Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Techniek CVT / Variomatic

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 17-04-2009, 19:49
blazende fan blazende fan is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

vario schakelt moeilijk in D of R knarsend!

als ik van uit stationair wilt weg rijden krijg ik een onwijze opdonder van knarsende tandtjes , piet van volvo (erik)heeft al naar de cabrateur afstelling gekeken maar daar licht het niet aan, hij zij aan de pook of ergens aan een vacuum ding...
Met citaat antwoorden
Oud 17-04-2009, 20:01
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

hee dat is apart.. enkele weken geleden werkte het vacuum ontkoppelsysteem nog perfect?

heb je hier bij warme motor, en een stationair zowieso onder de 1000 toeren nog steeds last van?

- aan de linkerzijde van de motorruimte onder de hoofdremcylinder vind je een wit kastje, dit is een vacuumklep die motorvacuum naar de ontkoppelingsbalg van het koppelingshuis stuurt, als je daarvan de dunne leiding losneemt kun je door hier lichtjes lucht in te blazen (niet met compressor) controleren of de balg heel is, (licht volpompen met lucht, leiding afdichten, enkele seconden wachten en leiding afdichting opheffen, je moet nu de leiding voelen blazen)

- de dikke leiding moet aangesloten zijn op vol vacuum, onder de gasklep. waar dat bij de solex (dit is een b14.3) zit aangesloten weet ik even niet uit m'n hoofd,

- er zitten ook 2 draadjes aan de vacuum klep, hang hier parralel een multimeter op, selecteer voltmeting.

zet de auto nu met motor uit in D en vervolgens het contact aan, kijk naar het display van de multimeter, op het moment dat je nu de pookknop indrukt moet hij ongeveer 12v spanning aangeven.
Met citaat antwoorden
Oud 17-04-2009, 21:08

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AvdAkker Bekijk bericht
hee dat is apart.. enkele weken geleden werkte het vacuum ontkoppelsysteem nog perfect?

heb je hier bij warme motor, en een stationair zowieso onder de 1000 toeren nog steeds last van?

ja, het klink dramatisch maar als ik de pook zeg maar in drive drukt, dan duw je 'm in een draaiend tandwiel, vandaar het knarsen, Eric heeft naar d afstelling van het c0 gekeken maar dat is goed, hij loopt netjes, nu wel erg stil stationair, hij zegt dat het inderdaad bij dat witte kastje of bij de pook moet liggen....

- aan de linkerzijde van de motorruimte onder de hoofdremcylinder vind je een wit kastje, dit is een vacuumklep die motorvacuum naar de ontkoppelingsbalg van het koppelingshuis stuurt, als je daarvan de dunne leiding losneemt kun je door hier lichtjes lucht in te blazen (niet met compressor) controleren of de balg heel is, (licht volpompen met lucht, leiding afdichten, enkele seconden wachten en leiding afdichting opheffen, je moet nu de leiding voelen blazen)

- de dikke leiding moet aangesloten zijn op vol vacuum, onder de gasklep. waar dat bij de solex (dit is een b14.3) zit aangesloten weet ik even niet uit m'n hoofd,

- er zitten ook 2 draadjes aan de vacuum klep, hang hier parralel een multimeter op, selecteer voltmeting.

zet de auto nu met motor uit in D en vervolgens het contact aan, kijk naar het display van de multimeter, op het moment dat je nu de pookknop indrukt moet hij ongeveer 12v spanning aangeven.
ik zal hier in het weekend eens naar kijken...
en by the way, Eric had net geen hatchback bekleding, allemaal voor een sedan of het was grijs, helaas...
Met citaat antwoorden
Oud 18-04-2009, 09:14
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Ja, Ik baalde als een stekker. Ik had in mijn hoofd zitten dat ik bruine bekleding uit een hatchback had gehaald. Niet meer over nagedacht of dit een 3 of vijfdeurs was geweest, dom, dom, dom. Gelukkig kon ik R. nog achtergordels bieden. De alternatieven waren wel aardig, maar nog niet geheel de wens van R. Ik ga nu voor hem ook op zoek naar d. bruine bekleding (kleur rivierklei oid) voor een drie drs. Het mooiste is de vloerbedekking er bij.

Ik moet zeggen dat de auto er bijzonder mooi uit ziet; een 340 L. Daar zijn er maar weinig van.

Ook ik zat gisteren aan het potje te denken. Maar je hoort hem wel kleppen. Ligt het toch niet aan dat bij de schakelpook?? Ik had gisteren geen tijd meer om te meten, aangezien de DAF 88 een ander grilletje (eerlijk gezegd; staat veel mooier), andere voorstoel en ander achterlicht moest hebben. En ik een afspraak met Jeroen had om de diesel weer lopend te krijgen. En hij loopt als een zonnetje (derde pomp inmiddels)

Lijkt me goed als Ronald het eerst bij Ted B. probeerd. Anders is hij natuurlijk weer welkom bij mij en dan hoop ik dat AvdA. er ook kan zijn. (een vario-probleem/onderhoudsdagje oid?)
Oud 18-04-2009, 10:15

hallo ,
zou kunnen al dat mogelijk is , elke keer denk ik dat het probleem verholpen is en dan komt er weer een nieuw probleem, dat heb ik al sinds ik de wagen heb, eerst beurt gegeven, banden vervangen, uit laten balanceren, koppelingsplaten vervangen,membramen vervangen,startmotor vervangen, dynamo gereviseerd, net de riemen en nu dit weer, elke keer als ik net de auto weer vertrouwd gebeurd er weer wat, misschien is de combinatie niet goed , ik en volvo 340
Met citaat antwoorden
Oud 18-04-2009, 10:40
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Tuurlijk wel. Wat jij doet is juist heel goed. Problemen goed en direct aanpakken. Juist door de problemen te onderkennen en er iets aan te doen kom je op het punt dat het jouw auto wordt, die je goed kent. In de toekomst wordt een probleempje overzichtelijk, begrijpelijk en zal minder vaak voorkomen.
Oud 18-04-2009, 11:44
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

blijkbaar iets niet goed gegaan bij koppeling vervangen.

dit klinkt heel erg alsof de koppeling behoorlijk blijft 'hangen' bij laag motortoerental.

Wat gebeurt er als je de motor stillegt, in P zet en dan weer start?
Met citaat antwoorden
Oud 18-04-2009, 12:10
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

koppeling is al geruime tijd geleden vervangen, (niet door mij) ik mat tijdens het riemen wisselen enkele weken terug al een luchtspleet van 1.3mm op de koppeling. terruggesteld naar 0,3mm. ik vreet m'n pet op als de koppeling verkeerd afgesteld staat, dat controleer ik uitvoerig.
Met citaat antwoorden
Oud 18-04-2009, 14:38
Jos360's Avatar
Jos360 Jos360 is offline
Frequente Gast (geen lid)

Citaat:
koppeling is al geruime tijd geleden vervangen, (niet door mij) ik mat tijdens het riemen wisselen enkele weken terug al een luchtspleet van 1.3mm op de koppeling. terruggesteld naar 0,3mm. ik vreet m'n pet op als de koppeling verkeerd afgesteld staat, dat controleer ik uitvoerig.
Deze moet ik even quoten, wachtend op de uitkomst van het verhaal.
Met citaat antwoorden
Oud 18-04-2009, 23:27

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door antiekeradio Bekijk bericht
blijkbaar iets niet goed gegaan bij koppeling vervangen.

dit klinkt heel erg alsof de koppeling behoorlijk blijft 'hangen' bij laag motortoerental.

Wat gebeurt er als je de motor stillegt, in P zet en dan weer start?
ik zal dat morgen eens proberen, het is wel zo als 'm in drive heb en je schakel dan naar "R" gaat dat netjes , gisteren toen ik dus van Erik was teruggereden was ik ff bij m'n moeder langsgegaan, toen ik daarna weer weg wou rijden was het geluid van " iets" wat ronddraaid erger, dus alsof er iets los hing, maar vanochtend dan weer niet gewoon starten ...en dan krrrggggggggg...drive...
Met citaat antwoorden
Oud 20-04-2009, 18:17
cryowim cryowim is offline
V3C Clublid

koppeling kan ook nog blijven 'plakken"door olie (krukaskering) of door roest op de spiebaan.Bij mij hielp het om staartstuk los te halen en de spievertanding goed schoon te maken en daarna weer in te smeren met WEING molycote vet
Je kunt de werking van de vacuumkoppeling ook nog kontroleren door de knop op de pook ingedrukt te houden bij het wegrijden auto moet dan bij een duidelijk hoger toerental gaan rijden
Met citaat antwoorden
Oud 20-04-2009, 18:33
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blazende fan Bekijk bericht
ik zal dat morgen eens proberen, het is wel zo als 'm in drive heb en je schakel dan naar "R" gaat dat netjes , gisteren toen ik dus van Erik was teruggereden was ik ff bij m'n moeder langsgegaan, toen ik daarna weer weg wou rijden was het geluid van " iets" wat ronddraaid erger, dus alsof er iets los hing, maar vanochtend dan weer niet gewoon starten ...en dan krrrggggggggg...drive...

OK, eerst de schakelstang goed afstellen dan maar. de R stand lukt altijd, het probleem zit blijkbaar in de D-stand.

hendel iets korter maken en/of de kunststof busjes op de scharnierpunten vervangen.
Niet mee door blijven rijden, dat kraken is slopend voor zo'n bak.
Met citaat antwoorden
Oud 21-04-2009, 08:00
huysmans's Avatar
huysmans huysmans is offline
V3C Clublid

Dit hebben wij ook gehad... terwijl het vacuum systeem niet goed was aangesloten. Toen zat de 'vacuum return' op de ingang ipv het luchtfilter. Als er aan de vacuum slangen gezeten is kan dat ook nog. (Maar zeer zeldzaam)

Tweeling 340 RAI special Streepje & Lijntje 22-5-1985
Met citaat antwoorden
Oud 22-04-2009, 23:34

Citaat:
OK, eerst de schakelstang goed afstellen dan maar. de R stand lukt altijd, het probleem zit blijkbaar in de D-stand.

hendel iets korter maken en/of de kunststof busjes op de scharnierpunten vervangen.
Niet mee door blijven rijden, dat kraken is slopend voor zo'n bak.
...hoe maak je de hendel korter ? en hoe begin je met de schakelstang goed af te stellen, zijn daar stappen voor ?
als ik in p start niks aan de hand maar zodra ik 'm drive zet...ja dan knarst het, wel is het is minder snel dan anders maar Erik heeft het een beetje afgesteld de carbrateur dan...
Met citaat antwoorden
Oud 23-04-2009, 08:41
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

als je hem vanuit P in R zet, kun je dan wel zonder getandenpoets wegrijden?

dan is het de moeite om de schakelstang af te stellen..
Met citaat antwoorden
Oud 23-04-2009, 10:22
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

afstellen heeft weinig zin als de scharnierpunten compleet los hangen, en er dus een speling van 5 mm op de hele schakelstang zit.

bij DAF was dat geen punt want dan duwde je gewoon verder door. bij de VOLVO's heeft de pook vooraf bepaalde posities, en moet je de afstelling van de stang daar op aanpassen. bij teveel speling lukt dat gewoon niet.

1 controleer de busjes
2 afstellen schakelstang is eenvoudig, als je punt 1 eenmaal door hebt.
Met citaat antwoorden
Oud 23-04-2009, 22:13

Citaat:
als je hem vanuit P in R zet, kun je dan wel zonder getandenpoets wegrijden?

dan is het de moeite om de schakelstang af te stellen..

..nee, ook vanuit P hetzelfde effect...
Met citaat antwoorden
Oud 23-04-2009, 22:14

Citaat:
afstellen heeft weinig zin als de scharnierpunten compleet los hangen, en er dus een speling van 5 mm op de hele schakelstang zit.

bij DAF was dat geen punt want dan duwde je gewoon verder door. bij de VOLVO's heeft de pook vooraf bepaalde posities, en moet je de afstelling van de stang daar op aanpassen. bij teveel speling lukt dat gewoon niet.

1 controleer de busjes
2 afstellen schakelstang is eenvoudig, als je punt 1 eenmaal door hebt.
okay, ik wil punt 1 helemaal door hebben , maar waar zitten die busjes ,
in het pook systeem, kan ik er gewoon bij of is het van onderaf , fotootje iemand ?
Met citaat antwoorden
Oud 25-04-2009, 11:16
boger315's Avatar
boger315 boger315 is offline
V3C Clublid

Eerst controleren of de aandrijfstang tussen motor en variomatic meedraait bij stationair toerental in N stand.
Als dit het geval is ligt het toch aan de koppeling.
Ik had hetzelfde aan de hand. Ondanks dat de luchtspleet volgens de gegevens niet te klein was pakte hij licht de stang mee in neutraal.
Na terugplaatsen van plaatje 0,5 mm geen probleem meer..
Het zal niet aan het vacuumsysteem liggen. Als je normaal rustig toerental hebt kun je ook met gemak zonder de knop op de pook schakelen.
Eigenlijk heeft deze alleen nut bij hogere toerentallen (Uitgetrokken choke s'morgens vroeg bijvoorbeeld)
Met citaat antwoorden
Oud 24-06-2009, 23:21

helaas is gisteren het motorblokje overleden, na een paar meters zonder koelvloestof ging het niet meer, kortom veel uitgezocht aan deze volvo en geprobeerd 'm te onderhouden, nu het blok kaduk is vindt ik het niet meer leuk, en geloof me ik heb een hoop problemen opgepakt van deze wagen, nu was het weer de aandrijfstang nadat de vario riemen zijn vervangen, ik wil toch nog iedereen bedanken in m'n volvo 340 avontuur! de wagen staat nu te koop op marktplaats en hier op het forum binnenkort.
het gaat om een belastingvrij 1984 winner 1.4
Met citaat antwoorden
Oud 25-06-2009, 08:13
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

prijs?
Met citaat antwoorden
Oud 25-06-2009, 11:00
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Dit is een aanrader, deze auto. Een ander motorblok is ie zeker waard. Voor mensen die aan het begin van hun Volvo 300 carriere staan een mooi instapmodel.
Oud 01-07-2009, 22:47

tja prijs....noem maar wat....
Met citaat antwoorden
Oud 04-07-2009, 08:04

nou voor 300 euro kan deze weg....
Met citaat antwoorden
Oud 04-07-2009, 08:39
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Advertentie zetten en af8en. Daarnaast vooral netwerken en mensen verleiden in je auto te zitten/rijden. Heel veel mensen kennen de auto niet en moeten ff over een hobbeltje geholpen worden. Eenmaal in de auto zittend, zijn ze meestal verkocht.
Je mag de auto ook bij inruilen voor een auto met APK en waar je zo mee weg kan rijden (zonder problemen). Stuur me dan een PB. Ik heb nog een paar mooie staan.
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: