Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > de Showroom

de Showroom show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 19-02-2018, 15:33
Bryan's Avatar
Bryan Bryan is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Volvo 340 1.4 Basis 1987

Wat doe je met je vrije avonduren als je de beschikking hebt over een brug en gereedschap van het werk?

Hallo allemaal, mijn naam is Bryan, 27 jaar en woonachtig in Zoetermeer. Ik werk als verkoopadviseur bij een autobedrijf hier in de omgeving, maar mijn passie voor auto's gaat verder dan alleen het praten over de prijs. De techniek van de auto heeft mij namelijk ook altijd geïnteresseerd.

In een vriendengroep die (op een uitzondering na) tijdens het "mijn eerste auto" tijdperk eigenlijk altijd ging voor de meest betrouwbare, goedkope auto's met een zo nieuw mogelijk bouwjaar heb ik in het verleden weinig spannende (maar niet minder leuke) auto's gehad. Toen kwam de auto van de zaak en toen was het zelf sleutelen voorbij.

Omdat het toch begon te kriebelen ga je eens kijken. Wat kunnen we voor een klein bedrag nou eens kopen, wat met een beetje tijd, energie en liefde weer op te lappen is tot een acceptabele staat? De diverse Golfjes, Astra's, Corolla's en 205-jes hebben de revue gepasseerd, tot ik bij toeval op een Volvo 340 stuitte. Een witte van 1987. Super! Kwarttarief en makkelijk op te poetsen, en laat de uitzondering in de vriendengroep toevallig een echte Volvo-fiel te zijn met een voorliefde voor jawel... de 340! Het was dus niet heel moeilijk om hem over te halen om mee te helpen met dit project

Een Volvo 340 dus! Ik ben de 4e eigenaar van deze voiture sinds 01-06-1987. Het is een witte driedeurs in de basisuitvoering met een handgeschakelde vierversnellingsbak. Een grijs interieur met als enige accessoire een radio/cassette met 2 speakers achterin en een imperiaal op het dak! Voorzien van roest in het voorscherm, roest in de bestuurdersdeur en roest onder de achterlichtunits.

De bedoeling? Redden wat er te redden valt. De 340 begint steeds schaarser te worden, en gezien de lage kilometerstand van 124.300 kilometer en de verdere technische staat van de auto willen we hem graag nieuw leven inblazen. We gaan niet voor concoursstaat, daarvoor moet de auto volledig worden overgespoten, maar we gaan voor een alledaags gebruik staat, om er voorlopig even zelf van te genieten.

Wat er allemaal moet gebeuren aan de auto?
- Voorscherm vervangen i.v.m. roest
- Bestuurdersportier vervangen i.v.m. roest
- Roest rondom achterlichten lassen
- Groot onderhoud uitvoeren (olie, filters, bougies, remvloeistof ed)
- Kunststof panelen beide voorstoelen plaatsen
- Bestuurdersstoel bekleding vervangen (of de hele stoel)
- Balanceren van de wielen
- Achterbumper vervangen (door kop-staartbotsinkje staat deze wat krom)
- Rondom de diverse roestplekjes behandelen

En een plaatje bij het praten, in de hoop dat het werkt via Facebook...

En het eerste plaatje van het ontroesten en herstellen van de achterzijde (althans, slechts het begin...)

Inmiddels heeft de auto zijn onderhoudsbeurt gehad. Het luchtfilterhuis, wat blauw gespoten was, is helemaal kaalgemaakt en voorzien van een mooie zijdeglans zwarte laklaag.

Meer foto's volgen later!
Met citaat antwoorden
Oud 19-02-2018, 17:09
Louis Louis is offline
V3C Clublid

Goed om te horen dat er weer een, steeds zeldzamer wordende 300-serie, bij een goeie verzorger terecht is gekomen! Veel plezier van de auto, en ik zie graag de foto's van het resultaat!
Oud 19-02-2018, 18:32
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Dit is geweldig. Ik hoop dat we alle kleuren die de volvo 300 serie heeft gehad ooit nog eens naast elkaar kunnen zetten. Lijkt me een mooi gezicht . Een drie deurs witte is niet makkelijk te vinden.
Oud 19-02-2018, 18:46
Bryan's Avatar
Bryan Bryan is offline

Nee, zo blijkt... Ik ben nog naarstig op zoek naar een wit voorscherm en een wit portier... En een achterbumper.... En een bestuurdersstoel met de grijze bekleding.

Dus als jullie nog wat weten
Met citaat antwoorden
Oud 19-02-2018, 18:46
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Welkom en veel plezier en veilige kilometers toegewenst met je Volvo!

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 19-02-2018, 19:28
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erik Bekijk bericht
Dit is geweldig. Ik hoop dat we alle kleuren die de volvo 300 serie heeft gehad ooit nog eens naast elkaar kunnen zetten. Lijkt me een mooi gezicht . Een drie deurs witte is niet makkelijk te vinden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bryan Bekijk bericht
Nee, zo blijkt... Ik ben nog naarstig op zoek naar een wit voorscherm en een wit portier... En een achterbumper.... En een bestuurdersstoel met de grijze bekleding.

Dus als jullie nog wat weten
Dat heeft Erik allemaal wel liggen.
Je zou hem eens een mailtje kunnen sturen
Oud 19-02-2018, 21:09
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C PoetsWouter

Wat een mooie introductie Bryan, en natuurlijk welkom hier!

Leuk dat je er samen met een vriend voor hebt gekozen een Volvo 340 te gaan redden van een gewisse sloopdood.

Succes met het opknappen en natuurlijk ook veel (rij) plezier met jullie 340.
Mooi wit is niet lelijk (iets met alle kleuren en een hoop licht)

Heb je wellicht ook al overdacht lid te worden van onze club?
Naast de evenementen kun je dan onder andere ook gebruik maken van de enorme bult aan (technische informatie), leuke spullen uit de clubwinkel en natuurlijk clubblad de Volvoice.

Daarnaast steun je zoals een medeclublid mooi verwoorde; het goede doel, samen zorgen we voor het behoud van ons industrieel erfgoed.
Met citaat antwoorden
Oud 19-02-2018, 22:32
Bryan's Avatar
Bryan Bryan is offline

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steven340 Bekijk bericht
Dat heeft Erik allemaal wel liggen.
Je zou hem eens een mailtje kunnen sturen
Mailtje verstuurd!

Bedankt allemaal voor het welkom heten! Lid worden zal ik even over nadenken. Voor nu wil ik eerst de roestduivel stoppen.
Met citaat antwoorden
Oud 19-02-2018, 22:48
Bryan's Avatar
Bryan Bryan is offline

https://afbeelding.im/BznldsXP

Zo, de km-teller werkt ook weer zoals het hoort!
Met citaat antwoorden
Oud 20-02-2018, 10:27
setsunakaede setsunakaede is offline
Forum Admin

Hee, een mede-zoetermeerder! Leuk man, die auto ziet er nog prima te redden uit. Succes met het opknappen.
Oud 21-02-2018, 18:12
Bryan's Avatar
Bryan Bryan is offline

Vrijdag gaan we weer verder! Achterkant afmaken, tellerbak terugplaatsen en vast een start maken aan de deur!
Met citaat antwoorden
Oud 21-02-2018, 22:51
Marty360GLS's Avatar
Marty360GLS Marty360GLS is offline

Welkom op het forum! Erg leuk om te lezen dat je zo'n 340 als project onderneemt, da's altijd tof om te zien. Ik vind 't zelf wel meevallen met die roest, voor wat ik kan zien op de foto's in ieder geval. Wel jammer dat die bumpers zo verweerd raken na al die jaren.
Veel plezier met je 340er verder
Met citaat antwoorden
Oud 22-02-2018, 12:26
NickN's Avatar
NickN NickN is offline
V3C Clublid

Mooie aankoop! Veel plezier en veilige kilometer met de auto.

Wil je de auto houden in de originele staat? Staat toch een beetje apart en RAT look achtig de dakdragers.

Ik heb de achterzijde van de carrosserie onder de achterbumper op mijn 360 ook zwart gemaakt, blijft dit bij jou ook zwart of wordt het weer wit?
2014 Volvo V40 D25deurs (work)
Met citaat antwoorden
Oud 24-02-2018, 18:53
Bryan's Avatar
Bryan Bryan is offline

Het imperiaal zat er al op toen we hen kochten. Het is lekker 80's, dus vandaar dat hij lekker blijft zitten. Maar Ratlook is absoluut niet het plan! Hij moet in een acceptabele staat komen. Nieuw hoeft niet en een plekje en een vlekje mag best
Met citaat antwoorden
Oud 24-02-2018, 20:12
Bryan's Avatar
Bryan Bryan is offline

Gisteren weer druk bezig geweest!

Dashboard dichtbouwen. Zo'n beetje alle teller- en verklikkerlampjes waren overleden. Nu ontbreekt alleen nog het lampje van de mistlichten achter, helaas. Later in het project gaan we hier wel weer naar kijken. Voor nu gaan we verder met de belangrijke zaken.

We hebben de carburateur afgesteld (weliswaar op gevoel). De B14 loopt nu een stuk mooier en rustiger in de rondte. Van haast permanent met choke naar zo stil als een naaimachine! Verder hebben we de verdelerkap en de contactpuntjes schoongemaakt. Deze zag er verder gewoon goed uit. Tot slot onder de kap zijn we begonnen aan de grote schoonmaakbeurt. De nodige (kleine) olielekkages opgelost, maar ook plaatwerk en slangen ontdaan van 31 jaar aan vuil.

En zo staat de oude dame er nu bij:
Met citaat antwoorden
Oud 24-02-2018, 20:15
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

contactpuntjes
Mag hopen dat de renix er nog inzit.

En met EGR zo te zien, als je onderweg vaak een stoot krijgt, of een hapering in de motor, even simpelweg de vacuumslang naar de EGR klep afdoppen.
Probleem opgelost. Was bij de 340 van m'n buurman ook de oplossing.
Tenzij het allemaal nog goed werkt natuurlijk.

Mooi hoe je hem aanpakt
Oud 24-02-2018, 22:00
Alexdepalex's Avatar
Alexdepalex Alexdepalex is offline
Frequente Gast (geen lid)

Ik heb nog wel een setje goede deuren voor je.
Met citaat antwoorden
Oud 03-03-2018, 19:04
Bryan's Avatar
Bryan Bryan is offline

@alexdepalex oke! Ik heb eigenlijk alleen de bestuurdersdeur nodig, of doe je ze alleen per 2 ?

Deze week weinig updates aan de oude dame. Door tijdgebrek helaas weinig tijd gehad om aan de slag te gaan.

Ik ben ook nog naarstig op zoek naar een nette achterbumper overigens. Hierop staat hij nu stil omdat de oude helaas niet meer te redden is. Iemand nog iets over?
Met citaat antwoorden
Oud 03-03-2018, 20:09
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Zal morgen even kijken wat Erik in z'n magazijn heeft liggen, ben er dan toch.
Oud 04-03-2018, 18:10
Bryan's Avatar
Bryan Bryan is offline

Thanks! Ben benieuwd!

Ik had Erik een heel lijstje doorgestuurd met alle kleine dingetjes die we ook nog kunnen gebruiken
Met citaat antwoorden
Oud 04-03-2018, 20:09
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Ik heb geen goede deur kunnen vinden. En ook geen goed spatscherm in de kleur. Dat wordt zoeken.
Oud 05-03-2018, 19:04
Bryan's Avatar
Bryan Bryan is offline

Gaat goedkomen. Met een beetje geluk ben ik een en ander op het spoor en komt er later deze week een update!
Met citaat antwoorden
Oud 20-03-2018, 21:33
Bryan's Avatar
Bryan Bryan is offline

Inmiddels zijn we twee weken verder. Tijd voor een korte update (helaas zonder foto's, deze komen zsm!)

Het grootste probleem was dat we geen achterbumper hadden, waardoor de auto dus niet de weg op mocht. Uiteindelijk via Marktplaats hebben we een op het oog knappe bumper gevonden, tezamen met een grill en draaiknoppen voor de bestuurdersstoel. De bumper bleek minder mooi als gedacht, dus we hebben het binnenwerk overgebouwd op onze "buiten" bumper. En met succes, want de bumper zit erop! Het was een erg creatieve avond, want de grill die we hadden meegenomen bleek een ander type te zijn als die erin zat, dus we zijn ook hier aan het modificeren gegaam, en wel door het overbouwen van het logo, ook met succes (hoe kan het ook anders)

Verder ben ik aan de slag gegaan met de tellerbak. Deze staat inmiddels wat kilometers verder, maar is inmiddels helaas weer defect, dus deze ga ik morgen voor de 3e keer loshalen. Iemand ideeën voor een permanente oplossing?

Tot slot zijn we gestart met de laatste cosmetische fase van de buitenkant. Het aanpakken van de rottigheid en het ophalen van de lak. Dit laatste ben ik mee begonnen, maar gezien het weer heb ik dit nog niet afgemaakt. De roest is het volgende project. Bij gebrek aan een goede deur en scherm in de kleur besloten om de deur in elk geval te gaan herstellen. Het voorscherm is te ver heen, dus dit gaat waarschijnlijk een te spuiten scherm worden. Mocht iemand een wit voorscherm zonder gaten voor een 3e knipperlicht hebben hoor ik het graag!

Zo dit was hij weer even! Foto's volgen snel.
Met citaat antwoorden
Oud 28-04-2018, 19:17
Bryan's Avatar
Bryan Bryan is offline

Zo na weken weer eens een update...

De vorige keer dat ik een stukje schreef had ik net de kilometerteller gefixt. Echter ging deze toen weer kapot. Na nog twee keer maken en kapot gaan weet ik het niet meer zo goed, dus mocht iemand nog ideeën hebben, graag!

Zoals gezegd zit de achterbumper er weer stevig op. Echter, binnenkort gaat hij er weer af, zodat we de achterzijde van de auto mooi en roestvrij kunnen maken. Maar voor nu:

Met dank aan Serva Volvo een mooie kentekenplaathouder weten te bemachtigen, zodat de achterkant er "af" uitziet. Dit is een rare tik van mij, dat er een kentekenplaathouder van een merkdealer op moet zitten

En gelijk maar even een ritje:

En dan natuurlijk het cosmetische avontuur. Helaas geen spullen in de kleur gevonden, dus dan zelf maar een beetje klooien met een goede metaalplamuur en lak in de juiste kleur. We zijn begonnen met de deur. Die was er het ergst aan toe, dus bij geen succes zouden we die als eerste "afschrijven".

Eerst maar eens begonnen met het kaal maken en een anti-roest behandeling:

Daarna plamuren en schuren en even in de grondlak voor de oneffenheden:

Omdat we een beetje in tijdgebrek kwamen en omdat we het na een dag beunen ook wel zat waren, hebben we de afwerking maar even gelaten. Wel waren we benieuwd of de kleur wel een beetje matchte, dus daar hebben we toch maar even een laagje van opgespoten. Volgens mij hebben we best goed gegokt

En dan het tussentijdse eindresultaat:

Omdat we toch bezig waren hebben we gelijk de voorplaat meegenomen. Deze was door de vorige eigenaar matzwart gespoten maar dit deed toch wel heel erg af aan de auto, dus hebben we deze ook maar in de kleur gespoten. Ook hier geldt: afwerking volgt de vorige keer. We wilde na een dag lang klussen gewoon even wat resultaat zien. Volgende week gaan we er weer mee aan de slag!
Met citaat antwoorden
Oud 28-04-2018, 19:36
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bryan Bekijk bericht
Met dank aan Serva Volvo een mooie kentekenplaathouder weten te bemachtigen, zodat de achterkant er "af" uitziet.
Hij is natuurlijk pas écht af met een Volvo 300 Club sticker op je kentekenplaathouden

Over de teller, ik zou er gewoon een andere inzetten. Eventueel heb ik er wel eentje voor je liggen die ik op de oude kilometerstand kan zetten voor je.
(de tellerstand verzetten is niet moeilijk, maar ook iets wat we niet op het forum uit moeten willen leggen).

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: