Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (1400)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 09-05-2010, 20:37
Patrick1's Avatar
Patrick1 Patrick1 is offline
**Newbie**

Motor start niet, radio speelt niet, contolelampjes branden niet

Reeds enige tijd wou mijn 340 1.4 benz CVT niet van de eerste keer starten na een poosje niet gebuikt te zijn, de fout deed zich steeds frekwenter voor en verdween na steeds meer startpogingen,
bij de eerste omdraai van het startslot bleken de eerste vier lampjes op het contolepaneel niet te branden en ook de radio deed het niet, de stand en kruislichten en de ventilator deden het wel,
Eerst liet het probleem zich gemakkelijk oplossen door vooraf de radio "on" te zetten,
Uiteindelijk ging ik aan het testen ; de contactslotschakelaar was het niet ; steeds was er spanning, na de contacten, uiteindelijk bleek er geen spanning te zijn op zekering Z9 wanneer het euvel zich voordeed, daartussen zat nog relais E8, na wat zoekwerk vond ik dat relais achter het controlepaneel, het kwam mee door te trekken aan de draden die ernaartoe leiden waarvan er twee gele dikke draden zijn vanuit de kabelboom,
Hier bleek dus een slecht contact in te zitten, nadat dit relais was vervangen door een relais dat ik haalde uit mijn vorige 340 die naar de sloop moet wegens een " joint de culasse" deed het probleem zich niet meer voor,
Ik maakte het relais open en inderdaad de contactpunten waren terdege ingebrand,

Patrick1

Bedankt voor de tip betreffende photobucket,

Laatst aangepast door Patrick1 : 09-05-2010 om 21:25
Met citaat antwoorden
Oud 09-05-2010, 20:43
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

dat relais zorgt voor de 15+ boordspanning, alle accesoires als het contact aan staat zeg maar

het komt niet vaak voor dat dit relais zelf kaduuk gaat, dit hele circuit is eigenlijk een constructiefout omdat het niet zwaar genoeg bedraad/afgezekerd is, meestal branden de connectoren van dezelfde dikke draden in de zekeringenkast uit zodat er geen contact meer is.

afbeeldingen toevoegen vind ik persoonlijk het makkelijkst via photobucket, ik resize ze eerst naar een beschaafd formaat (800x600 bijv) voordat ik ze upload zodat het laden van een forumpagina altijd als een speer gaat. na een upload via photobucket kun je de link van die foto in de adresbalk van afbeelding toevoegen plaatsen

of de link direct in je bericht plaatsen [img] tussen deze tekens [/img]
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: