Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Discussie > Het V3C Cafe > off-topic showroom

off-topic showroom laat hier je aanwinsten en projecten zien die NIET met de volvo 300 serie te maken hebben

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 20-06-2020, 20:40
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2 Fast 4 U Bekijk bericht
ja, ja alles zo mooie strak in de lak en dan die beroeste carter plug, sorry Wouter76 maar dat is geen porem maar ja het is jouw feestje

Zo is het maar net, mooi bestaat bij de gratie van lelijk.

En ehhhhh, behalve ondergetekende en jullie ziet verder niemand ooit de onderkant van de auto.

Owwww scheisse... woensdag 1 juli....de A.P.K. monteur....
Met citaat antwoorden
Oud 20-06-2020, 21:48
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Wat een tegenvaller, ik had toch minstens fluorescerend groen verwacht
Oud 20-06-2020, 21:59
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvofiel Bekijk bericht
Wat een tegenvaller, ik had toch minstens fluorescerend groen verwacht
Vermogen: Hoe snel de auto de muur raakt,
Koppel: hoe ver de auto de muur mee neemt.
Met citaat antwoorden
Oud 24-06-2020, 08:31
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Afgelopen periode heb ik me dus bezig gehouden met het vervangen/opknappen van de achterwielophanging en remdelen.

Alvorens daar mee aan te vangen leek het me een goed plan om de bodem van de Alto even goed onder handen te nemen reinigingsgewijs gezien.

Het gedeelte waar de tank hangt had ik al eerder gedaan zoals te lezen valt in een voorgaande update, het stukje schutbord/achterkant motorruimte volgt later nog.

Hop, met de achterpootjes de lucht in:

Zeil eronder zodat ik redelijk comfortabel kan bewegen onder de auto, schoonmaakspulletjes en de hoge druk reiniger erbij, en de enige manier om zoiets te doen zonder doorweekt te raken is als volgt:

Trots poserend naast de ouwe vertrouwde 340, die zeker ook nog de nodige aandacht gaat krijgen!

Het werk zelf is verstoken gebleven van beeldmateriaal, het was vooral nat en warm (HD zelf aan laten zuigen uit een emmer warm water)
Ow ja en ook redelijk vies, het zeil en ik dan vooral na gedane arbeid.

Dus, meteen door naar de NA feauteaus:

Nu was de bodem al niet echt enorm smerig, toch was het absoluut niet zonder resultaat, ik ben een tevreden man zeg maar.

En wellicht nauwelijks noemenswaardig, en toch doe ik het stiekem, gewoon omdat het kan ;-)
Een nieuwe ruitensproeiervloeistofslang, het originele exemplaar zag er alles behalve fris uit en zat ook steeds te emmeren door bij het sluiten van de motorkap zich naar buiten te wurmen.

Stukje slang was nog aanwezig, net als het ooit aangeschafte slangschaartje, aan de slag dus.

De oude situatie:

Naast een nieuw stukkie slang van het silconentype:

En na enkele momenten was het volgende te aanschouwen:

Hier zie je nog een stukje oude slang, deze loopt naar het reservoir en zal op een later moment nog vervangen worden (zoals bij meer wat moderner vehikels zit deze verstopt tussen voorscherm en plaatwerk van de motorruimte)

Tot zover weer even, de update van achterwielophanging en remmerij zit er aan te komen, deze ga ik in stukken hakken (HAK-HAK-HAK) zodat het behapbaar blijft.

Moet ik meteen weer aan groenten in pot denken....die vrouw (Martine Bijll, what's in a name...) heeft de afgelopen ook heel wat moeten doorstaan zeg, afgelopen periode haar boek hierover gelezen.
Met citaat antwoorden
Oud 24-06-2020, 23:26
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Vandaag nog voor Alto Automaat (met 23.000 km op de teller) voor APK gezorgd. Met een beetje laswerk voor achter de veerpoot, lampjes in de tellerunit, 2 fuseekogelhoesjes, een nieuwe accu (had lang stil gestaan) en een beurt en nieuwe distributieriem kan ie weer veel kilometers rijden. Het blijven makkelijke auto's. Deze was van een klant en een twee-drs. Ik heb zelf een 4 drs. schakel. In de stad of voor boodschappen ideaal. En op de snelweg doet de schakel het lang niet slecht als je 100 of minder rijd
Oud 25-06-2020, 09:12
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

23.000 km, dat is net ingereden.
Zo zie je wel weer wat stilstand doet, zeker wanneer blootgesteld aan de elementen.

Ja inderdaad, harder dan 100 km/h mag tocht al niet en dus voelt het Altootje zich prima op haar gemak.

En het verbruik hė, ik heb deze auto vooral vanwege de maandelijkse kosten gekocht, nu in 't Harde werkende houd ik €100,- over van mijn reiskosten vergoeding voor onderhoud en reparatie.
Afschrijven doet ze namelijk niet meer.
Met citaat antwoorden
Oud 28-06-2020, 12:13
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

En dan nu hooggeëerd publiek, de grote huup-huup achterwielophanging en remmerij truuk!

Deel 1; remdelen separatie.

Eerst maar eens veilig krikken, zoiets is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, dus ging ik op veilige afstand een foto nemen terwijl mijn vrouw het fysieke gedeelte voor haar rekening nam:

Prima, niets meer aan doen, mogen nu de assteunen eronder:

Wieltjes eraf:

En jawel, daar hebben we het lijdend onderwerp van vandaag:

Daarna neme men een flinke dop en gaat men vervolgens flink hangen aan het wringijzer:

Na mijn volledige gewicht (68 kg..ahem...) in de strijd te hebben gegooid zat er gelukkig toch beweging in en konden moeren en ringen eraf.

Dan de trommeltjes eraf pakken, nou...niet echt, dat was ook min of meer al de verwachting en ik was dus gelukkig voorbereid:

En natuurlijk de Alto bijbel er even bij als trouwe sleutel metgezel:

Die trommeltjes zijn alleen zo klein dat ik maar twee wielmoeren op de adapterplaat kreeg...

Nou ja, zo lukt het ook vast wel.......toch.....?

En jawel, appeltje eitje.

Vervolgens is onderstaand het uitzicht:

En de binnenzijde van de trommel:

Toch handig hoor, dat er op meerdere plekken wordt vermeld wat de maximale slijtage mag zijn:

En uit pure nieuwsgierigheid ook even de slijtage aan de remschoentjes gemeten:

Oké, gezien, eruit met de ouwe meuk:

Zo:

Dan de remcilindertjes er nog even uit:

Dat zijn toch weer de kleine dingen die het doen hè, zowel letterlijk als figuurlijk, in het handboek staat dat het best handig kan zijn om de op de uiteinden van de remleidingen even het ontluchtingventiedopje te doen zodat er geen lekkage optreed, 'boerenlogica' it may be, ik vind het toch wel van aandacht voor details getuigen, je zal er immers zelf maar niet op kunnen komen, simpel en effectief.

Alles bij elkaar ligt dan toch maar mooi alles bij elkaar:

Blijven er qua remmenmechanica alleen nog de handremkabels over, even wat WD40 erop, borgveertje eruit, beetje draaien en trekken aan het uiteinde van de kabel, en jawel daar is 't spul:

En last but certainly not least, de half vergane ankerplaten waarmee het hele 'circus' eigenlijk begon:

Zooooooo, dat is dat!

Tot zover, meer van dit alles in deel 2, coming soon at this here channel.
Met citaat antwoorden
Oud 28-06-2020, 13:25
François's Avatar
François François is offline
V3C Clublid

Wanneer open je je eigen kanaal op JoepTjoep?
Oud 29-06-2020, 07:14
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door François Bekijk bericht
Wanneer open je je eigen kanaal op JoepTjoep?
Dat zei ik hem laatst ook al. Scotty Killmer kan dan inpakken.
Met citaat antwoorden
Oud 29-06-2020, 12:57
VolvoDordt's Avatar
VolvoDordt VolvoDordt is offline
V3C Clublid

Ik denk dat daar best wel animo voor is. Als ik zie op wat voor ludieke wijze Wouter het altijd brengt, prachtig.

Ik vind die Scotty een drukke vervelende kwal.
Oud 01-07-2020, 13:09
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

En doooorrrrrrrrrrr.

Deel 2; achterwielophanging demontage.

En een boutje en een moertje en een nippeltje....

Hieronder treft u het betere recht op en neer sleutelwerk, hoewel...je moet natuurlijk wel je gezonde technische verstand blijven gebruiken.

Eerst de remslangen maar eens:

Het hele spulletje hangt er maar triest bij:

LSPV (Load Sensing Proportioning Valve) eraf, die had zich goed vastgezet tegen het bevesigingsbeugeltje:

Zo, wat nu?
Ah ja laten we de panhardstang er eens vakkundig afraggen:

Dit is al wat er over blijft:

Daar ligt ie dan, best netjes nog hoor, die bewaar ik mooi, je weet immers maar nooit.

Dan, krik er weer onder inclusief massief stuk rubber (handig joh!)

Schokbrekers gedemonteerd (geen beeldmateriaal) en dan kunnen de veren na de as wat te hebben laten zakken er onderuit:

Uitkijkje na al deze handelingen op de plaats waar de veer zich normaliter bevind, inclusief bumpstop en rubber ring alwaar de veer tegenaan ligt:

En zoals Claudio dan vaak roept: NEXT!
Draagarm luxatie:

De ruimte waar de draagarm bevestigd was aan de auto:

De starre (ik heb het nog niet echt gemerkt overigens) achteras welke nu op de assteunen rust:

En eenmaal aan de kant geschoven een close up links en rechts:

De remdelen nog eens netjes bij elkaar gelegd, alleen de trommels worden hergebruikt:

Hoe ziet zo een auto er nu uit zonder achterwielophanging, welnu, als volgt:

Bumpstops ook nog even verwijderd:

Beetje schoongemaakt alhier en de bumpstops voorzien van wat siliconenspray en terug gefrot:

Sluit ik voor nu even af met een beeld van de al eerder aangehaalde LSPV:

Deze kon me wellicht nog wel eens parten gaan spelen...
Inmiddels rijd ik al weer zo'n twee weken rond met het opgeknapte/nieuwe spul onder de Alto, naar tevredenheid overigens, alles functioneert naar behoren.

Althans......dat had ik gedacht..
heden ten dage bood ik de Alto aan ter A.P.K. bij de Suzuki garage in het naburige dorp, en jawel, zoals me niet geheel bevreemde met die sc*&t trommelrem constructie op vele vehikels; remverschil van 38%.

Nou ja, hand beetje in eigen boezem, ik was even vergeten de handrem even flink te gebruiken en de voetrem ook een paar maal ferm te bedienen tijdens de rit naar de garage (dat kan ook via boer'n landweggetjes)

Dus....ow en een paar rotte delen aan de stabi stang, daar had ik er al een aantal van in huis, dus ga ik dat eerder dan gepland komend weekend aanpakken.

Volgende week woensdag poging twee, op de terugweg vanochtend de remmen all een stevige workout gegeven, dan dus gewoon nogmaals, en dan met een volle losse (20L) benzine tank afgevuld met water in de kofferbak.

Als die 8% teveel dan niet als remstof voor de neus van de keurmeester verdwijnt dan weet ik het ook ni.....ehhhh nou misschien dus toch wel.

Want terugkomende op de inleiding van dit epistel, het kan eev-en-tueel nog die LSPV zijn, die bepaald kort gezegd hoeveel remvloeistof er naar de remcilindertjes mag onder verschillende belastingen van de achteras (lees, mensen en/of bagage achterin.

Eerst zo maar eens proberen volgende week, en anders ben ik genoodzaakt de ouwe trouwe NederZweed uit de garage te slepen voor een aantal dagen woon-werk verkeer totdat ik het remverschil probleem heb opgelost.

Trouwens tot op heden ook met enige regelmaat een terugkerend probleem bij de Volvo, smerige k#t constructie....Wouter, jij wou zonodig maar liefst twee auto's met die goeiekope trommelremmen op de achteras...

Echt, had in een grijs verleden een Niksan met schijven achter, nul komma nul problemen.

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

*loopt tierend en scheldend dit topic uit*

Ow ja, bijna vergeten; waarschijnlijk komend weekend de volgende update, mits ik dat hok niet de sloot in heb gesreden...
Met citaat antwoorden
Oud 01-07-2020, 22:26
François's Avatar
François François is offline
V3C Clublid

Zo, meneer Borsje, gaat het weer een beetje?
Op de 360 had ik bij de laatste APK ook teveel remverschil achter.
Nogmaals alles schoongemaakt en het stelmechanisme zo gelijk mogelijk afgesteld.
Daarna een remverschil van slechts 6%. Lukt jou vast ook wel.
Oud 02-07-2020, 07:16
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

Keurt de garage de auto meteen af? Of doen ze zelf bij constatering eerst ook een paar keer stevig remmen, eventueel met de handrem? Mijn keurmeester wel in elk geval, dan hoef je voor zoiets kleins niet extra terug.
Oud 02-07-2020, 09:08
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

De monteur opperde nog wel een rondje rijden, het was nogal druk in de garage, en ik had gezien het andere afkeurpunt al vrij snel besloten het zelf allemaal op te lossen.
Met citaat antwoorden
Oud 02-07-2020, 10:44
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter76 Bekijk bericht
De monteur opperde nog wel een rondje rijden, het was nogal druk in de garage, en ik had gezien het andere afkeurpunt al vrij snel besloten het zelf allemaal op te lossen.
Gezien het andere afkeurpunt in dit geval wel logisch idd, terug moet je dan toch.
Oud 02-07-2020, 11:11
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Deurumme, en ik heb ook direct na afgifte van de sleutel aangegeven eventuele afkeurpunten zelf te verhelpen.

Misschien klinkt dat lichtelijk arrogant, maar zolang er geen las werkzaamheden te verrichten zijn is de techniek op de zakjapannert heel behapbaar voor de enigszins ervaren amateur sleutelaar.

Misschien kijk ik de receptionist vanmiddag bij het ophalen van wat onderdelen even lief aan of één van de monteurs nog even tijd heeft om de Alto over de remmen bank te rijden.
Met citaat antwoorden
Oud 02-07-2020, 16:43
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter76 Bekijk bericht
Misschien kijk ik de receptionist vanmiddag bij het ophalen van wat onderdelen even lief aan of één van de monteurs nog even tijd heeft om de Alto over de remmen bank te rijden.

Aldus geschiedde, en met succesvol resultaat kan ik u wel melden.....

.................................................................................................................8%

.........................................................................................................................................................................................

Ondertussen wel bijna weer toe aan nieuwe remblokjes en remschoenen, maar goed, een stevige remmen work out haalt in dit geval dus zomaar even 30% van het remverschil af.

De rust in mijn hoofd is wedergekeerd, nu zaterdag op mijn gemakje de stabilisatorstang delen vervangen (inderdaad, alleen de stang zelf komt terug op z'n plekkie)
Met citaat antwoorden
Oud 04-07-2020, 09:36
ginkelvanmichiel's Avatar
ginkelvanmichiel ginkelvanmichiel is offline
Frequente Gast (geen lid)

Ik denk, die zet er meteen een vario onder! Maar helaas
Met citaat antwoorden
Oud 04-07-2020, 10:55
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Daar heb ik de Volvo voor natuurlijk Michiel ;-)

Gisteren stapte ik weer in de Volvo, en dat blijft iedere keer een klein feestje, totaal niet te vergelijken met de Suzuki.

Die laatste is heerlijk om aan te sleutelen (afgezien van sommige delen onder het kapje)
En ze is relatief stil op de snelweg door een behoorlijk lange vijfde versnelling, ja en bovenal goedkoop.

Ik vind het dan ook enorm jammer dat met name de cliënten rit dit jaar geen doorgang kon hebben, het is fantastisch om die mensen zo te zien genieten van een rit in een oude auto, en ik geniet volop van de CVT, die zorgt voor optimaal comfort tijdens de langzaam en met veel tempo wisselingen voorziene rit.
Met citaat antwoorden
Oud 06-07-2020, 16:08
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

En wederom dooorrrrrrrr....

Deel 3; trommels, trommels, trommels!

Ow ja, en een paar nieuwe spiraal veren:

Heeee, wat ziet mijn spinazieacademie-oog daar, hoogte verschil?

Jawel, dat heeft u goed gezien.
Ergo, in 17 jaar en 158.000 km wordt het verenstaal ietsje van een beetje moe.

En, low and behold lady's and gentle people, er zit heden ten dage een tweetal stukken Zweuds staal onder de Alto, jaja, echt waar!

En dan dus de trommels, eerst even een creatieve manier verzinnen om de slijtage te meten, dat gaat kan ik u melden prima met een passer die ik al heb sinds ik op de L.T.S. terecht kwam.

Hop, het lagerperssetje erbij:

Klaar voor de start?

AF!!

Trommeltje in de workchair:

Lagerperssetje van de juiste maat erbij zoeken en monteren:

Ringratel erop voor maximale luih...ehh ik bedoel gemak.

Zooooo, gaat ie dan hè......HHHHHNNNNNGGGGGGG....scheisse, te weinig spinazie gegeten....ff vrouwlief erbij halen dan maar:

Wat loop je nou moeilijk te doen manlief? Appeltje eitje!

Nou...lekker dan....heb ik weer...

Kiekeboe:

Zo das één:

Al wat er achterblijft is een schreeuwende leegte:

De andere trommel zal ik u besparen, van hetzelfde laken een pak zoals ze dat in de vorige eeuw plachten te zeggen.

Zullen we dan het demonteren van de handremkabels gaan bekijken met z'n allen?

Jaaaaaaaaaaaaaaa, leuk, laat zien!!

Oké, dan gaan we dat toch gewoon doen;

Hieronder ziet u het gedeelte van de kabels in het interieur, al los gemaakt van het mechaniek:

Een stiekum kijkje onder de rokken van madam:

Onder de auto ziet dat er zo uit:

Beetje ratelen:

Beetje losklippen:

Rubbertjes eraf pielen:

Wat het volgende aanzicht oplevert:

Tja, en daar liggen ze dan, moederziel alleen...snif....

Dat was 'm weer even lieve trouwe lezers.

Overigens heb ik van mijn werkgeefster een digitale cadeaubon gekregen, na een paar keer op mijn hoofd krabben had ik daar een leuke bestemming voor gevonden.

Ik erger me al een tijdje aan de in de garage aanwezige goeiekope brol meuk rommel inspectie/loop/werk/zaklampjes.
Ze werken op penlites en beschikken over led lampjes, dat eerste is een ergernis want te vaak leeg, dat laatste is op zich prima maar te weinig lumen om echt fatsoenlijk licht te krijgen op het beoogde onderdeel.

Dus nu een lamp gekocht met een laaddok en COB ledjes, deze heeft een 4400mAh accu, IP44 en max 420 lumen aan licht.
Hopelijk is dit wel wat...

En jonguh, ik zweer je, als dit nog niet goed werkt haal ik broer bij....ehhh ik bedoel; dan koop ik een kleine Fenix zaklamp.

Een grote versie daarvan heb ik vorig jaar aangeschaft voor gebruik op de camping, met dat ding kun je een compleet stadion verlichten.....
Midden in de nacht naar de WC gaande zette ik hem per ongeluk aan op de hoogste stand...zag ik ineens mensen gapend uit hun tent komen en koffie gaan zetten....

Dus.

Wellicht komend weekend meer.
Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 12:25
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Tussentijdse update:

Jawel, eindelijk is het dan zover, er zit een gloedje nieuwe A.P.K. op de Alto.

Zelfs na tussenkomst van een RDW keurmeester, oftewel, de beruchte steekproef.
Dat was ergens ook wel te verwachten, eerst afgekeurd, en een week later ineens goedgekeurd zonder dat de garage er een vinger naar uit heeft gestoken, dan gaan er vast wat bellen rinkelen bij de RDW kan ik me zo voorstellen.

De updates rondom de achterwielophanging zullen nog even doorgaan, daarna wellicht nog wat kleine dingen (reinig, poets, details)
En dan vind ik het wel weer even goed geweest voorlopig, volgend voorjaar weer verder.
Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 22:41
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Mooi zeg, toewijzing van een steekproef gebeurd via een systeem van de RDW. Dit heeft niets te maken met wel of niet werk aan de auto uitvoeren door de garagehouder.
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: