Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (1400)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 12-12-2014, 15:27
Kaantjee Kaantjee is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

340 slaat niet meer aan na nadieselen..!!

Gisteren heb ik de carburateur weer eens gereinigd en hij liep weer als een zonnetje. Oke, dat nadieselen bleef aanwezig, maar who cares?

Ik parkeerde de auto, hij liep nog op 1 cilinder door en na een pffffrrrrttt geluid sloeg hij af, toen ik hem weer wou starten ging hij rond alsof de accu leeg was en knalt hij terug uit de carburateur..

Ik zou zeggen ontsteking is verdraaid, maar dat is onmogelijk, distributie versprongen is ook mogelijk had ik willen zeggen, maar dat kan ook niet ivm de onderliggende nokkenas wat aangedreven wordt met een ketting..

Wat kan het zijn..?!!
Met citaat antwoorden
Oud 12-12-2014, 18:58
Nicholas Nicholas is offline
Frequente Gast (geen lid)

Nadieselen, dat lijkt een probleem met de stationairsproeier, die sluit normaal de benzinetoevoer af als ge het contact afzet. Als die vuil of defect is, kan dit voor startproblemen en nadieselen zorgen. Knallen uit de carb echter?
Met citaat antwoorden
Oud 12-12-2014, 19:54
ehvzff ehvzff is offline
V3C Clublid

Hoop dat je geen schade hebt aan de motor. kijk of de motor los is, kan je met hand verdraaien, zeker als je de bougies er uithaalt.
Het nadieselen bij mij was pas over na een carburateur te hebben geplaatst met goede stationair sproeier. Bij mijn oude carburateur was de bevestigingsschroefdraad van zowel sproeier/solonoide als de afstelnaald beschadigd(verrot).
Met citaat antwoorden
Oud 12-12-2014, 20:31

Ik heb nou als probleem dat hij niet meer aanslaat, maar wel rond gaat en steekvlammen uit de carburateur komen.. Lijkt wel alsof de ontsteking helemaal van tijd staat, maar zover ik het weet kan dat helemaal niet.
Met citaat antwoorden
Oud 12-12-2014, 20:59
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

wat is het bouwjaar van de auto?
Ontsteking verspringen met een Renix is erg moeilijk....

al gekeken of je ergens een vacuumlek hebt? Misschien is er bij je backfire een stukje pakking weggeblazen waardoor 'ie nu niet meer aanslaat.
Oud 12-12-2014, 21:41

Bouwjaar 90..
Met citaat antwoorden
Oud 12-12-2014, 22:10
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Zitten de kabeltjes aan de Renix wel goed aangesloten? Niet toevallig er af gehad om te kijken/schoonmaken, en per ongeluk verkeerd terug gezet of zo?
Er staat met iets van bij dat je hiermee het ontstekingstijdstip kon veranderen. Hoe of wat precies weet ik helaas niet, maar dat kunnen anderen vast wel vertellen als het van toepassing is.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL+ // Daihatsu Sirion 2 // Honda XL 250 S
Met citaat antwoorden
Oud 12-12-2014, 22:14

Het ging heel simpel: hij is afgezet en sinds dien start hij niet. Hij backfired via de carburateur..
Met citaat antwoorden
Oud 12-12-2014, 22:19
General Custom's Avatar
V3C Clublid

En de keer starten er voor nergens last van? Ook niet dat de auto de laatste tijd steeds slechter is gaan starten?

Waren de problemen er al vr je besloot de carb te reinigen, of pas nadat je dit hebt gedaan?

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL+ // Daihatsu Sirion 2 // Honda XL 250 S
Met citaat antwoorden
Oud 13-12-2014, 01:51

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door General Custom Bekijk bericht
En de keer starten er voor nergens last van? Ook niet dat de auto de laatste tijd steeds slechter is gaan starten?

Waren de problemen er al vr je besloot de carb te reinigen, of pas nadat je dit hebt gedaan?
Na carburateur reiniging liep hij als een trein!

Moet wel bij vermelden dat ik de contact paar keer aan en uit heb gedraaid tijdens het nadieselen. Dit om te kijken of hij weer aan zou springen op 1 cilinder..
Met citaat antwoorden
Oud 13-12-2014, 11:07

Bouwjaar 90 heeft een renix ontsteking, die kan niet verdraaien. Probeer eerst en vooral eens de stationairsproeier eruit te vijzen, goed te inspecteren en testen.
Testen: met contact aan, stationairsproeier in de hand (kabeltje aangesloten natuurlijk), vervolgens ergens massa maken, je moet een duidelijke tik horen.
Met citaat antwoorden
Oud 13-12-2014, 12:28
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

nadieselen is normaal gesproken de stationairsproeier die niet goed werkt f een probleem in de motor (nagloeiende roetaanslag of te hete bougies)

als hij nu backfired uit de carburateur bij het opnieuw starten met afgekoelde motor is er duidelijk een ontstekingsprobleem. ondanks dat het allemaal vaststaat met een renix en je weinig kan afstellen betekend dat niet dat het niet voor kan komen.

- zit de verdeler nog geborgd op de juiste positie (boutje door gaatje van de verdeleras)
- draait de rotor rond als je start
- wijst de rotor naar de bougiekabel van cilinder 1 op BDP
- is de BDP sensor vervuild
- zijn je bougiekabels nog in orde, bij een verminderde kabelisolatie kan hij ook op de verkeerde cilinder gaan vonken
Met citaat antwoorden
Oud 14-12-2014, 01:06

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AvdAkker Bekijk bericht
nadieselen is normaal gesproken de stationairsproeier die niet goed werkt f een probleem in de motor (nagloeiende roetaanslag of te hete bougies)

als hij nu backfired uit de carburateur bij het opnieuw starten met afgekoelde motor is er duidelijk een ontstekingsprobleem. ondanks dat het allemaal vaststaat met een renix en je weinig kan afstellen betekend dat niet dat het niet voor kan komen.

- zit de verdeler nog geborgd op de juiste positie (boutje door gaatje van de verdeleras)
- draait de rotor rond als je start
- wijst de rotor naar de bougiekabel van cilinder 1 op BDP
- is de BDP sensor vervuild
- zijn je bougiekabels nog in orde, bij een verminderde kabelisolatie kan hij ook op de verkeerde cilinder gaan vonken
Verdelerd is geborgd op juiste positie.
motor draait rond als ik start.
BDP sensor is afgehaald, schoongemaakt (was niet vies) en weer gemonteerd,
bougiekabels zijn allemaal in orde.
rotorkap is nog in orde net zoals de rotor..

Kan de Renix ontsteking gewoon niet in de war zijn ofzo?

Nadieselen boeit me niet echt, de stationair sproeier werkt gewoon, ik hoor ook getik als ik de stekker aansluit en afhaal.
Met citaat antwoorden
Oud 14-12-2014, 08:16
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaantjee Bekijk bericht
Kan de Renix ontsteking gewoon niet in de war zijn ofzo?
Nee, dat is elektronica. Deze werkt goed, slecht, of helemaal niet. Als deze ontregelt is is hij gewoon kapot. Je kunt proberen een andere Renix te monteren, maar let wel op dat je precies het zelfde nummer pakt.

Met citaat antwoorden
Oud 14-12-2014, 09:15
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

De motor draait rond als je start, maar de rotor ook?
Oud 14-12-2014, 12:33

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvofiel Bekijk bericht
De motor draait rond als je start, maar de rotor ook?
Yep, de rotor ook.
Met citaat antwoorden
Oud 14-12-2014, 12:35

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door General Custom Bekijk bericht
Nee, dat is elektronica. Deze werkt goed, slecht, of helemaal niet. Als deze ontregelt is is hij gewoon kapot. Je kunt proberen een andere Renix te monteren, maar let wel op dat je precies het zelfde nummer pakt.
Hoe kom ik aan een ruil renix? :P

Heeft er niet iemand voor een klein prijsje een 340 1.7 te koop? Ik swap hem dan wel om als niemand kan oplossen..
Met citaat antwoorden
Oud 14-12-2014, 12:53
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Op marktplaats staat er eentje, een Redline.

Met citaat antwoorden
Oud 14-12-2014, 20:30
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

de ontstekingsmodule van onze dagelijkse 340 is ook ver op zn eind. afgelopen vrijdag was mn vader ermee aan het rijden toen hij in een vreselijke hoosbui terecht kwam op de snelweg. bij de bestemming ging hij dus van de snelweg af, en eenmaal in de stad begon de auto te haperen en is afgeslagen. hierna was ie NIET meer aan de gang te krijgen. het gekke is dat deze bij het starten normaal rond draaide, maar dan af en toe ineens een soort 'terugslag' kreeg waarbij de motor 'unghk' zegt en stopt met starten/cranken. Na een paar uur opdrogen, starten en lopen....

Had gisterochtend weer problemen, eerste start prima, maar zet hem 10 minuten later stil en probeer 5 minuten later weer te starten, zelfde gezeik. Nu had ik hem met een WD40 badje weer zo aan het lopen maargoed. Klinkt dus wel een beetje alsof er wat met de ontsteking mis is.
Met citaat antwoorden
Oud 14-12-2014, 20:59
Adaf55 Adaf55 is offline
V3C Clublid

Wat is het type van de Renix?
415A ? Die heb ik nog wel over.
Die redline is een aardige auto maar geen koopje

mvg

Andre
Met citaat antwoorden
Oud 14-12-2014, 21:12

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk bericht
de ontstekingsmodule van onze dagelijkse 340 is ook ver op zn eind. afgelopen vrijdag was mn vader ermee aan het rijden toen hij in een vreselijke hoosbui terecht kwam op de snelweg. bij de bestemming ging hij dus van de snelweg af, en eenmaal in de stad begon de auto te haperen en is afgeslagen. hierna was ie NIET meer aan de gang te krijgen. het gekke is dat deze bij het starten normaal rond draaide, maar dan af en toe ineens een soort 'terugslag' kreeg waarbij de motor 'unghk' zegt en stopt met starten/cranken. Na een paar uur opdrogen, starten en lopen....

Had gisterochtend weer problemen, eerste start prima, maar zet hem 10 minuten later stil en probeer 5 minuten later weer te starten, zelfde gezeik. Nu had ik hem met een WD40 badje weer zo aan het lopen maargoed. Klinkt dus wel een beetje alsof er wat met de ontsteking mis is.
Als je besluit om hem te vervangen is het misschien wel eens interessant om de module open te smijten, ik zou wel eens willen zien hoe die er vanbinnen uitziet. Waarschijnlijk is het toch slechts een corrosieprobleem.
Met citaat antwoorden
Oud 14-12-2014, 21:16
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nicholas Bekijk bericht
Als je besluit om hem te vervangen is het misschien wel eens interessant om de module open te smijten, ik zou wel eens willen zien hoe die er vanbinnen uitziet. Waarschijnlijk is het toch slechts een corrosieprobleem.
De kans is groot dat je vrij weinig ziet. Deze elektronica wordt in 95% van de gevallen in hars gegoten, om corrosie en lostrillen van componenten te voorkomen. Nadeel is wel dat je bij een poging tot weghalen van de hars, garantie hebt dat de elektronica dit niet zal overleven.

Met citaat antwoorden
Oud 15-12-2014, 12:00
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

je kan de bobine los van de renix nemen en die meten. De bobine kan stuk zijn, maar de regelmodule van de renix nog goed. Losse bobine kost nieuw zo'n 40 euro.

Ik zou in bovenstaand verhaal de krukassensor verdacht vinden.
Met citaat antwoorden
Oud 18-12-2014, 09:48
rwdstudent's Avatar
rwdstudent rwdstudent is offline

Zit er een catalysator gemonteerd? Indien ja, goede kans dat die dicht zit
Met citaat antwoorden
Oud 18-12-2014, 20:40
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

goeie frits!

bij de Renix komt het ook regelmatig voor dat de contactpennen van de bobine gecorrodeerd zijn, een Renix unit is dus niet zomaar direct kaduuk.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: