Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Techniek overige

Techniek overige alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 30-07-2015, 18:50
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Testkast motor - wie heeft er verstand van?

Een vraag voor de monteurs of gevorderde hobbyisten onder ons.
Ik wil graag een testkast kopen zodat ik alle afstellingen aan de auto zelf kan doen. Nou staan er genoeg "afgeschreven" exemplaren te koop op internet, dus keuze genoeg. Maar ik lees regelmatig dat de CO-functie niet meer werkt omdat de calibratie is verlopen of omdat "het gas op is".

Hoe werkt dat met zo'n calibratie of testgas? Kun je dat ook omzeilen? Ik hoef geen profi apparaat te hebben die APK-gecertificeerd is. Alles wat ik wil is CO, CO2, lambda, HC en liefst ook stroboscoop + vonksterkte.

Wie heeft er verstand van en kan er meer over vertellen?
Oud 30-07-2015, 20:37
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C PoetsWouter

Bij ons in de garage wordt de viergastester gekalibreerd met co, meer weet ik er niet van
Met citaat antwoorden
Oud 31-07-2015, 08:38
Nicholas Nicholas is offline
Frequente Gast (geen lid)

Geen idee hoe het precies zit bij een viergasmeter, maar hier op de unief hebben ze verschillende manieren om gassen te analyseren: infrarood, elektrochemisch of volledig solid state. Ik vermoed dat er verschillende technieken worden toegepast in verschillende machinen/bouwjaren.

Als je de knoop doorhakt, kan je dan de prijs en wat foto's posten? Ik ben namelijk gisteren net afgekeurd op de schouwing voor co
Frustrerend...
Met citaat antwoorden
Oud 31-07-2015, 11:57
Spurt Spurt is offline
V3C Clublid

Unief = universiteit? Volledig solid state? En de verschillen, in het kort / globaal tussen infrarood, elektrochemisch en solid-state?
Met citaat antwoorden
Oud 31-07-2015, 15:19
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nicholas Bekijk bericht
Geen idee hoe het precies zit bij een viergasmeter, maar hier op de unief hebben ze verschillende manieren om gassen te analyseren: infrarood, elektrochemisch of volledig solid state. Ik vermoed dat er verschillende technieken worden toegepast in verschillende machinen/bouwjaren.

Als je de knoop doorhakt, kan je dan de prijs en wat foto's posten? Ik ben namelijk gisteren net afgekeurd op de schouwing voor co
Frustrerend...
Het is echt een oud botje.... kan maar zo al 30 jaar of ouder zijn. Heeft nog analoge metertjes (je weet wel, met wijzers i.p.v. een display met digitale cijfers ).

Heeft altijd goed gewerkt, maar staat al een poosje ongebruikt in de hoek.
Niemand die er meer over kan vertellen? Merk is Blackhawk.
Oud 31-07-2015, 17:37
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Heb 'm toch maar gekocht, morgenochtend ophalen. Voor die prijs kon ik het niet laten en het is sowieso een mooi sierraad voor in m'n werkplaats. Als hij nog werkt is dat mooi meegenomen.

In ieder geval weer een leerobject, eens kijken of ik kan doorgronden hoe zo'n ding eigenlijk werkt. De gebruiksaanwijzing zit er gelukkig nog bij
Oud 31-07-2015, 18:11
Spurt Spurt is offline
V3C Clublid

http://www.marktplaats.nl/a/auto-div...or-auto-s.html
Met citaat antwoorden
Oud 02-08-2015, 20:34
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Nou Joost, je vraagt erom:

Met citaat antwoorden
Oud 02-08-2015, 22:04
Spurt Spurt is offline
V3C Clublid

Minder cru wil ik het formuleren. Als je 'm hebt zie ik graag een foto van het ding op ons forum.
Met citaat antwoorden
Oud 03-08-2015, 09:11
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

zelf met testkast en al langsrijden bij de garage en dan zowel de probe van de gekeurde meter als die je gekocht hebt in dezelfde uitlaat steken, zo kun je mooi vergelijken of hij nog enigzins klopt. bij auto's zonder (geregelde)katalysator komt de gasmeting toch niet zo nauw dus dergelijke apparaten zijn vaak nog prima voor hobby gebruik.
Met citaat antwoorden
Oud 03-08-2015, 16:24
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Van m'n 360 weet ik nog precies de CO en HC-waarde (2,2% en 90, haha, zal ik nooit vergeten). Dus daarmee kan ik mooi vergelijken

Desalniettemin is het apparaat minstens 40 jaar oud en zit 'ie vol met vuil. Dus voordat ik ook maar de stekker in het stopcontact steek, schroef ik een en ander los om de testkast zowel van binnen als buiten goed schoon te maken. Ook moet ik het beeldscherm van de oscilloscoop onder handen nemen, een aantal lijntjes brokkelen af.

Gelukkig zit de gebruiksaanwijzing erbij (NL), incl. ijkingsprocedure. Er zitten behoorlijk veel functies op voor het testen van de ontsteking. Daar snap ik nu nog he-le-maal niks van. Misschien stapje voor stapje gaan aanleren... het gaat me in eerste instantie om CO en HC. En aan een Renix valt toch maar weinig af te stellen.

Foto's post ik vanzelf wel een keer. Net als vragen
Dit wordt in ieder geval een leuk sierraad in de werkplaats
Oud 03-08-2015, 21:04
cryowim cryowim is offline
V3C Clublid

is heeel interessant krommes op de scoop van de ontsteking geven ook aan of een cylinder afwijkt, en de ontsteekspanning is een maat voor de compressie
Met citaat antwoorden
Oud 04-08-2015, 16:25
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Precies, staat allemaal heel uitgebreid beschreven in de handleiding, incl. plaatjes. Interessant maar nu nog abracadabra.

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: