Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (1700 en Diesel)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 18-03-2010, 07:49
Dendorssers Dendorssers is offline
V3C Clublid

Bokken en afslaan in 5de

Zoals de meesten wel al weten heb ik sinds kort een rode 340 1700 als dagelijkse wagen,maar nu begint het wel wat gek te worden. (Showroom-topic breng ik dit weekend ook in orde!)

Toen ik de auto kreeg liep hij van in het begin echt supermooi, mooi stationair, maar ik merkte toch dat hij dringend wat onderhoud nodig had.

Het broodnodige onderhoud heeft hij vorig weekend dus ook gehad en alle vitale onderdelen zijn vervangen door kwaliteitsvol materiaal. Wat ik vervangen heb:
  • bougies + kabels
  • rotor en verdelerkap (koperen contactpunten)
  • olie + filter
  • luchtfilter
  • D-riem en spanrol
  • V-snaar
Nu heb ik het deze week al twee keer voorgehad dat hij er bij 70 (in 5de versnelling) opeens geen zin meer in heeft. De gasrespons is volledig weg en het enige wat hij dan doet is bokken en slaan zonder vooruit te komen of op te pakken wat hij heeft laten vallen. Niet echt aangenaam als je lekker aan het cruisen bent. De enige remedie is aan de kant gaan staan, motor afzetten en opnieuw starten. Daarmee is telkens het probleem weg.

Ik had eerst gedacht dat het iets met de temperatuur te maken had, maar de motor komt gewoon netjes op temperatuur en aan de ontstekingsdelen kan het ook echt niet liggen, want deze heb ik allemaal vervangen. Starten gaat ook altijd supervlot en choke kan ik ook altijd relatief snel terugduwen.

Het probleem doet zich dus enkel voor met warme motor en verder niet.
Ik vermoed wel dat de carb nogal rijk staat afgesteld (deze is nog geregeld naar de oude ontsteking), deze laat ik zaterdag even afstellen zodat hij ook stationair iets meer loopt dan 400 toeren (doet hij overigens heel aardig met enkel een kleine trilling).

Nu is dus mijn vraag kan het zijn dat hij gewoon te rijk of te arm afgesteld staan? Is het carburateur gerelateerd?
Kan de oorzaak liggen in wat versleten brandstofslangen (deze vervang ik dit weekend)?...

Kortom, waarom doet hij nu zo vervelend?
Oud 18-03-2010, 08:32
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

carburateur.

Heeft weinig te maken met afstelling, maar veel met gare onderdelen.
zo'n apparaat heeft 9 van de 10 keer een complete opfrisbeurt nodig om weer goed te werken.

wat je aangeeft dat er gebeurt zou ook nog te maken kunnen hebben met bevriezingsverschijnselen. zit de defrosterslang wel aangesloten en werkt de thermostaatklep in het luchtfilterhuis goed?
Met citaat antwoorden
Oud 18-03-2010, 10:37
V3C Clublid

Mmm, de defrosterslang zit goed, de thermoklep doet het volgens mij ook nog wel, maar dat zal ik dit weekend als ik bezig ben ook direct maar even checken...
Kan je nog even zeggen hoe ik deze kan testen?

Ik had wel zo'n vermoeden dat het toch de carb was, maar ik hoopte dat het niet de carb was. Dus zaterdagochtend toch maar even langs de Renault-dealer lopen en advies en stukken vragen...

Zo'n oude auto houd je toch bezig...
Oud 18-03-2010, 10:46
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Gewoon meteen reviseren die hap, anders wordt dit weer zo'n lang topic.
Met citaat antwoorden
Oud 18-03-2010, 11:40
V3C Clublid

Dat ben ik niet van plan hoor Luc, dit topic wordt kort en bondig.
Carb problemen kan ik gewoon missen, ik wil een auto waarmee ik kan rijden en niet een waarop ik
A niet kan vertrouwen
B ik me blauw betaal aan benzine
C die ik om bovenvermelde redenen moet gaan stallen!

Zaterdag advies inwinnen en dan zien of ik het zelf doe, of dat ik er eens een middagje mee naar de garage ga volgende week, want jammer genoeg heb ik nu de Carb-dag moeten missen...
Oud 18-03-2010, 11:48
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

70kmh in z'n 5; wat doet het ding dan, 22, 2300 toeren ofzo?

dan zit je wat betreft ontstekingscurve en carburateur karakter eigenlijk precies in het giga voorontsteking + arm mengsel gebied; wat de 1700 zo ontiegelijk zuinig kan maken; een vacuumlekje wat gecorrigeerd is met de mengselschroef kan een typische oorzaak zijn van dit tť arme mengsel op deellast.

lek slangetje dus, of (en daar wil ik zowat op wedden) een kromme carburateurvoet/scheur in dikke kunststof blok; of heel misschien een inlaatspruitstuk boutje dat foetsie is, dat komt ook nog wel eens voor bij die dingen
Met citaat antwoorden
Oud 18-03-2010, 11:52
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C Clublid

Karsten, misschien een overbodige vraag maar is van de bougies de afstand tussen de massa elektrode en de centrale elektrode ook goed?

De keren dat ik de bougies heb vervangen moesten de massa elektrodes voor de juiste elektrode afstand ook wat teruggebogen worden.
Met citaat antwoorden
Oud 18-03-2010, 14:25
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AvdAkker Bekijk bericht
70kmh in z'n 5; wat doet het ding dan, 22, 2300 toeren ofzo?

dan zit je wat betreft ontstekingscurve en carburateur karakter eigenlijk precies in het giga voorontsteking + arm mengsel gebied; wat de 1700 zo ontiegelijk zuinig kan maken; een vacuumlekje wat gecorrigeerd is met de mengselschroef kan een typische oorzaak zijn van dit tť arme mengsel op deellast.

lek slangetje dus, of (en daar wil ik zowat op wedden) een kromme carburateurvoet/scheur in dikke kunststof blok; of heel misschien een inlaatspruitstuk boutje dat foetsie is, dat komt ook nog wel eens voor bij die dingen
Volgens mij haalt hij dat toerental nog niet eens Anjo, maar het doet het zo lekker rustig dan, dan wil je gewoon 70 in 5de rijden... Het is alsof hij daarvoor gemaakt is, maar af en toe heeft hij gewoon zoiets van: 'Hebbes!'

Mogelijk zou je wel is gelijk kunnen hebben ivm met een vacuumlekje, de slangen zijn allemaal al 20 jaar oud en dat is vast niet meer zo gezond... Mss dit weekend maar gelijk ook die meuk mee vervangen en pas dan laten afstellen...
Kromme carb voet, tja, hopelijk niet, maar wie zal het zeggen... Om daar achter te komen, zit er niet veel anders op dat de zooi uitbouwen zeker en op een glasplaat knallen... Boutjes zal ik dan ook maar direct nalopen met een spiegeltje en dan hoop ik het toch opgelost te hebben.

Die vacuumslang, is deze trouwens nog een beetje te krijgen? Want ik weet dat ik toen voor mijn 1.4 heb zitten zoeken naar een beetje een fatsoenlijke oplossing, maar het enige wat ze me steeds opnieuw aansmeerden was brandstofslang...

Ik realiseer mij trouwens net dat het probleem zich eigenlijk enkel 's morgens heeft voorgedaan, nooit 's avonds of 's middags... Het kan gewoon toeval zijn, want ik kan mij niet voorstellen dat de temperatuur om 6u 's morgens zoveel lager is dan 's avonds om 11u...

Wat betreft de bougies... Ik dacht dat je tegenwoordig niet meer naar de electrodeafstanden moest kijken!? Dat heb ik dus ook duidelijk niet gedaan.
De bougies die erin zitten zijn gewone Bosch bougies, ultra power of zoiets...
Oud 18-03-2010, 14:39
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Persoonlijk controleer ik altijd de electrodeafstand. Ik moet ze sowieso iets bijstellen ivm rijden op lpg.

Voor vacuumslang kan je misschien ook terecht bij een aquariumspeciaalzaak of een gewone dierenwinkel. Die hebben alle soorten en maten en T-stukjes.
Met citaat antwoorden
Oud 18-03-2010, 14:56
V3C Clublid

Goeie tip LJ, zal het nog is controleren, samen met de electrodeafstand dan...
Oud 18-03-2010, 15:14
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Kleine kans dat het daar aan ligt. Dit is (je hebt een 1700) ongetwijfeld carburateur gerelateerd.
Met citaat antwoorden
Oud 18-03-2010, 15:44
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

problemen met electrodeafstand/los schroefje op de bougie komt pas hoogtoerig (boven 4000) aan het licht en je krijgt je stationair niet perfect perfect afgesteld
Met citaat antwoorden
Oud 18-03-2010, 17:05
V3C Clublid

De schroefjes zitten in ieder geval niet los, deze heb ik voor installatie nog eens goed vast gedraaid om zo'n zaken zeker te vermijden!

Ik weet nu waarmee ik aan de slag kan gaan dit weekend en ik houd jullie dan wel op de hoogte.
Oud 19-03-2010, 06:51
V3C Clublid

Ik kan bij deze bevestigen dat ik ergens met een luchtlek zit! Gistereavond kreeg hij weer even zijn kuren, deze keer met koude motor...
Toen ik thuis was hoorde ik hem na het uitstappen met draaiende motor gewoon lucht aantrekken op een manier die niet helemaal juist is!

Mss heb ik tijdens mijn werken vorig weekend toch een slangetje beschadigd of losgerukt... Ik hoop alleen dat de carb nog heel is, want kan mijn auto eigenlijk echt niet missen...

Stel dat de voet van de carb nu krom is, wat zijn dan nog mijn opties?
Kan ik deze laten vlakken net zoals je een kop laat vlakken of is zoiets niet mogelijk?
Heeft er al iemand een oplossing gevonden voor het opnieuw kromtrekken van de carb?
Ik heb gezien dat er onder mijn carb al onder de boutjes rondellen zijn gelegd en de druk dus al wat meer verdeeld wordt? dat is een begin natuurlijk, maar dat is natuurlijk geen oplossing op lange termijn...

Ik ben erover aan het denken om mss een voetplaat te laten frezen in ALU, zodat de hitte eerst over de koelplaat kan passeren en de hitte niet rechtstreeks in de voet van de carb kan trekken...

Dit weekend maar is even nakijken wat er mogelijk is...
Oud 19-03-2010, 08:48
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

die veerringen zijn af fabriek.

je schrijft ergens hierboven dat je de boutjes lekker vast hebt aangetrokken om lekkages te voorkomen. helaas is dat Oorzaak Numero Uno van het kromtrekken. Had je dus beter niet kunnen doen

de 4 'hoofd' bouten van de carburateur moeten met 14 newtonmeter aangehaald worden. dat is echt behoorlijk weinig!
Met citaat antwoorden
Oud 19-03-2010, 09:47
V3C Clublid

Wouter, je hebt dat ergens in een ander topic gelezen, want ik heb die boutjes niet aangeraakt! Ik heb ernaar staan kijken maar meer ook niet...
De schroefjes die ik wel heb aangetrokken, zijn die kopjes op de bougies, die nog wel eens los willen lopen...

Maar stel nu toch dat hij wat krom is geworden? Hoe pak ik dat dan aan?
  • Laten vlakken zoals een kop gevlakt wordt?
  • Een andere carb zoeken? (wat een probleem is, want hier zijn in de buurt geen slopen meer met iets dat wat ouder is!)
  • Zelf vlakken?
  • vloeibare pakking smeren in afwachting van het vinden van nieuwe carb
  • ...
Stiekem hoop ik gewoon dat het niet de carb is, dat carb gedoe kan ik nu gewoon wel even missen!
Oud 19-03-2010, 10:18
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

zolang je niet begint met vloeibare pakking is het altijd wel weer op te lossen.

Er zijn meerdere topics met info over de mogelijkheden om eea vlak te krijgen. kijk ook in het ledenmenu bij het cursusmateriaal carburateurcursus voor tips, een stappenplan, etc
Met citaat antwoorden
Oud 19-03-2010, 10:34
V3C Clublid

Aha, ik wist niet dat die categorie was aangevuld! Daar ga ik dus onmiddellijk naar kijken!!!!

Eerst mss maar is vaststellen wat nu eigenlijk het probleem is! Dat helpt ook!
Oud 19-03-2010, 10:37
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dendorssers Bekijk bericht
Heeft er al iemand een oplossing gevonden voor het opnieuw kromtrekken van de carb?
basis van een latere generatie cisac monteren en daar alle sproeiers van overzetten; die dingen schijn je in bepaalde type 440's te kunnen vinden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dendorssers Bekijk bericht
Ik ben erover aan het denken om mss een voetplaat te laten frezen in ALU, zodat de hitte eerst over de koelplaat kan passeren en de hitte niet rechtstreeks in de voet van de carb kan trekken...
nog niet goed naar de voet gekeken? er zit een hardkunststof blok dat al bijna 5x zo dik is als bij de webers, een extra blok plaatsen heeft dus maar weinig nut.

dit blok is echter door het materiaal/formaat ook relatief scheurgevoelig en dan heb je ook een vacuumlek, ik denk dat het beste is om eerst alle vacuumslangen te controleren op poreusheid/scheurtjes; de carburateur er af te halen en kijken of diens voet krom is + alle boutjes van het inlaatspruitstuk controleren + dat blok controleren etc..
Met citaat antwoorden
Oud 19-03-2010, 11:49
V3C Clublid

Heb idd nog niet goed naar de carb gekeken, de rest van de motor wel, of toch de andere kanten!
D-riem en groot onderhoud zit allemaal aan de andere kant dus vandaar...

Maarja Anjo, die kunststof blok, voert die dan wel genoeg de warmte af? Ik dacht dat het eerder een hitte-probleem was...het kromtrekken bedoel ik dan he.
Morgen dan toch maar eens langs de sloop rijden en kijken of ik nog zo'n carb van een latere 440 kan vinden! Zal niet bepaald makkelijk worden. Lijkt mij toch wel handig om die op reserve te hebben liggen... Mss neem ik ineens het blok mee als dat kan, als de prijs er niet naast is, dan heb ik ineens een bron aan reserve-onderdelen!

Eerst maar is op zoek naar lek: slangen, boutjes, moertjes, carb...
Oud 19-03-2010, 13:08
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

het probleem is naar mijn mening een combinatie van in+uitlaatspruitstuk aan dezelfde kant ťn ongelijke venturi's

doordat het uitlaatspruitstuk onder het inlaatspruitstuk zit wordt er aardig wat warmte overgebracht naar de carburateur, het dubbele probleem hierbij is dat je bij ongelijke venturi's verschillende wanddiktes hebt in de carburateurvoet, hij gaat hierdoor vrijwel automatisch wringen door onderling verschil in uitzetting.

6punts carburateurbevestiging had een oplossing kunnen zijn; gelijke venturi maten in het huis (zoals de 34-34 cisac op de B200K) met een "insert venturi" om in de 1e trap 28mm te krijgen had ook een oplossing kunnen zijn etc..
feit is dat ze met de 4e (of5e) generatie gebruikt in de 4 serie dit probleem opgelost hebben met wat wijzigingen aan de carburateurvoet en daarmee het kromtrekgevoeligheids probleem verholpen is.
Met citaat antwoorden
Oud 19-03-2010, 13:56
setsunakaede setsunakaede is offline
Forum Admin

Met 70 in de 5 draait je motortje ongeveer 1800rpm. Lekker rustig cruisen dus idd.

Een beetje kromtrekken van de carburateurvoet kan je trouwens ook opvangen met een extra pakkingkje, hoewel dat natuurlijk meer een workaround is dan een echte oplossing. Mijn TOTD (tip of the day) vwb pakkingen: Knip/snij ze lekker zelf uit pakkingpapier. Dat kan prima met de voetpakkingen, en ze zijn een stuk degelijker dan de NOS-pakkingen die al 20 jaar bij Volvo op de plank liggen (been there....)

Dat kunststof blok zit er trouwens niet om warmte door te geven, maar juist om te isoleren... Iets waar plastic erg goed in is.

VWB het overzetten van de sproeiers: Probeer eerst eens een 440-carb met de originele sproeiers, voordat je de 340-sproeiers gaat overzetten. Ik rijd nu een jaartje met 440carb340 sproeiers rond, maar hij zuipt me nog veel te veel. Ik ga binnenkort de originele 440 sproeiers weer terugzetten, kijken of dat beter gaat...
Oud 22-03-2010, 07:01
V3C Clublid

Het probleem is opgelost, althans, zo goed als, want 100% ideaal is het nog niet, maar dat zal normaal vrijdag in orde moeten zijn.

Vrijdagavond bij thuiskomt rond 6u eerst gegeten en daarna begonnen!
Na een rondje met reiniger en draaiende motor kwam ik erachter dat ik wel degelijk te doen had met een lek in het inlaatspruitstuk! Veel meer kon ik niet doen dan het vervangen van de inlaatpakking, dus heel de carb maar gedemonteerd. Na wat meten kwam ik erachter dat de carb gelukkig niet krom was, dus dat was weer een meevaller!

Zelf een nieuwe pakking moeten maken uit pakkingspapier en tussen de isolatieblok en de voet van de carb zelf ook maar even een nieuw velletje (had ik wel liggen) gelegd en het geheel even goed schoongemaakt en teruggebouwd.

Auto liep direct veel beter en het zuigen van de motor bij stationair was er ook uit. Toch leerde mij een sprayrondje dat er toch nog ergens een vacuumlekje moet zitten en ik verdenk dan de vlotterpakking van de carb, aangezien het erop leek dat deze al langere tijd wat aan het zweten was geweest.
Omdat het inmiddels al 9u was en het al veel beter was, heb ik het opgegeven.

De volgende ochtend zou ik even langs de garage gaan, maar die hadden helaas opendeurweekend, dus daar konden ze me eigenlijk niet echt helpen die dag!

Omdat het probleem dus nog altijd niet helemaal opgelost is, ik geen tijd heb en ik jammer genoeg de carb cursus gemist heb, gaat de auto vrijdag 26 maart naar de garage om de hele carb te laten reviseren. Ik zal proberen zelf aanwezig te zijn tijdens de werken, heb gelukkig een vrije dag, maar ik zit midden in een verhuis, dus ik moet even de tijd vinden. Op mijn verzoek zullen ze de vlotters vervangen (hoewel deze nu nog goed is), alle pakkingen en daarna de afstelling met de reeds nieuwe ontstekingsdelen.

Daarna hoop ik dat alles goed is en kan ik verder met de rest! Nieuwe remblokken rondom, remcilinders achter vervangen, vooraan reviseren, bakolie-wissel...
en dan kan hoop ik weer even zorgeloos te kunnen rijden.

Daarna komt eventueel wat plaatwerk, maar ik vermoed dat het niet meer zal zijn dan behoud van... Dus roest snel met busje overspuiten, want ik wil zo snel mogelijk de 360 GLE onder handen gaan nemen.
Oh ja, daartussen zal groentje nog afgemaakt gaan worden en rijdbaar worden gemaakt. Gelukkig ben ik vanaf mei weer beschikbaar voor het klussen (helaas enkel in het weekend)...
Oud 22-03-2010, 07:52
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Heel belangrijk is meestal verversing van alle remolie.
Oud 22-03-2010, 08:05
V3C Clublid

Die staat ook op de lijst hoor Erik, wees gerust!
De remmen ga ik gewoon helemaal aanpakken, want zoals hij nu remt, is eigenlijk maar op het randje van goed (alhoewel hij wel vlot door de keuring is gekomen)
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: