Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Tuning, Racing & Sport > Wegligging, Remmen en Veiligheid

Wegligging, Remmen en Veiligheid voor alle sportief georiënteerde aanpassingen anders dan Motortuning

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 02-04-2007, 09:58
firsttimedrifter's Avatar
firsttimedrifter firsttimedrifter is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Body roll

Ik heb nu al een tijdje zitten denken om een stabilisatorstang achter te monteren. Nu vraag ik me alleen af of dat veel verschil maakt. Gezien het geen onafhankelijke wielophanging is.

Als ik het ooit nog doe wou ik gewoon de stabi van een 360 halen, en een paar beugels lassen en hoppa
Met citaat antwoorden
Oud 02-04-2007, 14:45
rwdstudent's Avatar
rwdstudent rwdstudent is offline
Frequente Gast (geen lid)

Of het veel verschil maakt is zo nauwelijks te zeggen, ik denk echter dat je het verschil wel merkt. Dat het geen onafhankelijke wielophanging is maakt niet uit. Ik heb nu geen tijd om het verder uit te leggen, helaas.

Erop met dat ding!

Als je nog minder onderstuur wilt kun je ook eens langs Wielhoven gaan voor wat meer negatief camber
Met citaat antwoorden
Oud 02-04-2007, 21:07

Haha, ziet er wel stoer uit. Maar het is geen cupracer, en het is best prijzig dacht ik.
Ik zal eens kijken waar ik goedkoop een stabilisatorstang kan krijgen. Mocht je nog tijd krijgen het uit te leggen, ik kijk er naar uit .
Met citaat antwoorden
Oud 03-04-2007, 06:18
Pethconi's Avatar
Pethconi Pethconi is offline

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rwdstudent Bekijk bericht
Of het veel verschil maakt is zo nauwelijks te zeggen, ik denk echter dat je het verschil wel merkt. Dat het geen onafhankelijke wielophanging is maakt niet uit. Ik heb nu geen tijd om het verder uit te leggen, helaas.

Erop met dat ding!

Als je nog minder onderstuur wilt kun je ook eens langs Wielhoven gaan voor wat meer negatief camber
Dat is alleen voor voor !! Achter wordt in de cup niets mee gedaan (mag ook niet)
Met citaat antwoorden
Oud 03-04-2007, 11:28
daNpy daNpy is offline

Je kunt beter je zwaartepunt verlagen, daarmee verminder je bodyroll op de 1e plaats.
Met citaat antwoorden
Oud 03-04-2007, 12:54
rwdstudent's Avatar

Over dat camber: Ik bedoelde aan de voorkant inderdaad, voor de racers is het gratis. wellicht dat je met wielhoven wat kan regelen.

En hoevaak moet ik het nog zeggen, met verlagen vergroot je je rolmoment! Dus meer bodyrol, tenzij je extreem stijve veren gaat gebruiken. Als je het goed wil doen moet je de onderste draagarm en het stuurhuis verplaatsen.
Er zijn hele boekwerken over geschreven.

Over de stabilisatorstang aan de achterzijde: als de ene zijde inveert zal door de starre achterasconstructie de andere zijde uitveren. Met een stabilisatorstang zal de kracht iets wat meer over beide veren verdeeld worden. De achterzijde kan dan wat bochtenwerk betreft gezien worden als stijver. Op het moment dat de achterzijde in verhouding stijver is dan voor, zal aan de achterzijde meer gewichtstransfer plaats vinden. Hiermee wordt je auto overstuurt.

Aan de andere kant, wegligging is geen vaste stelregel. Ik kan me voorstellen dat vanwege de gewichtstransfer je nog sneller last krijgt van een spinnend binnenwiel. En dat is juist weer iets dat je niet wilt.
Met citaat antwoorden
Oud 03-04-2007, 14:04
setsunakaede setsunakaede is offline
Forum Admin

Hmmm...

Dat van die verlaging etc. moet je dan eens even uitgebreider uitleggen...
Mijn ervaring is namelijk dat hogere auto's heftiger rollen en lagere auto's eerder schuiven. Dit komt eigenlijk ook een beetje overeen met wat ik aan krachtenspelletjes op school heb geleerd, hoewel dat natuurlijk geen autotechnische kennis/berekeningen waren.
Oud 03-04-2007, 14:45
rwdstudent's Avatar

Eigenlijk is het te uitgebreid om het uitgebreid uit te leggen.

Maargoed, twee begrippen die wat betreft dit punt van belang zijn:

je hebt een MC pherson veerpoot.

Zwaartepunt

Rolcentrum

Het zwaartepunt is denk ik wel redelijk duidelijk. Het zwaartepunt is een resultante waar je de zwaartekracht op aan kan laten grijpen. Stel even dat het zwaartepunt bijvoorbeel precies in het midden van de auto ligt. x y en z as gezien. Dit punt verplaastst NIET en ligt vast.

Het rolcentrum is afhankelijk van hoe de wielophanging is geconstrueert. Dit punt is NIET vast. Het verplaatst bij in/uitveren. Afhankelijk van hoe de draagarmen geconstrueert zijn is bepalend voor het rolcentrum. Het rolcentrum is het "draaipunt" waar de auto om rolt. Nu is het zo dat wanneer je de auto gaat verlagen het zwaartepunt zakt. Je zou denken, dichter aan de weg, dus minder overhellen. Dat klopt dus niet. Neem even aan dat het rolcentrum iets (bijvoorbeeld 10 cm) onder het zwaartepunt ligt. op het moment dat je gaat verlagen (bv 4 cm) zakt je zwaartepunt ongeveer 4 cm. Echter omdat je draagarmen anders gaan staan zakt (En dat is nou juist het leuke van wegligging, het is geen kant en klare koek. Voor iedere auto is het anders) het rolcentrum meer dan het zwaartepunt. (bijvoorbeel 12cm) Nu is je rolmoment groter geworden.

Echter is niet alleen je rolmoment afhankelijk van hoeveel je rolt. Je veren stabi etc werken rol tegen. Maar meestal is het effect negatief, en zal je met het verlagen ondanks het gebruik van stijvere veren meer bodyroll creëren.

En dan nog iets. Bodyrol heeft niks te maken in hoeverre gewichtstransfer plaats vind. En gewichtstransfer beïnvloed wel de hoeveelheid grip.

maar ik wil er eigenlijk niet verder op ingaan, het is niet voor niks een studie waar je bv op de technische universiteit aan af kunt studeren. Het is veel uitgebreider dan je ooit kan bedenken. Zo ontzettend veel factoren die invloed hebben op ALLES. Als iemand hier meer van wil begrijpen zou ik zeggen koop studiemateriaal en ga er zelf op in. Ik kan ook niet alles uitleggen.

Laatst aangepast door rwdstudent : 03-04-2007 om 15:03
Met citaat antwoorden
Oud 03-04-2007, 15:17
Forum Admin

Ok, kom ik weer even met boerenverstand... als ik het dus goed begrijp zakt bij verlagen je zwaartepunt, maar omdat je rolpunt meer zakt komt netto het zwaartepunt VERDER boven je rolpunt te liggen, waardoor dat moment dan dus groter wordt?
Oud 03-04-2007, 16:25
daNpy daNpy is offline

Hoe voorkom je dan dat je rolpunt verder zakt dan je zwaartepunt?

En waarom geloof ik nog steeds dat een stuggere veer/demper icm een lager hangende carroserie beter de bocht omgaan dan standaard:

Met citaat antwoorden
Oud 03-04-2007, 16:38
rwdstudent's Avatar

@ diede: pcies

@ danpy: je zal dan de onderste draagarm moeten verplaatsen. Alleen krijg je dan vrijwel zeker last van bumpsteer. Om dat weer te vermijden moet je het stuurhuis gaan verplaatsen.

Wat ik ook gezegd heb, bodyrol heeft vrijwel niks te maken met hoeveel grip je hebt. Het gewichtstransfer wel. Het gewichtstransfer wordt er met het verlagen minder. En dat is gunstig. Dat vergroote rolmoment is een bijkomend probleem.

Het feit dat je het gevoel hebt met andere dempers en veren icm een lager hangend chassis beter de bocht om gaat komt omdat je veel directer stuurgedrag hebt. Bovendien kan het goed zijn dat je ook daadwerkelijk snellere rondentijden rijdt. Maar dat weet je alleen als je ook nauwkeurig gaat meten.

En dan nog iets. Bedenk maar eens als je een bobbelige bocht hebt. Je blijft nergens met je (extreem) stugge dempers en veren. Het is hoe dan ook altijd een compromie.
Met citaat antwoorden
Oud 03-04-2007, 16:40
rwdstudent's Avatar

Het enige wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je moet weten waar je mee bezig bent als je je auto gaat aanpassen. Dat is mijn mening.
Met citaat antwoorden
Oud 03-04-2007, 17:37
Dutchie's Avatar
Dutchie Dutchie is offline

Amen

Met citaat antwoorden
Oud 03-04-2007, 19:20
Forum Admin

Ik begin alleen nu wel steeds nieuwsgieriger te worden naar het waarom van dat dat rolpunt zo veel omlaag gaat. Maar ik begrijp dat dat een technisch verhaal gaat worden wat buiten de scope van dit forum belandt
Oud 03-04-2007, 19:38
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

sinds wanneer vallen technische verhalen buiten de scope van dit forum
Met citaat antwoorden
Oud 03-04-2007, 19:43
Forum Admin

té technische verhalen van mij mag het hier, graag zelfs, maar ik kan me ook wel een beetje voorstellen dat Frits geen zin heeft om de volledige inhoud van al zijn studieboeken op het forum te gaan spuien
Oud 04-04-2007, 07:56

Dat kan ik me ook goed voorstellen! En het is ook heel leuk om te weten allemaal, voor alle lezers van dit topic. Maar ik denk niet dat iemand daadwerkelijk zover gaat om de hele Volvo om te bouwen. Daarvoor rijd je nou eenmaal geen 360. Koop dan meteen een BMW M3.
Wat me opvalt is de verdeelde meningen over verlagen. Zelf heb ik er sterk m'n twijfels bij, en ik heb ook weinig zin nieuwe verlagingsveren te kopen. Maar de oude veren doorslijpen vind ik wat te amateuristisch. Dan verkort je gewoon je veerweg, en wordt het in mijn ogen weinig tot niets stugger.

Maar mijn "probleem" is dus dat mijn auto met Koni's op de stugste stand voor, en zo'n 3/4 achter behoorlijk hobbelt. Zelf zit ik er niet erg mee, maar passagiers rijden verre van comfortabel! En dit lijkt me ook niet goed op de snelweg, hoewel 180 (top!? :O) niet extreem was.
Met citaat antwoorden
Oud 04-04-2007, 08:03
daNpy daNpy is offline

Citaat:
Wat ik ook gezegd heb, bodyrol heeft vrijwel niks te maken met hoeveel grip je hebt. Het gewichtstransfer wel. Het gewichtstransfer wordt er met het verlagen minder. En dat is gunstig. Dat vergroote rolmoment is een bijkomend probleem.
Maar met minder bodyroll heb je toch minder gewichtsverplaatsing.
(Auto helt minder over, minder gewicht op buitenste wiel, betere grip)

Met een lager zwaartepunt minder gewichtsverplaatsing = minder bodyroll is betere grip.
Met citaat antwoorden
Oud 04-04-2007, 08:48
rwdstudent's Avatar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door danpy Bekijk bericht

Maar met minder bodyroll heb je toch minder gewichtsverplaatsing.
(Auto helt minder over, minder gewicht op buitenste wiel, betere grip)
Daar zit nou juist het venijnige, Bodyroll heeft NIKS met gewichtsverplaatsing te maken. Tenzij het om een vrachtwagen gaat. Maar ik ga dat niet verder uitleggen.

Ik zie wel dat je het wilt begrijpen, dat vind ik heel mooi. Probeer toch maar eens een aantal boeken over het ontwerpen van een wielophanging op te zoeken. Ik hou het hier echt bij
Met citaat antwoorden
Oud 04-04-2007, 09:18
daNpy daNpy is offline

Het is dat ik tijd heb om in de trein te lezen dus misschien koop ik inderdaad wel een boek erover

Bij mijn DAF weet ik iig dat het zwaartepunt 26,5cm boven de assen is (hoog!) en ik, ondanks de Koni's, grip verlies bij het binnenste wiel. Stijver maken kan helpen, maar ook resulteren in een compleet opgetild wiel.

Daarom ben ik ook zo geinteresseerd dus
Met citaat antwoorden
Oud 04-04-2007, 23:11
Bodejodel's Avatar
Bodejodel Bodejodel is offline
V3C Clublid

Complexe materie!
Ik weet alleen dat mijn 360 VEEL beter reed na het verlagen.
Alleen kan dat ook liggen aan het feit dat ik de Koni's toen ook gemonteerd heb (stugste stand min een halve slag).
Beide aanpassingen zijn tegelijk gedaan. Goeie kans dat hij met Koni's en zonder verlagen beter rijdt... Maar -4 cm staat wel veel beter vind ik.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door danpy Bekijk bericht
Stijver maken kan helpen, maar ook resulteren in een compleet opgetild wiel.
De chassis van (volgens mij Morgans) zijn decennia lang van hout gemaakt... Extreem flexibel dus. De reden hierachter volgens de ontwerper: Een chassis is gemaakt om alle vier de wielen op de weg te houden. Geen Morgan heeft ooit een pootje opgetild in een bocht."
Maar of het nou echt goed reed?
Oud 06-04-2007, 23:46
danielvanderwoude danielvanderwoude is offline
**Newbie**

hmm ja lastig verhaal met het rolcenter... Ik weet dat bij de toyota corolla coupe (ae86) altijd RCA`s (roll center adjusters) worden geplaatst in combinatie met verlaging.. maar dat is daar noodzakelijk ivm de achterwielophanging van die auto`s; panhardstangen en dergelijke. Meestal ook met verstelbare panhardstang, zonder RCA zou de achteras zelfs verschoven onder de auto staan als de panhardstang niet ingekort wordt!

Ik vraag me dan ook sterk af of de theorie die ongetwijfeld zal kloppen bij alle auto`s van toepassing is. anders kan ik namelijk niet begrijpen waarom iedereen in de racerij de auto omlaag wil en niet omhoog! omhoog zou in theorie dan een nog betere verhouding tussen zwaartepunt en rolcenter moetn hebben...
Met citaat antwoorden
Oud 06-04-2007, 23:59
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

de wielophanging van massaproductie-auto's is niet alleen qua constructie en afstemming een compromis tussen verschillende punten van wegligging, maar vooral ook een compromis tussen de drie punten Wegligging, Comfort en Prijs.

bij middenklassers wordt voor de prijs zowieso een middenklasse aangehouden, en afhankelijk van het model een meer of minder strak danwel comfortabel compromis gekozen.

meestal is het zo dat door dit compromis tussen comfort en wegligging, de wagenhoogte groter is dan voor een zo goed mogelijke wegligging ideaal zou zijn. simpelweg om de veerweg te vergroten, zodat de demping minder stug kan worden.

dus, bij de meeste auto's is de weg naar een strakkere wegligging zonder de constructie ingrijpend te wijzigen (=kosten!), een kwestie van het compromis comfort/wegligging te verleggen.
9 van de 10 keer uit zich dit in een lagere wagenhoogte, en stuggere schokdempers.

een en ander is natuurlijk totaal zonder rekening te houden met specifieke aspecten van wegligging....
Met citaat antwoorden
Oud 07-04-2007, 16:23
rwdstudent's Avatar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door danielvanderwoude Bekijk bericht
hmm ja lastig verhaal met het rolcenter... Ik weet dat bij de toyota corolla coupe (ae86) altijd RCA`s (roll center adjusters) worden geplaatst in combinatie met verlaging.. maar dat is daar noodzakelijk ivm de achterwielophanging van die auto`s; panhardstangen en dergelijke. Meestal ook met verstelbare panhardstang, zonder RCA zou de achteras zelfs verschoven onder de auto staan als de panhardstang niet ingekort wordt!

Ik vraag me dan ook sterk af of de theorie die ongetwijfeld zal kloppen bij alle auto`s van toepassing is. anders kan ik namelijk niet begrijpen waarom iedereen in de racerij de auto omlaag wil en niet omhoog! omhoog zou in theorie dan een nog betere verhouding tussen zwaartepunt en rolcenter moetn hebben...

Gewoon proberen! Ga ik ook doen. Zoals ik ook al vermeld heb, het rolmoment is niet het enige dat telt! Je gewichtstransfer zal waarschijnlijk afnemen, en dat is gunstig. Er zijn teveel zaken die veranderen waardoor het niet te zeggen is of dat het allemaal gunstig uitpakt. Ik ga zelf beoordelen na het verlagen of ik het nodig acht de bodyroll verder te minderen.
Met citaat antwoorden
Oud 07-04-2007, 16:30
rwdstudent's Avatar

Als je trouwens fimpjes van de 360 cup bekijkt zie je weinig rol.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: