Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (1400)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 28-04-2015, 23:12
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Aangifte doen. Getuigenoproep plaatsen. 3 mensen zoeken (geen familie) die de auto daarvoor nog in goede staat gezien hebben. Garantiefonds voor verzekeringen aanspreken. Je verzekeringsmaatschappij kan daar mee helpen. Een taxatierapport van de auto kan helpen, evenals foto's nog recent voordat de schade is ontstaan.
Oud 29-04-2015, 07:32
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Ik denk in dat geval dat een taxatierapport vrij essentieel is. Het eigen risico bij het waarborgfonds is €250 en de dagwaarde zonder taxatierapport rond de €500(?). De auto zal in dat geval economisch total loss worden verklaard, waarna je €250 uitgekeerd krijgt. Je kunt de auto terugkopen van de verzekering, maar dat gaat weer van de €250 af die je uitgekeerd hebt gekregen. Je hebt geluk als je dan €50 overhoudt aan heel het gedoe dat je er mee hebt

Aangifte, zoals Erik zegt, zou ik overigens zeker doen!
Oud 29-04-2015, 19:40
Yannick Yannick is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Met citaat antwoorden
Oud 29-04-2015, 20:03
powerflux's Avatar
powerflux powerflux is offline
V3C Clublid

ah, zo te zien (ook aan de schemerige lak rondom de wielkast) heeft de botsing vooral een dikke laag plamuur die roest verborgen hield weggetikt.. ik zou het laten opknappen, kun je gelijk roestvrij verder

toen bij mijn oude vario het voorscherm en wielophanging naar de kloten werd gereden heb ik 450 van de verzekering gehad en was het geen total loss. er was een expert komen kijken. uiteindelijk bleek 450 nog vrij krap om de boel van te herstellen, ik had misschien wat beter moeten onderhandelen, maar de auto heeft me nog lang overal gebracht en is nu ook nog goed in gebruik.
V90 3.0i '97 [620.000] & 965 2.5i '95 [365.565]
Met citaat antwoorden
Oud 29-04-2015, 21:38
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Ik zie helaas geen foto
Oud 10-05-2015, 14:45

De Volvo is nu naar Hennes in Nijmegen geweest, die hebben de Co2 van 7% naar 2% afgesteld. Wat er gebeurd is weet ik allemaal niet, het vermogen is duidelijk minder en het verbruik over 80km korte ritjes is nu 1 op 7.5.

Technorelaisrevisie setje is nu besteld bij Born Built Beauties, misschien is dat het wel....
Met citaat antwoorden
Oud 11-05-2015, 07:56
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Alleen co afstellen zonder een goede beurt heeft natuurlijk geen zin. Je zult toch stelselmatig alles na moeten lopen om tot een goed verbruik te komen. Met mijn 340 (4-bak) rij ik 1 op 13 a 14. Nog zonder dat de carburateur gereviseerd is. Met een automaat mag je van 1 op 11 a 12 uitgaan, dus als je dat niet haalt, dan is er iets mis.
Met citaat antwoorden
Oud 17-05-2015, 18:46

Technorelaissetje is in ieder geval binnen, die gaat er zo snel mogelijk in
Met citaat antwoorden
Oud 22-05-2015, 22:53
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Als je eens in de buurt bent van Venhorst, kom gerust langs. Door de weeks en op zaterdagochtend kan ik je auto ook met het co2 apparaat afstellen. Wellicht kunnen we ook naar de schade kijken en je mag de auto bij mij wel op de brug zetten.
Oud 25-05-2015, 11:59
Markvictor Markvictor is offline
Frequente Gast (geen lid)

Nu 1 op 11 met een automaat, is opzich wel knap met een oude 340. Ligt van de rijstijl af maar 1 op 9 zou hij wel moeten kunnen halen op korte ritten.

CO 7%... nu naar 2 %. Heb niet gekeken naar het kenteken dus ik weet niet of er een ondergereglde kat onderhangt of niet maar zonder KAT is 2% wel goed hoor. Voor de APK mag hij nog veel meer hebben, die regels van de APK zijn zo ruim wil je daar niet meer door heen komen (met 7% ga je er overigens ruim overheen) dan is er echt iets mis....
Met citaat antwoorden
Oud 16-06-2015, 13:50

Of het een geregelde of ongeregelde katalysator is weet ik ook niet, zal ik zo eens opzoeken in de vraagbaak!

Heeft iemand weleens het technorelaissetje van BornBuiltBeauties gebruikt? ik zit een beetje te tobben om te gaan solderen of niet....
Vooral omdat ik twijfel of dat het probleem is
Met citaat antwoorden
Oud 16-06-2015, 15:21
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yannick Bekijk bericht
Of het een geregelde of ongeregelde katalysator is weet ik ook niet, zal ik zo eens opzoeken in de vraagbaak!
Een ongeregelde, een 340 met geregelde kat bestaat niet.
In het geval van een geregelde katalysator heb je een lambdasonde nodig om info te sturen naar het motormanagementsysteem dat vervolgens bepaald of het brandstofinjectiesysteem meer of minder brandstof inspuit.
Een ongeregelde katalysator is in principe het zelfde apparaat, maar zonder lambdasonde, dus er wordt niks geregeld. Enkel de uitlaatgassen stromen er langs.

Er is volgens mij wel een type 360 die heel die toestanden wel heeft.
Oud 17-06-2015, 07:13
jilger jilger is offline

Dat klopt Bart. De 360 met de B200F motor heeft een lamdasonde en dus een geregelde katalysator. Met zo'n versie mag je in Duitsland alle milieuzones in!
Met citaat antwoorden
Oud 28-06-2015, 14:03

Afgelopen week bij Erik langsgeweest, enorm veel geleerd en tot de waarschijnlijke oorzaak van het probleem gekomen, de EMVK.
Op advies van Erik de EMVK weer uit elkaar gehaald en zorvuldig in elkaar gezet, het probleem bleef aan. Vervolgens heb ik van een forumlid een nieuwe EMVK gekocht voor een bescheiden bedrag. Vanochtend deze erin gezet en de auto voelt en klinkt al heel anders. (zie foto, de bovenste is de nieuwe)

De volgende keer bij de pomp kan ik berekenen wat het verbruik is maar ik neem aan dat dit aanzienlijk verbeterd is.

Mijn dank nogmaals aan Erik en Jeroen voor de gastvrijheid, moeite en hulp met het opsporen van het probleem!

Ps. ook maar een flesje carb cleaner aangeschaft, deze zit nu ook in de tank.

Met citaat antwoorden
Oud 23-08-2015, 14:25

Even een update:

Sinds er een nieuw emvk in zit en de volvo bij Erik's garage is geweest is het een wereld van verschil qua verbruik. Op de weg naar Zuid Frankrijk en terug 1:15/16/17 gereden, stond me wel even te verbazen aan de pomp....
Toppunt was van Langres naar Luxemburg, die 300km heeft de volvo meer dan 1:17 gedaan, 1:17,4 denk ik.
Ben er ook achter gekomen dat zo'n 340 heerlijk is om lange stukken met te toeren, echt een fijne bak.

Toen ik vervolgens bijna thuis was begon de motor vreemd de lopen en de auto te trillen. Snel de ANWB gebeld, die vertelde mij dat er een vuiltje in de carburateur zat. De man smoorde de carburateur en ik kon mijn weg vervolgen. De dag erna heb ik de volvo naar Van Der Peijl gebracht in Nijmegen die de carburateur helemaal hebben schoongemaakt.

Een week later ben ik door Duitsland gaan toeren en daar stopte de auto er weer mee. Precies hetzelfde als de keer ervoor, de motor liep niet lekker stationair en had minder vermogen bij hoge toeren. het verbruik is echter niet onder de 1:14,5 gezakt.

Nu staat de volvo voor de deur en ik probeer uit te zoeken waarom er steeds rotzooi in de carb komt. Kan het een brandstoffilter zijn? Of kan het zijn dat de ''vloeibare pakking'' bij hoge temperaturen afbrokkelt en in de carb komt?
Iets anders kan ik me niet echt bedenken, of er moet misschien zooi aan de binnenkant van de tank afbrokkelen en de carb verstoppen.

Maar het blijft toch echt een geweldige auto om in te toeren! (Macon, FR)
Met citaat antwoorden
Oud 23-08-2015, 14:53
Nicholas Nicholas is offline

Ik vermoed eigenlijk dat de tankcleaner je in de problemen heeft gebracht door allerlei vastgekoekte vuiltje los te weken en nu in de carb te dumpen. Begin eens met de filtertjes aan de tank en de carburateur schoon te kuisen. Een extra filter tussen de benzinepomp en de pomp plaatsen zal ook geen kwaad doen.

Filtertje in de tank kan je aan vanuit de koffer door de bodemmat op te hefffen. De carb filter kan je ook zo aan door de benzineleiding vanaf de pomp te volgen tot aan de carb, daar zit een bout met daarachter de filter (richting voorkant auto):
Met citaat antwoorden
Oud 29-08-2015, 22:07
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

wie heeft er vloeibare pakking gebruikt op je carburateur?
Met citaat antwoorden
Oud 30-08-2015, 09:26
Nicholas Nicholas is offline

De mijne? Waar zie je dit?
Met citaat antwoorden
Oud 01-09-2015, 12:02
Markvictor Markvictor is offline

Dat ze hem in Duistland niet hebben nagekeken... Ik heb ook een keer een stuk pakking in de carburateur gehad, heel lang geleden kwam er een ANWB monteur die bij Volvo had gewerkt 25 jaar geleden met name aan de 340. Heel vreemd, maar die had hem in 3 minuten weer aan de praat...

Werkt die als je je choke uitrekt? Ik heb ook een keer gehad dat ik juist door het toevoegen van een brandstof filter van dit euvel afwas...
Met citaat antwoorden
Oud 01-09-2015, 12:54

@Wouter De vorige eigenaar heeft die pakking ertussen gedaan, ik weet niet of dat zorgvuldig is gedaan.

@Markvictor dat hebben ze wel, ze konden alleen niet aan een onderdeel komen binnen een week. Ik heb hier fotos met hun diagnose. Vanaf Munchen is de volvo wel naar huis gereden zonder al te veel problemen, alleen bij laag toerental wat gebok. Dat vond ik ook al best vreemd, aangezien de volvo op de heenweg, precies hetzelfde aantal km's, voor geen meter meer liep bij aankomst.

De omcirkelde onderdelen konden ze niet aan komen.
onderdeel 35 : 3287837 - Düse (een sproeier?)
onderdeel 11 : 3297243 - Ventil

Nadat ik thuis ben gekomen is er niet meer gereden met de auto, misschien 20 meter om op een parkeerplaats te komen. Dat ging best prima, alleen je merkt gewoon aan alles dat de motor niet goed loopt. Lange stukken durf ik niet echt aan...
Met citaat antwoorden
Oud 01-09-2015, 16:30
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

Omcirkelde deel is van de acceleratiesproeier, komt regelmatig voor dat die los gaat zitten (kwestie van vastdraaien) maar dit deel heeft helemaal niets met stationair lopen te maken...

Deel van t onderste plaatje is een terugslagklep van het Pulsair systeem, meestal kun je die met een beetje schoonmaken weer goed gangbaar krijgen. Wederom is dit niet relevant wat betreft stationair lopen

Heb je al iemand naar de auto laten kijken die er wel verstand van heeft?
Met citaat antwoorden
Oud 01-09-2015, 19:31

Nee niet meer sinds dit probleem is ontstaan... verstand probeer ik overigens wel te kweken!
Met citaat antwoorden
Oud 01-09-2015, 21:39
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

die laatste opmerking ging over de (onjuiste)diagnose uit je laatste post, bedoel het niet persoonlijk hoor! had op m'n telefoon alleen dat laatste bericht gelezen
Met citaat antwoorden
Oud 01-09-2015, 23:01

Ik voel me ook niet beledigd hoor Anjo! Ik ga deze week eerst maar aan de slag met nieuwe raamrubbers, nieuw portierslot, nieuwe interieur clips en een fles rustbuster. Als mn bankrekening binnenkort wat dikker is laat ik er iemand met verstand naar kijken, want ik snap er weinig meer van
Met citaat antwoorden
Oud 02-09-2015, 18:20
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Over twee maanden is er een motortechniek lezing > zie evenementen

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: