Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (1700 en Diesel)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 21-10-2015, 17:49
volvobot volvobot is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Bokken op de snelweg

Het forum heb ik al doorgespit, maar mijn specifieke probleem kwam ik niet tegen. Wat is er aan de hand?
Doorgaans is er eigenlijk weinig aan de hand. Maar wanneer ik op de snelweg het gas even wat dieper intrap, en de 140/150 km/h aantik en weer 120 km/h ga rijden, begint de motor als een gek te bokken. (dit is nu 2 keer gebeurd)
Ik moet dan ook echt even stoppen, want met het bokken is dan niet meer normaal te rijden.
Nadat ik ben gestopt, en luchtfilterdeksel eraf heb gehaald (en weer monteer) zijn de problemen weer als sneeuw voor de zon verdwenen. Rara, wat is hier aan de hand?
Ps: Waarschijnlijk heeft het luchtfilterdeksel er niks mee te maken, maar toevallig heb ik beide keren deze eraf gehaald om te kijken of ik wat geks aan de carburateur kon zien.
Met citaat antwoorden
Oud 21-10-2015, 18:25
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid

Kijk eens of de schroeven van de bovenkant van de carb vast zitten ik meen dat het er 7 moeten zijn

Onderstuur: de voorkant van de auto raakt de muur,
Overstuur: de achterkant van de auto raakt de muur,
Vermogen: Hoe snel de auto de muur raakt,
Koppel: hoe ver de auto de muur mee neemt.
Met citaat antwoorden
Oud 22-10-2015, 14:16

Je bedoelt de drie bouten met het luchtfilterhuis, en de vier bouten van de bovenkant van de carburateur?
Maar jij denkt dus aan valse lucht?
Het merkwaardige is dat het alleen gebeurt wanneer ik 140/150 km/h heb gereden.
Met citaat antwoorden
Oud 22-10-2015, 15:31
setsunakaede setsunakaede is offline
Forum Admin

Nee, Erick doelt op de inbusbouten waarmee de carburateurkop op de rest vast zit. Te zien als het luchtfilter er af gehaald is.

Ik denk overigens zelf eerder aan bevriezing..., is je thermostaatklep in de luchtslang (zit in de luchtfilterbehuizing vast) nog wel jofel?
Oud 22-10-2015, 15:40

Bevriezing? Is dat iets wat optreedt bij hogere snelheden?
Hoe kan ik checken of de thermostaatklep in de luchtslang nog wel goed is?
Met citaat antwoorden
Oud 22-10-2015, 17:53
Nicholas Nicholas is offline
Frequente Gast (geen lid)

Lucht die snel door de venturi van de carburateur vliegt creeert een lage druk en verlaagt de temperatuur. Benzine die overgaat van vloeistof naar gas onttrekt ook nog eens verdampingswarmte aan de lucht en verlaagt de temperatuur nog verder.

De thermostaatklep is snel te testen met een haardroger. De slang trek je er ook maar even af voor een visuele inspectie.
Met citaat antwoorden
Oud 22-10-2015, 23:43
Stepfun's Avatar
Stepfun Stepfun is offline
V3C Clublid

Lucht slang van winter klep ontbreekt toevallig niet. (Weet zo even niet de juiste namen)
Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2015, 07:45
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

die laatste is de defrosterslang, en inderdaad als die eraf ligt kan de thermostaatklep nog prima zijn maar bevriest ie toch. klinkt inderdaad wel als een mogelijke oorzaak.
Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2015, 16:59

Als dit een grijs geribbelde slang is tussen (even uit mijn hoofd) luchtfilterhuis en motorblok is, dan zit ie er nog.

De thermostaatklep heb ik nog niet kunnen checken (heb geen fohn)

Zou het helpen als ik de zwarte flexibele slang tussen carrosserie en luchtfilterhuis los maak, en deze slang draai, zodat ie minder buitenlucht pakt, maar meer lucht uit het motorcompartiment?
Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2015, 18:18
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

de defrosterslang loopt van het uitlaatspruitstuk naar de thermostatische klep, en dus niet alleen tussen luchtfilterhuis en inlaat (waar moet 'ie dan de warme lucht vandaan halen?)
Oud 28-10-2015, 14:01
rustybuster rustybuster is offline

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvobot Bekijk bericht
(heb geen fohn)
Dus om die baard na het wassen te drogen laat je hem bij 140km/u uit het raampje wapperen??

rustybuster
Met citaat antwoorden
Oud 28-10-2015, 17:56

Er wordt nu in de richting gedacht van thermostaatklep, luchtfilterslang, defrosterslang met bevriezing van de carburateur tot gevolg.
Maar is er ook nog een andere verklaring denkbaar voor dit bokken nadat ik nog geen minuut 140/150 km/h heb gereden, om vervolgens weer 120 km/h (probeer) te rijden?
Met citaat antwoorden
Oud 30-10-2015, 08:37
rustybuster rustybuster is offline

Citaat:
Er wordt nu in de richting gedacht van thermostaatklep, luchtfilterslang, defrosterslang ....?
In vroeger tijden zat er op de luchtingang van de carburateur (op het luchtfilterhuis) een heveltje waarmee je de luchtweg kon instellen: ofwel via een buis vanachter een plekje bij het front (luchtinlaat) van de auto ('koude' buitenlucht), ofwel via een buis vanaf het uitlaatspruitstuk ('verwarmde' lucht).
De autobezitter moest zelf bij het inzetten van de winter het heveltje omzetten naar 'lucht van het spruitstuk'.
Daardoor reed de auto beter bij koud weer.
Het is mij niet bekend dat een vergeten het heveltje om te zetten leidde tot echte storingen, dwz. je kon best rijden met het heveltje in de 'verkeerde' stand.
De hier besproken thermostaatklep doet niets anders dan een buitentemperatuurafhankelijk omzetten van het heveltje.
De klep kan enkel vastzitten in de ene stand (altijd voorverwarmde lucht=geen relatie tot bevriezen van iets), de andere stand (altijd buitenlucht: op dit moment is het buiten niet zo koud dat er iets gaat bevriezen aan de carb.) of ertussenin.
Mijn mening is dan ook dat de besproken klep er niets mee te maken heeft.

Zoals TS op de sleuteldag reeds te horen kreeg, kan ie het zelf vinden door de klep mechanisch (klemzetten) in de open stand te fixeren (en dan de rijproef te doen) of in de gesloten stand te fixeren (eveneens met de rijproef).
Ook mogelijk is het klephuis geheel weg te nemen en de ingang van het luchtfilterhuis te verbinden met het buisdeel vanaf het spruitstuk (via een stuk wijde slang of een provisorische slang van duct-tape) c.q. met de buis die naar de grille loopt.

TS kan misschien iets preciezer beschrijven wat er precies gebeurt: b.v. "ik rijd vanaf huis (koude motor) 100 m tot aan de snelwegoprit, geef aanhoudend gas totdat ik 150km/u rijd, laat dan het gaspedaal geheel los en raak het niet meer aan: dan begint de motor te bokken totdat de auto stil staat" (hopelijk op de vluchtstrook).

Zelf denk ik trouwens aan een benzine- of ontstekingsprobleem.

rusty
Met citaat antwoorden
Oud 30-10-2015, 11:04
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid

Ik heb nog niet iets gelezen over de verwarmingsplaat of -blok onder de carb die gevoed wordt met koelwater daar zou ook een verstopping in kunnen zijn waardoor de carb niet opgewarmd wordt of niet genoeg.

Onderstuur: de voorkant van de auto raakt de muur,
Overstuur: de achterkant van de auto raakt de muur,
Vermogen: Hoe snel de auto de muur raakt,
Koppel: hoe ver de auto de muur mee neemt.
Met citaat antwoorden
Oud 30-10-2015, 17:03
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2 Fast 4 U Bekijk bericht
Ik heb nog niet iets gelezen over de verwarmingsplaat of -blok onder de carb die gevoed wordt met koelwater daar zou ook een verstopping in kunnen zijn waardoor de carb niet opgewarmd wordt of niet genoeg.
dat kan ook zijn inderdaad. doordat het vrij dunne kanaaltjes/slangen zijn wil dit nog wel eens dicht gaan zitten met prut als de verversing van de koelvloeistof niet volgens schema gedaan wordt.
Met citaat antwoorden
Oud 31-10-2015, 11:32
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

ik denk ook aan bevriezen, ivm hogere voertuigsnelheid op deellast (constante snelheid op de snelweg) zeker met de droge lucht van de laatste tijd zijn het daar de ideale omstandigheden voor, het hoeft er buiten niet voor te vriezen...

Citaat:
Zou het helpen als ik de zwarte flexibele slang tussen carrosserie en luchtfilterhuis los maak, en deze slang draai, zodat ie minder buitenlucht pakt, maar meer lucht uit het motorcompartiment?
zit naast de radiateur/rechter koplamp de zwarte isolatieplaat (kun je door de grille heen al zien, is net zo hoog als de radiateur) er nog? daar zit een gebogen stukje aan die een directe rijwind instroom voor de luchtinlaat blokkeert
Met citaat antwoorden
Oud 05-11-2015, 18:40

Inmiddels gekeken. Er zit haaks op de radiateur links en rechts wel iets van zwarte plaatjes. Als je die bedoelt, dan zit het er nog.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: