Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (1400)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 03-09-2011, 10:53
daNpy daNpy is offline
Frequente Gast (geen lid)

Bij mij is het bij die bouten ook altijd wat nat, heb al diverse keren nieuwe pakkingen en aanhaalmomenten geprobeerd maar niets helpt.

Gewoon zo laten, er komen geen liter uit :P
Af en toe een doekje erover en klaar.

I get paid to wreck cars
Met citaat antwoorden
Oud 03-09-2011, 22:05
klaasdev klaasdev is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Na een paar keer aandraaien van de moer lijkt het lekken op het kleppendeksel gestopt (na zo'n 20km nog schoon). Lekkage is zoals jullie al hadden verwacht niet gestopt, maar volgens mij wel verminderd (hoewel ik nog niet weer zoveel gereden heb)

Ik heb geen hoge drukspuit, maar met een sponsje met water en ammoniak heb ik zo goed en kwaad als het ging het blok en de omgeving schoon proberen te krijgen. Na een stukje rijden (5km) ligt er wat olie bovenop de koppeling. Waar het uit komt heb ik nog niet kunnen ontdekken. Heb nog niet echt goed aan de onderkant kunnen kijken, zal em van de week eens goed om hoog krikken en aan de onderkant gaan schoonmaken.

Er ontstaat een plasje olie onder de auto, ongeveer ter hoogte van de achterkant van de carterpan. Overigens is de karterpan vanaf onder direct zichtbaar. Zit hier oorspronkelijk nog een beschermkap voor?
Wat ik aan de onderkant wel gezien heb is dat de olie langs de steunbalken onder de auto doorloopt en op verschillende plaatsen over de lengte van de auto wat drupt. Dat betekend volgens mij dat de olie wel van hoger moet komen, en niet uit de karterpan want dan zou het weer omhoog moeten stromen om op deze balken terecht te komen.

Het kleppen deksel lijkt trouwens te zijn bevestigd zonder originele pakking, maar met een of andere vloeibare pakking. Misschien moet ik hier maar eens mee beginnen.
Met citaat antwoorden
Oud 03-09-2011, 23:42
Gekke Gerritje Gekke Gerritje is offline

Klaas, daar zou ik zeker maar eens gaan beginnen!! Al die pakkingzooi eraf schrapen, schuren en poetsen. Zorgen dat beide oppervlakken mooi egaal glad zijn, goede pakking ertussen en met de juiste kracht de boutjes van het deksel weer aandraaien, en let op, ze hoeven helemaal niet zo strak, succes verzekerd!!
Honda CB1300, 07-05 (130 pk op 1 achterwiel)
Met citaat antwoorden
Oud 04-09-2011, 15:30

Waarmee kan ik het beste schrapen, schuren en poetsen?
En waar haal ik eventueel een kleppendeksel mocht dat krom zijn?
Met citaat antwoorden
Oud 08-09-2011, 23:15
hengel hengel is offline

Schrappen etc met een stanleymesje/afbreekmesje of zoiets. Als je van een stanleymes het mesblad eruit haalt kun je dat prima vlak over de kop laten gaan om zo de oude resten weg te snijden/schrappen.

Kleppendeksel kun je het beste vragen via de advertenties.
Met citaat antwoorden
Oud 08-09-2011, 23:17
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

kromme kleppendeksels duw/druk je zo weer recht, wel boven de uitsparing voor de pakking kracht zetten, anders duw je die plat.

overigens, als hij bij de 3 moeren blijft lekken dan kun je het kleppendeksel even demonteren en van binnenuit het gedeelte waar de flensmoer op ligt vlak slaan. vaak is dit iets vervormd/krom door het scheef demonteren van het deksel en dan ligt de moer niet vlak tegen het deksel zodat ook een verse ronde pakking niet meer afdicht.
Met citaat antwoorden
Oud 08-09-2011, 23:56
Gekke Gerritje Gekke Gerritje is offline

Ik zou een lekkere brede scherpe beitel nemen die kan je wat schuin naar buiten zetten zodat er geen troep in je blokkie valt. En rustig aan, denk aan je vingers en slangetjes!
Honda CB1300, 07-05 (130 pk op 1 achterwiel)
Met citaat antwoorden
Oud 10-09-2011, 14:14
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

je hebt speciale schrapers om geknoeide verf van glas te schrapen. dit zijn vrijwel dezelfde soort mesjes als gebruikt wordt bij officiŽle pakkingschrapers en kun je voor een paar centen bij de bouwmarkt halen.

een beitel is absoluut niet geschikt om pakkingen van lichtmetalen onderdelen te verwijderen.
Met citaat antwoorden
Oud 10-09-2011, 16:37
Bart Manders's Avatar
Bart Manders Bart Manders is offline
V3C Clublid

Als de kleppendeksel blijft lekken kun je het volgende proberen.Voordat je de kleppendeksel monteerd eerst m8 kraagmoeren op de draadeindes draaien en wel vover dat de kleppen deksel er net niet op ligt als je 'm monteerd.(beetje loctite om ze op de plaats te hoeden
Daarna draai je gewoon de moeren van de kleppendeksel vast met een kleine schijf en een beetje vloeibare pakking.
Zorg ook vooral dat de carteventilatie open iszodat zich onder de kleppendeksel geen druk kan opbouwen!
Met citaat antwoorden
Oud 28-09-2011, 16:21

Het even even stilgelegen doordat mn uitlaat was gebroken (vermoeiings breuk). Nu deze weer heel is, kan ik weer naar olie lekkage speuren.

Hierbij en fotootje van de plek waar altijd als eerste olie zichtbaar wordt na een stukje rijden. Ik kan nog niet verklaren waar dit vandaan komt maar omdat het zo hoog zit moet het wel het kleppendeksel of de koppakking zijn lijkt me. Ik heb een koppakkingset liggen dus ga denk ik de boel komend weekend maar vervangen. Ben ook wel benieuwd hoe het er verder van binnen uitziet eigenlijk. Ik zal jullie verder op de hoogte houden.
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg 28092011531.jpg (41,0 Kb, 27x gelezen)
Met citaat antwoorden
Oud 28-09-2011, 22:23
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

kijk eens langs de onderkant van het koppelingshuis..... komt daar ook olie uit dan is het waarschijnlijk de achterste krukaskeerring die olie doorlaat.
Met citaat antwoorden
Oud 29-09-2011, 08:09

dat is ook mijn vrees een beetje, maar moeilijk te zien omdat ongeveer alles aan de onderkant nat is van de olie, dat kan dan overal vandaan zijn gekomen. Maar kun je verklaren hoe die olie er dan bovenop komt?

Klaas
Met citaat antwoorden
Oud 29-09-2011, 08:18
Bart Manders's Avatar
V3C Clublid

Als ie idd aan de krukaskeering lekt dan kan het zijn dat het vliegwiel deze olie meeneemt en rondslingert.Die vlieg dan alle kante op en kan dus ook via het gat bovenin het koppelingshuis wat olie naar buiten gooien!.
Met citaat antwoorden
Oud 29-09-2011, 09:15

Aha. Dat zou het wel eens kunnen zijn dan.
Overigens stopt het lekken wel als ik een poos stil sta en lekt het vooral veel tijdens het rijden. Is dat ook logisch bij een lekkende krukaskeerring?
Is een krukaskeerring zelf te vervangen zonder heel speciaal gereedschap of een brug?
Met citaat antwoorden
Oud 29-09-2011, 09:40
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

ja en ja. is bijna geen extra werk als je de koppeling vervangt
Met citaat antwoorden
Oud 29-09-2011, 14:55
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

idd alle stappen volgen voor koppeling vervangen. op het punt waar de beschrijving weer begint over monteren moet je ook nog het vliegwiel eraf halen en dan kun je de keerring vervangen.

let wel dat het vliegwiel maar op 1 manier gemonteerd kan worden en dat er schroefdraadborging op de bouten zit.

keerring mooi vlak monteren is het makkelijkst met het originele stempel, maar dit kan ook met een houten lat oid prima voor elkaar komen.
Met citaat antwoorden
Oud 03-10-2011, 11:17

Het was inderdaad de keerring. Deze was naar buiten gekomen (afbeelding) en daardoor afgesleten door het vliegwiel. Een nieuwe keerring moet nog besteld worden. Ik las elders op dit forum dat je eigenlijk een oranjekleurige keerring zou moeten gebruiken, maar ik kan tot op heden slechts zwarte vinden. Maakt dat echt uit?

Ik vermoed dat er iets mankeert aan de karter ontluchting, dat verklaart ook dat er olie langs de ringen op het kleppendeksel werd geperst. Moet het dan iets zijn met de slangetjes, of kan er meer aan de hand zijn?
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg P1030223 (Small).JPG (73,0 Kb, 29x gelezen)
Met citaat antwoorden
Oud 03-10-2011, 23:11
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

yep, dat kan alleen doordat de slang tussen het kleppendeksel en het luchtfilterhuis dicht zit, of met een knik loopt.. waardoor die ook dicht zit.

de slang loopt vanaf het kleppendeksel via het T-stukje (van daaruit loopt zijwaarts een dun slangetje met restrictie, naar de onderzijde van de carburateur) naar een pakweg 10 mm binnendiameter slang; deze zit vervolgens aan de onderzijde op het luchtfilterhuis. Deze aansluitingen moeten vrij kunnen ademen.

als dit OK is, zou ik het ook niet weten. wellicht is er een keer een benzinedamp ontploffing in het carter geweest, hoewel dat echt niet vaak voorkomt...
Met citaat antwoorden
Oud 18-10-2011, 23:15

Krukaskeerring is met succes vervangen, ik rijd weer.
Ik heb de motor warm laten lopen en vervolgens de olievuldop los gedraaid. Geen anders lopen van de motor is merkbaar, dus de carterontluchting zou dan niet de oorzaak kunnen zijn toch?
Iemand wees me er op dat het gezien het aantal gelopen km (198k) ook wel eens lekkende zuigerveren zouden kunnen zijn die voor een te hoge carterdruk kunnen zorgen. Welke symptomen zouden hier nog meer bij moeten horen? Uitlaat geeft geen blauwe rook.
Met citaat antwoorden
Oud 19-11-2011, 14:54

Inmiddels zo'n 500 km gereden zonder olie te hoeven bijvullen. Controle van de ring (via vliegwiel afscherm paatje) laat zien dat de ring nog op zn plek zit)
Met citaat antwoorden
Oud 08-02-2015, 10:12
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Heb gisteren mijn kleppen gesteld en heb een nieuwe pakking liggen voor de deksel, nou las ik wel dat je hem niet al te vast moet draaien, heb een moment sleutel liggen maar op welk moment moet ik deze dan aandraaien?

En kan die pakking er zo tussen of zal ik er nog wat vloeibare pakking tussen doen? Bij het loshalen zat dat er namelijk wel tussen.

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Oud 08-02-2015, 11:03
Bart Manders's Avatar
V3C Clublid

Daar zit normaal gesproken geen vloeibare pakking tussen,vermoedelijk is ie een beetje krom en dat er daarom pakking tussen gedaan is.....
Met citaat antwoorden
Oud 09-02-2015, 16:43
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

bij een 1.4 zit de pakking in de deksel geplakt met een beetje vloeibare pakking. anders krijg je op den duur schuim op je lippen als het ding er voor de 368e keer tussenuit glipt als je het deksel op de motor legt
Met citaat antwoorden
Oud 09-02-2015, 16:55
Bart Manders's Avatar
V3C Clublid

Beetje motorolie dr aan doet wonderen....
Met citaat antwoorden
Oud 09-02-2015, 19:10
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Heb hem er nu zo tussen zitten zonder vloeibaren pakking of lijm. Bleef bij het monteren al goed in de deksel hangen waardoor hij er nu perfect tussen zit.

Deksel ook niet al te vast gezet, met een schroevendraaier + dop zo had ik er nog redelijk gevoel bij dus nu maar afwachten of de olie netjes binnen blijft

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: