![]() |
|
||||
|
||||
Motor na starten op hol
Ok, jaren geen klachten met Lijntje, slaat gisteren ineens de motor op hol (vol in de toeren) direct na het starten. Gevalletje lekke vlotter of is dit iets anders?
Het toerental is nu zo hoog dat ie de koppeling druk op aan het roken is, dus even ergens langs gaan zit er nu helaas niet in. (slechte timing, de 740 heeft een verse distributie nodig, ik doe liever geen klussen als er geen reserve is) |
|
||||
|
||||
Hoog in de toeren, of echt vol gas? In dat laatste geval zou ik eerst eens checken hoe het met de gaskabel gesteld is.
|
||||
|
||||
Citaat:
"even" de gaskabel compleet uit de auto halen en controleren is mijn advies.
|
||||
|
||||
Je kunt handmatig checken of het mechanisme met de veer en het armpje netjes
terugkomt in de nulstand. Meestal zit daar zo veel rotzooi aangekoekt, dat het armpje in de volgas stand blijft staan. Schoonmaken in opnieuw insmeren denk ik.
|
||||
|
||||
Dan ga ik wel 'even' de gaskabel nalopen, maar die leek goed terug te komen. Ik heb Lijntje toch het liefst rijdend voor ik de distributie uit Blokkie vis.
Laatst aangepast door huysmans : 14-08-2017 om 09:00 |
|
||||
|
||||
Wel starten in N, anders gaat je koppeling er aan.
Ik denk trouwens ook gaskabel. heb het een paar jaar geleden ook een keer aan de hand gehad met een 340 automaat. |
|
||||
|
||||
Citaat:
![]() |
|
||||
|
||||
Heb ik ook een keer gehad met een 343 handbak.
Bleek de tweede trap (klepje) van de carb vast te blijven hangen nadat ik het gaspedaal tot op de bodem intrapte, en die stond vol open. Toen met een schroevendraaier van bovenaf voorzichtig dicht geduwd. Carb. was ook nogal vies aan de buitenkant waardoor alles niet meer heel soepel liep. |
|
||||
|
||||
Gevonden, volgens mij een onderdeel dat nog op weinig auto's zit na 32 jaar, het afdichtdopje van de gaskabel bij de carburateur, dat dient om vuil in de gaskabel te voorkomen, was nagenoeg vergaan. Bij het vasthouden om er wat kruipolie in te kunnen spuiten voor de smering, viel deze in 2'en van de kabel. Zonder was het probleem meteen opgelost.
![]() Een poging om met een tiewrap er weer een nette hele van te maken )in de hoop zo wat troep uit de kabel te houden) zorgde voor een verdere desintegratie van het dopje. ![]() Zijn deze dopjes nog nieuw te verkrijgen? Zonder loopt het gaspedaal erg soepel (nog nooit zo soepel geweest), maar ik hou toch graag de troep uit de gaskabel. |
|
|||
|
|||
Op bovenste foto zie ik een wit dingetje, op de onderste foto een bruin dingetje. Een en hetzelfde onderdeel? Of begrijp ik iets verkeerd?
|
|
||||
|
||||
Yup, zelfde onderdeel, alleen ander materiaal.
|
|
|||
|
|||
Bovenste foto is een nieuwe, of foto van andere auto waar het hele zwikje nog goed is?
Net gekeken in mijn auto. Die heeft ook zoiets en die ziet er wit/gelig uit. Nog goed tot redelijk goed zou ik willen kwalificeren. |
|
||||
|
||||
voor zover ik me kan herinneren (lang geleden dat ik een originele kabel vastgehouden heb, ik maak ze zelf) is dat kapje meer een geleiding als een stof afdichting.
je zou de buitenmantel kunnen vervangen voor een met een teflon liner, dan heb je dat kunststof propje niet meer nodig.
|
|||
|
|||
Dacht ik ook, en om het eind van de buitenkabel daar in te stoppen zodat de buitenkabel niet aan de wandel gaat.
teflon liner? Wat is dat? Plaatje? |
|
||||
|
||||
volgens mij zat het bruine dopje oorspronkelijk op de 'paddestoel rand' van de witte geleider gedrukt. het was een zacht kunststof dingetje wat inderdaad alleen diende om het vuil uit de gaskabel te houden.
|
|
||||
|
||||
Citaat:
Citaat:
BTW zijn er plannen voor een sleuteldag dit najaar? (liefst een samen met de DAF club bij voorkeur bij DAF hobby) De koppeling slipt nu als een gek, dus ik ben bang dat de koppeling gaar is. (en bij DAF hobby hebben ze ze op voorraad, dus dat zou me goed uitkomen als locatie ![]() |
|
||||
|
||||
Citaat:
|
|
||||
|
||||
Citaat:
Veldhoven is toch gewoon een wijk van Eindhoven? Ik heb het aangepast. Kun jij de info mbt tot inschrijving toevoegen? ![]()
|
||||
|
||||
kunAls het weer de desbetreffende garage is, dan is het inderdaad nét Veldhoven. Als je een beetje je best doet kun je het bebouwde kom bord van Eindhoven vanaf de garage zien staan.
|
|||
|
|||
Je kunt nooit iets dergelijks uitsluiten maar daf club Nederland en daf hobby hebben ieder
Een eigen magazijn en alleen de eerstgenoemde sleuteldagen Voor zover mij bekend is er nog nooit een gezamenlijk evenement geweest Classic daf organiseert die evenementen voor daf hobby behalve de daf hobby dagen. Wel is het zo dat je veel dezelfde daf en Volvo rijders tegenkomt bij dcn en daf hobby Dcn en v3c zijn wel compatibel Gezamenlijke leden en de een heeft veel leden maar weinig animo voor bepaalde Sleuteldagen en de ander minder leden maar veel animo voor sleuteldagen En veel expertise op het gebied van cvt versus veel expertise mbt handbakken Mvg André |
|
||||
|
||||
Citaat:
Als alternatief zou je ook de onderdelen kunnen bestellen (dan heb je vers spul tenminste) of, als ie komt, BBB vragen de onderdelen mee te nemen....
|
||||
|
||||
Zojuist ook nog Enschede toegevoegd aan de lijst met sleuteldagen, op 28 oktober.
Je kunt dus nog kiezen uit 4 sleuteldagen in 2 maanden tijd. Een ongekende luxe zou ik bijna zeggen! ![]()
|
||||
|
||||
Grandioos, dan kijk ik wat planningb technisch gaat passen, Lijntje komt dan op de ambulance. (Het toerental bij 50 is al belachelijk nu, snelweh doe ik er niet mee) Ik bestel wel een koppelingset. Is dan toch het makkelijkste.
Edit: zut besteld (koppelingsplaat, drukgroep, stelplaatjes) en aangemeld voor Liende. Wordt vrijdag avond opladen en dan zaterdag op tijd op pad. (mits het in de planning van de sleuteldag past) Laatst aangepast door huysmans : 23-09-2017 om 10:40 |
![]() |
Discussie Opties | |
Weergave Modus | |
|
|
![]() |
||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste Bericht |
niet starten met warme motor! | anouk | Motor en Aandrijving (1400) | 20 | 07-09-2016 13:53 |
Starten, afslaan, opnieuw starten, lopen | General Custom | Motor en Aandrijving (1400) | 22 | 21-11-2013 19:36 |
Motor slaat af na starten | Maurits | Motor en Aandrijving (2 Liter) | 20 | 21-06-2012 21:10 |
motor wil niet starten weet het echt niet meer hellllup ??? | Niet geregistreerd jens | Vraagbaak voor ongeregistreerde gasten | 4 | 10-11-2010 18:39 |
TIK en niet starten | Richard Boutens (Richard_boutens) | Motor en Aandrijving (1400) | 18 | 27-07-2004 16:55 |