Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (2 Liter)

Antwoord
 
Discussie Opties Weergave Modus
  #1  
Oud 23-04-2017, 12:59
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is op dit moment online
V3C Ledenadministratie
 
Geregistreerd op: December 2007
Woonplaats: Achterhoek
Berichten: 17.007
Raar probleem met stuurrelais (maar relais werkt...)

In het andere topic over het stuurrelais heb ik het probleem ook aangekaart, maar om verdere vervuiling van dat topic te voorkomen begin ik een nieuw. Mijn relais is immers goed, dus het ligt ergens anders aan.

Even kort het probleem: mijn 360 met B200EA start niet. De startmotor gaat rond, maar de brandstofpomp draait niet en de blauwe draad van de injectoren wordt niet aangestuurd. Dan zou je denken dat het stuurrelais stuk is, maar in een andere 360 werkt 'ie probleemloos. Ook naast de auto getest op de accu en dan klikt 'ie wel.

Als ik op de relaisvoet 30 doorverbind met 87b gaat de pomp draaien. Als ik 30 doorverbind met 87 komt er spanning op de injectoren. Op aanraden van andere forumleden heb ik wat dingen doorgemeten, maar ik kwam er niet uit. Ik ben daarop de Volvo Greenbooks over de systeemcontrole van de LE-Jetronic ingedoken en heb de volgende tests gedaan. Met een proeflampje, dus niet met de multimeter.

Bron controles: "Servicehandboek Lokaliseren van storingen, Hoofdgroep 2(23), LE-Jetronic 360, systeemcontrole stuurrelais, pagina 9, handeling A3"
1) Tussen + accu en klem 31 (bruine draad naar massa op spruitstuk). Lampje brandt, dus goed.
2) Tussen minpool accu en klem 30 (dit is een rode draad naar + accu). Lampje brandt, dus goed.
3) Contact aan: tussen minpool accu en klem 15 (bruine draad naar klem 15 van bobine). Lampje brandt, dus goed.
4) Tijdens het starten: tussen minpool accu en klem 50 (blauw-gele draad naar de startmotor). Lampje brandt, dus goed.
5) Tussen minpool accu en klem 1, lamp moet filtsen tijdens het starten. Lampje flitst niet tijdens het starten, dus niet goed.

Dan gaan we naar het "Servicebulletin maart '85 - aanvulling op Servicehandboek Lokaliseren van storingen, Hoofdgroep 2(23), LE-Jetronic 360, systeemcontrole stuurrelais, pagina 9, handeling A3". Daaruit komt de aanvullende test naar voren:

Sluit de zwarte draad van gereedschap 9933 (door mij vervangen door een simpel proeflampje) aan op klem 1 en de bruine draad op klem 15 van de stuurrelaisconnector (de groene draad wordt niet gebruikt). Laat de startmotor draaien: de gele led moet flitsen.

Uitslag: proeflampje blijft uit, gaat niet knipperen of constant branden.

Oplossing Servicebulletin: Indien de led niet flitst maar uit blijft of constant brandt, controleer dan de grijze draad van klem 1 naar de ontsteking en controleer de ontstekingsunit.

En daarmee eindigt het servicebulletin.... Dus na de lunch ga ik het maar zoeken in de ontstekingsunit. De weerstand van de krukassensor is 200 ohm en moet 220 +/- 60 ohm zijn, dus die is goed.

Als iemand tips heeft; ik hoor ze graag! Dit topic is bedoeld als naslagwerk voor toekomstige problemen met het injectiesysteem. Voor nu ben ik al erg blij dat ik na dagenlang stekkers controleren, schoonmaken en doormeten eindelijk iets gevonden heb! Nu de oplossing nog.
__________________
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23-04-2017, 13:34
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: September 2007
Berichten: 2.359
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvofiel Bekijk bericht

5) Tussen minpool accu en klem 1, lamp moet filtsen tijdens het starten. Lampje flitst niet tijdens het starten, dus niet goed.

Dan gaan we naar het "Servicebulletin maart '85 - aanvulling op Servicehandboek Lokaliseren van storingen, Hoofdgroep 2(23), LE-Jetronic 360, systeemcontrole stuurrelais, pagina 9, handeling A3". Daaruit komt de aanvullende test naar voren:

Sluit de zwarte draad van gereedschap 9933 (door mij vervangen door een simpel proeflampje) aan op klem 1 en de bruine draad op klem 15 van de stuurrelaisconnector (de groene draad wordt niet gebruikt). Laat de startmotor draaien: de gele led moet flitsen.

Uitslag: proeflampje blijft uit, gaat niet knipperen of constant branden.

Oplossing Servicebulletin: Indien de led niet flitst maar uit blijft of constant brandt, controleer dan de grijze draad van klem 1 naar de ontsteking en controleer de ontstekingsunit.
Je moet wel rekening houden dat een led veel minder stroom nodig heeft om te branden dan een gloeilampje.

Ik heb wat beelden toegevoegd over een wijziging van een B200E
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg Clipboard01a.jpg (61,5 Kb, 4x gelezen)
Bestandstype: jpg Clipboard01b-1.jpg (61,1 Kb, 8x gelezen)
Bestandstype: jpg Clipboard01b-2.jpg (109,3 Kb, 4x gelezen)
Bestandstype: jpg Clipboard01b-3.jpg (111,0 Kb, 5x gelezen)
__________________

Onderstuur: de voorkant van de auto raakt de muur,
Overstuur: de achterkant van de auto raakt de muur,
Vermogen: Hoe snel de auto de muur raakt,
Koppel: hoe ver de auto de muur mee neemt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23-04-2017, 13:42
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is op dit moment online
V3C Ledenadministratie
 
Geregistreerd op: December 2007
Woonplaats: Achterhoek
Berichten: 17.007
Ok, dus ik zou het ook met een led moeten proberen?
Ik heb ergens nog een hele oude analoge multimeter met een wijzer, ik kan eens proberen wat die doet.

Verder heb ik geen 12 V ledjes bij de hand, dus dat wordt lastig.
__________________
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23-04-2017, 13:55
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: September 2007
Berichten: 2.359
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvofiel Bekijk bericht
Ok, dus ik zou het ook met een led moeten proberen?
als het kan wel

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvofiel Bekijk bericht
Ik heb ergens nog een hele oude analoge multimeter met een wijzer, ik kan eens proberen wat die doet.
die kan je met je lampje vergelijken, maar je kan het wel proberen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvofiel Bekijk bericht
Verder heb ik geen 12 V ledjes bij de hand, dus dat wordt lastig.
inderdaad

Hier nog wat foto's van de relais
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg vtMt08r.jpg (27,4 Kb, 6x gelezen)
Bestandstype: jpg vGh4nhw.jpg (31,0 Kb, 7x gelezen)
Bestandstype: jpg tj734KV.jpg (24,0 Kb, 4x gelezen)
Bestandstype: jpg rkZFfmj.jpg (18,1 Kb, 4x gelezen)
__________________

Onderstuur: de voorkant van de auto raakt de muur,
Overstuur: de achterkant van de auto raakt de muur,
Vermogen: Hoe snel de auto de muur raakt,
Koppel: hoe ver de auto de muur mee neemt.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 23-04-2017, 14:15
powerflux's Avatar
powerflux powerflux is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: August 2010
Woonplaats: Den Bosch
Berichten: 2.571
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2 Fast 4 U Bekijk bericht
als het kan wel

Hier nog wat foto's van de relais

Die fotos zijn van mijn solid state versie prototype en zijn gebaseerd op het relais van de 924. Verkeerde auto, ander relais maar met dezelfde werking en een exemplaar waar er maar 1 van op de wereld is, dus NVT :P
__________________
340 DL 14.4E '86 & 340 GL LPG '84 [ver&kocht] + 360 GLT 2.0i '87 & 360 GL LPG '86 [ver&kocht]
740 GL 2.3i 1989 [verkocht]
Porsche 924 2.0i 1979 [ITB&EFI]
V90 3.0i '97 [611.000] & 965 2.5i '95 [365.565]
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 23-04-2017, 14:16
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is op dit moment online
V3C Ledenadministratie
 
Geregistreerd op: December 2007
Woonplaats: Achterhoek
Berichten: 17.007
gelukkig heb ik nog een ledje gevonden! Direct op de accu gaat 'ie branden dus de led werkt.

Echter: tussen minpool accu en klem 1 op de relaisvoet gaat tijdens het starten het ledje nog steeds niet knipperen.

Tijdens de testjes (startmotor hoef je maar 1 a 2 sec te bedienen) slaat de motor overigens al bijna aan, hij slaat af en toe over
Benzinerestjes na mijn reeks testen van gisteren...

In ieder geval is nog steeds mijn conclusie dat ik het nu in de bobine/renix moet zoeken. Daar gaat een stekker heen met twee draden, deze is van de krukassensor. De andere stekker heeft drie draden: blauw, oranje en grijs.
Klopt het dat oranje de puls richting de toerenteller geeft, blauw de 12V vanaf het contactslot is en grijs de pulsen richting het relais zou moeten geven?
Maar wat is dan de massa van de bobine/renix?
__________________
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 23-04-2017, 14:41
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: September 2007
Berichten: 2.359
Hier nog wat schema's
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg FI B200E 01.jpg (34,8 Kb, 4x gelezen)
Bestandstype: jpg FI B200E 02.jpg (39,2 Kb, 3x gelezen)
__________________

Onderstuur: de voorkant van de auto raakt de muur,
Overstuur: de achterkant van de auto raakt de muur,
Vermogen: Hoe snel de auto de muur raakt,
Koppel: hoe ver de auto de muur mee neemt.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 23-04-2017, 14:44
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: September 2007
Berichten: 2.359
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door powerflux Bekijk bericht
Die fotos zijn van mijn solid state versie prototype en zijn gebaseerd op het relais van de 924. Verkeerde auto, ander relais maar met dezelfde werking en een exemplaar waar er maar 1 van op de wereld is, dus NVT :P
niet geschoten is altijd mis
__________________

Onderstuur: de voorkant van de auto raakt de muur,
Overstuur: de achterkant van de auto raakt de muur,
Vermogen: Hoe snel de auto de muur raakt,
Koppel: hoe ver de auto de muur mee neemt.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 23-04-2017, 15:38
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: September 2007
Berichten: 2.359
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvofiel Bekijk bericht
gelukkig heb ik nog een ledje gevonden! Direct op de accu gaat 'ie branden dus de led werkt.

Echter: tussen minpool accu en klem 1 op de relaisvoet gaat tijdens het starten het ledje nog steeds niet knipperen.
Is op klem 1 een groene draad aangesloten? zo ja dan is deze voor het pulssignaal en komt van de elektronische ontsteking [H] en gaat naar klem 1 van de relais [I] en naar klem 1 van de ECU [F]

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvofiel Bekijk bericht
In ieder geval is nog steeds mijn conclusie dat ik het nu in de bobine/renix moet zoeken.
Dat denk ik ook als ik het schema bekijk, jij had al aangegeven dat de relais en de ECU bij een ander auto wel werkte, ik zou zeggen probeer een ander Renix als je er een heb of kan lenen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvofiel Bekijk bericht
Daar gaat een stekker heen met twee draden, deze is van de krukassensor.
Klopt met een rood en wit draad

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvofiel Bekijk bericht
De andere stekker heeft drie draden: blauw, oranje en grijs.
Klopt het dat oranje de puls richting de toerenteller geeft, blauw de 12V vanaf het contactslot is en grijs de pulsen richting het relais zou moeten geven?
Maar wat is dan de massa van de bobine/renix?
Nee de oranje draad is eigenlijk oranje / bruin en gaat naar de massa [0V]

De blauwe is een geschakelde plus [+12V]

De grijze [of groen?] draad gaat over naar een zwarte ergens in de kabelboom maar is zoals ik het zie ook een pulsdraad

De toerenteller heeft drie draden namelijk een zwart/rood [+12V], een bruine [massa / 0V] en een zwarte [puls van Renix] de groene draad van de renix gaat ergens over van groen naar zwart.

Verder dan dit gaat mijn kennis niet, het grote probleem is dat er van draadkleur wordt veranderd wat het storing zoeken niet makkelijker maakt.

Hopelijk heb je genoeg aan dit om jouw probleem op te lossen
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg Elek ontst.jpg (42,2 Kb, 2x gelezen)
Bestandstype: jpg Toerenteller.jpg (28,7 Kb, 2x gelezen)
__________________

Onderstuur: de voorkant van de auto raakt de muur,
Overstuur: de achterkant van de auto raakt de muur,
Vermogen: Hoe snel de auto de muur raakt,
Koppel: hoe ver de auto de muur mee neemt.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 23-04-2017, 15:51
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is op dit moment online
V3C Ledenadministratie
 
Geregistreerd op: December 2007
Woonplaats: Achterhoek
Berichten: 17.007
Dank Erick! Dan moet ik dus op de grijze draad vanaf de renix pulsen hebben, anders is de renix stuk. Althans het deel dat de pulsen moet geven. Ga ik testen.
__________________
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 23-04-2017, 17:49
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is op dit moment online
V3C Ledenadministratie
 
Geregistreerd op: December 2007
Woonplaats: Achterhoek
Berichten: 17.007
Goed, de Renix leek dus de verdachte te zijn vanwege het gebrek aan pulsen.
De weerstand van de krukassensor is 200 ohm, dus dat is goed. Vervolgens heb ik de weerstand gemeten tussen de oranje draad (massa) van de Renix-stekker en de minpool van de accu: nihil. Ook de weerstand tussen de blauwe draad en pin 15 op de relaisvoet (moeten allebei 12 V van het contactslot krijgen, dus staan in verbinding met elkaar) is nihil. Ook goed dus.
Daarna de weerstand gemeten tussen de grijze draad op de stekker voor de Renix en pin 1, ook nihil. Dus ook hier geen onderbrekingen, ook in orde!
Dan zou het probleem dus intern in de renix moeten zitten. Denk je...

Vervolgens de bobine van de renix genomen: tussen pin 9 en 11 4,5 kOhm, en tussen pin 9 en 10 0,8 ohm. Allemaal keurig binnen de toegestane waarden.

Om gek van te worden! Toen ik voor de laatste keer alles had gemonteerd en nogmaals startte, draaide de pomp NIET op contact maar toen ik de motor startte sloeg deze binnen 2 seconden aan! Na een vijftal seconden met ondersteuning van het gaspedaal gelopen te hebben, bleef 'ie keurig zelfstandig lopen. Hij heeft zeker een minuut gedraaid en daarna heb ik 'm afgezet, het stonk nogal in de garage en er kwam rook uit de buurt van het uitlaatspruitstuk. Waarschijnlijk de EGR of Pulsair (ik houd die twee nooit uit elkaar) die niet meer fris is, want het stonk behoorlijk.

Wat nu het probleem is geweest? Ik heb werkelijk waar geen idee. Feit is wel dat ik zo ongeveer alle stekkers van het injectiesysteem los heb gehad en heb schoongemaakt, inclusief de twee zekeringkasten en alle massapunten. Ergens zal er iets niet goed hebben gezeten

Maar goed, het ledje knippert nog steeds niet op pin 1 en de brandstofpomp gaat niet draaien bij contact aan... De motor slaat evengoed vrijwel direct aan en loopt prima, dus het zal dan wel
Na 15 jaar te hebben stilgestaan doet 'ie het weer!
__________________
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 23-04-2017, 17:54
François's Avatar
François François is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: June 2006
Woonplaats: Weert
Berichten: 2.058
Gefeliciteerd! Misschien toch de stekkers van de Renix die de boosdoener waren?
__________________
B200: misschien wel de fijnste motor die Volvo ooit gebouwd heeft
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 23-04-2017, 18:21
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is op dit moment online
V3C Ledenadministratie
 
Geregistreerd op: December 2007
Woonplaats: Achterhoek
Berichten: 17.007
Dat denk ik. Zeer waarschijnlijk die onder het brandstoffilter, waar jij al naar verwees.
__________________
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 23-04-2017, 20:11
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: September 2007
Berichten: 2.359
Nou ik ben blij voor je dat alles weer werkt en dat de motor nu loopt.
Je zal wel bijna aan de grens van waanzin hebben gestaan
__________________

Onderstuur: de voorkant van de auto raakt de muur,
Overstuur: de achterkant van de auto raakt de muur,
Vermogen: Hoe snel de auto de muur raakt,
Koppel: hoe ver de auto de muur mee neemt.
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 23-04-2017, 20:21
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is op dit moment online
V3C Ledenadministratie
 
Geregistreerd op: December 2007
Woonplaats: Achterhoek
Berichten: 17.007
Zeg dat wel. Nu kan ik eindelijk verder. Groot onderhoud aan motor en remmen heb ik klaar, nu nog de veerpoten reviseren. Daarna poetsen, wat extra's installeren, nieuwe banden om de vers gecoate GLT-velgen en dan voor het eerst sinds 2001 weer naar de apk...
__________________
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 23-04-2017, 21:29
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: September 2007
Berichten: 2.359
Succes er mee en veel plezier
__________________

Onderstuur: de voorkant van de auto raakt de muur,
Overstuur: de achterkant van de auto raakt de muur,
Vermogen: Hoe snel de auto de muur raakt,
Koppel: hoe ver de auto de muur mee neemt.
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 23-04-2017, 22:25
leonsteyns's Avatar
leonsteyns leonsteyns is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: December 2015
Woonplaats: Nijmegen
Berichten: 532
Gefeliciteerd!

Er wordt soms een fiks beroep gedaan op vasthoudendheid bij deze hobby...
__________________
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984), Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Met citaat antwoorden
  #18  
Oud 24-04-2017, 18:20
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC
 
Geregistreerd op: March 2008
Woonplaats: Het 300 walhalla
Berichten: 8.693
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvofiel Bekijk bericht
en de brandstofpomp gaat niet draaien bij contact aan..
Doet mijn auto ook niet. Moet dat wel? Iedereen roept dat, maar heeft iemand een 360 injectie waarbij de pomp ook echt gaat lopen bij het op contact zetten?
__________________
Volvo 360 GLE 1985 & Volvo 360 GLE 1987
Met citaat antwoorden
  #19  
Oud 24-04-2017, 18:33
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie
 
Geregistreerd op: September 2011
Woonplaats: Heiloo
Berichten: 2.603
Kan mij niet voorstellen, tijdje geleden de pomp vervangen van de GLT die Erik heeft staan, om zeker te weten wat de + en de - was, de startmotor laten draaien om dat te kunnen meten.
__________________

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
  #20  
Oud 24-04-2017, 19:16
PaulKoerkamp PaulKoerkamp is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: October 2016
Woonplaats: Heino
Berichten: 63
Bij mijn 360 gaat de brandstofpomp wel draaien als ik hem op contact zet, de pomp slaat even aan, seconde of 2 en vervolgens doet hij het pas weer als ik de motor start
Met citaat antwoorden
  #21  
Oud 24-04-2017, 20:27
joop240 joop240 is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: May 2009
Berichten: 232
Ook bij mijn 360 B19E 1983 gaat bij contact aan, de pomp ook even lopen.
In de auto duidelijk hoorbaar, en dan pas weer als je gaat starten.
__________________
SOMMAR
Met citaat antwoorden
  #22  
Oud 25-04-2017, 14:31
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter
 
Geregistreerd op: April 2003
Woonplaats: Schiedam
Berichten: 15.530
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PaulKoerkamp Bekijk bericht
Bij mijn 360 gaat de brandstofpomp wel draaien als ik hem op contact zet, de pomp slaat even aan, seconde of 2 en vervolgens doet hij het pas weer als ik de motor start
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joop240 Bekijk bericht
Ook bij mijn 360 B19E 1983 gaat bij contact aan, de pomp ook even lopen.
In de auto duidelijk hoorbaar, en dan pas weer als je gaat starten.
en zo hoort het ook te werken....
Met citaat antwoorden
  #23  
Oud 25-04-2017, 14:46
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter
 
Geregistreerd op: April 2003
Woonplaats: Schiedam
Berichten: 15.530
Om nog heel even terug te komen op de vraag of je met een proeflampje of een LED moet testen:

De bedrading in auto's is vanuit het oogpunt van een elektronicus DIK.. SUPER DIK.. of MEGA DIK. Bijna alle circuits (en zeker de voedingsdraden) zijn berekend op forse stromen. Een LED proeflampje gebruiken als indicator zal er voor zorgen dat al bij een stroom van een paar mA (een paar duizendste van een Ampère dus) het LEDje aan gaat en je denkt dat het circuit in orde is.

Als je een gloeilampje gebruikt, al is het er maar een van 2 Watt, gaat er een paar tiende van een Ampère lopen. Met andere woorden, je test het circuit dan met 100x zoveel stroom.

Als ergens een overgangsweerstand zit van bijvoorbeeld 100 Ohm, en je gaat de voeding meten 'voorbij' de weerstand:
Het LED proeflampje gaat gewoon aan. Vrijwel net zo fel als direct op de accu, alsof er niks aan de hand is.
Je gloeilamp testlamp zal in dit specifieke voorbeeld hoogstens nog zwakjes iets oplichten, maar je ziet onmiddelijk dat er wat mis is.
Met citaat antwoorden
  #24  
Oud 27-04-2017, 11:25
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is op dit moment online
V3C Ledenadministratie
 
Geregistreerd op: December 2007
Woonplaats: Achterhoek
Berichten: 17.007
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk bericht
en zo hoort het ook te werken....
toch vraag ik me af wat hiervan het nut is. Iemand die dat weet?

Ik heb bij mijn 940 (die ook 2 sec pompt als de auto op contact wordt gezet) ook regelmatig direct doorgestart en merkte geen verschil in het moment waarop de motor aanslaat.
__________________
Met citaat antwoorden
  #25  
Oud 27-04-2017, 12:42
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter
 
Geregistreerd op: April 2003
Woonplaats: Schiedam
Berichten: 15.530
Het kort draaien van de brandstofpomp bij het inschakelen van het contact wordt ook wel 'primen' genoemd.
De brandstofleidingen, het filter, de drukregelaar en de injectorrail worden dan op druk gezet en eventueel aanwezige lucht of dampbellen worden in de retour gedrukt.
Dat is vooral nuttig voor het snel kunnen starten van de auto als deze een tijd stil gestaan heeft / in de zon gestaan heeft / als het brandstoffilter vervangen is, etc.

edit aanvulling: een benzine injectiemotor kun je normaal gezien altijd meteen starten na op contact zetten. Als er niks geks aan de hand is heeft ie de prime fase niet nodig en je hoeft al helemaal niet te wachten tot de brandstofpomp vanzelf weer af slaat. Bij een diesel is het wel handig om ff te wachten tot het voorgloeilampje uit gaat, maar dat is dus n.v.t. bij benzine.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten:
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
de HTML code is Uit


Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste Bericht
Stuurrelais injectiesysteem punkazz Motor en Aandrijving (2 Liter) 143 07-10-2019 21:25
Raar probleem met stationairtoerental General Custom Motor en Aandrijving (1700 en Diesel) 11 20-08-2013 10:24
tacho relais YBcoupe Techniek CVT / Variomatic 11 18-06-2010 10:22
Raar probleem 55coupe Licht en Elektra 2 18-02-2007 20:59
Raar probleem simon Techniek CVT / Variomatic 5 10-04-2006 19:14


Alle tijden zijn in GMT +1. De tijd is nu 20:56.


vBulletin® Classic - Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft