Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (1400)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 19-02-2010, 12:02
volvo liefhebber volvo liefhebber is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

afslaan volvo

Hoi ,

Ik heb weer eens een probleem met de volvo , als ik de volvo start en dat gaat moeilijk ,startmotor draait wel rond ,dan moet ik echt het gas intrappen dan start hij wel ,maar stationair draaien gaat in het begin goed ,maar na ongeveer 10 seconden slaat hij af ,dan zie ik ook een lampje branden ,terwijl de accu net een half jaar oud is , gisteravond stond ik bij het stoplicht ,wil ik gaan wegrijden slaat hij weer af , dan komt de volvo moeilijk voorruit,starten weer moeilijk en weer afslaan ,sta ik daar op de weg ,heel vervelend het is het of de dynamo stuk is ? of iets met vacuum of zoiets , wie zou het weten .

groet patrick
Oud 19-02-2010, 12:15
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Zijn je brandstofslangen nog goed? Lijkt erop dat de motor start op het restje benzine dat nog in de vlotterkamer zit mar er wordt niet tijdig genoeg versche benzine aangevoerd => afslaan en moeilijk weer aanslaan.

Als 'ie afslaat staat hij nog in de contactstand => er gaan diverse lampjes branden.
Oud 19-02-2010, 13:27
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

vacuumlek. check de slangen rond de carburateur.
Met citaat antwoorden
Oud 19-02-2010, 14:10
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

eerst onderhoudstoestand nagaan en indien nodig een grote beurt (laten) geven.

bougies, check verdeelkap en kabels (of vervang ze als voorzorg voor merkspul)

het is normaal dat het laadstroom- en oliedruklampje gaat branden als de motor af slaat.
Met citaat antwoorden
Oud 20-02-2010, 13:58
Frank Zonnebank Frank Zonnebank is offline
**Newbie**

Hoi Patrick,

Wat je zou kunnen doen is als de motor net afgeslagen is, is er even een bougie uit draaien. Aan de kleur van de bougie kun je bijzonder veel aflezen. Als de bougie flink zwart is als de motor net is afgeslagen, dan kun je er donder op zeggen dat de motor verzuipt.

In dat geval vermoedelijk vanwege een lekkende vlotternaald. Hierbij ga ik er even vanuit dat de problemen van de ene op de andere dag ontstaan zijn.
Je kunt de vlotternaald controleren door het carburateur deksel los te schroeven, op zijn kop te houden en op de benzine-invoer te blazen. Er zou dan geen lucht mogen ontsnappen. Ontsnapt er lucht, dan sluit de benzinetoevoer niet volledig af, loopt je vlotterkamer te vol en slaat de motor af. In dat geval moet het teveel aan benzine eerst kunnen verdampen voor je de motor opnieuw kunt starten (verklaart vertraagd starten).

Indien de bougie vaal grijzig/wittig is, dan krijgt de motor te weinig benzine. Als de problemen ineens ontstaan zijn dan zul je inderdaad de benzineslangen, benzinefilter, en de benzinepomp eens na moeten lopen.

Ik gok op verzuipen.

Verder inderdaad de vacuumslangen, verdelerkap, rotor en bougies controleren en bij twijfel vernieuwen.

Succes met het vinden van een oplossing!
Met citaat antwoorden
Oud 21-02-2010, 00:15
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Het bovenbeschreven patroon herken ik van een niet goed werkende vlotter. Een vlottertest kan geen kwaad, even als valse lucht problemen bij de carb.
Oud 21-02-2010, 15:39

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lucluc Bekijk bericht
vacuumlek. check de slangen rond de carburateur.

Volgens mij zeker een vacuumlek ,dit slangetje wat in verbinding staat met de emvk was al half gescheurd ,zou dit tot het afslaan van de motor kunnen zijn ,het is een klein slangetje ,wat ook erg vastzit ,zou ik dit bij een automaterialenzaak kunnen halen ? of moet ik maar de anwb bellen ,lijkt mij stug dat ze die effe hebben .groetjes patrick
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg DSC01042.JPG (58,3 Kb, 40x gelezen)
Oud 21-02-2010, 15:44

de carb krijgt wel benzine ,en er kwam een mooi straaltje uit ,zowiezo is de carb aan een schoonmaakbeurtje toe ,het oogt wel erg smerig en somige delen gaan stroef .
Oud 21-02-2010, 18:58

Jes hij doet het heel goed nou ,mooi draait hij nu ,had ergens nog een een slangetje .
Oud 21-02-2010, 23:51
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

let er wel op dat je géén gewapende slang kunt gebruiken voor vacuüm.

je moet dikwandige (en dus ongewapende) rubber slang hebben. die kan het vacuum weerstaan zonder 'dicht te klappen'

bij gewapende slangen heb je het probleem dat de binnenste laag (binnenin de bewapening) los laat van de rest van de slang en hij verstopt gaat zitten. Of de hele slang wordt plat gezogen (zoals bij tuinslangen etc)
Met citaat antwoorden
Oud 22-02-2010, 08:21
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Dat is idd slangetje verdachte nr.1.
Met citaat antwoorden
Oud 19-04-2010, 12:09

Dacht ik alles wel weer gehad te hebben begint het weer,namelijk slecht stationair lopen en afslaan.

Als ik de auto start, en dat gaat goed start meteen ,dan later druk ik de choke weer even in ,en dan slaat hij met veel geschud van de motor af na ongeveer 5 a 10 seconden ,dus ik denk tja wat kan het wezen, normaal loopt hij mooi staitonair maar nu echt belabberd ,2e keer starten lukt niet ,moet echt het gas intrappen .

Gisteren reed ik weg sta ik voor een stoplicht wil ik optrekken slaat ie af ,weer moeilijk starten sta je daar heel genant ,en hij houd ook behoorlijk in ,zeg maar als je aan het rijden bent van die blub geluiden ,vacuumprobleem had ik laatst al aangepakt ,heb de auto wel vorige week apk laten keuren ,dus waarschijnlijk hebben ze aan de co schroef zitten draaien .
Oud 19-04-2010, 12:19
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Is ie goedgekeurd?

Voordat je aan de CO schroef gaat draaien even de slangen vh motorvacuum controleren en of je luchtfilter nog vast zit.
Met citaat antwoorden
Oud 19-04-2010, 12:44
Niels's Avatar
Niels Niels is offline
V3C Clublid

Gedoe ook altijd met die CO-metingen. Voor uw aller informatie: een 340, ongeregelde kat of geen kat, mag 3,5% CO hebben, en voor 1986 zelfs 4,5%. Daar komt een goedlopende 340 echt niet aan, dus hoeven ze niet aan dat schroefje te rotzooien. Voor een auto met lambdasonde (geregelde kat) geldt wel 0,5%, maar daar is alleen sprake van bij 360's met B200F-motor. Je zou het haast op een briefje meegeven als je je auto voor de APK aanbiedt...
'11 BMW R 1200 GS
Met citaat antwoorden
Oud 19-04-2010, 14:33
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C Clublid

Bedankt voor de CO reminder Niels!
Met citaat antwoorden
Oud 19-04-2010, 14:47
Dendorssers Dendorssers is offline
V3C Clublid

Schokt hij ook bij het rijden van een stationaire snelheid...?
Ik zou het mss ook is gaan zoeken in nog meer vacuumlekken. Dat in de zin van lekke vlotterpakking enz... Mss moet je toch nog is met een bus remmenreiniger enz even langs de carb gaan...
Helpt het uittrekken van de choke trouwens om hem weer in zijn ritme te doen lopen?
Oud 19-04-2010, 15:52
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

als de ontstekingsdelen niet meer fris zijn (of als je een 1700 hebt) kan het CO percentage wel een buiten de marge liggen bij optimale afstelling op het gehoor.

maar normaal gezien een goede b14 met frisse ontsteking, stel je op het gehoor al ruim binnen de APK marges. Helemaal als je een wagen hebt met pulsair (met of zonder afgedopte EGR), dan moet ie het eigenlijk altijd op zn sloffen halen.
Met citaat antwoorden
Oud 21-04-2010, 09:32

Talking

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dendorssers Bekijk bericht
Schokt hij ook bij het rijden van een stationaire snelheid...?
Ik zou het mss ook is gaan zoeken in nog meer vacuumlekken. Dat in de zin van lekke vlotterpakking enz... Mss moet je toch nog is met een bus remmenreiniger enz even langs de carb gaan...
Helpt het uittrekken van de choke trouwens om hem weer in zijn ritme te doen lopen?
Nou herinner ik me iets dat ik laatst een slangetje heb vervangen bij de carberateurvoet ,op de foto hierboven kun je zien dat er een geel buisje in zit ,nou zit deze buis niet meer in het slangetje ,arggh zou dat het kunnen zijn ? dat ie gewoon dubbelklapt waar zou ik dat kunnen halen ,mischien kan ik dat zelf ook wel fabriceren ,en ja de choke helpt hem weer in zijn ritme, en ja de carb moet zowiezo opgefrist worden .
Oud 21-04-2010, 09:36
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Dat gele buisje is een restrictie. Hoort er wel in te zitten.
Met citaat antwoorden
Oud 21-04-2010, 09:37

Citaat:
Dat gele buisje is een restrictie. Hoort er wel in te zitten.

Ach ja restrictie dat woord zocht ik ,het zit er niet meer in ,maar ik ga op zoek .
Oud 21-04-2010, 10:15
punkazz's Avatar
punkazz punkazz is offline
V3C Clublid

Als je 'm hebt gevonden en teruggezet, en de rest klopt ook, dan verdient de carburateur het om (opnieuw) afgesteld te worden. Bij een goedwerkende carburateur is het verschil met of zonder restrictie enorm!
Oud 21-04-2010, 10:30

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door punkazz Bekijk bericht
Als je 'm hebt gevonden en teruggezet, en de rest klopt ook, dan verdient de carburateur het om (opnieuw) afgesteld te worden. Bij een goedwerkende carburateur is het verschil met of zonder restrictie enorm!
J

Ja ,dat wordt zeker mijn volgende project, de carberateur schoonmaken en een revisiekit bestellen bij bccp.nl ,want hij is smerig maar dat ga ik in mijn vakantie doen .
Oud 23-04-2010, 01:38

Citaat:
Is ie goedgekeurd?

Voordat je aan de CO schroef gaat draaien even de slangen vh motorvacuum controleren en of je luchtfilter nog vast zit.

Ja hij is weer goedgekeurd ,de restrictie in het slangetje ben ik dus kwijt ,dus maar even naar de sloop ,en voor een draadje van de stationare sproeier is niet zo goed meer ,weet iemand of dat ergens anders kan halen ?
Oud 23-04-2010, 08:19
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C Clublid

Voor die draad zou je ook gewoon een stukje 1,5mm2 elektra draad kunnen halen (wel met meerdere 'aders', oftewel geen solid core )

Bij een automaterialen zaak hebben ze dat wel, vaak zelfs in meerdere kleuren.

Zet je er dan ook meteen een andere connector op voor de aansluiting op de staionair sproeier?
Met citaat antwoorden
Oud 25-04-2010, 01:22

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door punkazz Bekijk bericht

Ik heb het restrictie in het slangetje niet meer gevonden ,hij loopt ook erg beroerd ,schoken tijdens het rijden slecht stationair draaien en uitvallen ,ook voor het stoplicht ,ook de uitlaat geeft weer van die leuke plofjes en lekt ineens,morgen maar weer effe onder de motorkap ,heeft toevallig iemand z'n geel buisje over wat in het vacuumslang moet ,bij de carberateurvoet dus

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: