Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Tuning, Racing & Sport > Motortuning

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 23-03-2004, 09:17
wors's Avatar
wors wors is offline
Frequente Gast (geen lid)

Aangezien mijn 360 3-drs een beetje een beschaafd geluid produceert, zou ik graag mijn middendemper vervangen voor een uitlaatstuk zonder demper. Zijn er meer mensen die dat hebben gedaan? En waar is dat stuk uitlaat dan gekocht?

Daarnaast wil ik graag een "sportluchtfilter". Met welke merken en soorten zijn er goede ervaringen behaald? Ik heb wel vernomen dat meer leden een ander luchtfilter hebben gemonteerd. Een foto zou voor mij meer duidelijkheid geven voor eventuele montage.
Met citaat antwoorden
Oud 23-03-2004, 13:20
ivan141 ivan141 is offline

Ik heb een K&N filter gemonteerd op mn 360, en ik durf niet echt te beweren dat het een merkbare verbetering is. De eerste keer dat ik ermee reed dacht ik dat hij beter optrok, maar ik denk dat het meer aan het geluid licht. Haal eerst je luchtfilter voordat je aan de uitlaat begint aangezien zo'n filter een hoop extra brul levert vergeleken met standaard. Beetje holle brul uit het vooronder bij vol gas is het, dus niet altijd aso.
Met citaat antwoorden
Oud 23-03-2004, 15:52
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

in je uitlaat heb je wel degelijk een demper nodig...

alleen zou je de katalysator kunnen doorprikken, en de einddemper vervangen door een 'open' type.

middendemper zou ik never nooit iets aan veranderen ivm preciese tuning icm de motor timing zoals kleppentiming en ontsteking/injectie.

sportfilter klinkt inderdaad net alsof er geen filter in zit.

Groetjes Wouter
Met citaat antwoorden
Oud 23-03-2004, 15:57
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

owja; de einddemper is standaard bij de 300 serie geen 'open' demper, ofwel absorbtie demper, maar een labyrinth demper. een open demper is eigenlijk gewoon een rechtdoor gaande geperforeerde pijp, waar een dot glaswol omheen gewikkeld is, en dat in een metalen pot.

een labyrinth demper heeft er een aantal 'schotten' in zitten waar de lucht omheen moet, en dus meer weerstand ondervindt.

het vervangen van de einddemper door een open type geeft een flinke toename van de 'brom' in het uitlaat geluid (meeste amerikaanse V8 wagens hebben ook een open uitlaat)
maar blijft wel redelijk beschaafd.

je kunt de einddemper ook vervangen door een stuk pijp, (zelfde vermogen, maar makkelijker) maar dan gaat je wagen echt asociaal klinken. beetje alsof je halve uitlaat eronderuit gedukeld is. Moet je dus niet mee om 7 uur naar je werk gaan liggen rijden om de buren te vriend te houden etc

groetjes Wouter
Met citaat antwoorden
Oud 23-03-2004, 17:31
wors's Avatar
wors wors is offline

Zo'n stuk pijp lijkt mij geen optie, ook al woon ik tegenover een cafe.. Een beetje een beschaafde brom lijkt mij wel mooi.

Mijn 360 heeft trouwens geen katalysator. Het is voor het eerst dat ik hoor dat je de middendemper niet moet verwijderen...

Quote: sportfilter klinkt inderdaad net alsof er geen filter in zit.

Met dezelfde nadelige gevolgen???

Wouter, jij hebt toch bij die blauwe Volvo uit jouw profiel een ander luchtfilter gemonteerd?
Met citaat antwoorden
Oud 23-03-2004, 17:56
lucrouvroye lucrouvroye is offline

Mijn 360 heeft een grote open filterpot, universeel type, volgens mij heb ik m bij raceland.nl gekocht.
Geeft een enigszins rauw, gorgelend geluid, maar heeft absoluut geen nadelige gevolgen (hij zit er al weer 20.000 km in, kmaak veel km's de laatste tijd, zonder problemen).
Met citaat antwoorden
Oud 24-03-2004, 12:33
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

ja klopt, de 343 heeft een driekwart jaar rondgereden met n K&N RC9000 sportfilter erop.

het is wel ietsje minder lawaai dan zonder filter erop, de nadelige gevolgen zijn er natuurlijk niet. zo'n sport ding schijnt het fijne stof nog beter te filteren dan een papier filter.

owja; het lijkt sneller door het geluid, maar de werkelijke prestaties worden nauwelijks beinvloed.

Groetjes Wouter
Met citaat antwoorden
Oud 03-05-2004, 17:38

Ff patsen... heb zojuist deze filter in de GLT gebouwd :

Er zit een verchroomd hitteschild omheen, en het hele ding ziet er best goed uit, maar van het geluid dat de auto nu produceert stond ik even serieus te kijken! Echt lekker! Lekkere diepe grom, bijna als van een 16 kleps sportmotortje...
Auto reageert nu wel iets feller op het gas, maar dat komt denk ik meer doordat het oude luchtfilter gitzwart en ontzettend vettig was dan door dit "sport"ding...
Met citaat antwoorden
Oud 04-05-2004, 15:38
marwin's Avatar
marwin marwin is offline

hoe heb je die filter gemonteerd dan uit eindelijk ?
Oud 04-05-2004, 18:02

Zo te zien aan de aanzuigbuis waar het originele filter hoort te zitten met een slangeklemmetje. Wel een makkelijke plaats om te monteren aangezien er achter de luchtmeter weinig ruimte is.
Met citaat antwoorden
Oud 04-05-2004, 18:41
marwin's Avatar
marwin marwin is offline

Ik wil juist van die 2 meter aanzuig buis af waar de orginelen filter huis aan vast zit
Oud 04-05-2004, 19:24

Dat kan, maar zoek dan wel een filter dat niet te lang en breed is aangezien het proppen is in dat stukje motorruimte bij een 360. Ik hoop een keer de foto's van de mijne binnen te krijgen dan kun je zien hoe het zit. Je moet dan wel je buis verzieken tenzij je iets anders kunt vinden dat past (luchtfilterslang van een andere auto evt.). Ik heb de originele buis afgezaagd achter de bocht bij de luchtmeter en er een extra bocht aan vastgemaakt omdat mn filter nog steeds te breed was (K&N).
Met citaat antwoorden
Oud 04-05-2004, 22:43
marwin's Avatar
marwin marwin is offline

Oke, ik wou gewoon inderdaad zo'n zelfte buis bij de sloop gaan halen. En die op maat zagen. Zodat ik eventueel van de winter of als het nodig is gewoon me standerd filter huis kan aansluiten.
Oud 05-05-2004, 16:53

Dat kan gemakkelijk.
Ik heb gewoon het complete originele huis weg gehaald en deze op de buis geklemd. 5 minuutjes.
Nog een tie-wrap om de slang heen zodat het filter niet naar beneden zakt en klaar.
De slang die van het hitteschild naar het originele luchtfilterhuis loopt heb ik ook weggehaald en het gat dichtgemaakt, dan komt er in elk geval geen hete lucht richting het filter.
Wellicht ga ik de slang nog es inkorten en proberen het filter pal achter de ventilator te hangen... krijg je beetje turbo-effect...
Met citaat antwoorden
Oud 05-05-2004, 18:24
marwin's Avatar
marwin marwin is offline

Ja daarom. Gaat allemaal goed komen.
Oud 10-05-2004, 10:55
Johan Kraan (Snaracing)
Gast (geen account/niet ingelogd)

Hallo,

Ik rijd in de V360 cup en wij hebben gewoon de hele buis weggehaald en er een open luchtfilter van K&N op de luchtmassameter gezet. Het zal qua vermogen absoluut niets schelen, maar het klinkt gewoon goed. En de auto loopt echt goed. Verder kan de middendemper vervangen worden door een normaal stuk pijp en de achterdemper door een demper van een diesel. Die is kleiner en heeft wel een rechte doorgang. Wij staan 5e in het kampioenschap, dus aan deze veranderingen zal je vast geen vermogensverlies hebben en het geluid blijft gewoon beschaafd aangezien wij dat van de organisatoren moeten!
Met citaat antwoorden
Oud 10-05-2004, 19:17
marwin's Avatar
marwin marwin is offline

Bedankt voor de tip !!!

Leuk om zulke leuke dingen te horen.
Oud 10-05-2004, 23:30

Volgens mij kan dat bij de cup 360's makkelijk omdat de accu naar achteren is verhuist, of vergis ik me nu? Bij mij paste dat dus echt niet.
Verder wel handige tips wat de uitlaat betreft.
Met citaat antwoorden
Oud 11-05-2004, 13:44

De accu zit idd in de weg... anders probeerde ik het ook wel zo.
Met citaat antwoorden
Oud 12-05-2004, 07:47
marco verbij (Extrem_racing)
Gast (geen account/niet ingelogd)

heb inmiddels ook m'n accu achterin staan, werkt wel stukken better qua luchtfiltermontage.
alleen moet ik nu geen lekke band meer krijgen, want waar eerst mijn reservewiel zat, zit nu mijn accu
ben nog effe bezig geweest om wat te regelen voor de prijs van de K&N filters.
€57 is de laagste prijs per stuk, bij afname van 3 of meer kan daar nog 10% korting op.
kan er niet meer van maken helaas, dus ieder die een K&N rc2600 wil, verenigd u! dan maken we er een blokorder van steek je toch een paar euro's in je zak.
Met citaat antwoorden
Oud 12-05-2004, 11:48
wors's Avatar
wors wors is offline

Ik wil graag zo'n K&N-filter, dus de eerste heb je binnen. Die 10% korting is natuurlijk wel prettig. Aanmelden dus.

Het enige nadeel is dat jij in Haarlem zit en ik in Delft. Het voordeel wordt dan teniet gedaan door de reis- c.q. verzendkosten..

Of ik moet mijn OV-jaarkaart een keer uit het stof te voorschijn halen..
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: