85)

Afgelopen week zijn er wel weer wat onderdelen binnen gekomen.
Nokkenas, KG2T

Turbo, Holset H35

Ik weet nog niet zeker of ik deze turbo ga gebruiken, als ik een leuke Garret T3/T4 kan vinden is dat ook nog steeds een optie. We zullen zien.
Oud 28-03-2009, 19:26
Bodejodel's Avatar
V3C Clublid

Flinke jongen...
Ik moest even goed kijken wat voor vage constructie er in dat compressorhuis zat... maar dat was een aansteker...
Oud 03-04-2009, 16:51
slb_340 slb_340 is offline
V3C Clublid

Flink ding inderdaad! & mooi nokkenasje!
Met citaat antwoorden
Oud 19-04-2009, 22:56
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

is hij nu te koop of wat?
http://link.marktplaats.nl/227794460
Met citaat antwoorden
Oud 19-04-2009, 23:08
Ruben Ruben is offline

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door v0lv0freak Bekijk bericht
is hij nu te koop of wat?
http://link.marktplaats.nl/227794460

Mogelijk wel ja. Als ik niet krijg wat hij naar mijn mening waard is blijft hij mooi hier. Heb de kans gekregen om te werken aan mijn sportieve (auto)droom, kost natuurlijk wel het nodige, vandaar dat de 242 als feeler te koop staat. Heb er vandaag nog gewoon aan gewerkt, 242 past ook wel in het sportieve plaatje maar niet zoals ik dat zelf in gedachten had. Nja we zullen zien.
Oud 04-06-2009, 12:59
Bodejodel's Avatar
V3C Clublid

Ik heb vandag een 242 GT gespot. Uiteraard in zilver met oranje/zwarte striping. Daar zijn er volgens mij niet zo gek veel van in NL...
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: