Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Techniek CVT / Variomatic

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 02-06-2008, 21:33
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

remdrukschakelaar kaduuk

afgelopen week heb ik een beetje geruzie met de remschakelaar, hij blijft af en toe na het remmen hangen waardoor de automaat in de bergremstand blijft staan. gruwelijk irritant en afremmen met de handrem ben ik inmiddels ook wel zat.

heb bij een onderdelenboer het volgende gevonden:

staat met benaming: "remlichtschakelaar"

in de vraagbaak beschrijft het elektrisch schema de RC oftewel "remcilindercontact"

zijn deze hetzelfde, of toch verschillend? en als ze verschillend zijn, welke moet ik dan hebben.

bvd anjo
Met citaat antwoorden
Oud 02-06-2008, 22:36
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Bij de Volvo's die ik heb is het een type met vleugeltjes (bruinkleurig) en die draai je er in (vrij gemakkelijk). Daarmee kun je hem ook afstellen. Er is volgens mij voldoende ruimte voor diverse types. Belangrijkste is dat het rempedaal tegen het pinnetje drukt en bij remmen daarvan los komt.
Oud 02-06-2008, 22:39
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

de schakelaar voor de vario is een heel apart Volvo 340 Variomatic - onderdeel.

- normale toestand = verbinding
- bij mr dan 20 Bar remdruk = geen verbinding

een standaard remlichtschakelaar werkt precies andersom en schakelt al in bij een zeer lage overdruk (0,0en een beetje Bar)
Met citaat antwoorden
Oud 03-06-2008, 11:30
Markvictor Markvictor is offline
Frequente Gast (geen lid)

Waarom hebben ze dat zo gedaan wouter, als ik vragen mag? Dat het precies anders om werkt?
Met citaat antwoorden
Oud 03-06-2008, 13:30
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

het geheel bestaat uit 3 verbreekschakelaars, die simpelweg in serie geplaatst zijn.

Dit is dus in "logische operatoren" (systeembord bij natuurkunde) uitgedrukt, een 'OF/OF' schakeling met 3 ingangen. De uitgang is het signaal 'terugschakelen'

Als je hiervoor maakcontacten (normally open) zou willen gebruiken, moet je 3 aparte circuits bedraden en op het centrale punt (tachorelais) de OF/OF functie naar 1 output omzetten dmv electronica of relais.
Met citaat antwoorden
Oud 03-06-2008, 19:53
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

het was me al bekend dat het een verbreekschakelaar was, maar het rare vind ik als je die link volgt en rechtsonderin het plaatje kijkt dat het dus wel een verbreek-schakelaar is, hierdoor begon ik te twijfelen..

volgens de vraagbaak is de remlichtschakelaar een maakcontact, dus naar mijn weten moet bovenstaand produkt de goede zijn?

zo nee, waar kan ik de goede halen?
Met citaat antwoorden
Oud 03-06-2008, 21:50
bagger bagger is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Er zijn schakelaars in de handel met een wisselcontact en instelbare schakeldruk, het irritante is de remvloeistof.Een hoop soorten afdichtingen voor bv water of hydro olie kunnen niet tegen remolie. Bovendien moet de schakelaar bestand zijn tegen minimaal 100-150 bar systeemdruk.
Beetje vervelend als bij een noodstop je schakelaar uit elkaar barst en dus je remdruk wegvalt. Welke schroefdraad heeft de originele schakelaar??
Als uiterste oplossing zou je een schakelaar met maakcontact kunnen gebruiken en er een relais achter zetten.
m.vr.gr.Eric
Met citaat antwoorden
Oud 03-06-2008, 22:08
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AvdAkker Bekijk bericht
..........afremmen met de handrem ben ik inmiddels ook wel zat......
hoezo afremmen met de handrem??? ik heb die schakelaar overbrugd en heb geen verschil gemerk er is genoeg rem kracht, zonder dat de bergrem in komt.
je zou eens naar je rem circuit moeten kijken, als je niet genoeg remkracht heb, waardoor je je handrem erbij moet gebruiken

Onderstuur: de voorkant van de auto raakt de muur,
Overstuur: de achterkant van de auto raakt de muur,
Vermogen: Hoe snel de auto de muur raakt,
Koppel: hoe ver de auto de muur mee neemt.
Met citaat antwoorden
Oud 03-06-2008, 22:15
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2 Fast 4 U Bekijk bericht
hoezo afremmen met de handrem??? ik heb die schakelaar overbrugd en heb geen verschil gemerk er is genoeg rem kracht, zonder dat de bergrem in komt.
je zou eens naar je rem circuit moeten kijken, als je niet genoeg remkracht heb, waardoor je je handrem erbij moet gebruiken
ik gebruik m'n handrem om af te remmen tov de voetrem omdat dan de vario niet blijft hangen in de overdrive, ik word er gek van om eerst heerlijk te cruisen met 2200 rpm @ 60kmh om vervolgens na een rood stoplichtje 4500 rpm @ 60kmh te moeten rijden... en ik heb de schakelaar nog niet doorgelust, ga ik wel zsm doen het is echt geen rijden zonder werkende remdrukschakelaar
Met citaat antwoorden
Oud 09-06-2008, 21:34
variomagic variomagic is offline
Frequente Gast (geen lid)

De "mechanische" schakelaar bij het rempedaal bedient de remlichten en de "hydraulische" schakelaar op de hoofdremcilinder bedient de EMVK.
Ter vervanging van de "hydraulische" schakelaar kun je je licht eens bij een installatiebedrijf opsteken. Naar het schijnt is deze schakelaar gelijk aan de overdrukschakelaar van een bepaald type Vaillaint combi-ketel. Je moet alleen wel een verloopje gebruiken om de verschillende afmetingen schroefdraad met elkaar te laten accorderen...
Oud 09-06-2008, 22:53
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door variomagic Bekijk bericht
De "mechanische" schakelaar bij het rempedaal bedient de remlichten en de "hydraulische" schakelaar op de hoofdremcilinder bedient de EMVK.
zover was ik al bij m'n 1e post in dit topic... omdat je via de link van die onderdelenzoeker bij een schakelaar aan komt met wl een verbreekcontact (volgens het symbool) begonnen de twijfels, echter gezien het draad m12 x nog wat blijkt dit hem toch niet te zijn, heb afgelopen weekend m'n hoofdremcilinder vervangen en het moet een zender zijn met dito draad, ik meende dat bij terberg in de ZF 6WG211 versnellingsbakken een zender ging met dito draad, ben aan het uizoeken of dit klopt (heb de oude hoofdremcilinder liggen dus ik kan kijken of het past) en of de zender de juiste druk heeft (op de oude zender stond 20 bar) daarbij komt dat de zender verschillende drukken doorgeeft en niet schakelt, hier moet ik dan wel weer wat op verzinnen. ik weet dat we druksensors hebben die wel als schakelaar fungeren maar die zitten op het luchtsysteem en dat gaat zowieso maar tot 8 bar en buiten dat weet ik niet of die zender uberhaupt remvloeistof aankan. ik ben dus zeg maar bezig met een alternatief voor de standaard 20bar-verbreekschakelaar. mocht ik hier relatief simpel uit komen dan worden mijn vindingen uiteraard voor iedereen beschikbaar.

overigens na het wisselen van de hoofdremcilinder heb ik tijdelijk de draden voor de remdrukschakelaar doorverbonden, nog steeds heb ik last van het af en toe in hoge toeren blijven hangen, je raad het al: na vol gas geven. ik verdenk de kickdownschakelaar ervan te blijven hangen, echter een tijdje terug stond deze vast en toen heb ik hem schoongemaakt en teruggezet en toen heeft hij het weer 2 weken goed gedaan.. schoonmaken doe ik met een glasvezelpen (om het vuil van het koper te poetsen) heb nieuwe connectortjes aan de bedrading gemaakt (waren groen verweerd) en het mechanisme gesmeerd met een aantal drupjes kroon olie dus wat daar fout gegaan kan zijn??
Met citaat antwoorden
Oud 10-06-2008, 00:13
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

olie op contactvlakken?

dat geeft makkelijk storing...
Met citaat antwoorden
Oud 10-06-2008, 16:33
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

ik kan het me eige amper voorstellen want het waren maar een paar druppeltjes, maar je weet het maar nooit, ik zal vanavond het hele kabeltje even demonteren en reinigen, contactvlakken opschuren, kabel aan carb zijde lichtjes smeren met vet.
Met citaat antwoorden
Oud 10-06-2008, 18:07
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

contactvlakken moet je overigens niet met schuurpapier opschuren.

met zo fijn mogelijk polijstpapier of staalwol 4x0 (0000) is beter.
met schuurpapier krijg je krassen, daardoor makkelijk oxidatie en daardoor alsnog een slecht contact.

dit heb ik overigens ontdekt nadat ik al de halve rails van een modelspoorbaantje aan het wegschuren geweest was
Met citaat antwoorden
Oud 10-06-2008, 18:13
Kevin's Avatar
Kevin Kevin is offline
Forumbeheerder

Oeps... daar heb je van die mooi schoonmaakblokken voor in de modelspoor wereld Gebruik ik inderdaad ook voor contact puntjes e.d.
Met citaat antwoorden
Oud 10-06-2008, 20:24
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door antiekeradio Bekijk bericht
contactvlakken moet je overigens niet met schuurpapier opschuren.

met zo fijn mogelijk polijstpapier of staalwol 4x0 (0000) is beter.
met schuurpapier krijg je krassen, daardoor makkelijk oxidatie en daardoor alsnog een slecht contact.

dit heb ik overigens ontdekt nadat ik al de halve rails van een modelspoorbaantje aan het wegschuren geweest was
ik doe dat met een glasvezelpen, je beschadigd het oppervlak van het contactje totaal niet, maar hij word wel glanzend schoon, heb dit tot nu toe met alle contactjes gedaan waarmee ik bezig ben geweest, ook de printplaat op de klokkenwinkel kun je ermee oplappen zonder de print te beschadigen oid!

http://www.conrad.nl/goto/?product=811968

zoals je ziet, komt dit uit de elektronicawereld, m'n pa kwam ermee aanzetten en het is gewoon ideaal!
Met citaat antwoorden
Oud 06-02-2015, 21:03
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Hoewel een heeeeeeeeeeeeeel erg oud topic, heropen ik het lekker toch:
Het is namelijk precies mijn huidge probleem.
Remdrukschakelaar blijft regelmatig hangen.
Na doorlussengeen problemen meer, maar liever weer een werkende erin.

Maar waar te koop?
Zijn er nieuwe te krijgen? Waar? Hoe heet het gezochte onderdeel?

Hopelijk is er inmiddels een antwoord beschikbaar op de in 2008 hier al gestelde vraag!
Oud 06-02-2015, 21:47
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

Zeker een oud topic

http://forum.volvo300club.nl/showthr...?t=5946&page=2
Met citaat antwoorden
Oud 06-02-2015, 21:49
Spurt Spurt is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AvdAkker Bekijk bericht

heb bij een onderdelenboer het volgende gevonden:

Bij mij doet de link het niet. Alleen bij niet, of bij anderen ook niet?
Met citaat antwoorden
Oud 07-02-2015, 19:28
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Spurt, die link is in 2008 gepost. Vandaar dat ik ook begon met opmerking dat het wel een heeeeeel ou dticket was.

Dank Anjo, voor de andere link.
Daar wordt gesproken over een Suco 0166 41213 2 012
Via deze link ledit ik dus af:
Merk is Suco
Type: 0166 Diaphragm pressure switches with spade terminals
Druk bereik NC = 10-20 +/- 1 bar (412)
Schroefdraad = M 10x1 cyl. (13)
Diaphragm material areas of application = EPDM Brake  uid, ozone, acetylene, hydrogen etc. (2)
en Normally Closed (012)

Daar kunnen we wat mee dus!

Verder wel nog een vraag: ik meen dat de originele sensor schakelt bij 20 bar. Dan is dus de 10-20 of de 20-50 een optie.
Bovenin de range van de een, of onderin de andere. Heeft een van beiden nog een voordeel?

Gezien de ervaringen met de steeds inkomnde schakelaar, zou ik wrs de 20-50 kiezen, en de schakeldruk iets hoger stellen. Goed of slecht idee?
Oud 08-02-2015, 00:23
Adaf55 Adaf55 is offline
V3C Clublid

Volgens mij zijn ze nog nieuw te koop bij het magazijn van de daf club
Origineel volvo dus.

Een hangende remdrukschakelaar kan ook duiden op te weinig remvloeistof in het reservoir.

Heb ik ook gehad met een 340 met cvt en in mijn geval was de schakelaar OK maar de hoofdremcilinder lek .

mvg

Andre
Met citaat antwoorden
Oud 09-02-2015, 20:20
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Staan niet in de DCNwebshop ( of ik kijk niet goed). Daarnaast ben ik daar geen lid, en kan er dus niet kopen.

Vloeistofniveau is prima. Bij de APK nog specifiek even naar de schakelaar laten kijken, dus dat beschouw ik als oke.

Webshop gevonden die de schakelaars levert voor 17 nogiets. Met BTW en verzending voor 31.35 thuisbezorgd.
Blijft de vraag of je de 20 bar het best van onder of van beneden kunt benaderen.
Oud 09-02-2015, 22:38
Adaf55 Adaf55 is offline
V3C Clublid

In de webshop staan de meest courante onderdelen; niet dit onderdeel.

Je moet idd lid zijn om te kunnen bestellen.

Hou ons op de hoogte als je de vervangende schakelaar hebt.

mvg

Andre
Met citaat antwoorden
Oud 16-02-2015, 10:25
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Zojuist een Suco 0166-416132016 besteld (2-50 bar variant).
Moet besteld worden, levering over enkele weken.
Zal de bevindingen hier tzt ook bijvoegen.
Oud 19-10-2019, 12:14
marcp marcp is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Komt er meteen heel veel remvloeistof uit de rempomp, zodra je de remdrukschakelaar eruit draait?
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: