Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Koetswerk en Interieur > Interieur

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 25-01-2020, 00:40
Marty360GLS's Avatar
Marty360GLS Marty360GLS is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Trilling in de versnellingspook (handbak)

Beste forumleden,

Al een tijd terug begon de pook van mijn 360 sedan met 5-bak te trillen bij bepaalde toerentallen. Opzich niks geks, maar er kwam ook een irritant geluid van de trilling bij kijken, waarschijnlijk van het hendeltje wat je omhoog haalt om 'm in z'n achteruit te zetten.
Dit werdt steeds erger, nu gebeurt het vrijwel constant. Ik heb al aan de onderkant van de auto gevoeld en het lijkt of de schakelstangen daar geen speling hebben, dus ik verdenk het mechanisme in de pook zelf. Echter zit dit paneeltje om de pook bij mij vastgekit (wel erg netjes verder), dus voordat ik 't voor niks open haal wou ik even hier vragen: heeft iemand hier eerder al ervaring mee en hoe is 't toen opgelost? Alle tips zijn welkom, ik ga dit weekend kijken of ik het kan verhelpen.
Met citaat antwoorden
Oud 25-01-2020, 08:49
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Geen trilling verder in je stuur of wat dan ook?

Kan een karkasbreuk zijn in één van je banden.
Dan zit er een klein ei op.
Dat begint rustig maar wordt uiteindelijk alleen maar erger.

Vaak niet altijd gelijk te zien, zou je banden eens uitgebreid inspecteren en voelen.

Of een lager van de torque tube niet niet erg lekker meer is?

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Oud 25-01-2020, 10:38
Marty360GLS's Avatar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steven340 Bekijk bericht
Geen trilling verder in je stuur of wat dan ook?

Kan een karkasbreuk zijn in één van je banden.
Dan zit er een klein ei op.
Dat begint rustig maar wordt uiteindelijk alleen maar erger.

Vaak niet altijd gelijk te zien, zou je banden eens uitgebreid inspecteren en voelen.

Of een lager van de torque tube niet niet erg lekker meer is?

De banden zijn net anderhalf jaar oud en heb verder geen trillingen, dus ik verwacht niet dat dat ze zijn.

Lager van de torque tube zou nog wel eens kunnen, deze hoor je ook lichtelijk als 'ie in z'n vrij staat met koppeling los. Maar da's als 2,5 jaar zo, en het geluid is er niet erger op geworden.

Ik dacht zelf ooit ergens gelezen te hebben dat het plastic mechaniek voor de achteruit de boosdoener kon zijn, maar die trilling moet toch ergens vandaan komen.
Met citaat antwoorden
Oud 25-01-2020, 11:05
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Is het in elke versnelling? En in welk toerengebied? Hoor je ook geluiden uit de bak komen?

Die M47 bakken zijn sterk, als ze aan het eind zijn merk je dat vooral aan de 3e versnelling. Het lijkt me meer voor de hand liggend dat de ophangrubbers van de bak niet goed meer zijn. Maar blijft een gok op afstand.
Gaat het schakelen zelf nog goed?
Oud 27-01-2020, 11:24
Marty360GLS's Avatar

Het is in principe in elke versnelling, nu ook al vanaf stationair toeren (heel lichtjes) en het ergste tussen de 1500 en 2000 toeren, maar haast niet tijdens acceleratie (dus wanneer ik gas geef wordt 't minder).

Ik denk zelf dat de bak nog zeer goed is, ze schakelt soepel. Niet snel, maar daar zijn deze bakken ook niet voor bedoeld. Elke versnelling doet 't verder prima en ook geen verschil met 2,5 jaar terug.
Zouden de rubbers al na 85.000 km het loodje kunnen leggen? Dat vind ik vrij snel. Wel denk ik dat mijn stabilisatorstang rubbers achter vergaan zijn, aangezien ik een behoorlijk rammelend geluid achter hoor als ik over een keiweg oid rij. Zou dat ook voor trillingen kunnen zorgen? De pook trilt overigens altijd wel hetzelfde, ongeacht type weg.
Met citaat antwoorden
Oud 29-01-2020, 13:58
sander360 sander360 is offline
V3C Clublid

Als ik het goed begrijp is het een rammeltje in de pook, terwijl je in het gedrag van de versnellingsbak niets merkt. Dat is een echt 360 kwaaltje, al mijn 360's kregen er last van. Het gaat soms over als je de pook vasthoudt en naar links drukt, maar dat is natuurlijk geen goed idee om dat standaard te doen. Heeft met stangetje van achteruit mechanisme te maken dat gaat klapperen in de pook. Het schijnt dat je er wel wat aan kan doen, maar een definitieve oplossing heb ik nog nooit gehoord.
Heb het er in het verleden al eens met Gerard Mulder over gehad.

Positieve nieuws is dat het geen kwaad schijnt te kunnen doen :-(
Met citaat antwoorden
Oud 29-01-2020, 21:49
Marty360GLS's Avatar

Ik dacht al dat ik dat ergens gelezen/gehoord heb. Het is inderdaad alleen het rammelen, vooral bij gas los in de versnelling. Vasthouden van het plastic palletje helpt inderdaad vaak wel, maar niet zo comfortabel.
Toch wil ik er vanaf voordat ik weer flink op de weg zit... Denk je dat het enigzins te doen is om het mechanisme eruit te halen en opnieuw vast te zetten/dusdanig aanpassen met rubbers oid om het te verhelpen? Ik heb helaas de Haynes niet bij de hand om te zien hoe het in elkaar zit.
Met citaat antwoorden
Oud 02-02-2020, 12:31
hwe1993's Avatar
hwe1993 hwe1993 is offline
V3C Clublid

Ik heb zo mijn twijfel of het in het achteruitstangetje zit. Mijn moeders 940 (met M47 bak waar de pook recht uit steekt) doet exact hetzelfde. En mijn 360 ook trouwens.
Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2020, 15:00
Marty360GLS's Avatar

Zo'n 940 heeft toch ook precies zo'n achteruit schakelaar? Dan zou ik juist denken dat 't wel daar aan zou liggen.
Er zijn verder geen trillingen aanwezig, en de pook trilt nou ook weer niet zo extreem in vergelijking met auto's die een ander type achteruitschakelaar hebben, bij deze Volvo's zit deze namelijk inwendig ipv. uitwendig.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: