Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (1700 en Diesel)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 25-01-2005, 14:29
Jaap (Niet geregistreerde Gast)
Gast (geen account/niet ingelogd)

Hallo,
Mijn 1.4 blijkt dus een 1.7 te zijn. Mooi verhaal. Die extra PK's steek ik alvast in mijn zak. Alleen hier zit geen Weber carburateur op maar een Solex. Weet iemand misschien welke K&N sportluchtfilter ik moet gebruiken? Ik heb Efka in Zandvoort al gebeld maar die weten geen typenummer van de Solex carb.
Als iemand wat weet graag ff reaktie.
Jaap.
Met citaat antwoorden
Oud 25-01-2005, 17:35
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

solex 28-34 CISAC Z10

misschien dat ze nu meer kunnen vertellen.

ik denk eigenlijk niet dat er een op de carburateur passend filter zal zijn, de aansluiting is heel specifiek. je kunt beter je pijlen richten op een sportief filter element (dus in plaats van het huidige papierfilter)

voordeel is dat je luchtvoorverwarming intact blijft, nadeel is dat het aanzuiggeluid door de constructie van het filterhuis redelijk goed gedempt wordt (dus minder indrukwekkende sound)

Overigens is een 1.7 carburateur een onding.
maar daar kom je wel achter als je verder leest op dit forum :-)
Met citaat antwoorden
Oud 25-01-2005, 22:04

Bedankt voor je reply.
Je bedoelt een vervangingsfilter? Eerst maar 's kijken of ze toch een open filter hebben.

Onding? Van buiten ziet ie er hetzelfde uit als een 1.4 of een 2.0.....en.. deze auto rijdt al 15 jaar zonder noemenswaardige problemen rond, dus leg uit...??
Nee joh, ik ga het wel ondervinden. Voor de prijs kan ik geen buil vallen, voorlopig rijdt het best.

Gr. Jaap

Met citaat antwoorden
Oud 25-01-2005, 23:26
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

zolang het goed rijdt is geen enkele carburateur een onding. de problemen komen pas als je een storing op wil lossen.
Met citaat antwoorden
Oud 26-01-2005, 14:51
randomhero's Avatar
randomhero randomhero is offline
Frequente Gast (geen lid)

Ik kwam van het merk 'Green' een vervangingsfilter tegen voor een B200. Het leek mij dat die dus gewoon in je huidige luchtfilterhuis komt. Geeft zon soort filter dezelfde eigenschappen als een open luchtfilter?
Met citaat antwoorden
Oud 26-01-2005, 16:12
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

hiervoor geldt dus;

voordeel is dat je luchtvoorverwarming intact blijft, nadeel is dat het aanzuiggeluid door de constructie van het filterhuis redelijk goed gedempt wordt (dus minder indrukwekkende sound)

bij een B200 vind ik dat er nogal een lange pijp tussen de LMM en luchtfilterhuis zit; een conisch filter ipv de 'bocht' linksvoor in de auto lijkt me beter.
Met citaat antwoorden
Oud 26-01-2005, 16:15
randomhero's Avatar

Oh ok het stond er al, niet goed gelezen....

Ik wil qua geluid ook niet veel veranderen, alleen dat de motor wat beter reageert. Misschien valt er wat in te korten met die pijp. Ik ga er nog wel eens over nadenken als ik iig geld heb voor een ander filter :-)
Met citaat antwoorden
Oud 27-01-2005, 11:55
Apae01 Apae01 is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Doordat je met een conisch filter warme lucht uit de motorruimte aanzuig in plaats van koude vooruit, heb je geen profijt van een conisch filter ten opzichte van een drop-in. Het vstandaard filter kan met een goede drop-in genoeg lucht flowen tot ongeveer 300 pk.
Winst is te behalen door het standaard filterhuis op een goede plek te laten aanzuigen, eventueel met ram-effect), en waarschijnlijk ook door de buis naar en na je LMM te verbeteren (gladder van binnen).

Maar dit is off-topic, want het geldt dus niet voor een B172, alleen voor een B200. Hoewel, misschien kan je een B200-filterhuis passend maken op een B172, maar ik denk, dat je daar meer hebt aan een echt open filter bovenop de carburateur, in plaats van de pannekoek.

(Bericht gewijzigd door wstrik op 27 januari 2005)
Met citaat antwoorden
Oud 27-01-2005, 12:50
randomhero's Avatar

Om even terug te komen op de vraag van Jaap, hier is een site waar je je model van je auto in kan vullen en zo kunt zien of er een filter is voor de 1,7 liter. En die is er!

http://www.gkb-import.nl/zoekmach/gkbindex.asp?gro ep=auto

Je krijgt bij hen de btw als koring geloof ik.

@ Willem

Een ram-effect is toch een buis van je filterhuis naar een plek waar hij altijd verse lucht kan aanzuigen? Ik was al eens van plan om zoiets te maken namelijk.
Met citaat antwoorden
Oud 27-01-2005, 14:13
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

met 'ram-effekt' wordt bedoeld dat de rijwind met een constructie zo wordt gebruikt dat het de lucht door het filter heen stuwt.

je maakt dus een soort 'windhapper'

tipje; niet buiten de contouren van de auto monteren dan kost het alleen maar luchtweerstand (en is de netto opbrengst negatief..)

Groetjes Wouter
Met citaat antwoorden
Oud 27-01-2005, 15:39
ThomasD ThomasD is offline

Hmmmm, heeft dat niet tot effect dat je mengsel op hoge snelheid te arm/mager wordt? Tenminste bij de simpele ongeregelde carburateur-versies ?!
Met citaat antwoorden
Oud 27-01-2005, 21:18

Willem, bedankt voor je tip inzake de vervangingsfilter.
Voor de 1.7 ligt het open filterverhaal iets gecompliceerder ben ik achter.
Komende week gaan er Polluxvelgen op met 185 60 14 en dan naar Zandvoort...

Gr. Jaap
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: