Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Tuning, Racing & Sport > Sportief gebruik van de 300-serie

Sportief gebruik van de 300-serie Ervaringen en Ritverslagen van evenementen, oa 360(geen modena)Cup, clubspecials etc.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 21-11-2017, 09:23
Frankie Frankie is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

bangerracen

Frankie's Volvo 360 bangerwagen
Heb lang getwijfeld om dingen te plaatsen over de opbouw van mijn volvo 360 voor de bangerrace in emmen aangezien er toch een aantal mensen het niet kunnen waarderen. Echter heb ik wel het volvo hart op de goede plek zitten en wil laten zien dat het ook best wel gaaf kan zijn om zo'n wagen op te bouwen en er veel plezier van te hebben.

Hopelijk kunnen leden die het niet waarderen dit draadje niet gebruiken om te vertellen hoe zonde het allemaal is en dat er nog zo weinig zijn. Maar gewoon kunnen genieten van het werk wat er in de auto zit en anders gewoon snel op dat kruisje te drukken van je browser om het te laten verdwijnen.

Het klinkt natuurlijk erg absurd om een Volvo 360 kapot te rijden tijdens de bangers. Ik heb ook al vaak hier de haat van mensen gelezen tegen de "hardnekkige bangerracers uit Overijssel". Natuurlijk is het erg jammer om goede volvo's te gebruiken om kapot te rijden. Daarom worden er ook alleen rotte autos voor gebruikt, want laten we eerlijk zijn, we kunnen niet iedere auto restaureren. Alle onderdelen van de autos verkoop ik aan liefhebbers. zodat zij hun auto weer netjes kunnen opknappen.

Als de auto eenmaal kaal is zoals wij dat noemen (al het interieur en het glas eruit), dan begin ik met het bouwen van de auto.
Afgelopen jaar heb ik gereden met een Volvo B200 blok, met een Ford v6 carburateur erop. Ipv de normale ontsteking van een Volvo 360 heb ik ervoor gekozen om de ontsteking van een Volvo 240 te pakken. door deze ontsteking iets te vroeg te zetten is het motorblok een stuk feller. Het differentieel heb ik vast gelast dmv een CO2 sper. Dit differentieel gebruik ik in iedere auto opnieuw, zodat het goede ongeracede differentieel niet verpest word, en dus naar een liefhebber of een cupracer kan.

Dit jaar wil ik het echter een anders aanpakken. Ik ben bezig met de inbouw van een 2L Ford v6 blok in mijn 360. Hiervoor maak ik een pasplaat aan het koppelingshuis waar het v6 blok weer aanpast. De motorsteunen worden zelf gemaakt waardoor alles een stevig geheel word.

Ik hoop dat door dit topic een beetje meer begrip komt voor mijn hobby, want ook al lijkt het niet zo maar ook ik ben echt een Volvo liefhebber. Mijn dagelijkste auto is gewoon een nette 360. En echt niet alle autos koop ik zomaar voor de bangers, de auto die ik nu aan het bouwen ben komt als donor bij een cup rijder weg. Wat kan je anders met een casco zonder kenteken? laat er dan nog iemand plezier van hebben.

Als de reacties positief zijn dan plaats ik graag wat fotos van de autos zoals ik ze opbouw.
en mocht er nog iemand opzoek zijn naar wat onderdelen. ik heb onderhand een heel magazijn opgebouwd met onderdelen. dus heb vanalles voor je liggen!
Met citaat antwoorden
Oud 21-11-2017, 09:48
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Nou Frankie, je hebt wel lef hoor

Maar welkom hier. Je mag uiteraard zelf bepalen wat je met je auto's doet. Er zitten hier diverse mensen met hun eigen beweegredenen om een 360 te rijden. Zelf hou ik van gewoon origineel laten, maar ik waardeer het net zo goed dat er mensen zijn die lekker knutselen. Het inbouwen van een V6 heb ik nog niet eerder voorbij zien komen, dus ik zou zeggen: laat maar zien die foto's!
Met citaat antwoorden
Oud 21-11-2017, 11:35

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lucluc Bekijk bericht
Nou Frankie, je hebt wel lef hoor
Het is vooral dat ik wel klaar ben met het negatieve beeld die een aantal hierover scheppen. Alsof alle banger racers een stel doorgedraaide gekken zijn die veel geld neertellen om goede autos kapot te rijden. Dit is natuurlijk niet het geval. Tuurlijk zal er wel is een harde auto sneuvelen. Maar over het algemeen zijn het rotte boten die met een beetje verf weer heel wat lijken
Met citaat antwoorden
Oud 21-11-2017, 11:40

Momenteel ben ik bezig met deze auto. Het motorblok is er momenteel uit. En zoals je kan zien is alles verkocht van de auto.
De kachelradiator, en de ramen achter heb ik nog. De rest van de onderdelen zijn allemaal naar liefhebbers gegaan!
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg 20171120_211804.jpg (61,6 Kb, 37x gelezen)
Met citaat antwoorden
Oud 21-11-2017, 15:52
Albert1 Albert1 is offline
V3C Clublid

Heej, hoor meteen iets interessants, ontsteking vervroegen, Bij me Volvo nog nooit in verdiept. Dit kan nog best wat opleveren met dezelfde compressie. Werkt dit goed? tot hoeveel is deze vervroegd? Zitter er nog nadelen aan? Hoor het graag.
Met citaat antwoorden
Oud 21-11-2017, 18:36
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Je hebt wel lef dat je het hier post.

Zelf ben ik iemand die het inderdaad zonde vindt omdat er nog zo weinig zijn. Puur gevoelsmatig, want aan de andere kant, je moet ook realistisch zijn. Je kunt niet alles redden en het is prijzenswaardig dat je zorgt dat de goede onderdelen bij liefhebbers komen. Daarnaast snap ik je hobby niet. Wat is er leuk aan om een auto en jezelf in de kreukels te rijden tot één van de twee het niet meer doet (en dat is dan hopelijk de auto)? Maar ik snap ook niet wat er leuk aan is om met een Volvo 360 op het circuit te rijden terwijl je voor het zelfde geld een Corvette uit dezelfde tijd kunt kopen. Aan de andere kant zijn er genoeg mensen die zich niet voor kunnen stellen dat ik het leuk vind om een 30 jaar oude auto op straat te houden... Ach, ieder zijn hobby toch? En een mens hoeft niet alles te begrijpen. Bovendien, wie ben ik om er wat van te vinden.

Ik denk dat het negatieve beeld ook een beetje wordt veroorzaakt door het soort bangerracers dat nergens wat om geeft en het liefst een zo exclusief mogelijke auto in elkaar rijdt. Zo circuleren er een aantal filmpjes op youtube, vooral uit Engeland. Dat is het soort mensen wat een auto in elkaar rijdt, en dit vervolgens in een liefhebbersgroep post met voor- en nafoto's en een smeuïg verhaal hoe goed de auto nog was, puur om mensen spreekwoordelijk tegen de schenen te slaan en haat te zaaien. Dat is ontzettend jammer...

In elk geval welkom, en veel plezier.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL+ // Daihatsu Valéra // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 21-11-2017, 19:09
Alexdepalex's Avatar
Alexdepalex Alexdepalex is offline
Frequente Gast (geen lid)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Bekijk bericht
Het is vooral dat ik wel klaar ben met het negatieve beeld die een aantal hierover scheppen. Alsof alle banger racers een stel doorgedraaide gekken zijn die veel geld neertellen om goede autos kapot te rijden. Dit is natuurlijk niet het geval. Tuurlijk zal er wel is een harde auto sneuvelen. Maar over het algemeen zijn het rotte boten die met een beetje verf weer heel wat lijken

Ben al een aantal keer wezen kijken, maar op zich voor wat ik zag waren 80% van de wagens niet meer economisch haalbaar om weer op straat te brengen.
Vindt het tof om te zien, maar moet er niet aan denken om er zelf in te zitten! Levensgevaarlijke hobby, alleen voor de échte waaghals!

Eigenlijk zit ik wel te wachten om foto's van de ombouw van zo'n rotte boot te zien.
Kokerbalken die helemaal doorgerot zijn en spatborden waar geen bevestiging meer aan zit of deuren waar de ramen zijn uitgerot.
Vervolgens een mooie laklaag erop om al dat roest te doen maskeren...

Mocht je nog een kas hebben met goed plaatwerk, ik heb wel een aantal rotte delen voor je om mee te ruilen?
Met citaat antwoorden
Oud 21-11-2017, 20:38
leonsteyns's Avatar
leonsteyns leonsteyns is offline
V3C Clublid

Van harte welkom en fijn dat je hier je verhaal wilt doen!

Iedereen die een liefhebber is van de 300- en 400-series zou zich hier welkom moeten voelen. Dat je een liefhebber bent, blijkt wel uit het feit dat je een goede 360 onderhoudt en de manier waarop je zorgt dat de goede en bruikbare onderdelen aan andere liefhebbers aangeboden worden.

Wat betreft de hobby, zie ik weinig verschil met andere vormen van motorsport. Misschien niet mijn keuze, maar ik denk wel dat ik begrijp waarom je er lol in hebt. Dus ja, ik zou graag wat inzicht willen krijgen in hoe je het doet en wat je allemaal aan de auto gaat verbouwen.
En alvast heel veel succes met het project!
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984), Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Met citaat antwoorden
Oud 21-11-2017, 23:18
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Hoi Frankie, het is goed dat je nu een ander beeld weer geeft van deze bezigheid. Ik weet idd. een groep in Overijssel die bewust bijzondere en hele gave auto's van internet plukken om ze daarna zonder pardon compleet kapot te rijden. De verkopers denken dat de auto in goede handen is bij een liefhebber. Dat is vals en immoreel.
Wat jij doet is anders. Echter zijn er niet veel 360'tigs meer. Hij moet dan idd, wel erg rot zijn om voor voor dit doel gebruikt te worden. Ik ben er zelf slechts 1 tegengekomen en die heb ik tot het laatste boutje gesloopt. De rest probeer ik te behouden. \is he een optie om een vreselijk rotte Volvo 340 te nemen?
Oud 22-11-2017, 09:30
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

een auto die al in de cup dienst heeft gedaan zonder kenteken. Ik zie geen enkel bezwaar voor je hobby om zo'n auto te nemen. Kom maar op met die foto's!
Oud 23-11-2017, 07:16
NickN's Avatar
NickN NickN is offline
V3C Clublid

Pff bangeren.... Zelf vind ik het ook echt sonde zoals de andere leden ook al zeggen wanneer er goede auto's van de straat worden geplukt om plat te rijden. Wanneer de auto niet meer apk waardig te maken is het anders en mag je van mij je gang gaan.

Ik ben benieuwd naar je verhaal en foto's van de opbouw! Veel succes!
Oud 23-11-2017, 10:00

Ik moet eerlijk toegeven de reacties vallen me erg mee! Mooi dat er enige vorm van begrip ontstaat binnen de Club!

Bijdeze een kleine update van mijn kant.
Ik heb ondertussen het Volvo blok uit de auto gehaald, en ook de laatste onderdelen uit de auto gesloopt. De ruiten van de achterdeuren, en de achterruit. Mocht iemand een makkelijke manier weten om deze er heel uit te krijgen dan hoor ik het graag.
Ik heb de ford V6 er even in gehangen (zie foto) om het een en ander te kunnen passen. Ik kwam er al snel achter dat de carterpan enorm in de weg zit. De bobbel in de carterpan zit op de plek waar het stuurhuis en het subframe zitten. Nu weet ik toevallig dat de carterpan van een oude Taunus M serie precies andersom is. Deze hebben de bobbel vooraan zitten ipv achteraan. Dus ik ben opzoek gegaan naar de carterpan van een Taunus M. Deze heb ik inmiddels gevonden en hoop ik dit weekend op te gaan halen. De pasplaat heb ik al voor de het koppelingshuis gemaakt zodat deze straks gelijk achter het blok vastgemaakt kan worden.
Straks maak ik gebruik van de drukgroep en vliegwiel van een Ford, met de koppelingsplaat van een Volvo erin.
Zoals het nu lijkt moet de tussenas zon 2.5 cm verlengt worden om goed in het toplager van de Ford te komen. Een andere optie is het toplager 2.5 cm naar voren halen zodat de tussenas origineel blijft. Wat ik hiermee doe weet ik nog niet zeker. Wat lijkt jullie het beste??

Zoals op de foto te zien is de auto al in een erg rotte staat. Deze is niet meer rendabel te redden om hem nog als wegauto te gebuiken. Straks zal ik een voetenbak in de auto monteren. Dit is om stevigheid te creëren bij mn voeten zodat deze niet knel komen bij een goede botsing. Tegen de tijd dat deze gemonteerd is zal ik hier meer tekst en uitleg over geven.

Ondertussen heb ik een aardig magazijn opgebouwd met onderdelen. In alle kratten zitten alleen de motorische onderdelen. Op mijn zolder heb ik nog veel meer liggen, zoals veerpoten, een subframe. spruitstukken, uitlaten, wat plaatwerk etc.
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg 23874483_1471883609527679_501685009_o.jpg (73,7 Kb, 37x gelezen)
Bestandstype: jpg 23949158_1471883596194347_1875840183_o.jpg (54,6 Kb, 38x gelezen)
Bestandstype: jpg 23949302_1471883622861011_1292956831_o.jpg (36,6 Kb, 34x gelezen)
Bestandstype: jpg 23949352_1471883612861012_191408287_o.jpg (39,9 Kb, 45x gelezen)
Met citaat antwoorden
Oud 23-11-2017, 17:42
powerflux's Avatar
powerflux powerflux is offline
V3C Clublid

Citaat:
Ik moet eerlijk toegeven de reacties vallen me erg mee! Mooi dat er enige vorm van begrip ontstaat binnen de Club!
Je hebt een goede uitleg, bewaart onderdelen en je besteed aandacht aan de techniek. Dat is ook gewoon leuk om te lezen. Ik ga dit topic lekker volgen, misschien krijg ik ook weer de behoefte aan een 360 .
V90 3.0i '97 [608.000] & 965 2.5i '95 [365.565]
Met citaat antwoorden
Oud 23-11-2017, 20:34
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Wow, dat vloerdeel is daar goed verrot.

Wat de ruiten van de achterdeuren betreft, die kun je er maar op één manier uithalen.

Eerst het mechaniek loshalen van de ruit, en het mechaniek er helemaal uit halen, dan de zwarte spijl losschroeven, en de popnagel uitboren waarmee deze bovenop vast zit. Daarna de spijl omlaag duwen net voorbij de raamstijl. het grote ruit een beetje kantelen en de spijl aan de binnenkant van de deur omhoog eruit trekken.
Let op de lippen waar je de schroeven in draaid om de spijl vast te zetten, deze steken uit en kunnen net onder het rubber door van het kleine ruitje bij het omhoog eruit halen.

Als de spijl eruit is kan de grote ruit er zonder problemen uit, vervolgens kun je het kleine ruitje al kantelend naar binnen toe uit de deur schuiven.
Let op; met rubber en al, het rubber zit er helemaal omheen.

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Oud 27-11-2017, 21:53

Zojuist weer een avondje aan de 360 gesleuteld. Ik heb de ford v6 aan het koppelingshuis zitten. En alles in de auto gemonteerd. Dit verliep nog niet zonder slag of stoot.
Het stuurhuis zat enorm in de weg. Deze heb ik losgehaald en wil ik iets gaan verlagen. De stuurstang iets verlengen. En met wat strippen het stuurhuis weer monteren.
Echter denk ik dat de stuurstang dan alsnog in de weg komt te zitten voor de uitlaat. Maar met een stukje flexibele uitlaatpijp moet ik een heel eind komen hoop ik.

Onder de motor heb ik een carterpan van een Taunus M serie gemonteerd zodat deze in de auto past.

Zal ergens deze week even goede fotos maken en deze hier plaatsen!
Ik kwam erachter dat de kilometertellerkabel nog aan de auto zat. Dexe heb ik er heel vanaf gekregen. Mocht iemand hier belang bij hebben moet hij even een berichtje sturen
Met citaat antwoorden
Oud 03-12-2017, 12:07

Bijdeze weer een kleine update met wat fotos.

Zo zit er een foto bij waar het verschil tussen een taunus M serie carterpan(de schone) en een normale v6 carterpan te zien is.

Op een foto is te zien dat het stuurhuis enorm in de weg zit voor de pasplaat.

Er zitten 2 fotos bij waar de v6 in de 360 hangt. Hier is goed te zien hoe krap alles is

Deze week komt er iemand kijken die vaker zulke v6 motoren in autos bouwt. Ik hoop dat hij meer info heeft hoe alles pas te maken. En of dit uberhaupt wel mogelijk is. Ik hou jullie op de hoogte!
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg 20171127_191200.jpg (64,9 Kb, 27x gelezen)
Bestandstype: jpg 20171127_210125.jpg (76,4 Kb, 27x gelezen)
Bestandstype: jpg 20171127_210136.jpg (66,1 Kb, 25x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG-20171127-WA0010.jpg (62,5 Kb, 24x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG-20171127-WA0012.jpg (55,4 Kb, 20x gelezen)
Met citaat antwoorden
Oud 03-12-2017, 19:18
powerflux's Avatar
powerflux powerflux is offline
V3C Clublid

Citaat:
Zojuist weer een avondje aan de 360 gesleuteld. Ik heb de ford v6 aan het koppelingshuis zitten. En alles in de auto gemonteerd. Dit verliep nog niet zonder slag of stoot.
Het stuurhuis zat enorm in de weg. Deze heb ik losgehaald en wil ik iets gaan verlagen. De stuurstang iets verlengen. En met wat strippen het stuurhuis weer monteren.
Echter denk ik dat de stuurstang dan alsnog in de weg komt te zitten voor de uitlaat. Maar met een stukje flexibele uitlaatpijp moet ik een heel eind komen hoop ik.

Onder de motor heb ik een carterpan van een Taunus M serie gemonteerd zodat deze in de auto past.

Zal ergens deze week even goede fotos maken en deze hier plaatsen!
Ik kwam erachter dat de kilometertellerkabel nog aan de auto zat. Dexe heb ik er heel vanaf gekregen. Mocht iemand hier belang bij hebben moet hij even een berichtje sturen

Als je wil, plaats dan een advertentie op de hoofdpagina. Daar zal je bericht meer opvallen. En er kijken ook mensen buiten de club.
V90 3.0i '97 [608.000] & 965 2.5i '95 [365.565]
Met citaat antwoorden
Oud 13-12-2017, 10:17

Ik heb onderhand al heel wat gesleuteld, maar vanwege de weinige reacties van de vorige berichten vraag ik me af of hier behoefte aan is. Dus roept u maar
Met citaat antwoorden
Oud 13-12-2017, 10:23
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Ik heb onderhand al heel wat gesleuteld, maar vanwege de weinige reacties van de vorige berichten vraag ik me af of hier behoefte aan is. Dus roept u maar
Wat voor reacties wil je krijgen dan?
Je verhaal is duidelijk, goede foto's ter ondersteuning en interessant om te lezen. Ik heb er eigenlijk gewoon niet zoveel aan toe te voegen.
Als je een vraag zou hebben weet ik vrij zeker dat je snel antwoord krijgt.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL+ // Daihatsu Valéra // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 13-12-2017, 12:25
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

Sinds het bestaan van sociale media is het aantal reacties op het forum drastisch terug gelopen. Veel mensen lezen wel mee, maar door gebrek aan de 'vind ik leuk' knop, komen er weinig reacties.
Oud 13-12-2017, 14:06
gstyle4life's Avatar
gstyle4life gstyle4life is offline

klopt helaas
Ik moet me daar ook schuldig aan bevinden...
Wel tof hoor
Met citaat antwoorden
Oud 13-12-2017, 16:47
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Het Volvo 300 forum is eigenlijk m'n social media
Heb verder geen facebook of wat dan ook.... zelfs geen whatsapp

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Oud 13-12-2017, 17:10
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steven340 Bekijk bericht
Het Volvo 300 forum is eigenlijk m'n social media
Hier ook, al heb ik wel Facebook en WhatsApp. Ik bekijk altijd alles wat op het forum komt, reageren doe ik hier vaker dan op Facebook. Het grote verschil is dat hier respect en gezelligheid is, op Facebook is dat helaas vaak ver te zoeken als je op bepaalde pagina's kijkt.

Aan de andere kant is het op het forum ook altijd wel even aftasten. Sommige mensen hebben een afkeer tegen off-topic geneuzel, maar anderen (inclusief ik) vinden dat informele geouwehoer juist heel leuk.

Met citaat antwoorden
Oud 14-12-2017, 07:34
NickN's Avatar
NickN NickN is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door v0lv0freak Bekijk bericht
maar door gebrek aan de 'vind ik leuk' knop, komen er weinig reacties.
Dat zou zeker een toevoeging zijn Volvofreak! De ''vind ik leuk'' knop

Maar de verhalen en foto's zijn zeker leuk om te volgen, ik ben benieuwd hoe de auto zich houdt tijdens het banger seizoen.
Oud 15-12-2017, 20:53
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NickN Bekijk bericht
Dat zou zeker een toevoeging zijn Volvofreak! De ''vind ik leuk'' knop

Maar de verhalen en foto's zijn zeker leuk om te volgen, ik ben benieuwd hoe de auto zich houdt tijdens het banger seizoen.
de forumsoftware heeft het allemaal in zich.. maar dan in de vorm van waarderings systeem. je kunt in de basisversie van vBulletin zelfs aparte rechten toekennen aan gebruikers die veel goed gewaardeerde berichten plaatsen.

Op dit forum is een wat aangepast thema toegepast en hebben we al die 'zooi' zover mogelijk uitgeschakeld:
- iets minder rommelige interface
- geen kans of 'wie heeft de grootste' competities/discussies, met kliekjes en mensen die elkaars berichten expres gaan downvoten vanwege een eerder akkefietje, etc etc.

een simpele 'leuk!' knop zonder mogelijkheid tot negatieve interactie zou beter zijn, maar die hadden ze destijd nog niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: