Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (1400)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 02-12-2011, 22:12
mastertje mastertje is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Vandaag riemen afgesteld, helemaal tot het einde gegaan voor de benodigde 1,5mm. Ze zijn dus op. Kerel van de DHZ-garage zei dat we de kap er beter af konden laten, want als er eentje knapt dan zou deze door de kap slaan. Goed idee? Ik weet het niet.

Loopt nu in ieder geval iets rustiger in de toeren, maar voelt nog wel iets aan de hoge kant aan. Misschien nog een keertje de EMVK nakijken. Vlooterhoogte ook nog even van 6 naar 7mm geknald zodat hij nog iets armer en zuiniger loopt. Hij dieselt ook nog wel eens na namelijk.

Radio er in gefixt. Zaten nog twee standaard (blauwe?) volvospeakertjes in, maar opnieuw door iemand bedraad want de oude grijs/zwarte draadjes gaven een oneindige weerstand aan.

Oja ben vergeten de borgring van de vario vast te zetten :P moet nog even doen.
Met citaat antwoorden
Oud 03-12-2011, 14:34
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C PoetsWouter

Kap eraf laten lijkt me niet verstandig, er kan nu vuil direct bij de cvt en met wat pech schiet er een steentje o.i.d tussen wat weer gevolgen kan hebben.

V.w.b het nadieselen, werkt de stationair afsluiter wel? (stekker op de carb met blauw/rood draad)
Met citaat antwoorden
Oud 03-12-2011, 14:40
punkazz's Avatar
punkazz punkazz is offline
V3C Clublid

Nadieselen: te hoog CO/stationair? Die van mij dieselde ook na, maar na het afstellen van de carb totaal niet meer.
Oud 05-12-2011, 00:30
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

kap erop laten / terug erop zetten!

door opspattend en opwaaiend zand worden je riemschijven glad geschuurd.
glad spiegel glimmend = versleten. dan gaan de riemen mer lawaai maken en eerder slippen
Met citaat antwoorden
Oud 05-12-2011, 12:18
buster's Avatar
buster buster is offline

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door punkazz Bekijk bericht
Nadieselen: te hoog CO/stationair? Die van mij dieselde ook na, maar na het afstellen van de carb totaal niet meer.
Wat is nou de precieze functie van de CO-schroef? Is die alleen van invloed op het stationair toerental?
Met citaat antwoorden
Oud 05-12-2011, 12:24
punkazz's Avatar
V3C Clublid

Co-schroef => mengselverhouding, heeft uiteindelijk wel invloed op het stationair toerental, maar dat komt dan doordat ie ofwel te arm of te rijk is afgesteld. Daarnaast heb je nog een stationairschroef, daarmee stel je puur de toeren in en dat kan dus ook met een te rijk of te arm mengsel (wat dus niet de bedoeling is). Voor perfecte CO-afstelling kun je bij de garage terecht. Filmpje is misschien wel handig:

(lees ook de reacties)
Oud 05-12-2011, 14:06

Citaat:
Co-schroef => mengselverhouding, heeft uiteindelijk wel invloed op het stationair toerental, maar dat komt dan doordat ie ofwel te arm of te rijk is afgesteld. Daarnaast heb je nog een stationairschroef, daarmee stel je puur de toeren in en dat kan dus ook met een te rijk of te arm mengsel (wat dus niet de bedoeling is). Voor perfecte CO-afstelling kun je bij de garage terecht. Filmpje is misschien wel handig:

(lees ook de reacties)

De stelschroef is toch echt alleen voor de mengselverhouding tijdens stationair. De verhouding tijdens hogere toerentallen wordt geregeld door de vlotterhoogte (brandstofniveau hoogte), het vacum en de luchtcorrectiesproeiers (i.s.m. emulsie buisjes).
Met citaat antwoorden
Oud 05-12-2011, 18:41
buster's Avatar
buster buster is offline

Vlotterhoogte is nu afgesteld naar 7 mm en de riemen zijn gesteld. Toch haal ik nog een gemiddeld verbruik van 1 op 8,5

Het is ook niet dat ik een loden rechtervoet heb ofzo..
Met citaat antwoorden
Oud 05-12-2011, 20:59
VolvoDaf VolvoDaf is offline

@ Louis Visser: Mooi zo die dwarsdoorsnede van de Weber! Kan je precies dus zien waar wat heen loopt en waar 1 en ander uit hoort te lopen. Snap alleen niets van de deellast verrijking hoe dit hoort te lopen. Helaas staat dat er niet op...wellicht?
Met citaat antwoorden
Oud 05-12-2011, 21:30
punkazz's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mastertje Bekijk bericht
De stelschroef is toch echt alleen voor de mengselverhouding tijdens stationair.
Dat zeg ik ook, toch? Of eigenlijk laat ik dat achterwege. Ik probeerde uit te leggen dat de stationairschroef iets anders doet dan de CO-schroef.
Plaatje doet me denken aan de V3C carburateur-cursus! Dat materiaal staat overigens in het ledenmenu.
Oud 05-12-2011, 21:40

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VolvoDaf Bekijk bericht
@ Louis Visser: Mooi zo die dwarsdoorsnede van de Weber! Kan je precies dus zien waar wat heen loopt en waar 1 en ander uit hoort te lopen. Snap alleen niets van de deellast verrijking hoe dit hoort te lopen. Helaas staat dat er niet op...wellicht?
Yes, komt uit Haynes techbook weber carburetor manual. Heb evt. PDFje voor je. 'Onze' carburateur heeft geen deellaast verrijking (behalve dan die progression holes die je ziet boven het stationair sproeiertje), dus ik weet ook niet zeker hoe dit aangesloten zit op andere versies.

Citaat:
Dat zeg ik ook, toch? Of eigenlijk laat ik dat achterwege. Ik probeerde uit te leggen dat de stationairschroef iets anders doet dan de CO-schroef.
Plaatje doet me denken aan de V3C carburateur-cursus! Dat materiaal staat overigens in het ledenmenu.
Je hebt helemaal niets verkeerds gezegd hoor! Ik wist echter dat de echte vraag was of de schroef ook invloed heeft op het zuipen, met andere woorden op de mengselverhouding tijdens snelwegritten etc.

Maar all in all de motor loopt nog niet echt helemaal 100% op stationair en je hoort ook wat getik wegkomen rond cylinder 1 als je even flink gasgeeft en dan gas loslaat....
Met citaat antwoorden
Oud 05-12-2011, 21:48
punkazz's Avatar
V3C Clublid

Got it! 1 op 8,5 is wel erg veel. Weet je zeker dat je niet teveel toeren aan het maken bent @buster?

edit: ik realiseer me opeens dat ik tegen 2 verschillende mensen aan het praten ben, hebben jullie de auto samen gekocht?
Oud 05-12-2011, 21:54

Hij is van Chiel maar ik help een beetje met klooien

We hebben niet echt een manier om de toerentaltabel na te gaan omdat we geen idee hebben wat het toerental is?! Immers geen toerenteller. Is er een truckje dat je (tijdens het rijden) het toerental kan aflezen?! Moet ik even een multimeter incl spoel regelen en die om bougiekabel 1 hangen o.i.d.?
Met citaat antwoorden
Oud 05-12-2011, 21:56
punkazz's Avatar
V3C Clublid

Is idd lastig. Toen ik voor het eerst in een vario reed kreeg ik langzamerhand in de gaten dat ik teveel toeren aan het maken was. Ik kreeg het door toen ik een aantal keer meereed in een andere vario, maar anders had ik het ook niet zo snel in de gaten gehad. Hier een filmpje plaatsen van het optrekken wil nog wel eens helpen.

edit:
waar ik het 't beste aan kon merken:
- toerental zakt te weinig als je gas loslaat/minder gas gaat geven bij 50 km/u (en rond de 80km/u)
- en als je na het afremmen/uitrollen weer vol in de toeren schiet bij optrekken.
Oud 05-12-2011, 22:01

Denk ook dat toerental het probleem is hoor. Effect van bergrem is minimaal, en de "kickdown" komt ook hl erg snel in werking, voor het gevoel op 1/3e van het gaspedaal al.

Moeten we maar keertje het tachorelais doormeten en slangen blazen, evt de emvk openhalen maar ik weet niet precies waar ik dan op moet letten.

edit: thnx voor het advies moet Chiel maar even proberen dan.
Met citaat antwoorden
Oud 05-12-2011, 22:08
punkazz's Avatar
V3C Clublid

EMVK, 3 woorden: afgebroken rubberen klepjes meestal is de rest nog wel ok. Er zijn revisiekitjes voor, maar dat wist je denk ik al.
Oud 10-12-2011, 17:53

Hehehe. Afgebroken klepje in opschakelkant. Thanks punkass.

Klepje met secondenlijm vastgezet, zit zo vast als wat (weten we omdat we het eerst verkeerd deden, en opnieuw los moesten maken).

Alleen na herassemblage schakelt de opschakelkant niet meer boven de X toeren?!?! Deed ie daar voor wel. Komt geen eens spanning te staan over de stekkertjes. Snap er geen klap van. Misschien hebben we een kabelbreuk doen ontstaan of op een of andere manier het tachorelais om zeep geholpen. Kan me eigenlijk niet voorstellen omdat we de stekkertjes gemarkeerd hadden. Nahjah weer ff in het licht verder klooien. We hebben de terugschakelkant maar even afgedopt. (We hadden net zo goed ff 1 stekkertje los kunnen laten maar dat bedenk ik me nu pas.)

Laatst aangepast door mastertje : 11-12-2011 om 14:51
Met citaat antwoorden
Oud 10-12-2011, 20:14
VolvoDaf VolvoDaf is offline

Volgens mij is hier meer aan de hand. Ik denk dat je de complete emvk moet nakijken en ook de weerstand die over de opschakelspoel zit. Die wil nog wel eens kortsluiting maken en je tacho daardoor opblazen. Ik zou eerst voor een goedwerkende ruil emvk gaan en dan verder kijken mocht het niet opgelost zijn.
Met citaat antwoorden
Oud 11-12-2011, 22:36

Waarschijnlijk heb je gelijk Edwin.. Las ook dat je dat ding makkelijk kan fixen door te even een nieuwe diode en transistor op het tachorelais te solderen. Eerst even kijken of ie ook echt stuk is Iemand enig idee welke specs de diode moet hebben? Antiekeradio mss? 1n4001? (Op jou site staat een heel mooie uitleg!)
Met citaat antwoorden
Oud 11-12-2011, 22:54
cryowim cryowim is offline
V3C Clublid

lijkt me stug dat je geen deellastverrijking hebt,heb denk ik nog wel een goede emvk liggen kijk anders even bij maris die is nogal geschikt
Met citaat antwoorden
Oud 11-12-2011, 23:11

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cryowim Bekijk bericht
lijkt me stug dat je geen deellastverrijking hebt,heb denk ik nog wel een goede emvk liggen kijk anders even bij maris die is nogal geschikt
Je hebt gelijk We hebben geen deceleratie mechanisme, daar was ik met mijn gedachte. Is maris gewoon die "franse auto" sloop? Denk trouwens dat we het prima zelf kunnen repareren indien een transistor defect is.
Met citaat antwoorden
Oud 16-12-2011, 16:19

Tachorelais succesvol gerepareerd! A la antiekeradio transistor doorgemeten en deze was inderdaad stuk, dus een nieuwe erin en een extra diode parallel in de sperrichting geplaatst, en hij schakelt voor het eerst sinds de aankoop op! Fantastisch.

Helaas lekt ie nog wel bij cilinder 1 en 2 bij de inlaatspruitstukpakking, dus daar moeten even wat helicoils in komen.

Laatst aangepast door mastertje : 16-12-2011 om 16:33
Met citaat antwoorden
Oud 16-12-2011, 17:14

Iemand trouwens enig idee of je nog aan tapeinden voor het inlaatspruikstuk kan komen?
Met citaat antwoorden
Oud 16-12-2011, 18:08
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

zitten bij een B14.4 4 verschillende lengtes in dus t is vrij lastig
maar het draad trek je 10x sneller uit de kop als dat het draadeind beschadigd
Met citaat antwoorden
Oud 16-12-2011, 18:25

Citaat: