Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Discussie > Het V3C Cafe

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 17-09-2009, 11:18
Dendorssers Dendorssers is offline
V3C Clublid

Wat voor een laspost/lasapparaat hebben jullie

Aangezien de 360 nogal wat laswerk heeft en ik niemand geschikt vind om het te doen en ik er niet mijn broek financieel wil scheuren, zit ik er dus grondig over te denken om een halfautomaat ergens op de kop te tikken.

Lassen kan ik zelf eigenlijk nog gewoon niet, maar ben wel overtuigd dat het te leren valt (eventueel met wat hulp van een collega), maar nu is de vraag, wat voor een laspost.

Ik heb iets op het ook, een Welcomatic 115+, 30-115A, kan met gasgevulde draad en CO-fles gebruikt worden... Datasheet hier!

Wat voor iets gebruiken jullie?
En nee, industriŽle dingen die jullie gebruiken van iemand tellen niet mee. De vereiste voor mij is compact, 230V en halfautomaat...

Laatst aangepast door Dendorssers : 18-09-2009 om 09:56 Reden: Titel duidelijker gemaakt!
Met citaat antwoorden
Oud 17-09-2009, 11:36
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

gasgevulde draad niet aan beginnen.

dat is weliswaar iets goedkoper in aanschaf, maar de variabele kosten voor het lassen zijn een stuk hoger en het resultaat is duidelijk minder.

je hebt op lichtstroom (1 fase 230V) vrij veel apparatuur met zeer weinig instelmogelijkheden en een tamelijk rotte draaddoorvoer (niet mooi gelijkmatig).
een laagste stand van 30A lijkt me wel een goede, maar 115, dat is een bťťtje weinig om mooie proplassen mee te maken.

130 maar liever 150, dat gaat perfect voor proppen.
Met citaat antwoorden
Oud 17-09-2009, 12:20
V3C Clublid

Dus kortom, eigenlijk is deze net niet krachtig genoeg voor het maken van mooie proplassen?
Het probleem is dat ik ook geen fortuinen wil gaan uitgeven, want ik denk niet dat ik het voldoende ga gebruiken om zo mijn kosten eruit te halen...
Oud 17-09-2009, 12:23
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

2e hands apparaat kopen
Met citaat antwoorden
Oud 17-09-2009, 16:06
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dendorssers Bekijk bericht
Het probleem is dat ik ook geen fortuinen wil gaan uitgeven, want ik denk niet dat ik het voldoende ga gebruiken om zo mijn kosten eruit te halen...
Datzelfde probleem heb ik ook, maar ik ben maar zo gaan denken:

"Dan heb ik weer een reden om afgetrapte 300'jes op te kunnen kopen"
Oud 17-09-2009, 16:40
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

wat een rare taal is dat vlaams toch!

ik dacht die heeft last van z'n buurman ofzo toen ik die titel las....
Met citaat antwoorden
Oud 17-09-2009, 17:20
Ovlov 3.6L Ovlov 3.6L is offline
Frequente Gast (geen lid)

Ik heb dik een jaar geleden ook een CO2-apparaatje aangeschaft.
120A 20% max op 230V

't apparaat werkt vrij aardig, maar als je een lange tijd op vol vermogen moet werken wil hij nog weleens in z'n thermische beveiliging gaan........

Apparaatje kostte toen 70 euro. Er moest een nieuw reduceerventiel op: 50 euro en een gasfles (statiegeld 100 euro + de vulling 30 euro.
De rol draad had ik gelukkig al (die had de vorige eigenaar weggegooid omdat hij geroest was, maar na er een 30 meter af te hebben gehaald kwam er weer goede draad onder tevoorschijn )

Alles bij elkaar: 250 euro en da's niet veel. De rol draad is nog lang niet op, en de gasvullingen (10 liter) is lang mee te doen. Het ligt eraan natuurlijk waar je last. Is het windstil en is het materiaal wat je last relatief schoon dan heb je maar 4liter/minuut nodig. Gaat het een beetje tochten of zit er vervuiling in de las dan wordt het al gauw meer dan 6-10 liter per minuut..

Voor blikwerk zoals aan een volvo 300 heb je aan 120A wel genoeg. Ben je een geoefende lasser dan is het al aan de krappe kant (aangezien je dan meer vraagt van het apparaat). Voor proplassen is het ook aan de krappe kant maar 't gaat net.
Daarnaast zit er in mijn apparaat totaal geen intelligentie. Afstellen komt dus best nauw. Je moet dan rekening houden met de warmte van de trafo, lasboog, materiaaldikte, lasmethode (bovenhands, onderhands, verticaal)

Als ik ervoor zou moeten kiezen, zou ik toch iets meer geld uitgeven voor een apparaat met meer intelligentie.

Als je dan toch een apparaat wil op 230V dan kun je maximaal tot 170A gaan, en da's toch wel aan te raden.....
Oud 17-09-2009, 19:08
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AvdAkker Bekijk bericht

Ik snapte er ook niks van, al helemaal niet toen ik de eerste zin gelezen had

Maar inderdaad, ik heb hier wel een lastige buurman.
Oud 18-09-2009, 08:04
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AvdAkker Bekijk bericht

Er staat LASpost heren! Niet LASTpost!

Dacht dat het wel duidelijk zou zijn, maar blijkbaar toch niet echt!

Kortom, ik weet wat ik niet moet kopen! (zie bovenstaande...), dan toch maar iets meer geld uitrekken om 'n fatsoenlijk postje te kopen!
Oud 18-09-2009, 09:39
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

ja maar ook van een laspost had ik nog nooit gehoord, ik noem zo'n ding altijd gewoon een lasapparaat, en in ABB (algemeen beschaafd benschops) is een TIG machine een zonnebank (denk aan alu lassen) en een MIG/MAG apparaat een stortmachine
Met citaat antwoorden
Oud 18-09-2009, 09:56
V3C Clublid

En dan zeggen jullie iets over het vlaams! Pfff, zal ik de titel dan even aanpassen?!
Oud 18-09-2009, 13:57
huysmans's Avatar
huysmans huysmans is offline
V3C Clublid

Nah, zo is ie veel te leuk.

Ik heb een simpel mig apparaat, werkt prima, maar je moet wel weten hoe je moet lassen. (en inderdaad, een gasfles met bord systeem, ik huur nu al een tijd en ik ben blij als die fles leeg is)

Tweeling 340 RAI special Streepje & Lijntje 22-5-1985
Met citaat antwoorden
Oud 18-09-2009, 16:23
elpee's Avatar
elpee elpee is offline
V3C Clublid

Ik heb nog wel een laspost en dat wordt voor mij een lastpost zegt LAurensPOST.

Het steunpunt uit "het verre oosten"
- volvo 360, 340, 343, 345(2x), VAN
Met citaat antwoorden
Oud 18-09-2009, 22:22
Jos360's Avatar
Jos360 Jos360 is offline

Ik zou een iets groter budget vrijmaken en zoals Erik al zegt, een wat intelligenter apparaat nemen. Je weet nooit waarvoor het goed is en je kunt het eventueel nog terugverdienen door voor wat vrienden APK-laswerk te doen. Als je het wil leren is een simpel apparaat prima, maar tegen de tijd dat je het goed in de vingers hebt ga je je dagelijks ergeren aan dat apparaat.
En als je het in de vingers hebt kun je APK laswerk voor heel veel auto's in een middagje doen. Dan praat ik niet over restauratiemateriaal maar simpel (doch goed) lapwerk.

Denk er eens over na, spaar eventueel nog een maandje of 2 door voordat je aan de 360 begint. Het gaat je niet meteen helpen, maar uiteindelijk wel.
Met citaat antwoorden
Oud 30-09-2009, 12:45
V3C Clublid

Hier is wat ik nu even heb gezien!
Lijkt mij wel iets waarmee je iets kan! De prijs is ook wat je kan verwachten van een iets degelijker toestel, maar natuurlijk mogen jullie altijd je advies geven! Linkje naar de handleiding!
Prijs is 475 437Ä ex btw!

Edit:Het merk is mij wel redelijk ongekend om eerlijk te zijn, maar het bedrijf is ook nog maar net begonnen! Het is echt wel verbonden aan een scheepswerf...
Ook hier geldt 2 jaar garantie, op bijvoorbeeld een Cemont krijg je ook maar 2 jaar, maar is het prijskaartje gelijk een stukje hoger!

Laatst aangepast door Dendorssers : 30-09-2009 om 12:51 Reden: Prijsje recht gezet en Edit toegevoegd
Met citaat antwoorden
Oud 30-09-2009, 13:13
Jos360's Avatar
Jos360 Jos360 is offline

Ik denk dat je met dat apparaat best een behoorlijk eind kunt komen, ziet er in ieder geval degelijk genoeg uit om de prijs te rechtvaardigen (zover je dat uit een handleiding kunt beoordelen).
Kijk wel welke draad je pakt, want zoals ik de tabel kan beoordelen zit je met .8mm al op het randje van niet-lasbaar bij plaatwerk (.75-1.00mm)
Met citaat antwoorden
Oud 16-11-2009, 15:21
V3C Clublid

Vandaag het doek laten vallen op deze post!
De bestelling is doorgegeven en de aanschaf gebeurd via mijn werk, wat een aantrekkelijkere prijs geeft!

Datasheet enz vind je via deze link! http://www.woltersdorf-schweiss.de/d...0%20C_engl.pdf

Het is dus een toestel van 190A, dus dan heb ik lekker wat over om is goed door te lassen! Had ook een aanbod voor een van 150A voor 50 euro minder, maar voor die extra 40A had ik toch wel 50 euro over! Komt wel van pas bij het proplassen lijkt mij!
Oud 16-11-2009, 15:23
Kevin's Avatar
Kevin Kevin is offline
Forumbeheerder

Dat ziet er chique uit! Volgend jaar ben jij dus een door V3C erkend lasser?
Met citaat antwoorden
Oud 16-11-2009, 15:25
V3C Clublid

hehe, als ik de tijd vind om te oefenen en wss nadat jullie mijn werk hebben gezien! Maar het plan is natuurlijk dat het goed komt ja!
Oud 16-11-2009, 15:38
Jos360's Avatar
Jos360 Jos360 is offline

Goede keuze! Draaddikte 0.6 en 0.8, geschikt voor doorlassen + puntlassen en speciaal geschikt voor plaatdiktes tot wel 0,6 mm!
Daar ga je wel een V300 mee klaarmaken.
Nu nog 2 platen van 1x1m, in 0,75 en 1,00mm kopen en een slijptol met snijschijf, schuurschijf en fiberschijf. Goed hamersetje erbij en je kunt alles maken.
Als je oud plaatwerk over hebt (gedeukte deur, roestig voorscherm etc) kun je daar ook je reparatie plaat uithalen, maar ik heb ook wat dikkere plaat staan voor dorpelreparaties enzo (steviger).
Met citaat antwoorden
Oud 16-11-2009, 15:43
V3C Clublid

Hehehe, het is een weloverwogen keuze hoor Jos, heb er hier met de lassers-school een uurtje of 2 over gesproken, met een man of 4 erbij... Dus dat zit volgens mij wel snor!

Die platen zal ik idd nog moeten halen dan, maar zover is het nog niet! Eerst maar is wat tijd zien te vinden om eraan te beginnen! Vrees niet dat het het begin van de winter zal zijn!
Wat bedoel je trouwens nog met een hamersetje? wat zit daar dan in? En die fiberschijf?

Oud plaatwerk heb ik nog niet liggen, maar mss komt er daar nog wel is een slopertje voor bij voor de betreffende onderdelen, dat moet ik nog is even gaan bezien als het zover is! Anders haal ik het wel via clubleden die slopen, dat kan ook altijd!
Oud 16-11-2009, 17:22
Jos360's Avatar
Jos360 Jos360 is offline

Hamersetje: Deze heb ik, een handig setje dat niet duur is met hamers in verschillende vormen. Daarmee kun je hoeken en plaatwerk slaat en punten maken enzo.
http://www.autogereedschap.com/a-864...delig-plastena

Fiberschijfje: Flexibel schuurschijfje voor je haakse slijper om te ontlakken en hoeken (lasjes) glad te maken. Niet voor grof schuurwerk, daar heb je de dikke schuurschijf voor.
http://solutions.3mnederland.nl/wps/...=1114284460060
Met citaat antwoorden
Oud 16-11-2009, 19:42
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Wat kost zoiets nou ongeveer?
Oud 17-11-2009, 09:36
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvofiel Bekijk bericht
Wat kost zoiets nou ongeveer?
Genoeg Joost!

Nee Joost, voor diegene die ik nu heb, dus post met toorts en reduceerventiel ben ik respectievelijk: 650 euro, 40 euro en 48 euro kwijt!

Een bom geld dus, maar het is wel een verantwoorde keuze die ik maak, want er zijn ook goedkopere toestellen natuurlijk! (vb die freetech die ik hier al met link had ingezet)

Je ziet een heleboel verschillende types op internet, maar waar je eigenlijk op moet letten is de koppeling van de toorts. Bij veel goedkopere modellen is deze vast ipv euro-koppeling en als er iets wel heel erg slijt is het de toorts en aangezien deze dan vast zit, wordt vervangen een duur grapje terwijl bij mij een nieuwe toorts gewoon 40 euro kost!

Ook is het vermogen van belang. Als er dit bijvoorbeeld staat

Ratings at 40% ED: 160 A
60% ED: 110 A,

dan wordt bedoeld: dat de inschakelduur voor 160 A 40% is, dat komt er praktisch neer dat je aan 160A, voor een tijd van 4 min constant door kan lassen zonder dat je toestel in beveiliging gaat.
Eveneens bij 110A, kan je dus 6 min lassen zonder stoppen!

bijvoorbeeld bij 90A zou je mss gewoon aan 100% zitten en dat kan je dus in theorie uren volhouden zonder te moeten stoppen!
vergelijk maar even deze gegevens met die van de mijne (deze is freetech die ik hier al gepost had!)

35% bij 160A
100% bij 77A

Zo hebben ze het mij hier op het werk in ieder geval verkocht!

EDIT: Net de richtprijs van de fabricant gezien! Schrok er wel even van! De richtprijs is zo oven 1100 euro
en dan krijg je er dus helemaal niets bij! De mijne is nu voor 350 euro nog meer compleet!!

Laatst aangepast door Dendorssers : 17-11-2009 om 14:36
Met citaat antwoorden
Oud 17-11-2009, 13:24
Jos360's Avatar
Jos360 Jos360 is offline

Leuke aankoop Karsten, even een snelcursus lassen er tegenaan en je kunt een auto restaureren!
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: