Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Volvo 400 Serie > Algemene Discussie (400 Serie)

Algemene Discussie (400 Serie) Forum voor alles over de 400 serie, behalve de technische zaken. Offtopic dingen graag in het algemene V3C Café!

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 20-01-2016, 19:46
leonsteyns's Avatar
leonsteyns leonsteyns is offline
V3C Clublid

Advertentie gezien: 440 Turbo uit 1992

Hallo,

Ik ben wezen kijken naar deze 440 Turbo (DN-NS-27):
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/v...tste-kans.html

Een prachtige auto in een hele bijzondere kleur en met name de Turbo-modellen verdwijnen in rap tempo van de straat. Met andere woorden: een wagen die het waard is om 'gered' te worden!

Helaas is een en ander nogal rooskleurig weergegeven in de advertentie...
Allereerst maar even ter correctie: geen ABS, geen airco, geen airbags (en ESP bestond volgens mij in '92 bij Volvo nog niet?).

Het (half-leer) interieur was er ook niet al te best aan toe, maar bij de vraagprijs zit een goed ogend tweede interieur los erbij (echter niet met eigen ogen gezien). Bijgewerkte plekken aan de wielkastranden (maar op verschillende plekken weer aan het roesten en aan de bumperkanten weer door). Aan de binnenkant van de wielbakken achter zitten onderaan aan de voorzijde gaten, maar de kokerbalken lijken nog in redelijke staat (dat gaat natuurlijk niet lang goed!). Onderzijde binnenkant deuren beginnen ook te roesten.

De tellerbak geeft wel licht, maar de snelheidsmeter doet het niet (en de odometer ook niet, hoeveel km er tussen nu en de stand zit weet ik niet). Het digitale gedeelte van het infocenter werkte ook niet goed. Het contactslot is ooit vervangen, waardoor er twee verschillende sleutels zijn. De motor pingelt stationair en er komt rook vanuit spruitstuk en/of turbo (kon ik niet zo goed zien). Spiegels electrisch en werkend, maar glas rechts kapot. Verder nogal wat krassen en butsen en die plek op de motorkap is helaas lelijk bijgewerkt. Er zit een electrische antenne in (werkt niet helaas) en er lekt een druppel water binnen. Er is een wel al een plaatje gelast en gespoten in de kofferbak links.

Via RDW is te lezen dat er zeven eigenaren zijn geweest, wat in combinatie met de kapotte odometer doet vermoeden dat de stand hoger is dan de 184342km die er op staat.
Iemand hier toevallig bekend met deze auto?

Laatst aangepast door leonsteyns : 20-01-2016 om 22:45 Reden: grammatica en aanvulling
Met citaat antwoorden
Oud 20-01-2016, 23:07
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Klinkt niet al te best... Wel een bijzondere auto inderdaad!

Over het interieur, ik zie dat het interieur wat je er bij krijgt van het late type is, en het interieur dat in de auto zit van het oude type. Je moet er dan rekening mee houden dat de deurpanelen niet 1-2-3 zullen passen. Voor het nieuwe type zitten de raamslingers anders, wat inhoudt dat het raammechanisme vervangen dient te worden door het nieuwe type indien de ramen niet-elektrisch zijn (elektrisch weet ik niet). Ook moeten er een paar beugeltjes overgezet worden uit de deuren van het late type.
Omdat ik lees dat de deuren rot zijn een uitgelezen kans om deze meteen maar in het geheel te vervangen, dan zijn de deurpanelen die er bij zitten wel plug&play.

Als ik eerlijk ben, ik vind dat er een nettere te koop staat.
Oud 21-01-2016, 00:20
leonsteyns's Avatar
V3C Clublid

Vergeten op te noemen, er zitten electrische ramen in...

Geen idee of die witte 440 Turbo beter is. Volgens RDW 12 particuliere en 1 zakelijke eigenaar... Die zou ik dan toch op z'n minst even nader willen bekijken! Zeker omdat de wielkast linksachter al is doorgeroest. En hij staat zie ik ook al een half jaar op marktplaats. In combinatie met de vraagprijs laat ik deze maar even buiten beschouwing...
Met citaat antwoorden
Oud 21-01-2016, 08:21
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Zijn er ook 440's waarbij de wielkasten niet doorgerot zijn?

Volgens mij is dat net zoiets als de voorbalk van de 300-serie: je hebt een gelukstreffer als hij nog goed is, maar ook dan is het meestal slechts een kwestie van tijd...
Oud 21-01-2016, 19:49
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

vroege 440's hebben over het algemeen betere wielkastranden dan latere. Je moet vooral goed kijken achter de afdekkappen van de dorpels, met name bij de achterwielen. Vaak zijn ze daar compleet doorgerot.

Als je een vroege 440 vindt met rotte wielkastranden, kun je er vanuit gaan dat de dorpels al ver heen zijn. Je ziet het alleen niet zo snel vanwege die grijze plastic afdekkappen. Dat is ook de redding van veel 400's, bij de apk valt de roest hier niet op.

Kijk vooral ook even naar de ophanging van de achteras, vaak zijn ze hier ook roestig.
Een roestvrije 440 in bijzondere uitvoering is schier onvindbaar. Ze rijden wel ontzettend lekker en onderdelen zijn volop (voor een habbekrats!) te krijgen.

Die witte 440 was een hele mooie, komt bij mij uit de buurt vandaan. Helaas is 'ie er de afgelopen jaren niet op vooruit gegaan.
Als je een beetje geduld hebt, komt er vanzelf wel weer een mooie 440/460 voorbij. Turbo's zijn wel erg schaars, als je graag een Turbo wilt moet je niet te kieskeurig zijn.
Oud 21-01-2016, 19:56
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Die afdekkappen op de dorpels hebben natuurlijk wel als voordeel dat als je de dorpels laat lassen, dit wel goed maar niet super mooi hoeft te gebeuren. Ach, en wat laten lassen kost je ook de kop niet natuurlijk...
Oud 21-01-2016, 20:34
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

de afwatering moet gewoon beter. De wielkast sluit veel te haaks aan op de dorpel, en de dorpel is veel te vlak. Er blijft dan rommel in liggen.

Een lasser moet dus niet alleen apk-laswerk doen, maar ook de constructie een beetje aanpassen. Heb ik bij mijn 460 ook gedaan, staan wel foto's van in dat topic.
Oud 21-01-2016, 22:13
leonsteyns's Avatar
V3C Clublid

As the saying goes: "a picture says more than a thousand words"...

Hier de wielkast/dorpel-situatie rechtsachter van mijn 440. Bij APK afgekeurd oa vanwege teveel roest. Met enig gevoel voor drama is de keurmeester na een paar prikjes gestopt, maar aangezien ik deze wagen op de weg wil houden, ben ik een slagje dieper gegaan. Inmiddels is de nieuwe wielkastrand erin gelast inclusief de betere waterafvoer (zoals terecht door Joost opgemerkt).

En zo zag de hele ellende eruit nadat alle plamuur en overige roestrommel was weggepoetst...

Met citaat antwoorden
Oud 21-01-2016, 22:32
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

ja, dat is flinke gatenkaas. Rampzalig ontwerp en een nog slechtere roestbescherming.
Ga je de andere kant ook aanpakken?

Het roestduiveltje heeft mijn 460 gelukkig maar zeer lokaal aangetast. Zie halverwege deze pagina, daar staat hoe ik het heb aangepakt (inmiddels alweer 2,5 jaar geleden...)
http://forum.volvo300club.nl/showthr...?t=7260&page=3
Oud 21-01-2016, 22:39
leonsteyns's Avatar
V3C Clublid

Jazeker. Hoewel links er een stuk beter aan toe is, vreemd genoeg...

Ik heb jouw relaas met veel belangstelling gelezen en dat is ook de inspiratie geweest om de boel aan te pakken.
Nog bedankt daarvoor, dus!
Met citaat antwoorden
Oud 22-01-2016, 09:17
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Heb gisteren toevallig iemand geholpen met een lege accu van een hele vroege 440, nog met carburateur! In ongelofelijk nette staat. Ik ken die dingen alleen maar met roestige wielranden en dorpels. Die 440's worden hier en daar nog gekoesterd, gelukkig.
Met citaat antwoorden
Oud 22-01-2016, 10:07
leonsteyns's Avatar
V3C Clublid

Goed van je, zeg! Dat geeft een hele mooie draai aan Volvo Assistance...
Met citaat antwoorden
Oud 22-01-2016, 21:01
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leonsteyns Bekijk bericht
Jazeker. Hoewel links er een stuk beter aan toe is, vreemd genoeg...
Dat zie je heel vaak, niet alleen bij 440's. Ik heb me laten vertellen dat een verklaring zou kunnen zijn dat dat wanneer je een auto aan straat parkeert, dat bijna altijd aan de rechterkant is. Een weg loopt bijna altijd een beetje bol voor de afwatering. Een auto staat dus ook meestal een beetje scheef, zodat het vocht naar de rechterkant loopt.
Oud 24-01-2016, 13:24
leonsteyns's Avatar
V3C Clublid

Update over de 440 Turbo met automaatbak: hij is verkocht en verdwijnt helaas naar het buitenland (België weliswaar, maar dus wel een ander kenteken). Ik was net te laat.
Met citaat antwoorden
Oud 24-01-2016, 14:41
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Dat is jammer dan toch maar voor die witte gaan?

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Oud 24-01-2016, 20:39
volvofreakkees volvofreakkees is offline
**Newbie**

Citaat:
Hallo,

Ik ben wezen kijken naar deze 440 Turbo (DN-NS-27):
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/v...tste-kans.html

Een prachtige auto in een hele bijzondere kleur en met name de Turbo-modellen verdwijnen in rap tempo van de straat. Met andere woorden: een wagen die het waard is om 'gered' te worden!

Helaas is een en ander nogal rooskleurig weergegeven in de advertentie...
Allereerst maar even ter correctie: geen ABS, geen airco, geen airbags (en ESP bestond volgens mij in '92 bij Volvo nog niet?).

Het (half-leer) interieur was er ook niet al te best aan toe, maar bij de vraagprijs zit een goed ogend tweede interieur los erbij (echter niet met eigen ogen gezien). Bijgewerkte plekken aan de wielkastranden (maar op verschillende plekken weer aan het roesten en aan de bumperkanten weer door). Aan de binnenkant van de wielbakken achter zitten onderaan aan de voorzijde gaten, maar de kokerbalken lijken nog in redelijke staat (dat gaat natuurlijk niet lang goed!). Onderzijde binnenkant deuren beginnen ook te roesten.

De tellerbak geeft wel licht, maar de snelheidsmeter doet het niet (en de odometer ook niet, hoeveel km er tussen nu en de stand zit weet ik niet). Het digitale gedeelte van het infocenter werkte ook niet goed. Het contactslot is ooit vervangen, waardoor er twee verschillende sleutels zijn. De motor pingelt stationair en er komt rook vanuit spruitstuk en/of turbo (kon ik niet zo goed zien). Spiegels electrisch en werkend, maar glas rechts kapot. Verder nogal wat krassen en butsen en die plek op de motorkap is helaas lelijk bijgewerkt. Er zit een electrische antenne in (werkt niet helaas) en er lekt een druppel water binnen. Er is een wel al een plaatje gelast en gespoten in de kofferbak links.

Via RDW is te lezen dat er zeven eigenaren zijn geweest, wat in combinatie met de kapotte odometer doet vermoeden dat de stand hoger is dan de 184342km die er op staat.
Iemand hier toevallig bekend met deze auto?
Hallo Leon, ik ben zojuist geregistreerd op dit Forum, zelf ben ik meerder malen eigenaar geweest van die witte, de YS-56-KR.
Onlangs heb ik nog kontakt gehad met de huidige eigenaar en heeft mij recente foto¨s gestuurd, ik schrok enorm van de staat van de auto, veel roest aan wielkasten deuren, zowel linkerzijde en rechterzijde, ik zou je willen afraden om deze 440 te kopen !!
Je sprak net al over de roestvorming over de uitvoeringen van Phase 1, toevallig staat de mijne te koop op: Autoscout24.nl, het is een zilvergrijze uit 1993, met orgineel: 108.000km op de teller, ik sleutel zelf met mijn vaste volvomonteur uit Nuenen en hij heeft geen last van de bewuste roestkwaaltjes en heeft de komplete onderhoudshistorie !!.
Zelf heb ik een mooie 300 serie op het oog, dit zou mijn 20ste Volvo worden en mijn 5de 300 serie.

Volvoregards Kees,( volvofreakkees).
Met citaat antwoorden
Oud 24-01-2016, 22:22
leonsteyns's Avatar
V3C Clublid

Ik weet het nog niet.
Na wat ervaring op gedaan te hebben via Marktplaats weet ik dat je de advertenties (zeker die van particuliere aanbieders) met een fikse schep zout moet nemen. Verder geeft de eerste foto met duidelijke roestplek op de wielkast linksachter het vermoeden dat er meer ellende achter zit. En dan zo'n verhaal over "het grootste deel van zijn leven in bezit geweest van de eerste eigenaar die als monteur zelf nog aan de band heeft gestaan bij de productie in Born" en dan via RDW zien dat er 12 particuliere en 1 zakelijke eigenaar is geweest, plus zo'n opmerking over "een grote glimlach op het gezicht bij het acceleren (9s naar 100km) en het doortrekken naar hoge snelheden (220 km p/u)", plus een aanmerking "onlogische tellerstand", plus het APK-aanbod icm het feit dat de vorige tenaamstelling (ruim een jaar geleden) één dag na de APK-afmelding was, veroorzaakt bij mij alleen maar het afgaan van meerdere alarmbellen...
Als 'ie er volgende week nog staat ga ik wellicht een kijkje nemen.

[edit]
Net de post van Kees gelezen. Dank voor je reactie! Het bespaart me dus een loze rit...
[/edit]

Laatst aangepast door leonsteyns : 24-01-2016 om 22:25 Reden: Toevoeging
Met citaat antwoorden
Oud 25-01-2016, 08:27
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Een hoop teksten in advertenties moet je eigenlijk anders lezen:

- Technisch in goede staat betekent: moet aan gelast worden.
- Nooit aan gelast betekent: moet aan gelast worden.
- Absoluut geen roest betekent: moet aan gelast worden.
- Nooit problemen mee gehad betekent: ik doe de auto nu weg omdat er groot onderhoud aan zit te komen en die kosten schuif ik liever door naar een volgende eigenaar.

En zo kunnen we nog even door gaan. Ik weet ook nog een mooie: een tijdje geleden bij een GLT wezen kijken met net nieuwe apk. De remmen deden het niet. Proefrit daarom maar afgebroken. De eigenaar zei toen: dat kan niet dat de remmen het niet doen, want er zit net een nieuwe apk op.... Was ook nooit aan gelast, waardoor je een vuist door de linker dorpel naar binnen kon steken.

Maar nog even over de 440: vrienden van ons hebben echt een hele mooie 440 van 1990. Ik heb niet onder de auto kunnen kijken, maar heb nog geen roest kunnen ontdekken. Ziet er erg netjes uit, je ziet in de motorruimte ook veel nieuwe onderdelen. Ik vind het een hele leuke auto.
Met citaat antwoorden
Oud 25-01-2016, 09:39
General Custom's Avatar
V3C Clublid

De leukste die ik ooit gelezen heb is bij mijn auto; ''Lekt niet, markeert alleen zijn territorium. Altijd plaats voor de deur!'' Met andere woorden is dat: lekt olie.
De auto uiteindelijk wel gekocht, want voor de rest zag hij er goed uit en motorische dingetjes zijn dan nog altijd makkelijker/goedkoper te repareren dan een roestbak. Ik moet eerlijk bekennen dat hij tot nu toe zijn territorium nog steeds markeert
Oud 30-01-2016, 15:51
leonsteyns's Avatar
V3C Clublid

Update van de wielkast rechtsachter:

Weer helemaal dicht! En minimale toepassing van plamuur.
Nog niet de goede kleur uiteraard, maar voorlopig zit het even redelijk beschermd. Van het voorjaar is de linkerkant aan de beurt en dan wordt alles in de correcte kleur gespoten (plus nog wat plekjes links, rechts, boven, etc.)...
Op de foto ziet het er trouwens qua verschil een stuk erger uit dan in het echt.

En er zit weer voor een jaar APK op.

Laatst aangepast door leonsteyns : 30-01-2016 om 15:58 Reden: Aanvulling
Met citaat antwoorden
Oud 08-02-2016, 17:38
leonsteyns's Avatar
V3C Clublid

Het lijkt erop dat ook de witte 440 Turbo automaat (YS-56-KR) verkocht is, tenminste de Marktplaats advertentie is verwijderd...
Laatste bod was €1500 (vraag was €1550), maar de datum laatste tenaamstelling bij RDW is ongewijzigd.
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984), Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Met citaat antwoorden
Oud 08-02-2016, 17:56
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

er staat nu in Belgie een 440 Turbo te koop, ziet er op de foto's nog mooi uit. Maar heeft motorisch werk
Oud 08-02-2016, 20:38
leonsteyns's Avatar
V3C Clublid

Deze neem ik aan? http://www.kapaza.be/nl/volvo/volvo-...-103924791.htm Voor €1300 is dat dan nog een fikse (vaste) vraagprijs...

Dan zou ik eerder deze nemen (FN-FN-91): http://ww3.autoscout24.nl/classified/284321522 Die zit er met €1750 wel een stuk boven, maar klinkt in de tekst wel veel beter.

Oh, en die witte (YS-56-KR) staat er ook (nog) op: http://ww3.autoscout24.nl/classified/284050280
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984), Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Met citaat antwoorden
Oud 09-02-2016, 19:08
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Dan zou ik eerder deze nemen (FN-FN-91): http://ww3.autoscout24.nl/classified/284321522 Die zit er met €1750 wel een stuk boven, maar klinkt in de tekst wel veel beter.
Dat is wel een hele mooie zeg!
Oud 09-02-2016, 19:09
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Ja die lijkt z'n geld wel waard te zijn!

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: