Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Discussie > Het V3C Cafe

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 27-03-2019, 14:25
JKiers's Avatar
JKiers JKiers is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robert340 Bekijk bericht
Je mag toch maar 30 - 130 in Nederland, dus dat gaat prima.
En dit vind ik altijd een beetje een slecht argument als ik het zo mag zeggen, met een wens naar meer vermogen gaat het (vaak) niet perse over een hogere topsnelheid, maar veel belangrijker is hoe snel je op snelheid komt.
Met citaat antwoorden
Oud 27-03-2019, 14:30
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JKiers Bekijk bericht
Ontsteking vervroegen wil nog wel eens wat doen, mijn eerste autootje was een Golf 2, 1300 carb. Deze had ik een keer van tijd, daarna op het oog op tijd gezet, per ongeluk een paar graden te vroeg. Origineel moet zo'n ding 0/100 doen in 17 sec, na het vervroegen deed ie er 14 sec over met twee man er in. Daarnaast nam het verbruik ook behoorlijk af.
Wel met het gevaar dat hij gaat pingelen en je je motorblok (op den duur) om zeep helpt.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL+ // Daihatsu Sirion 2 // Honda XL 250 S
Met citaat antwoorden
Oud 27-03-2019, 14:33
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny40 Bekijk bericht
Ja net wat je zegt. Een slome zware motor. Ik heb een b19E. En voor 115 pk issie wel sterk genoeg maar niet snel genoeg (of vlot genoeg). Is dit "normaal" of zijn er kleine middeltjes om de motor vlotter te krijgen?
Om hem voor je gevoel sneller te laten optrekken kun je het vliegwiel af laten draaien. Daar wordt hij niet sneller van maar hij voelt wel sneller. De belangrijkste rede waarom moderne auto's sneller aanvoelen.

Maar goed, dat is niet iets kleins wat je zelf thuis kunt doen.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL+ // Daihatsu Sirion 2 // Honda XL 250 S
Met citaat antwoorden
Oud 27-03-2019, 14:39
Albert1 Albert1 is offline
V3C Clublid

Citaat:
Ja net wat je zegt. Een slome zware motor. Ik heb een b19E. En voor 115 pk issie wel sterk genoeg maar niet snel genoeg (of vlot genoeg). Is dit "normaal" of zijn er kleine middeltjes om de motor vlotter te krijgen?

VX3 nokkenas geeft hem ongeveer 15pk meer en je hebt daarbij meer vermogen in het hoge toeren gebied.

Heb de as al een tijdje liggen maar vind juist het rustige karakter wel goed. Dus weet niet of ik hem ga monteren.
Met citaat antwoorden
Oud 27-03-2019, 19:01
Johnny40's Avatar
Johnny40 Johnny40 is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Hohoo mannen en jongens. Turbo's, andere blokken en alles op een hoop. Ik bedoelde iets kleins.
Vliegwiel afdraaien kan misschien wel maar daar heb ik dus eigenlijk niets aan.
Andere nokkenas... Is misschien wel een idee. Maar dan zal er toch wel meer veranderd moeten worden zeker? Qua inspuiting of ontsteking??
Maar de ontsteking vervroegen... Dat klinkt interessant. Kan ik de verdelerkap wat verdraaien of hoe doe je dat bij elektrische ontsteking?
Met citaat antwoorden
Oud 28-03-2019, 10:22
Robert340 Robert340 is offline
V3C Forum Moderator

Zoek om te beginnen op internet naar "Stage 0 tuning" en pomp je banden goed op.
Met citaat antwoorden
Oud 28-03-2019, 15:04
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

Citaat:
Hohoo mannen en jongens. Turbo's, andere blokken en alles op een hoop. Ik bedoelde iets kleins.
Vliegwiel afdraaien kan misschien wel maar daar heb ik dus eigenlijk niets aan.
Andere nokkenas... Is misschien wel een idee. Maar dan zal er toch wel meer veranderd moeten worden zeker? Qua inspuiting of ontsteking??
Maar de ontsteking vervroegen... Dat klinkt interessant. Kan ik de verdelerkap wat verdraaien of hoe doe je dat bij elektrische ontsteking?
Een atmosferisch blok wordt niet sneller met ‘iets kleins’. Dat kun je uit je hoofd zetten.
Een turboblok is nog wel te chippen, maar bij een blok zonder turbo zullen je toch grote stappen moeten nemen voor kleine vermogenstoenames. Helaas.
Oud 28-03-2019, 15:39
V3C Forum Moderator

Ook met een turbo blok kom je al gauw in de problemen, vacuumslangen die door hogere druk losgaan en vervangen moeten worden, grotere intercooler nodig om de hogere temperaturen te compenseren. En als je een computer hebt die de turbodruk in de gaten houdt zoals bij alle moderne volvo's, dan is het een feest elke keer als je auto voor een beurt een reset krijgt.
Met citaat antwoorden
Oud 28-03-2019, 19:39
Johnny40's Avatar
Johnny40 Johnny40 is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Mooi. Dan zet ik dit uit mijn hoofd. Netjes afstellen en klaar. Ik zal me binnenkort eens gaan verdiepen in het optijd zetten van de ontsteking. Al stond er in mijn vraagbaak dat de elektrische instelling van mij niet afgesteld hoeft te worden...
Oud 28-03-2019, 19:48
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

Citaat:
Ook met een turbo blok kom je al gauw in de problemen, vacuumslangen die door hogere druk losgaan en vervangen moeten worden, grotere intercooler nodig om de hogere temperaturen te compenseren. En als je een computer hebt die de turbodruk in de gaten houdt zoals bij alle moderne volvo's, dan is het een feest elke keer als je auto voor een beurt een reset krijgt.
Een gechipte ecu wordt bij een beurt niet gereset. Bij een hele nieuwe auto kan hooguit de garantie niet meer geldig zijn, maar de meeste problemen die je beschrijft ontstaan pas bij serieuze tuning.
Een T5 met 240PK kun je bijvoorbeeld makkelijk tunen naar 270PK zonder aanpassingen, enkel ecu (is turbodruk en inspuiting). Met een grotere uitlaat misschien nog wel iets meer.
Een ook een intercoolertje vervangen is makkelijker dan een andere nokkenas plaatsen zoals hierboven beschreven.
Met turbo motoren bevalt gewoon veel meer winst te behalen
Oud 28-03-2019, 21:37
V3C Forum Moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door v0lv0freak Bekijk bericht
Een gechipte ecu wordt bij een beurt niet gereset. Bij een hele nieuwe auto kan hooguit de garantie niet meer geldig zijn, maar de meeste problemen die je beschrijft ontstaan pas bij serieuze tuning.
Een T5 met 240PK kun je bijvoorbeeld makkelijk tunen naar 270PK zonder aanpassingen, enkel ecu (is turbodruk en inspuiting). Met een grotere uitlaat misschien nog wel iets meer.
Een ook een intercoolertje vervangen is makkelijker dan een andere nokkenas plaatsen zoals hierboven beschreven.
Met turbo motoren bevalt gewoon veel meer winst te behalen
Ik zeg ook niet dat een ecu compleet wordt gereset, maar als je een P1 of P26 chassis hebt of nieuwer dan zitten er sensoren in die van alles in de gaten houden en moeten worden onderdrukt als de boost te hoog wordt volgens fabriekwaarden.
Daardoor kan je aan de gang blijven als je geen deugdelijke chiptuning van bijv. Rica of bij modellen vanaf 2008 van Polestar via Volvo zelf hebt, maar een goedkopere aanbieder hebt gekozen.
Er zijn verder tal van marges ingebouwd en als je de grenzen opzoekt kan je van de drup in de regen verzeild raken. Zowel qua hardware als software.

Ik zou dus niet adviseren om een auto sneller te maken, maar een origineel snellere auto te zoeken.

En als je een auto wel sneller wil (laten) maken, besef dan wel dat een autofabrikant niet voor niets alles wat ontworpen is heel goed test en dat je die kwaliteit en bedrijfszekerheid zelf in je schuur niet kan evenaren.
Met citaat antwoorden
Oud 29-03-2019, 03:45
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:

En als je een auto wel sneller wil (laten) maken, besef dan wel dat een autofabrikant niet voor niets alles wat ontworpen is heel goed test en dat je die kwaliteit en bedrijfszekerheid zelf in je schuur niet kan evenaren.
Maar ook dat die fabrikant concessies moet doen waar je zelf geen of minder last van hebt. Zelf heb je bijvoorbeeld veel minder last van milieuregels, als hij door de apk komt zonder te veel gedoe is het goed, maar de fabrikant gaat concessies doen om een zo zuinig mogelijke auto op de markt te brengen. Dit was in de jaren 80 al zo.

Met citaat antwoorden
Oud 20-07-2019, 22:31
dikketienes's Avatar
dikketienes dikketienes is offline
V3C Clublid

http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=11393
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: