Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Techniek CVT / Variomatic

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 01-05-2019, 18:42
elusiver elusiver is offline
**Newbie**

Problemen in neutraal

Hallo

Onlangs ben ik begonnen met het opknappen van mijn Volvo 66. Nu heb ik reeds koppelinsplaat, drukgroep, druklager en geleidebus van druklager vervangen. Alsook allerlei kleinigheden voor een 100% technische werking van de wagen. Nu heb ik een probleem in mijn neutraal stand, hier maakt hij een appart geluid (klinkt niet echt normaal) en draait de cardanas ook mee. Mijn eerste gedacht is dat het stationair toerental te hoog is, bij deze ook afgesteld op +- 750t/min. Dit verhelpt het probleem soms. Eens gas gegeven kan het zijn dat de gas lijkt te kleven (hoger toerental bij geen gasgeven) dan maakt hij in neutraal dus meer lawaai en draait de cardan. Met als gevolg knarsend naar drive schakelen.
Ik heb geprobeerd een sterkere veer te plaatsen bij de gashendel aan de carburator zodoende dat deze altijd zeker zijn ingestelde stationair toerental aanhoud bij niet gasgeven. Maar dit maakt alleen maar mijn gaspedaal zwaarder en het probleem is niet echt verholpen. Zijn er mensen die dit probleem of iets dergelijks ook al hebben tegengekomen met een v66 of een 340 vario?
Met citaat antwoorden
Oud 01-05-2019, 19:47
Adaf55 Adaf55 is offline
V3C Clublid

Gaskabel controleren op slijtage
Hendel gaskabel bij carburateur met 2 kogeleinden controleren op speling
Hendel smeren gebeurt wel eens na langere stilstand dat die te stroef beweegt

Mvg

André
Met citaat antwoorden
Oud 01-05-2019, 20:02
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Als je de knop van de pook indrukt moet een vacuüm balg de platen van elkaar aftrekken om "veilig" te kunnen schakelen zonder geknars.
Weet niet of dit bij een 66 ook zo werkt?

Zoja, werkt die klep nog die aangestuurd wordt door deze knop?
Als de cardanas meedraait in de neutraal, staat de koppeling dan niet iets te strak afgesteld?

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Oud 01-05-2019, 20:25
Adaf55 Adaf55 is offline
V3C Clublid

Ja dat zou bij een Volvo 66 ook zo moeten werken
echter dan zou het probleem zich continue moeten manifesteren en dat is dus niet zo
Gaskabels zijn vaak de boosdoener
Met citaat antwoorden
Oud 01-05-2019, 20:58
hengel hengel is offline
Frequente Gast (geen lid)

Ik ga ook met de kabel mee. Of de speling van de koppelingsplaat is wat te klein. Als het goed is zit in het koppelingshuis van de V66 een controle opening. Daar kun je de speling meten en eventueel met de 3 vulplaatjes de speling wat ruimer zetten
Met citaat antwoorden
Oud 02-05-2019, 09:14
**Newbie**

Bedankt voor de reacties. Koppelingsplaat heb ik afgesteld op 0,7mm (wat eigenlijk al beetje te veel is). Maar hij draait mooi vrij. En die knop op mijn pook dacht ik dat enkel die pen optrellen is om de keuzehendel te kunnen verplaatsen. En welke klep zou die dan precies moeten bedienen, kan ik deze misschien uitmeten. En mag de cardan eigenlijk meedraaien in neutraal, ook als je gas geeft? Ik zal alvast kijken om de gaskabel te smeren, en indien nog niet goed kijken voor een nieuwe.
Met citaat antwoorden
Oud 02-05-2019, 09:43
Niels's Avatar
Niels Niels is offline
V3C Clublid

Als je koppeling aangrijpt, draait je cardan, ook in neutraal.
'11 BMW R 1200 GS
Met citaat antwoorden
Oud 02-05-2019, 10:35
**Newbie**

OK.
Heb ook nog zitten denken, als ik nu mijn koppelingsplaat nog ietsje meer speling geef. Mag ik dan aannemen, als hij niet volledig terug valt naar zijn stationair (laat ons zeggen iets van 850-900 t/min) de koppeling nog niet aangrijpt? Of zal dit geen invloed hebben, want hij grijpt eigenlijk echt wel heel strak aan. bij 1200 is hij al weg.
Ook baart dat geluid mij echt wel zorgen. In D en R is er geen vreemd geluid, maar in N bij gas geven (of aangrijpen) klinkt dit dof schurend bijna. (is eigenlijk heel moeilijk uit te leggen).
Met citaat antwoorden
Oud 02-05-2019, 11:46
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Als de pook in de N of P staat wordt automatisch de vacuum balg aangetrokken, dus de as zou nooit moeten meedraaien in de N

De speling van 0,7 is eigenlijk al wat te veel dus daar mag het zeker niet aan liggen.

De balg zit aan het koppelingshuis vast, volg de vacuum slang en je komt vanzelf bij de klep.

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Oud 02-05-2019, 12:43
**Newbie**

Ok, ik weet welke je bedoeld. En hoe kan ik deze dan testen, wat heeft er allemaal invloed op. De knop aan de keuzehendel, N stand en P stand. Correct? En die balg afstellen heb ik ook veel problemen mee gehad. Het is zo simpel maar eens ik begin te draaien aan het kabeltj tussen de balg en de vork kan ik niet correct mijn 'verdaaing' meten. Is er een andere manier om dit af te stellen toevallig? Met schuifmaat door het buisje tot tegen de balg lukt mij dus niet. Ofwel doe ik het verkeerd.
Met citaat antwoorden
Oud 02-05-2019, 15:01
cryowim cryowim is offline
V3C Clublid

normaal grijpt de koppeling aan bij 1050 toeren met de knop ingedrukt bij 2000 toeren.
Als de auta wegrijdt bij 1050 met de knop ingedrukt werkt de balg niet
Met citaat antwoorden
Oud 02-05-2019, 18:35
Adaf55 Adaf55 is offline
V3C Clublid

Schurend geluid komt vaak voor bij Volvo 66 in neutraal
Dan zit er speling tussen aandrijfas en de uitgaande as van de koppeling
Vroeger was daar een set spietjes voor verkrijgbaar
Dan was het geluid weer even verdwenen na montage er van

Knarsen van de tanden bij schakelen is meestal een kwestie van te hoog toerental
Dat kan oa komen door gaskabel die blijft hangen en een verkeerd afgestelde
Of kapotte ontkoppelklep
De pook zelf wil ook nog wel eens kapotgaan of tot vervelens toe losraken
Bovenaan
Met citaat antwoorden
Oud 03-05-2019, 07:36
**Newbie**

Ok, hierbij heb ik dus gisteren de ontkoppelklep getest. En deze werkte niet. De nieuwe is onderweg maar na wat schudden en testen schakelt die terug. Het probleem is grotendeels opgelost. Ik kan rijden zonder problemen. Hij ontkoppelt mooi als ik van neutraal stationair naar drive wil. Maar echter als ik verhoog in toerental in stationair grijpt de koppeling wel nog aan en draait de cardan mee. Zou dit dat verkeerd instelling zijn van de balg (kabeltje aan balg verbonden met de vork)?
Met citaat antwoorden
Oud 03-05-2019, 09:46
Niels's Avatar
Niels Niels is offline
V3C Clublid

Meest waarschijnlijk: het kabeltje in de pook bedient de ontkoppelklep niet meer.

Ter info, uit de archieven:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk bericht
dat is waarschijnlijk het ontkoppelingsmechanisme van je variomatic.

dit bestaat onder andere uit een schakelaartje in de pook, een vacuumklep op je linker binnenspatbord, en een balg op je koppelingshuis.
en natuurlijk de nodige draadjes en slangen tussen deze onderdelen.

alle3 kunnen ze kapot zijn, maar het vaakst gaat de draadverbinding op de schakelaar kapot. Deze beweegt namelijk bij het verzetten van de pook.

je kunt controleren of het vaccuum+mechanische gedeelte van de ontkoppeling nog werkt door een draad van de plus van de accu aan het voorste klemmetje van de klep te verbinden.
'11 BMW R 1200 GS
Met citaat antwoorden
Oud 03-05-2019, 11:51
**Newbie**

Ok, dit alles heb ik gecontroleerd.
Even ter verduidelijking van de situatie: Als ik in neutraal sta en ik geef gas. Dan zie ik de ontkoppelvork die aan de balg hangt bewegen. (dit leert mij veronderstel ik dat mijn kabeltje in de pook goed is, de ontkoppelklep goed is en de balg werkt). Maar dan draait de cardan wel. Stop ik met gas geven, dan valt het toerental mooi terug naar stationair en stopt de cardan met draaien.
Met citaat antwoorden
Oud 03-05-2019, 21:59
hengel hengel is offline

Het aangrijpen van de koppeling gebeurt door middelpunt vliegende kracht. Deze kracht is onder de 1000 toeren net zo weinig dat de koppelingsplaat nog stil staat ten opzichte van het al wel draaiende vliegwiel. Op het moment dat de toeren naar zo’n 1200 gaan wordt de koppelingsplaat door de middelpunt vliegende kracht tegen het vliegwiel geduwd. Hierdoor gaat de aandrijfas (cardan) draaien.

Of de auto gaat rijden ligt dan aan de stand van de schakelpook. Oftewel, zodra je gas geeft gaat de aandrijfas altijd draaien. Dit dus ongeacht of de pook in D,N of R staat. Bij welk toerental dit exact gebeurt ligt ook weer aan de afstand van de koppelingsplaat t.o.v. het vliegwiel. Hoe groter die is hoeveel harder het vliegwiel al draait op het moment dat de koppelingsplaat deze gaat raken. Dit zorgt dan voor extra slijtage. Dus probeer de spleet binnen de aangegeven tolerantie te houden.

Het is trouwens af te raden om vaak heel veel gas in neutraal te geven. Omdat de aandrijfas dan onbelast draait op hoge toeren draait binnen zeer korte termijn gebeurt het sporadisch dat dit schade oplevert.
Met citaat antwoorden
Oud 05-05-2019, 21:10
**Newbie**

Ok, iedereen bedankt voor de info. Dan denk ik dat ik met een prima functionerende volvo 66 rij. En ondertussen al vaak mee gereden en doet prima wat hij moet dan.
Met citaat antwoorden
Oud 07-05-2019, 20:43
hengel hengel is offline

Bij de Dafclub Nederland organiseren ze een paar keer per jaar diagnose-dagen.

Zeer ervaren Daf/Volvo kenners beoordelen de auto en kijken wat die wel/niet goed doet.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: