Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Discussie > Het V3C Cafe > off-topic showroom

off-topic showroom laat hier je aanwinsten en projecten zien die NIET met de volvo 300 serie te maken hebben

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 23-07-2019, 18:23
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C PoetsWouter

Suzuki Alto

Ehhhh Wouter?
Sumfing wong?
Volvo kapot?
Draadje los in bovenkamer?
Ikke nie snappie nie....

Om uw vragen in bovenstaande volgorde te beantwoorden:

- Ja, wat is er?
- Nou eigenlijk niet echt.
- Last time i checked deed alles het nog.
- Dat sowieso
- Dat geeft niet, heel begrijpelijk, ik ga het je uitleggen.

Om een lang verhaal (wie zit daar nu op te wachten vermits het een goed boek is) kort te maken.

Per maandag twee september mag ik mij melden aan de poort van één van de kazernes met een gezondheidscentrum die Defensie op de Veluwe rijk is om daar de medische documentatie van Defensie medewerkers te digitaliseren.

Dat betekend (u voelt hem al aankomen) dat er de nodige kilometers afgelegd zullen gaan worden, iets wat ik die op pre-pensioen leeftijd verkerende Volvo van mij niet meer wil aandoen.

Daarbij, als de stront nu de ventilator invliegt ben ik het haasje wiens naam Sjaak is, we moeten zuinig zijn op ons industrieel erfgoed en daarbij komt dat een altijd op de loer liggend ongeval een nog bitterder smaak achterlaat dan gewoonlijk al het geval zou zijn, zowel emotioneel als financieel.

Dus...wat te doen?

Even de raderen laten draaien, en bij de 'PLING!' waarop het lampje ging branden en ik de zojuist samengestelde gedachte uit de magnetron van mijn hersenspinsels kon halen zag ik een Suzuki voor me.

Een zakjapanner wel te verstaan van het kleinste soort die ze bij Suzuki in India produceerden, een Alto.

Deze gaan merkte ik al rap als de spreekwoordelijke zoete broodjes over de toonbank, ik wou na wat vijfen en zessen een exemplaar weghalen bij een dealer en dan lijkt het haast wel een veiling....ff niet opletten en hoppaaaa weg is het exemplaar waar je net jouw oog op had laten vallen.

Na dit drie keer meegemaakt te hebben ben ik bij de volgende gelegenheid meteen in de telefoon 'geklommen' en tegen de verkoper geroepen dat ik wel gek lijk auto koop technisch gezien, maar ik zou en moest deze hebben (onder voorbehoud van een proefrit, dat dan weer wel)
Dus een hoop mailtjes en telefoontjes later werd de Alto (tijdelijk) uit de verkoop gehaald en na het weekend ben ik samen met mijn lieve vrouw naar jawel...Waalwijk gereden.
Kon dat nog verder?
Vast wel, maar daar waren geen Alto's voor het budget dat ik echt maximaal kon spenderen.

[ben ff eten, rest van het verhaal strakkies]

Zo, dat was lekker, waar waren we...?

Oh ja, ik stond dus met dat kind bij de hoeren...ow wacht ff daar was ik helemaal niet...

Eenmaal gearriveerd in Waalwijk bij de plaatselijke van alles en nog wat verkopende dealer (o.a. Japans en Opel) werd ons medegedeeld dat de betreffende Alto nog in de werkplaats stond voor de montage van een paar nieuwe gasveren op de achterklep (de verkoper had die zaterdag in zijn nek gekregen)

Bakkie koffie later togen we gedrieën naar buiten met de sleutel in de hand (daaraan bungelend de afstandsbediening voor de c.v.,jajajaja menschen, pure luxe zo'n zakjapannertje)
Instappen en wegwezen maar, start vlot, loopt mooi rustig, koppeling zit niet te hoog, prima eerste meters.
Tijdens de korte proefrit op het prachtige en eveneens pittoreske industrieterrein even wat gegooid en gesmeten met de Alto, geen gekke dingen, stuur blijft recht als je het loslaat, remt mooi recht, schakelen heb ik wel eens soepeler meegemaakt bij een Japanse auto, maar oké, er zullen voor dit bedrag wel wat meer kleinigheidjes aan de auto zitten.

Interieur oogt heel net, alle nieuw meegeleverde materialen liggen nog onder de kofferbakmat, bandjes hebben voldoende 'vlees' rondom.

Kappie open, hmmm wat een kleffe bende zeg, alsof er een homokineethoes is ontploft in een vaag verleden....
Beetje gepiep uit de buurt van de multiriem (alleen waterpomp en dynamo, stuurbekrachtiging is electronisch)
Mwah, moet toch nog een zelf uit te voeren beurt, lijkt me niets ernstigs en is alleen te horen met de kop onder de kap.

Ja en natuurlijk echt wel de nodige gebruikerssporen zoals te verwachten bij een auto van 16 jaar oud en 150.000 km achter de cylindertjes.

Daar valt tot op zekere hoogte ook nog wel wat aan te doen, belangrijkste is de technische staat en die lijkt me voor zover mijn oog, gevoel en kennis reikt redelijk in orde.
De 'boekjes' zijn ook netjes aanwezig waaruit blijkt dat het Altootje de afgelopen paar jaar wat minder intensieve aandacht ondervind, ergens ook wel logisch, een beurtje bij de dealer met wat kleinigheden erbij maakt de auto al gauw economisch total-loss.

Ik heb dus nog wel wat te doen, gelukkig heeft de Alto wel een brandfonkelhagelnieuwe A.P.K. zodat je in ieder geval relatief veilig op pad kunt.

Dus ja, inpakken graag en meteen meenemen.
Ennehh, zit er nog wat peut in?
Jawel m'neer, kwart tank, ff op contact gezet...krap kwartje....
Nou ja, eens zien hoever me dat brengt en anders gooi ik er nog wat bij onderwegens.

Nou lieve menschen alhier (hopelijk lezen Volvo liefhebbers ook graag een verhaal over een mini Japanner), dat is gelukt hoor, ruim zelfs.
Onderweg natuurlijk de nodige files waar je Anno 2019 al bijna niet meer onderuit komt en de Alto houdt zich prima, koelvloeistoftemperatuur blijft netjes net onder het midden hangen.

Eenmaal thuisgekomen natuurlijk meteen....eh nee, neergezet en weggelopen, etenstijd en bankhangen.
De dag erop samen op pad...
Woensdag de schoonmaak 'wapens' uit de kast getrokken en de Smusmukkie eens flink in de sop gezet.

Natuurlijk een paar wielkasten vol met modder en zand, een halve kilo modder, takjes en zand onderin de A stijlen.
Bladeren in het ventilatiesysteem, mijn vrouw kreeg de volle herfstlaag tijdens het proefritje...

Nou ja, jullie kennen het allemaal wel, een autoliefhebber heeft hier en daar toch wat andere ideeën over het onderhoud in het algemeen.

Hoog tijd om te stoppen met typen en hier wat plaatjes neer te knallen van na de uitgebreidde eerste wasbeurt
(herinnert u zich de derde mei van 2008 nog?)

En het was nog erger.....:

Wat teervlekken op het dak:

Helaas geen vòòr foto, want het verschil is aanzienlijk:

Vandaag het motorruim (meer motorkrap) onder handen genomen, morgen ga ik er onder liggen om daar ook de boel onder handen te nemen)

Nu wel vòòr foto's:

En ná gedane arbeid (lekker weertje erbij ook trouwens....gekkenwerk..)

De Dynamo had ik even ingepakt en zal ik later nog even aanpakken met zo weinig mogelijk water.

Verder vielen me wat dingen op die ook aandacht behoeven, waaronder de slang vanaf het luchtfilter naar het inlaatspruitstuk, daar zit lichte scheurvorming in bij de slangklem.

In ieder geval is de meeste rotzooi en kleffe bende nu weg zodat ik kan zien wat, waar en waarheen.

To be kontineut!

Laatst aangepast door Wouter76 : 23-07-2019 om 20:16
Met citaat antwoorden
Oud 23-07-2019, 18:29
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Owwwww cliffhanger......................

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Oud 23-07-2019, 21:02
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Ja, spanneeeeeeend!

Maaaaar, dan krijg je ook wat....nou ja een hoop foto's in ieder geval :-)
Met citaat antwoorden
Oud 23-07-2019, 22:22
eipmiw eipmiw is offline
V3C Clublid

Kon je geen DAF YA 66 van Defensie krijgen?
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg DAF ya 66.jpg (3,9 Kb, 150x gelezen)
Met citaat antwoorden
Oud 23-07-2019, 22:31
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Hahahaha ja, dat zou ook wel gaaf zijn.

En dan in de winter roepen, koud, koud?
Op Antarctica, daar is het koud, mietjuhhhhhh.

Het lijkt me overigens wel enorm leuk om eens mee te mogen in een bijzonder voertuig, waar Defensie er natuurlijk wel wat van heeft staan.
Met citaat antwoorden
Oud 24-07-2019, 09:04
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

t Is een lief klein (ge)bakje, zonder meer.

En een leuk verhaal over een andere auto is nog altijd leuker dan een slecht verhaaltje.

Maar sta (weer) versteld van hoe schoon je het altijd alles weer krijgt!
Zou ik een voorbeeld aan kunnen nemen.

Zou kunnen, maar denk dat ik er uiteindelijk (weer) niet de bijbehorende priori-tijd aan geef...
Oud 24-07-2019, 13:11
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Voordeel is dat je hem achter in je rugzak mee kan nemen.

Nee, geintje. Prima wagentje lijkt me zo. Ik ben zelf ook overgestapt op een zakjapanner (Honda). Dodelijk saai, maar doet wat ie moet doen en doet dat met heel weinig brandstof. Ook wel eens fijn.
Met citaat antwoorden
Oud 24-07-2019, 14:52
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BartJu Bekijk bericht
t Is een lief klein (ge)bakje, zonder meer.

En een leuk verhaal over een andere auto is nog altijd leuker dan een slecht verhaaltje.

Maar sta (weer) versteld van hoe schoon je het altijd alles weer krijgt!
Zou ik een voorbeeld aan kunnen nemen.

Zou kunnen, maar denk dat ik er uiteindelijk (weer) niet de bijbehorende priori-tijd aan geef...

Dank je Bart, het is misschien iets wat bij mijn karakter hoort, ik vind het ook bevredigend om te doen, ik heb er doorgaans plezier in.
en het dient ook een aantal goede doelen, ik krijg op deze manier een goede indruk van de staat van de auto, een overzicht van hoe, wat en waar zaken zich bevinden en werken.
En ook komen zo eventuele defecten en lekkages eerder aan het licht.

Zo is het maar net, het leven bestaat uit prioriteiten en iedereen vult dat op zijn eigen manier in, ik vind het op mijn beurt weer prachtig om te zien hoe mensen dingen helemaal met eigen handen en middelen maken zoals Anjo vroeger deed en nu bijvoorbeeld Steven weer.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lucluc Bekijk bericht
Voordeel is dat je hem achter in je rugzak mee kan nemen.

Nee, geintje. Prima wagentje lijkt me zo. Ik ben zelf ook overgestapt op een zakjapanner (Honda). Dodelijk saai, maar doet wat ie moet doen en doet dat met heel weinig brandstof. Ook wel eens fijn.

Gelijk heb je Jean-Luc, in het zakelijke leven, woon-werkverkeer in dit geval zijn de keuzes veelal pragmatisch en met het verstand, het moet vooral betrouwbaar en goedkoop zijn.

Dat was dus ook voor mij het uitgangspunt (de betrouwbaarheid moet dit karretje natuurlijk nog bewijzen)

Wat voor Honda gebruik jij voor het dagelijks vervoer?
Met citaat antwoorden
Oud 24-07-2019, 15:40
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Wat ik overigens in bovenstaand verhaal een soort van een beetje vergeten ben zijn bijvoorbeeld de specs voor de liefhebbers:

Naam: Suzuki
Voornaam: Alto
Geboortedatum: 11-2003
Gewicht: 775 Kg
Kleur: grijs-blauw
Codenaam: RF410
Motorcode: F10DN
Inhoud: 1081 cc
Vermogen:63PK @ 6000 t.p.m.
Koppel: 85 Nm @ 3200 t.p.m.
Brandstofvoorziening: MPI
Aantal kleppen per cilinder: 4 (aangedreven door een bovenliggende nokkenstok en tuimelaars)
0-100 km/h: 14.8 seconden (ongeveer een klein artikel in de krant)
Topsnelheid: 155 km/h (hoewel ik ook beelden voorbij heb zien komen van een teller die op 180 km/h stond...)

Maar wat vooral van belang is:

verbruik gecombineerd gem: 1:20,5
Wegenbelasting per drie maanden: € 62,-
Verzekering: € 25,- per maand (net als de 340 WA+ met inzittendenverzekering)

De aankoop, betrouwbaarheid en een eventuele verlenging van mijn contract volgend jaar blijven natuurlijk de onzekere factoren/risico's.
Met een kilometervergoeding van € 0,19 zou ik uitgaande van een jaar rondrijden minus verzekering en wegenbelasting ca €1000,- overhouden voor onderhoud en reparaties/onverwachte kosten.
En dan houd ik een ruim bedrag aan voor de benzine, die natuurlijk ook steeds iets duurder wordt, net als de verzekering omdat er nu eenmaal steeds meer mensen ons al redelijk volle wegennet bezoeken met helaas soms nare gevolgen.

Mocht de Suzuki dus zijn diensten netjes bewijzen, mijn eerste contract verlengd worden en er verder geen gekke dingen gebeuren in het leven dan ben ik de lachende derde.

Goed, genoeg droge stof weer even.

Vanochtend heb ik de online gevonden service manual er even bijgesleept (aan wie die online als PDF beschikbaar heeft gemaakt; mijn dank is zeer groot)
Ik was namelijk van plan de voorkant omhoog te gooien en tot mijn vreugde blijkt er nog net voor de stabilisatorstang een soort puist/bult te zitten waar je de krik onder mag zetten, hoe handig is dat!
Dus de Winntec erbij gehaald, onder de puist gemanoeuvreerd, en pompen maar!
Beetje geluk moet je hebben hoor, bij de maximale hoogte van de krik paste de 6 ton assteunen nog echt maar ternauwernood onder de voorste krikpunten.

Dan de schoonmaakspullen weer uit de garage gesleept, de gevolgen zijn hieronder te aanschouwen;

Hoog Alto, kijk omhoog Alto, want daar is de blauwe lucht, Alto, kleine kleine Alto:

Aanschouw de vettigheid:

Onderstaand wat NA foto's, ook om inzicht te krijgen in de (technische) staat, en hoe de dingen bij deze auto werken, waar ze zitten.
Nu zul je al vrij snel denken, ja ehhhh zand op onder andere de carterpan, how kum?
Na het schoonmaken aan de onderkant heb ik de wielen/remmerij ook nog schoongespoten en nu de 'pootjes' hingen kon ik met de HD reiniger wat beter sommige plekken in de wielkast, dat gaf dus weer wat 'neven effecten'.

Dus, komen ze:

Op onderstaande foto een close-up van het schakelmechaniek, deze bevind zich dus net als de koppelingshevel aan de onderkant van de versnellingsbak, inherent aan Japanners?

Wielophanging rechts, let ook even op de amateuristische manier waarop de homokineethoes vastgemaakt is....zucht....dat gaat dus ook op mijn to-do lijstje.

Overigens zag ik al snel dat de aandrijfas aan de rechterzijde redelijk recent vervangen is, na het reinigen glom hij me in een soort mosgroen me tegemoet.

En de linkerkant, en gelukkig was betreffende garage wel consistent:

De remmerij gaat sowieso ook compleet los aan de voorkant, de boel loopt nu aardig aan en er zitten groeven in de remschijven.

Zoals ik gisteren ook al vermelde, een aardig beetje achterstallig onderhoud dus, daar heb ik nog een mooie kluif aan en ik ben blij al de nodige ervaring te hebben opgedaan met de 340 en in de 3,5 jaar die ik werkzaam ben geweest bij een autobedrijf.

Verder vind ik de onderkant van de Alto er redelijk netjes uitzien, een paar aandachtsplekken qua roest en verder eigenlijk heel keurig (voor zover ik nu gezien heb althans)

Een blik op het schakelmechanisme onder de pook:

De middendemper:

En de einddemper die bepaald niet fris meer is, voor zover mijn oor reikt rammelen de schotjes aan de binnenkant er vrolijk op los bij onder andere optrekken:

Aangezien ik de achterkant niet omhoog had gezet, zal inspectie van de kofferbakbodem, handremkabels en tank nog even op zich laten wachten.
Hopelijk ontdek ik dan ook de locatie van het brandstoffilter.

Overigens heeft de Alto (met name dan het model welke van 1988 tot 1993 gemaakt zijn) toch ook een wat emotionele betekenis door wijlen mijn oma († 12-2010).
We hebben in het Ferrarirode automaatje van haar destijds heel wat keren in de polders ten zuiden van Diemen rondgereden, zelfs met mijn wijlen opa († 12-1995) van wie ze toen gescheiden leefde) een lekke band vervangen.
Zo weet ik ook nog dat mijn oma het best een beetje stoer vond dat de Alto altijd de eerste paar meters bij een verkeerslicht voorop reed, een hele korte eerste versnelling en de koppelomvormer zorgden soms heel even voor verbaasde blikken, en wij elkaar lachend aankijkende.
Mocht er een hemel zijn lacht ze nu misschien stiekem ook een beetje...

Tja, als je dan toch voor goedkoop vervoer moet kiezen, dan was er in dit geval wel een voorkeur.

Ik heb ook even mijn licht laten schijnen over de Cuore, maar op één of andere manier kon me dat model niet bekoren.

Later meer.
Met citaat antwoorden
Oud 24-07-2019, 18:15
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Leuk verslag Wouter 👍
Die zakjappanertjes zijn ook wel errug fijn. 1 op 20 rijden betekent meer budget voor de Volvo.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL+ // Daihatsu Valéra // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 24-07-2019, 18:44
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Dank je Bart!

Zo is het maar net, want twee auto's bezitten voelt voor mij nu toch wel een beetje als geld uitgeven wat ik niet heb.
Met citaat antwoorden
Oud 24-07-2019, 19:10
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Oh maar daar wen je snel aan hoor

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Oud 24-07-2019, 19:22
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Iets zegt me dat jij daar het één en ander over weet Steven ;-)

Tijdens de rit naar huis vanaf het Brabantse land heb ik ook genoten hoor, het torretje draait in z'n vijf verassend weinig toeren bij ca 100 km/h.
Radio er bij aan (er zitten van die Sjonnie stijl luidsprekers in de hoedenplank)
En de herinneringen aan mijn omaatje, ja ik vind het wel wat hoor, en met mijn best doen en wat geluk betaalt het Altootje zichzelf terug na verloop van tijd.
Met citaat antwoorden
Oud 25-07-2019, 20:53
François's Avatar
François François is offline
V3C Clublid

16 Valve Maruti? Made in India!
Oud 26-07-2019, 08:02
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Klopt helemaal François, scherp opgemerkt!

Staat overigens ook in mijn begeleidend schrijven ;-)
Met citaat antwoorden
Oud 06-08-2019, 16:46
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Zoooo, hèhè....

Ondertussen lekker op vakantie geweest naar het land waar willem de zwijgert en zijn opvolger nog de scepter gezwaaid hebben

(we zijn nog in een kasteel geweest dat ca 300 jaar van het Neerlands koninklijk huis geweest is)

En nu weer verder waar ik gebleven was, namelijk met de zakjapanner.

Vanmiddag de kont omhoog gegooid (nou ja...kontje) van deze fragiele kleine dame. (waar ik de Volvo een kerel vind, is de Suzuki in mijn ogen een vrouw)
Daar de boel eens even geïnspecteerd en daarna gereinigd zodat ook hier een basis ontstaat om verder op te 'borduren' en beter te kunnen zien wat de eventuele (roest) schade is.

In ieder geval twee 'backing-plates' van de remtrommels die er niet al te fraai meer uitzien, en allebei de schokdempertjes zweten.

Over het algemeen zien bodem en ophangingsdelen er nog goed uit, sommige dingen aan de Alto verassen me tot nu toe heel positief en aan andere dingen kun je toch wel duidelijk zien dat het geen Volvo is...

Verder niet veel te melden, na wat soppen met diverse borstels en daarna tekeer gaan met tuinslang/HD reiniger heb ik voor u het volgende beeld materiaal;

Eerst die kont omhoog, ook bij deze auto het gemak daarbij van een starre as:

Ophanging en remtrommel links:

Ophanging en remtrommel rechts:

Tank (35L):

Bij de eerste keer onder de auto kijken dacht ik nog: "huh?"

Nu dacht ik: "aha!"......remkrachtbegrenzer:

Onderstaande foto deed me denken aan die van een recente gemaakt onder de Volvo, de handremkabels komen hier alleen meteen onder de bodem vandaan, verdeler en kabel naar handrem bevinden zich bovengronds:

Benzine toevoer/retour en EVAP leidingen:

Nog een keer de einddemper die zich in verregaande staat van ontbinding bevindt:

Zonder doppie links:

Zonder doppie rechts:

Wielkasten zien er na reinigen nog best goed uit:

Tot zover weer even, verder alleen nog even de bandenspanning gecontroleerd, ietsje lucht overal erbij gedaan en op ± 2,4 Bar gezet (digitale drukmetertje geeft honderdsten aan)

Morgen maar weer even snel wassen en dan de teerspikkels van voornamelijk het dak verwijderen.

Ondertussen ook wat vloeistoffen en materialen besteld voor wat eerste onderhoud, te weten:

- KVS systeem flushen en vervangen.
- Versnellingsbakolie vervangen.
- Motorolie en filter vervangen.
- Luchtfilter vervangen.
- Bougies vervangen.

Later zullen dan in een nog te bepalen order vervangen worden:

- Remschijven en blokken (misschien zelfs de klauwen aangezien ik een lichtelijk vermoeden heb dat de zuigers blijven hangen)
- Einddemper
- Schokbrekers achter.
- Luchtinlaatslang vanaf het luchtfilter naar gasklephuis.

Stap voor stap wil ik zo de auto een soort van 'tweede leven inblazen'.
Zoals ik al eerder aanhaalde is het duidelijk te zien dat de Suzuki de afgelopen jaren weinig liefde meer heeft mogen ontvangen, er is zeker netjes mee omgegaan, maar het onderhoud is uit en/of afgesteld.

Maar goed, dat zie je wel vaker met wat oudere auto's....daar kunnen sommigen van jullie ook prima over meepraten.

En dan te bedenken dat de verkoper mij vertelde dat er op de dag dat ik hals over kop de auto onder voorbehoud van proefrit heb 'gekocht' er een ouder echtpaar ook interesse had getoond.
Oké, misschien had de Alto ze nog best wel een tijdje rondgereden zonder noemenswaardige problemen maar zonder een fikse uitgave bij een garage voor groot onderhoud/reparaties die ik hierboven heb genoemd had het denk ik in ieder geval geen jaren geduurd.
Waarbij één en ander natuurlijk ook af zal hangen van hoeveel er mee gereden gaat worden, en bij mijn nieuwe werkgever zal dat toch snel zo'n 15.000 per jaar worden.

Dan begrijp je misschien dat ik wel wat tijd, geld en moeite wil investeren om de Suzuki betrouwbaar haar kilometers te laten maken.

Dit had ik al ingecalculeerd bij de aanschaf, even reëel gezien kun je natuurlijk niet verwachten dat je voor een autootje uit deze prijsklasse er één krijgt die helemaal tip top in orde is.

Buiten dat feit om vind ik de algehele staat echt heel redelijk, en het interieur zelfs netjes te noemen.

Genoeg weer voor vandaag, morgen verder.
Met citaat antwoorden
Oud 06-08-2019, 19:35
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Dat lijkt me een prima karretje. Ik ben benieuwd hoe het verbruik uitkomt. Daar kan je best vrolijk van worden.

Om nog op je vraag terug te komen: een Honda Jazz. Hoge kilometerstand, verbruikt wat olie, maar het is een praktisch en solide karretje. Het stuurt niet eens onaardig. Verbruik is heel prettig. Mijn record tot nu toe is 1 op 20,4. Maar normaal gesproken rond de 1 op 19. Er zullen niet zoveel kilometers meer bij komen, want ik heb nu werk dat uitstekend met de trein te doen is. Blijft het een boodschappenkarretje (en dat doen wij meestal op de fiets). Familiebezoekjes, vakanties. Eigenlijk hoop ik er zo min mogelijk mee te rijden

Sorry voor de topicvervuiling.
Met citaat antwoorden
Oud 06-08-2019, 20:01
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Vind ik in dit geval absoluut geen 'topic vervuiling' hoor Jean-Luc!

Juist leuk om en hier (en daar) weer wat van je te vernemen.

Herkenbaar trouwens, wij doen de boodschappen ook op de fiets.
Ook als één van ons of wij allebei naar Zutphen of Deventer gaan pakken we de fiets.

De auto is voor ons echt alleen wanneer fietsen geen optie meer is.

Ik denk ook wel dat het een prima karretje is in de basis, het zal natuurlijk nog even duren voordat het vertrouwen er is.

Komende zaterdag ermee naar Zwollywood, en dan voltanken.
Gezien mijn rijstijl, ervaringen met andere auto's, ook in vergelijking met andere mensen die eenzelfde merk en type reden en het verbruik vermelden vermoed ik dat 1:20 haalbaar moet zijn.
Ook met de Alto vind ik 110 km/h hard zat en zal het voornamelijk snel en N wegen bestaan.
Met citaat antwoorden
Oud 07-08-2019, 18:41
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Vandaag weer verder gegaan met de werkzaamheden aan de zakjapanner, ik laat deze keer de begeleidende tekst bij de foto's het verhaal vertellen;

Na een wasbeurt (de auto was na 3 weken onder de carport te hebben gestaan bezaaid met zand, stof en ijverige spinnen) heb ik de achterlichtunits eruit gehaald, het plaatwerk erachter gereinigd en de lampen ook, daarnaast de rubber afdichtringen in de lamphouders na reiniging voorzien van wat vaseline, evenals de stekkerverbinding:

Daarna de kofferbakmat eens opgetild en de daar aanwezige materialen eruit gehaald, de uitsparing voor het reservewiel gereinigd evenals de krik en tasje met wielsleutel en krikslinger.
Ik vond er ook nog een pakje stimorol met één overgebleven kauwgumpie, ff getwijfeld...neh toch maar wegggooien:

Van binnenuit gezien naar de kofferbakrand:

De tools:

En alles na reiniging weer terug op z'n plekje, de vorige eigen(a)ar(esse) had de slimme ingeving om een tweetal antislip matjes te gebruiken voor het op z'n plek houden van de krik, krikken en een slippertje..die is immers zo gemaakt..:

Dan hebben we het dak nog (tja, het is geen cabrio hè)
Vol met zwarte (teer?) spikkels, beetje wasbenzine erbij...meh...beetje terpentine erbij..meh...
Zou misschien het übervetleipedikkelauweshizzle Meguiars kleikitje de redder in nood worden?
Nou lieve menschen, het antwoord is met behulp van een heule hoop elbow-grease; ja:

Verder, de koplampunits, de UV werende laag is voor zover mijn kennis reikt behoorlijk vergaan en het wordt dus de hoogste tijd voor een wetsand/polish actie in deze.
Hierbij alvast de vóór foto's, de ná exemplaren worden morgen verwacht:

Wat er verder nog op het menu stond vandaag:

- Reserveband op 2,8 Bar gezet ( band is uitgedroogd en moet dus op termijn worden vervangen, wellicht gebruik ik die uit de 340 tijdelijk)
- 2x lampje in achterlichtunits vervangen (eentje was er wat zwart, de andere overleed spontaan)
- Alle deurrubbers en achterklep rubber in de vaseline gezet.
- alle bewegende delen bij/in/op/aan de deuren en achterklep gesmeerd.
- alle overige rubber delen bij/in/op/aan de deuren behandeld met siliconenspray.

Morgen weer vrolijk (hoop ik toch) verder!
Met citaat antwoorden
Oud 08-08-2019, 16:04
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter76 Bekijk bericht

Verder, de koplampunits, de UV werende laag is voor zover mijn kennis reikt behoorlijk vergaan en het wordt dus de hoogste tijd voor een wetsand/polish actie in deze.
Hierbij alvast de vóór foto's, de ná exemplaren worden morgen verwacht:

En jawel, het is gelukt beste menschen, nog geen 100%, maar toch zeker wel 88%.

Aanschouw, ik laat de plaatjes even praten:

Dus resumerend:

- K1200 nat.
- K2000 nat.
- SSR 3, 2 en 1 polijstmiddel van Poorboys, met de hand op een grove polijstpad.
- Megiuars kunststof protector.

Het is in ieder geval al een heel stuk beter zo, misschien later nog eens dunnetjes overdoen.

Dan even het rechter voorwiel eraf gehaald en de remmerij aldaar bekeken, klauw losgehaald en de blokjes eruit.
Wat me al was opgevallen is dat beide voorwielen moeizaam rond te draaien zijn met de hand.
Het blijkt nu dat de remblokjes te strak in de antipiep plaatjes zitten...hm..., ik heb tijdens mijn werkzaamheden in een garage dit soort dingen ook wel eens meegemaakt, aftermarket remblok setje wat net niet helemaal klopt qua maatvoering...

Dan de nokjes maar even wat bijvijlen...ehhh..ik heb helemaal geen vijl.
Nah, lekker dan.
Dus maar eentje besteld, halfzoet en half rond, zonder melk, met een handvat.

Slaan we die stap nu maar even over, bewaar ik voor een later moment.
De boel even met een staalborstel bewerkt (wat miste ik daarna wat perslucht en bijbehorend pistool), anti piep plaatjes ook meegenomen daarin, wat kopervet aan de nokjes van de blokjes en de boel weer terug gepropt.
Ook meteen even de geleidepennen eruit gehaald, schoongemaakt en voorzien van wat nieuwe siliconenvet.
Daarna de harmonicahoesjes die daaromheen gaan behandeld met wat siliconenspray.

Ennn, weer in elkaar die handel.
Boutjes van de remklauw moeten eigenlijk op 27,5Nm vast, maar de kleinste die ik heb gaat tot 25, en de zware jongen doet het niet voor onder de 60.
Gewoon goed handvast dus.
De wielen we netjes op de in het grote onderhoudsboek vermelde 85Nm vastgezet. (bij de meeste auto's die ik in de garage onder handen nam kwam ik niet onder de 120Nm uit...

Plaatjes bij het praatje:

En een 'tooltje' gekutseld in 5 minuten om de remzuiger i.c.m met een kleine lijmtang terug te drukken.
Twee stukjes hout op elkaar (verf roerhoutje) met een stukkie afplaktape eromheen om het geheel bij elkaar te houden:

Werkt parimo!

Overigens zal ik ergens komende maanden de remschijven en blokken gaan vervangen, kan ik meteen de wielkasten en alles rondom de fusee eens goed reinigen en bekoekeloeren qua staat waar het zich in bevind.
De blokjes zijn op zich nog goed voor wat kilometers, de schijven echter hangen er niet bepaald fris meer bij.

Straks even de acculader van de Volvo afhalen en op de mini accu van de zakjapanner zetten, en even de remmen 'oppompen'

Vergeet je met wat pech hooguit één keer in je leven na het werk aan zeker de voorste remmen, ik heb verhalen gehoord die heel slecht hadden kunnen aflopen..

Morges weer verder.

Laatst aangepast door Wouter76 : 08-08-2019 om 18:30
Met citaat antwoorden
Oud 09-08-2019, 14:32
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Heden ten dage alleen 'even' de linker koplamp geschuurd en gepolijst.

Kiekt ie weer lekker fris uut de oogies, nog even de foto zoals het was aan den linkerzijde:

En de ná exemplaren:

Als alles volgens plan verloopt zullen aanstaande maandag de spullen vanuit Deutschland!!! arriveren voor wat onderhoud, te weten;

- KVS systeem spoelen en KVS vervangen.
- Motorolie en filter vervangen.
- Versnellingsbakolie vervangen. (lang leve de service manual hier, geen afdichtring bij deze auto maar met vloeistof, in dit geval Loctite 542)
- Bougies vervangen.
- Luchtfilter vervangen.

Later!
Met citaat antwoorden
Oud 10-08-2019, 12:26
Robert340 Robert340 is offline
V3C Forum Moderator

Wat mooi hoe je die auto in topstaat krijgt, leuk al die foto's!
Waar heb je die poorboys polijstpasta vandaan gehaald?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter76 Bekijk bericht
De wielen we netjes op de in het grote onderhoudsboek vermelde 85Nm vastgezet. (bij de meeste auto's die ik in de garage onder handen nam kwam ik niet onder de 120Nm uit...
Bij mijn 960II van '95 moesten de wielen ook met 85Nm (of was het nou 90?) vast, dat stond zelfs op de wielnaaf ingegraveerd.
En bij de Mercedes-Benz 500E moeten de wielen heel losjes omdat ze van lichtgewicht materiaal (magnesium?) zijn gemaakt en ze anders kapot gaan.
Gaat vaak mis bij bandenzaken...
Met citaat antwoorden
Oud 10-08-2019, 15:24
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Dank je Robert!

Mijn 'poets' spullen haal ik al een paar jaar bij Carclean vandaan, een mooi bedrijf met een goed verzorgde website.
Daar hebben ze naast de basis merken ook de betere spullen, en een flink assortiment.
De betere merken maken hun reputatie ook meestal waar, mits op de juiste manier gebruikt natuurlijk.

Grappig dat bij zo'n grote auto het aanhaalmoment van de wielbouten/moeren ook zo laag is.
Bij de 340 is het zo uit mijn hoofd 110NM.

In de garage waar ik gewerkt heb vroeg ik bij twijfel altijd even de chef werkplaats wat ik moest aanhouden. (Overall aanhouden was het advies ;-)
Met citaat antwoorden
Oud 11-08-2019, 16:26
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

In afwachting van de bestelling vanuit Duitsland met de onderhouds spulletjes ben ik vandaag aan de slag gegaan met de kunststof delen in het interieur.
Eerst een soppie gebouwd met wat heerlijk geurende allesreinger erin, doek erin en gaan.

Daarna het hele rondje nog een keer maar dan met een schone, droge doek en kunststof onderhoudsmiddel van Meguiars.

De resultaten hieronder, welke meteen een leuke indruk geven van het totale interieur.
De bekleding van stoelen en achterbank ga ik ergens op een mooie zomerse dag flink natmaken met bekledingsreiniger van HG, inwerken en met de stofzuiger de drek van 16 jaar er weer uitzuigen. (heb ik met de 340 al eens gedaan, je staat verbaast te kijken hoeveel vuil eruit komt zetten)

Gisteren bij een Shell tankstation in Zwollywood de tank tot haar strotje gevuld met V-power (euro98)
Daarna op de snelweg ff de topsnelheid uitgeprobeerd; liep de teller uit tot tegen het terugstelknopje.....

Geintje natuurlijk, dat heb ik helemaal niet gedaan.
Meer een vertroetel actie en ik hoop er nog net wat zuiniger mee te rijden.
Overigens was in het krotekokekarretje gisteren goed te merken dat het stevig doorblies, dan openbaart zich meteen het verschil met de Volvo, natuurlijk is die ca 200 kg zwaarder, het algehele gevoel qua rijden en sturen onder vooral die omstandigheden is compleet anders.

Vanaf de A50 de A1 op bij knp Beekbergen (zuid naar oost) zit sinds de aanpassing van afgelopen jaar een mooie knik naar links en vervolgens naar rechts, daarna krijg je de 270 graden bocht naar de A1.
In de Volvo ga ik die twee knikken prima door met ruim 100 km/h, met de Alto vond ik 80 km/h wel even mooi zat....

Maar goed, geen geneuzel daarover verder want daar is de zakjapannert nu eenmaal niet voor gekocht en ook niet voor gemaakt, wel om droog en warm, nippend aan de benzinetank van A naar B te komen zonder al te veel technische malheur.

Tot zover weer even.
Met citaat antwoorden
Oud 11-08-2019, 21:19
François's Avatar
François François is offline
V3C Clublid

Ik breng je de smurfblauwe 360 een keertje. Kun je daar ook eens een weekje op los gaan.

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: