Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Discussie > Het V3C Cafe > off-topic showroom

off-topic showroom laat hier je aanwinsten en projecten zien die NIET met de volvo 300 serie te maken hebben

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 04-09-2019, 18:40
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C PoetsWouter

De roestduivel en z'n ouwe moer maar weer even vergeten (a.k.a. struisvogelmodus)
Dat doen ze in de politiek ook veelvuldig en het lijkt te werken....soort van...een beetje...eigenlijk niet zo goed......behoorlijk slecht zelfs.

Gisteren had ik het lumineuze plan opgevat om de multiriem (nou ja multi, waterpomp en dynamo, het had ook gewoon een duoriem kunnen heten in dit geval) te gaan verwijderen.

Eerst de Alto maar weer even met de neus umhoeg.
Dat krikpunt onder de bumper vind ik echt een uitkomst:

Assteunen er onder:

En een paar wigjes onder de achterwielen ondanks dat de handrem strak aangetrokken is:

Dan aan de slag met de riem, dit had even ietsje meer voeten in de modder dan ik had gehoopt, de dynamo moest als eerste even los aangezien deze de riem op spanning houdt.Simpel, boutje onderaan losdraaien, boutje bovenaan losdraaien, wie doet je wat?

Nou die onderste bout bijvoorbeeld, dat deed me best wat....snif...
Ramvast, en je kunt er al zo lekker bij onder dat kabouterkapje in dat dwergen motorruimtetje...
Dop met ratel...past niet...steeksleutel, past maar nauwelijks ruimte om te bewegen.
Hm, eens even kijken in de voorraad nieuwe gereedschap...ahh een ringsleutel met bijna haakse hoek/verloop, die had ik nodig!
Hop erop en hangen maar...niets...geen picometer.
Kwam ik er toch door gewoon eens proberen achter dat een 1/2" ratel op de andere kant past (mt 15 -> 12 kant).
Lang verhaal ietsje ingekort, uiteindelijk heb ik de ook nieuwe Hazet wringijzer op de ringsleutel gezet, één hand onderaan op de ringsleuetel om te zorgen dat deze goed op de bout bleef zitten, en weer hangen maar...TAK!
Nee niet als in; jammer joh, nu heb je een uitdaging, meer als in; heee beweging!

Ondertussen had ik overigens ook rijkelijk de WD40 zijn werk laten doen.
Plaatjes ter visualisatie van het geheel:

Dan is het toch wel fijn als je geïnvesteerd hebt in de aanschaf van het wat betere gereedschap

(eind volgende maand komt eindelijk ook eens de lang verwachtte koffer erbij om al het mannen speelgoed in te stoppen)

Bovenste boutje waarmee je na het op spanning zetten de boel weer 'vergrendeld', ging gewoon lekker vlot:

Nou hèhè, die dynamo aan de kant en eraf met dat riempje, nog even wat priegelen i.v.m het gebrek aan ruimte, en jawel hoor, daar istie dan:

Fijn dat er wat informatie aanwezig is, weet ik in ieder geval dat het juiste vervangende exemplaar op mijn 'verlanglijstje' bij de onderdelenboer staat.

Dit exemplaar is wel redelijk 'moe':

En er is zelfs een stukje ingescheurd, hoe dan?

Poelies maar eens bekijken dan....aha...dit heb ik nog nooit eerder gezien/meegemaakt/gehoord etc:

Nu zal de optelsom vast niet zo eenvoudig zijn als dat ik nu doe laten overkomen, feit is wel dat er op twee fronten iets mis is gegaan waardoor er een 'hapje' uit de poelie is, en beschadiging aan de rand van de riem.
Vaag...meteen bij de dealer een nieuwe besteld, want ondanks dat als de riem kaarsrecht loopt dit nog heel lang goed had kunnen gaan, hoort het niet en vertrouw ik het ook niet.

Overigens zijn zowel waterpomp als dynamo poelie met de hand prima en zonder zware punten rond te draaien.

Wat ik daarnaast ook nog tegenkwam:

Een beugeltje wat het leven gelaten heeft, deze houd een stuk plastic vast dat op zijn beurt de kabelboom vanuit het schutbord omhoog houdt.
Maar eens even losmaken en wellicht zelf wat fabriceren als vervanging.

Natuurlijk heb ik ook hier de gelegenheid ten baat genomen de boel even goed te reinigen.

De onderzijde van het blok ter hoogte van de dynamo vóór:

En ná:

Blikje van boven:

Close up:

De dynamo heb ik overigens met de stoomreiniger aangepakt aangezien dat apparaat niet echt van water houdt, achteraf met de föhn droog geblazen, lijkt misschien wat vreemd maar bij gebrek aan druklucht leek me het beter als aan de lucht laten drogen.

Verder was me al een paar keer opgevallen bij het aanraken van de voorbumper dat er wat liep te rammelen, pas nu ik de bouwlamp erbij had staan voor wat extra werklicht viel me op waarom:

Van boven naar beneden; één missende bout, één half ingedraaide bout, één afgeknapte bout (onderaan de bumper)

Ja, dat schiet niet op hè.
Daar zal eerdaags dus ook nog wat aan moeten gebeuren al is het geen ramp ofzo.

Dat was 'm weer voor vandaag, bedankt voor het kijken en tot de volgende keer!
Met citaat antwoorden
Oud 05-09-2019, 16:12
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Vandaag even de zakjapanner gelaten voor wat ze is, ik heb echter toch een update van het gisteren gedane werk (de updates ijlen wat na op de gedane arbeid)

De achterwissert staat inmiddels in de lak:

Afdekkapje van de bevestigingsmoer:

En ik ben verder gegaan met de dorpels, met de caramelschijf eerst de overige stickers verwijderd, hier en daar wat commandant 4 gebruikt en de dorpels in de wax gezet:

Meh, lakbeschadiging...gelukkig heb ik toevallig(....) net vandaag een orikinaal lakstift gehaald bij de dealer, wordt dus vervolgd.

Badhandoekken gebruikt voor het afdekken van de deuropening, die caramelschijf is namelijk alles behalve zoet maar kruimelt en stoft als een malle:

Hier kun je een kind wel 'veilig' neerzetten:

Voor het reinigen:

En nà:

Strak in de la..ehh wax:

Morgen dus eens een rondje met de lakstift maken, en ik wil de achterwielen eraf halen om ze vervolgend te reinigen, schuren, ontvetten en ook mooi soewart

(in Suriname hebben ze twee kleuren met 'oe' erin) spuiten zolang de spuitbus geduldig is.

En wie weet houdt ik dan nog wat tijd over voor wat andere zaken op het to-do lijstje.

Laatst aangepast door Wouter76 : 07-09-2019 om 10:29
Met citaat antwoorden
Oud 07-09-2019, 10:53
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Rondje met de lakstift: nope.
Achterwielen demonteren en de delen erachter en wielkasten eens goed gereinigd: yep.

Wat dan vooral opvalt is dat de staat van de trommels nog meer dan prima is, links zowel als rechts zelfs de resten van wat ooit een sticker was, dat kan dus nooit echt oud zijn.

En ook bij het verwijderen van het naafdopje glom mij een messingkleurige naafmoer tegemoet.

De ankerplaat daarentegen....in verre staat van ontbinding...afijn, kijk voor uzelf:

Op de foto hieronder is de achterkant nog nat van het reinigen:

Hele stukken kwamen er vanaf lazeren:

De naafmoer na het verwijderen van het naafdoppie, en meteen even de Mitutoyo erbij om te weten wat voor dop erop moet:

Dop 30 dus, maar of ik die ook heb...?
Weer even een duik in het nieuwe gereedschap genomen, en jawel hoor, een dop 30 van Gedore, waarschijnlijk ooit gekocht voor de naafmoeren van de Volvo, wat een mazzel weer.

Soppie erbij, arsenaal aan borstels erbij, en schrobben maar:

En de wielkasten ook goed aangepakt nu de ruimte ervoor was:

Aan de bestuurderskant de kunststof afschermplaat ook verwijderd, helaas in al mijn nijverheid vergeten hier de vóór foto's van te maken, dat zag er aardig baggerig uit.

Na daar ook even goed autogehouden te hebben:

Close up van de achterkant van de benzinetankvulopening:

En de kunststof plaat natuurlijk ook gedaan:

Hieronder is te zien hoe de handremkabel aan de draagarm bevestigd is, ik vond het wel opmerkelijk en grappig, nu ben ik geen doorgewinterde automonteur (duhh), toch heb ik in mijn jaren bij de garage en uit de liefhebberij zoiets nog niet eerder gezien:

Een sneakpreview van de plaat op de tank waar de vlotter met pomp en filter aan bevestigd zijn, de tank ga ik er ook nog eens onderuit halen voor reiniging, inspectie etc, al zal dat zal denk ik volgend jaar worden:

Straks waarschijnlijk nog de achterwielen en reserve wiel goed reinigen, dan kan ik ze op een later moment schuren, ontvetten en in een nieuw laagje zwarte verf zetten.

En de benzineaanvoer slang behandelen met wat siliconenspray.
Diverse delen in wat WD40, waaronder vooral de bouten/moeren van de schokdemperbevestiging aangzien ik die later deze maand wil gaan vervangen, en de ontluchtingnippels van de remcilinders.

Kortom, nog genoeg te doen!
Met citaat antwoorden
Oud 08-09-2019, 19:05
VolvoDordt's Avatar
VolvoDordt VolvoDordt is offline
V3C Clublid

Wauw Wouter, mijn schoonmoeder had ook zo'n Alto. Die heb ik alleen met 14 jaar leed gezien. Wat een verschil. Ik heb zelf een Subaru Vivio gehad, dus een Alto ook wel een klein beetje een zwak voor.

Echt mooi om te zien hoe je een auto die best wel ondergewaardeerd is gewoon zo vertroetelt!
Oud 08-09-2019, 19:19
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Dank je, eigenlijk is het een beetje zoals met onze geliefde V300.
Redelijk ondergewaardeerd, al is dat bij de Alto en soortgenoten weer om andere redenen.

Het verbaasde mij ook best wel dat mijn exemplaar redelijk netjes behandeld is in de afgelopen 16 jaar.

Een Vivio is inderdaad ook wel erg schattig, daarom vind ik mijn zakjapannertje ook echt een lieve tengere jonge vrouw die het verdient om liefde en de te krijgen.

Ja, uiteindelijk is het natuurlijk gewoon een vervoersmiddel, toch weten we allemaal hoe intens een auto kan indringen in je persoonlijke leven en gevoel.

In dat opzicht staat mijn 340 ver boven de Alto, maar ook voor die laatste heb ik al wel een beetje een zwak ontwikkeld, dat zal vast nog groeien als ze me betrouwbaarheid terug geeft voor alle tijd, energie en geld die ik er nu in steek.
Met citaat antwoorden
Oud 11-09-2019, 11:23
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Zo hèhè, weer even een update.
Nooit geweten dat zo'n klein opdondertje zoveel tijd kan vreten, en dan heb ik het hier nog niet eens over een kind..

Anyhow, er is de afgelopen dagen weer het één en ander gedaan waarvan hieronder even een gedeeltelijke toelichting.

Ff zien, iets met achterwielen en reservewiel reinigen, schuren, roestoplosser in laten werken, ontvetten en spuiten:

Ondertussen twee gedaan, alleen het reservewiel nog, dat vergt wat meer aandacht qua afplakken want die band is van 2015 en kan dus nog wel even mee.
De andere twee banden worden begin oktober vervangen voor twee verse van Vredestein samen met wat nieuwe remvloeistof in het gehele systeem.

Dan de 'transporthaak', je zou kunnen zeggen;"wat moet je hier nu eigenlijk nog mee?"
Het is een deel van de auto waarvan ik vind dat het moet blijven, en aangezien de verfspullen/materialen nu toch al uit de kast zijn kan dat in één moeite door.

Zoals deze er bij hing, al ingespoten met WD40 (met name de boutjes)

Eraf en in een roestoplosserbadje:

Straks er maar eens uitvissen, hopelijk is hij inmiddels niet helemaal opgelost...

Even de montageplek gereinigd en voorzien van een likje kopervet (ik smeer dat spul nu echt overal op....nou ja...natuurlijk niet op aanhaamomentlspecifieke delen.)
Anders komt die grote pot nooit op natuurlijk.

En last but most certainly least, het afschermploatje van de benzinevulslang (of moet ik vanaf 1 oktober zeggen: "de maissappenvulslang?")
Netjes schoongemaakt en in de kunststof behandelaar gezet:

Er is de afgelopen dagen nog meer gebeurt, daarover later meer!

Ow en vergeet vooral niet dit topic leuk te vinden en je te abonneren hè, kom op zeg.
Met citaat antwoorden
Oud 11-09-2019, 16:08
Niels's Avatar
Niels Niels is op dit moment online
V3C Clublid

WAAR IS DE LIKE-BUTTON???!!11 OMGOMG

Geen idee of de importeur van Suzuki nog een papieren rijdersblad uitgeeft, maar als het zo is zou ik BV Nimag een keer een mailtje sturen
'94 BMW R 1100 GS
Met citaat antwoorden
Oud 12-09-2019, 16:46
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Hahahahaha, ehhh die is er niet...lekker dan, je mag dit topic wel heul veul waardering geven door middel van de gouwe sterretjes natuurlijk Niels

Eerlijk gezegd heb ik ik echt geen flauw benul of Smusmuki een rijdersblad heeft, ik zat er wel al serieus over te denken om de toko waar ik de auto heb gekocht eens te informeren over dit topic, ik ben ergens wel benieuwd of dat ze mits geïnteresseerd wel grappig lijkt.

Mijn vrouw ontvangt wel regelmatig een Mazda magazine, en daar maken ze ook nog best wel werk van, net als van hun Sky-active motoren overigens, daar kunnen ze bij VW wel een paar jaar in de leer, net als bij vele andere Japanse motoren bouwers overigens...
(voor zover mijn ongezouten mening na ervaringen op de werkvloer en door vele youtube filmpjes waarin diverse TSI blokken laten zien hoe treurig ze zijn ontworpen, en wat voor inferieure materialen er soms worden gebruikt)

Goed, dat dus.

Mijn dank voor jouw compliment Niels, wordt zeer gewaardeerd.
Met citaat antwoorden
Oud 12-09-2019, 17:28
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Ennnn weer doorrrrrr....

Welkom, leuk dat je hier even langs komt, nu je hier toch bent; lust je misschien een lekker bordje wielkastsoep?

Hoeveel troep, en vuil water ik al niet heb verwijderd uit de Alto, niet bij te houden...
Het mooie is wel dat je de auto ziet opknappen, ze begint ook al weer praatjes te krijgen.

De wielkasten dus, afgelopen dinsdag ben ik aan de rechterkant begonnen, de kunststof schermen eruit, heet water met Dasty en een hoop borstels als weapons of choice, wat pure Dasty op de wielkasten, en ook de stoomreiniger dampte weer vrolijk mee.

Klaar voor de star?...af!

Dat ik hier genoeg licht heb is te danken aan de 'bouwlamp' die ik provisorisch aan de elektra leiding heb opgehangen, scheelt wel een pak.

Inmiddels weet ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat deze auto in 2003 klimaat neutraal is geproduceerd, ze hebben op diverse plekken een stukje groen en zelfs wat bosgrond om diverse bioculturen op te laten gedijen geïntegreerd bij de productie:

(stiekem een foto van de linkerkant, niet verder vertellen hoor)

Dan de overige te reinigen delen in beeld:

Het zal de auto misschien nauwelijks in de weg zitten, maar je kent mij hè (wellicht)

Goed, of laat maar zitten, er tussenin vind ik vrij lastig.

A few moments later:

Om het af te maken heb ik de gehele ophanging vertroetelt met WD40 en een doekie, het aanlegvlak van de naaf opgeschuurd en voorzien van een lik kopervet.
Zodoende zal de eerstvolgende schijfwissel lekker makkelijk gaan. (naaf en schijf willen na jaren samen zijn nog wel eens chemisch fuseren)

En dan was het ook tussendoor nog pakjes middag, whoehoe!!!

De artikelen in willekeurige volgorde:

- Remschijven.
- Remblokken.
- Ruitenwissers (voor & achter)
- Schokdempers (achter)
- Bougies (4x)
- Riempje (t.b.v aandrijven waterpomp en dynamo)
- Carburateur reiniger...ehhh Wouter, jouw Alto heeft EFI..., dank je, het is voor het reinigen van het gasklephuis:

Hoewel de 'schade' nog behoorlijk meevalt.

- 4 naafmoeren (2 op reserve, en twee voor de trommeltjes)

Dat spul kan mooi bij de andere nog te monteren onderdelen.
Ondertussen heb ik van de Suzuki dealer het heugdelijke bericht ontvangen dat de spliksplinterneie waterpomppoelie binnen is, de luchtslang staat echter nog in BO en heeft een ETA van nu 24-09-2019.

Ik ga nu snel naa beneden en eten voordat er iemand boos wordt, later!
Met citaat antwoorden
Oud 13-09-2019, 17:05
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Ondertussen is de linkerkant ook helemaal klaar, en net als rechts toen alles weer kurkiedroog was alles lekker ingesopt/gewreven met WD40:

Ook ligt het reservewiel na het rubber verwend te hebben met wat siliconenspray (don't try this at home..) weer rustig op z'n plek, wachtend op naderend indringend onheil in één van de rollende exemplaren.

Van de week is er overigens nog een leuke 'gadget' binnen gekomen:

De kenners die kennis hebben genomen van de kennis herkenden het misschien al, het is een spoedmeter.
Huh, een meter om te weten hoeveel spoed iets heeft?
Dat noemen we toch prioriteiten, of wellicht een zelfs een agenda?
Gebruiken ze dit tooltje dan soms ook bij de hulpdiensten?
Het geruststellende antwoord luidt; nee.

Eigenlijk is het een draadspoedmeettool, ehh of iets van gelijke strekking.
Je kunt er hiermee achter komen welke afstand de draadgangen ten opzichte van elkaar hebben, bijvoorbeeld 1.0/1,25/1,5mm.
Dat is handig als je niet zeker bent over de spoed van een bout/draadeind/astap etc.

Gisteren heb ik overigens ook nog even beide zijpinkers van de voorschermen afgeplukt daar ik wat vocht en vuiligheid ontwaarde bij het linker exemplaar.

Dat bleek geen overbodige luxe, ook hier hebben de Japanners geprobeerd hun collega's in India zo goed mogelijk te instrueren over het gebruik van producten waardoor deze auto klimaat neutraal aangeboden kon worden back in 2003:

Na een soppie en een tandenborstel (wees gerust, een oud exemplaar)

Beetje vaseline op de contacten en het spul kan weer in gemonteerde toestand terug:

Verder uit pure nieuwsgierigheid even het plaatje van de achterklep afgehaald (ben ik nu een afhaal Nederlander....?)

Èèn van de ruitenwissermotorboutjes zat los, dat kon het rammeltje tijdens het dichtmeppen van de klep wel eens verklaren, dus alle boutjes even nagetrokken:

Typestickertje, ennehhh, zie ik dat nu goed, NL?
Louter toeval, of hebben ze voor ons hele speciale exemplaren op het schap liggen?
je zou er koppijn van het nadenken bij krijgen.

Massa aansluiting ingesmeerd met wat vaseline:

En als laatste plaatje voor heute, een kijkje in het binnenste:

Het asje van de wisser arm voelt ook ineens een stuk minder wiebelig aan...goh.

Nou goed, morgen weer verder, ik heb alleen nog geen idee van waarmee, ja dat hobbelhokkie natuurlijk, dat staat vast.

Bedankt voor het lezen/plaatjes kijken weer, en een goed weekend!
Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 18:35
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

In de tussentijd kreeg ik wel een idee (van wie? waarschijnlijk mijn alter ego)

Vanochtend maar eens begonnen met de ashoesbandklemmen eromheen te vrotten, redelijk gelukt:

De tools:

De tywrap:

De verwijdering:

De hagelnieuwe bandklem:

Procedure aan wielzijde herhaald:

Werkstekkie aan de andere kant geïnstalleerd:

Na gedane arbeid:

Al met al aardig gelukt al zeg ik het zelf, bij de kleine exemplaren had ik wel elke spinazievezel nodig om hem er zo strak mogelijk omheen te krijgen alvorens het 'oortje' dicht te knijpen.

Het speciale tooltje deed zijn werk naar behoren.

Vervolgens heb ik de opgekalefaterde ruitenwissarmen voorzien van nieuwe bladen en het geheel op de voorruit gemonteerd, achter moet nog even wachten aangezien bij nadere inspectie bleek dat er op de bocht van de haak wat verf ontbrak.

Kiek ze shinen!

En het gebiedje waar het allemaal om begon:

Bij het testen van de wissers viel mijn oog op het digitale klokkie welke de verkeerde tijd nog aangaf, meteen maar goed zetten.

En nu ik hier toch zit, die antenne eens uitschuiven en de radio instellen, luisteren of de c-d speler nog werkt en alle functies waaronder de klok instellen doornemen.

Dat ging prima en leuk, totdat ik een oude c-d van Bløf draaide, wat speulen met de geluidsinstellingen...ehhhh hier klopt iets niet, linksvoor totaal geen geluid, nada, noppes, niksos.

Nou oké, dan dat grilletje er maar af en kijken wat het defect is (hopelijk het speakertje)
Grilletje eraf, luidspreker eruit, multimeter op doorpiepen eraan...jip, die heeft de pijp aan Suhiro gegeven. (voor de techneuten onder ons; oneindige weerstand)
Beter dan kortsluiting zullen we maar zeggen, toch ook maar even meten aan de uitgang van de versterker, multimeter op wisselspanning, zou ik die test c-d nog ergens hebben?...jip, gevonden!
Testtoon track van 1KHz erop, en jawel lieve menschen, het was even spannend maar gelukkig bleek uit de metingen dat de spanning nog niet snijdbaar was:

Binnenkort die kartonnetjes dus maar eens vervangen voor wat betere exemplaren.

Al met al doen de luidsprekers achterin (hoedenplank) nog leuk mee, alles behalve topkwaliteit, maar het is om aan te horen.

Die gaan ook nog vervangen worden, al zal dat wat langer op zich laten wachten (ik wil het dan meteen combineren met een 4-kanoals versterker en een onder de stoel weg te werken platte geïntegreerde subwaffer, zo'n Kenwood geval lijkt me wel wat.

Want ja jongens en meisjes, ik ben gek op muziek, de auto is een heerlijke plek om daar niet alleen van te genieten in een redelijke kwaliteit, maar ook zo hard als waar je zin in hebt, en beide voorgaande zaken moet zo'n setjes luidsprekers en electronica wel een beetje fatsoenlijk kunnen handelen.
Zeker als je weer de nodige kilometers mag rondtuffen.

Voor nu; feierabend.
Morgen ijs en weder dienende weer verder.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: