Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (1400)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 05-06-2019, 19:41
Nald88 Nald88 is offline
**Newbie**

er komt geen brandstof bij de carb.

Mijn vrouw heeft de 340 op de oprit gezet en sindsdien start hij niet meer.

Ik heb al wat storingszoekerij gedaan. Nu ben ik erachter dat bij draaiende startmotor er geen brandstof bij de carb terechtkomt (benzineslang losgehad)

Ik heb helaas geen schema's van de 340.

Maar heeft de 340 een opvoerpomp? (in de tank oid? of zit daar alleen een vlotter)
Of moet ik het echt zoeken in de mechanische brandstofpomp op het blok en evt de filters?

Waar zitten deze filters, want ik zag dat de leiding door de kokerbalken lopen en onderweg ben ik op de zichtbare gedeeltes geen filters tegengekomen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

ps. tank zit kwartvol
Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2019, 20:04
Albert1 Albert1 is offline
V3C Clublid

Als het goed is heb met de een carburateur geen elektrische opvoerpomp. Maar gewoon een mechanische pomp op het motorblok zitten. Volg gewoon de slang naar je carburateur en je komt vanzelf filters tegen.
Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2019, 20:34
Nald88 Nald88 is offline
**Newbie**

Hallo Albert,

Hartelijk dan voor je reactie.

Vanaf de pomp tot de carb, zie ik geen filters zitten in de leiding.

Vanaf de tank lopen 2 leidingen naar de pomp, bij de tank zie ik geen filters en bij de pomp ook niet. enkel in de balk heb ik niet gekeken.
Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2019, 20:40
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Standaard zitten er ook geen filters tussen.

Bij de vlotter zit een zeef bij het opzuigpunt.
In de carburateur zit een zeefje and that's about it.

Volgens mij is de brandstofpomp gewoon kapot, misschien een gescheurd membraam?
In het laatste geval kan er ook benzine bij de olie komen, dus na het vervangen van de pomp is het raadzaam om de olie te verversen.

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2019, 21:42
Nald88 Nald88 is offline
**Newbie**

Hallo Steven,

Hartelijk dank voor je reactie.

Ik heb de brandstofpomp inmiddels losgehad en uit elkaar gehaald.
Membraam is nog heel.

Wel viel het me op als ik door de "voeding" naar de carb blies, ik zonder weerstand naar de retour naar de tank kan blazen. Klopt dit? En zo ja hoe bouwt het pompje dan zijn druk op?
Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2019, 22:47
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nald88 Bekijk bericht
...........Ik heb de brandstofpomp inmiddels losgehad en uit elkaar gehaald. Membraam is nog heel.
wil niets zeggen pomp kan toch kapot zijn, de klepjes openen of sluiten niet

Citaat:
........Wel viel het me op als ik door de "voeding" naar de carb blies, ik zonder weerstand naar de retour naar de tank kan blazen. Klopt dit?.......
Dat is zo, het is hetzelfde gedeelte van de pomp.

Citaat:
En zo ja hoe bouwt het pompje dan zijn druk op?
De pomp bouwt zijn druk op omdat de retour slang een kleiner diameter heeft dan de toevoer naar de carb.

Probeer de aanzuig leiding van de pomp door te blazen om te zien of deze niet dicht zit.

Onderstuur: de voorkant van de auto raakt de muur,
Overstuur: de achterkant van de auto raakt de muur,
Vermogen: Hoe snel de auto de muur raakt,
Koppel: hoe ver de auto de muur mee neemt.
Met citaat antwoorden
Oud 06-06-2019, 09:46
Nald88 Nald88 is offline
**Newbie**

Hallo 2Fast4U,

ik kan ook door de aansluiting van de aanzuigleiding heenblazen. Wel met wat weerstand (klepje)

Dus enigste wat rest is de aanzuigleiding in de tank?
Met citaat antwoorden
Oud 06-06-2019, 16:48
2 Fast 4 U's Avatar
V3C Clublid

Van welke kant heb je geblazen, van de pomp naar de tank of van de tank naar de pomp?

Met citaat antwoorden
Oud 06-06-2019, 20:25
Nald88 Nald88 is offline
**Newbie**

Ik kan blazen van retour richten carb
via tank naar retour en carb
en van carb richting retour.

als ik of retour of carb afsluit kan ik niet naar tank blazen.
Met citaat antwoorden
Oud 06-06-2019, 21:10
2 Fast 4 U's Avatar
V3C Clublid

Dus van de toevoer naar de carb kan je van de carb zijde richting pomp en retour naar tank door blazen, dus die gedeelte is open.
Hoe zit het dan met de aanzuig leiding van de tank naar de pomp, kan je vanaf de pomp zijde terug de tank in blazen? Dat kan ik niet uit jouw antwoord opmaken.

Met citaat antwoorden
Oud 06-06-2019, 21:29
cryowim cryowim is offline
V3C Clublid

in de kofferbak zit op de bodem een rond plaatje als je die loshaalt zie je de aanvoer en retour slangen zitten als de aanvoer lekt zuig je lucht aan.Mocht je de slangen los willen halen om het stukje rubberslang te vervangen ,knoop dan eerst even een stukje touw aan de leiding anders is het lastig om die weer op de juiste plaats te krijgen
Met citaat antwoorden
Oud 07-06-2019, 08:42
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Een suggestie: haal de vlotter er een keer uit zoals Wim zegt, daar zuigt hij ook brandstof aan. Vervang gelijk die 2 rubber slangetjes die daar zitten als dat niet vrij recent is gebeurd. Kijk ook of er aan de vlotterkant niks zit wat de openingen van de aanzuig- en retourslangen afsluit en kijk of de brandstof wel hoog genoeg staat. Op die manier kun je alles aan de achterkant uitsluiten.
Ook ff aan de voorkant door de 2 benzineleidingen naar de tank blazen (met een spuit o.i.d.), om uit te sluiten of die verstopt zitten.
Als dat allemaal goed is dan is het vrijwel zeker de brandstofpomp. Dat zijn ook de kosten niet, ik geloof dat die nieuw rond de 30-40 euro kosten.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL+ // Daihatsu Sirion 2 // Honda XL 250 S
Met citaat antwoorden
Oud 07-06-2019, 22:59
Nald88 Nald88 is offline
**Newbie**

Allen hartelijk dank voor de reacties en het meedenken.

Ik heb de vlotter er niet uitgehaald, maar wel even met wat perslucht de aanzuigleiding doorgeblazen. ook de pomp weer schoongemaakt en geïnstalleerd. Ik kan niet zeggen dat ik een oorzaak heb gevonden, maar hij doet het weer.

Enige nadeel is dat de ontluchtingsslang bij de vulnek (die met de terugslagklep) is gescheurd. Weet iemand de diameter van deze slang?
Met citaat antwoorden
Oud 07-06-2019, 23:26
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Citaat:
Allen hartelijk dank voor de reacties en het meedenken.

Ik heb de vlotter er niet uitgehaald, maar wel even met wat perslucht de aanzuigleiding doorgeblazen. ook de pomp weer schoongemaakt en geïnstalleerd. Ik kan niet zeggen dat ik een oorzaak heb gevonden, maar hij doet het weer.

Enige nadeel is dat de ontluchtingsslang bij de vulnek (die met de terugslagklep) is gescheurd. Weet iemand de diameter van deze slang?
Even in de gaten houden of het probleem niet terug komt dan, dat gebeurt helaas vaker met problemen die opgelost zijn zonder het probleem te hebben gevonden.

Volgens mij heeft Born Built Beauties een passende vulslang in het assortiment. Voor de rest hebben we hier ook nog een how-to in de garagescene op het forum. Het is wel een aanrader om aan de hand van die how-to gelijk alle brandstofslangen te vervangen als je toch bezig bent. Die ontluchtingsslang is geloof ik 12mm intern.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL+ // Daihatsu Sirion 2 // Honda XL 250 S
Met citaat antwoorden
Oud 08-06-2019, 08:22
hengel hengel is offline
Frequente Gast (geen lid)

Mijn gedachte is dat de aanzuigleiding dicht begon te slibben. Door het doorlazen heb je dit weer open gezet. Vaak is het dan de binnenkant van de slangen die afbrokkelen. Daardoor krijg je ergens in de leiding een blokkade.

Zelf eens gehad dat de leiding idd zo oud was dat die uit elkaar begon te vallen. Gelukkig had ik een universeel filter voor de benzinepomp zitten. Die zat zo vol dat toen ik het filter demonteerde ik het filter op zijn kop kon houden en dat de benzine die er nog in zat er niet eens uit liep! Dit omdat er dus vanaf de andere kant geen lucht bij kwam!
Met citaat antwoorden
Oud 08-06-2019, 09:36
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Er zit bij de aanzuigleiding in de tank een fijnmazig filter, ik zou wel even checken of je die er nu niet afgeblazen hebt. Als dat filtertje er niet meer zit en je verder in de aanvoerleiding nergens universele filters hebt geplaatst, krijg je op den duur verstoppingen in je carburateur.
Oud 14-06-2019, 22:30
Nald88 Nald88 is offline
**Newbie**

top, ik zal er eens naar kijken.

iedereen bedankt voor de tips
Met citaat antwoorden
Oud 14-06-2019, 23:35
cryowim cryowim is offline
V3C Clublid

PICT0257a.jpg
ziet er zo uit, deze is beetje verfrommelt door een groote kei de de tank ingedeukt had
Met citaat antwoorden
Oud 20-06-2019, 14:52
Nald88 Nald88 is offline
**Newbie**

Hallo iedereen,

Nu loopt hij weer stationair niet zo lekker, hogere toeren geen probleem, lagere toeren wel problemen.

Ook omdat ik een grotere auto nodig heb (3 kinderzitjes) staat hij te koop.
Ik hoef er niet de hoofdprijs voor, zeker niet voor een serieus geinteresseerde.

https://link.marktplaats.nl/m1402825570
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: