Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > de Showroom

de Showroom show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 08-03-2017, 12:21
lukastp lukastp is offline
**Newbie**

Even voorstellen

Hallo leden,

Sinds begin januari ben ik de trotse bezitter van een volvo 340 uit 1985. Het betreft een 1.4, de meest kale die er ooit geleverd is.

Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg WhatsApp Image 2017-03-06 at 15.59.22.jpg (84,0 Kb, 262x gelezen)
Met citaat antwoorden
Oud 08-03-2017, 13:18
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Kijk aan, mooie auto, en nog erg mooi rood.
Nou heb je deze nog wel kaler, namelijk de "Winner"uitvoering.

Deze heeft geen interval op de ruitenwissers
Geen klok
Geen 12v aansluiting
En geen chrome raamlijsten, maar alles in het zwart.
En ook geen uitstelbare zijruiten achter.
Geen achterruitrij lichten
En Geen mist achterlicht.
Oja, ook geen stootstrips

En nog simpelere stof voor de bekleding.
Jij hebt er tweed in zitten als het goed is.

Aangezien dit een "DL" betreft zit dit er bij jouw als het goed is wel allemaal op

Veel plezier met je 340

www.naafdopjes.nl

Laatst aangepast door Steven340 : 08-03-2017 om 14:58 Reden: Stootstrips toegevoegd, bedankt J-L
Met citaat antwoorden
Oud 08-03-2017, 13:42
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Een winner van dit bouwjaar heeft volgens mij ook geen stootstrips.

Verder welkom hier. Charmant gezelschap op de foto!
Met citaat antwoorden
Oud 08-03-2017, 18:30
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Welkom!

Een heel leuk wagentje, netjes rood ook nog. Goed gepoetst of is het een binnenslaper geweest?

In elk geval veel plezier toegewenst met de auto.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 08-03-2017, 18:50
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Welkom, mooie auto!
Is die 144 ook van jou?

Volvo 360 injection 1988
Met citaat antwoorden
Oud 08-03-2017, 22:45
leonsteyns's Avatar
leonsteyns leonsteyns is offline
V3C Clublid

Welcome aboard!
Mooi setje zo.
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984), Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 440 GL B18U (1993), Volvo 440 B18U (1995)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Met citaat antwoorden
Oud 11-04-2017, 12:03
**Newbie**

Die 144 is ook van mij inderdaad. Dat is mn dagelijkse auto. De rode volvo is inmiddels vrijwel helemaal onder handen genomen, nieuwe remmerij rondom, motortje loopt weer, apk, paar kleine puntjes gelast (verder zit er helemaal geen roest aan de auto, hij heeft altijd binnen gestaan). Sinds een aantal dagen heb ik echter een probleem met de vario. Optrekken, wegrijden gaat allemaal lekker maar als ik tot stilstand kom zonder de neutraal knop op de pook in te drukken is het een heel ander verhaal... zodra ik bijna tot stilstand ben gekomen komen er allemaal hele bijzondere geluiden uit de bak, alsof deze niet in zijn vrij wil oid. Naar mijn weet is de vario ongeveer hetzelfde als op de scooters. Mijn vermoeden is dan ook dat bij laag toerental de blokjes die in en uitzetten niet meer terugtrekken waardoor de machine in een versnelling blijft staan en niet ontkoppeld is. Kan dit? Zijn er andere mogelijkheden? En hoe verhelp ik dit? Ik hoor het graag van jullie!

Lukas
Met citaat antwoorden
Oud 11-04-2017, 17:09
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Nou deze vario is toch wel iets anders dan die van een scooter.

Achterop de motor zelf zit een centrifugaal koppeling die vanaf ongeveer 1100 toeren begint aan te grijpen.
Door de knop op de pook in te drukken trekt hij de 2 koppelingsplaten nog een extra van elkaar af om er zeker van te zijn dat je tijdens het schakelen geen tandengeknars hoort. Dit werkt op het motorvacuüm.
De afstand tussen de platen stel je af met speciale vulplaatjes, wellicht dat deze bij jouw te krap staat???

Over de vario zelf staat ook veel info op de V3C website zelf.

Die geluiden zeggen mij verder niet zo veel, heb dat zelf nog nooit gehad.

www.naafdopjes.nl
Met citaat antwoorden
Oud 11-04-2017, 19:17
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lukastp Bekijk bericht
zodra ik bijna tot stilstand ben gekomen komen er allemaal hele bijzondere geluiden uit de bak, alsof deze niet in zijn vrij wil oid. Naar mijn weet is de vario ongeveer hetzelfde als op de scooters. Mijn vermoeden is dan ook dat bij laag toerental de blokjes die in en uitzetten niet meer terugtrekken waardoor de machine in een versnelling blijft staan en niet ontkoppeld is.
Heeft de auto kruipneigingen?
En als je rijdt, bijvoorbeeld 30km/h, en je laat het gas los zonder te remmen, rem je dan af op de motor? En wordt dat effect veel minder bij een km/h of 10-15?

De variomatic en de koppeling van de 340 werken inderdaad op het zelfde principe als een scooter.
De koppeling verschilt echter van een scooter doordat een scooter gebruikmaakt van een soort trommelrem-achtige constructie waarbij een 3-tal segmenten tegen de binnenkant van de trommel aandrukken onder invloed van de centrifugaalkracht. Een Volvo 340 heeft een droge koppelingsplaat zoals een handgeschakelde auto, deze wordt ook tegen het vliegwiel aangedrukt zoals de koppelingsplaat van een handgeschakelde auto. Echter, in plaats van de koppeling in te drukken heeft DAF een systeem met een mechaniek bedacht dat deze taak (weliswaar omgekeerd) overneemt van de bestuurder. Het resultaat is het zelfde als bij een scooter: door middel van een toerentalverhoging van de motor grijpt de koppeling aan.
De vulplaatjes waar Steven het over heeft beïnvloeden het toerental waarbij de koppeling aangrijpt, zoals de trekveertjes dat doen bij een scooter. Volvo heeft een bepaalde afstand tussen het vliegwiel en de koppelingsplaat voorgeschreven, die stel je af met vulplaatjes. Iets wat bij een scooter nooit afgesteld hoeft te worden behalve als je gaat opvoeren.

De variomatic werkt ook ongeveer het zelfde als van een scooter, alleen is wat uitgebreider. Ten eerste heb je 2 varioriemen t.o.v. 1 riem bij een scooter. Bij een scooter heb je 2 poullies waarover de riem verschuift waardoor de scooter harder en zachter gaat. Die poullies bewegen van elkaar af en naar elkaar toe met een bepaalde karakteristiek door middel van gewichten (''variorolletjes'') en een veer (drukveer). De Volvo 340 heeft deze ook, alleen kun je die niet wisselen zoals bij een scooter. DAF heeft hier een handiger systeem voor bedacht, namelijk het beïnvloeden van de schijfafstand met behulp van motorvacuüm. Zo kun je onder het rijden beïnvloeden wat de variomatic doet, snel optrekken (kickdown) of economisch rijden. Als je hier meer over wilt weten, zoek eens op het forum naar de ''caravanschakelaar''.

Het belangrijkste voor het probleem wat je nu hebt is even ovenstaande vragen beantwoorden zodat we kunnen trubble shooten.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 12-04-2017, 00:02
**Newbie**

Ik heb het idee dat remmen op de motor pas bij zo'n 40km/h merkbaar is en vanaf 30 doet ie dat nog wel een beetje maar niet merkbaar meer dan met 10/15kmh. Verder werkt ook de knop niet optimaal want als ik van p naar r naar drive ga wil de bak nog wel eens knarsen, een heel naar geluid en gevoel.
Met citaat antwoorden
Oud 12-04-2017, 17:00
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Dat knarsen komt omdat de koppeling dan aangrijpt.
Dit kan zijn omdat het stationair toerental te hoog staat afgesteld, of omdat de vacuüm ontkoppelaar niet goed werkt, welke je moet de knop boven op de pook in werking zet.

www.naafdopjes.nl
Met citaat antwoorden
Oud 12-04-2017, 23:13
setsunakaede setsunakaede is offline
Forum Admin

Ik zie dat je in Leiden woont, misschien een keertje langs bij Van Vliet in Leidschendam? Die dragen de 340 nog een warm hart toe, wellicht dat die een handje kunnen helpen.
(hun chef magazijn is tevens 360 rijder en zijn zoon heeft ook vanalles aan 3-serie gereden)
Of nog beter - word clublid en sluit gelijk op 6 Mei aan bij de sleuteldag in Leidschendam, gegarandeerd dat er iemand met degelijke vario-kennis is die een diagnose kan helpen stellen - en dan kan je het gelijk fixen!

Of misschien is er iemand anders met vario-kennis in de buurt die even mee kan kijken. Ik niet, ik heb alleen (een beetje) verstand van de handgeschakelde auto's, m.n. de 1.7.
Oud 13-04-2017, 18:05
**Newbie**

@Steven340 het is niet gewoon knarsen maar echt alsof je 2 hard draaiende tandwielen tegen elkaar probeert te drukken. Precies als wanneer je een handgeschakelde auto in zijn versnelling probeert te drukken zonder de koppeling te gebruiken.

Wat betreft de auto naar een garage brengen, ik doe het liever zelf maar tot ni toe heb ik nog niet echt een idee wat dan te doen. Ik zal mij zeker aanmelden bij de club en langs komen op de sleuteldag maar dan moet ik echt eerst de auto wat beter krijgen want met de huidige stand van zaken kom ik amper de straat uit.
Met citaat antwoorden
Oud 16-04-2017, 12:54
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

dat noemen we inderdaad 'tandjes poetsen' en is een indicatie dat ofwel je koppeling klemt of blijft hangen, danwel dat het stationair toerental te hoog staat.
Met citaat antwoorden
Oud 18-04-2017, 14:02
**Newbie**

Ik denk dat de koppeling dan blijft hangen want het stationair toerental is goed. Hoe check/repareer ik dit?
Met citaat antwoorden
Oud 19-04-2017, 17:56
Alexdepalex's Avatar
Alexdepalex Alexdepalex is offline
Frequente Gast (geen lid)

Vrij nutteloze informatie dit:
Deze heeft ook een tijdje te koop gestaan en ik meen dat er in de advertentie vermeld werd, dat de koppeling aan vervanging toe was?
Ik heb de advertentie wel in een screenshot staan, maar die moet ik ff opzoeken.
Maar misschien is het handig even contact op te nemen met de oude eigenaar, wellicht dat die je kan vertellen wat er aan de hand was.
Koppeling checken doe je onder de auto, de bak achter de motor (koppeling-/vliegwielhuis) heeft sleuven, daardoor kun je zien of voelen met een voelermaatje, hoeveel speling er tussen koppeling en plaat zit.
Dat zo op afstand gissen naar een oorzaak is niet echt wat, raak je enkel het spoor bijster.
Met citaat antwoorden
Oud 19-04-2017, 18:38
eipmiw eipmiw is offline
V3C Clublid

In de contramine Alex?
Dat op afstand gissen is juist de essentie van dit forum. Vaak zijn mensen daar enorm mee geholpen en bespaart het ze dure adviezen en reparaties bij garages.
Met citaat antwoorden
Oud 20-04-2017, 18:55
Alexdepalex's Avatar

Ik loop hier niet alleen een beetje dwars te zijn, Wim, er zit een reden achter de ietwat lompe reactie.
Waarin ik mezelf (bewust) te kak zet en niemand anders.
Daar hem al een garage aangeboden is waar men verstand heeft van deze wagens en hem een eerlijk advies kan bieden, lijkt mij het giswerk overbodig.
Of hij daar de (dure) reparatie laat uitvoeren of zelf doet, is aan hem.
Met citaat antwoorden
Oud 21-04-2017, 16:51
**Newbie**

De reden dat ik niet bij een garage langs ga is dat ik het niet netjes vind om deze mensen naar mijn wagen te laten kijken als ik weet dat ik het toch niet daar laat maken. Ik repareer de auto liever zelf, doe ik met mijn 144 ook en dat bevalt prima. De vario systemen heb ik echter geen verstand van vandaar dit draadje. Morgen zal ik langs de doe het zelf garage rijden en de auto even op de brug zetten, als ik het probleem niet kan vinden zal ik wat foto's maken. De reden dat ik het goed wil hebben is omdat ik de auto weer in de verkoop wil doen. 2 auto's blijkt voor ons in het centrum van leiden toch wat onhandig en ik wil de auto voor de verkoop graag 100% goed hebben, ik vind het zelf ook niet prettig om iets te kopen wat niet perfect werkt
Met citaat antwoorden
Oud 22-04-2017, 12:36
Alexdepalex's Avatar

Ja, dat is wel een goede reden.
Je kunt het natuurlijk ook gewoon netjes vragen om advies, maar ik snap dat de ontdekkingsreis naar de oorzaak en het zelf experimenteren met diverse oplossingen vele malen leuker en meer voldoening zal geven.
Ik hoop oprecht dat het je gaat lukken, en graag horen we natuurlijk in dit topic wat uiteindelijk de oorzaak was en hoe je het hebt opgelost.
Voordat je hem verkoopt!
Met citaat antwoorden
Oud 22-04-2017, 23:31
Adaf55 Adaf55 is offline
V3C Clublid

Ontkoppelklep is wit en zit aan de bestuurderszijde onder de motorkap links onder
Check of de slangen er naar toe niet lek zijn
Indien dat niet geval is probeer dmv vervanging van die klep of het probleem verholpen is
Succes

André
Met citaat antwoorden
Oud 23-04-2017, 22:26
Alexdepalex's Avatar

Ging wat mis...

Edit: en alweer...

Laatst aangepast door Alexdepalex : 23-04-2017 om 22:27 Reden: Foto
Met citaat antwoorden
Oud 24-04-2017, 18:44
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Staat alweer te koop zie ik?

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/...sPage=lr&pos=8

www.naafdopjes.nl
Met citaat antwoorden
Oud 25-04-2017, 14:49
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

Als er aan de koppeling gewerkt is kan het heeeeel goed zijn dat men bij het in elkaar zetten is vergeten de 3 schroefveren tussen het vliegwiel en de drukgroep terug te zetten. Deze zijn essentieel voor het goed vrijkomen van de koppeling.
Met citaat antwoorden
Oud 08-05-2017, 23:11
Alexdepalex's Avatar

Denk dat de koppeling alweer gerepareerd is, zoals in de advertentie duidelijk is gemaakt. Wel een erg net prijsje, ben bang dat 'ie snel wisselt van eigenaar.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Tags
nieuwe auto, volvo 340, voorstellen

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: