Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Discussie > Het V3C Cafe > off-topic showroom

off-topic showroom laat hier je aanwinsten en projecten zien die NIET met de volvo 300 serie te maken hebben

Antwoord
 
Discussie Opties Weergave Modus
  #1  
Oud 11-07-2007, 19:45
daNpy daNpy is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: February 2006
Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 645
B14.4E in DAF 66

Zoals ik hier ongetwijfeld al een aantal keer heb laten vallen heb ik een 1400cc motor uit een Volvo 340 in mijn bezit welke wat meer vermogen geeft dan mijn huidige 1300cc motor.
Afgelopen weekend is het echter tijd geworden deze 1400 in te bouwen in mijn DAF zodat ik er eindelijk ook wat aan heb

Specs:
Volvo 340 B14.4E motor
inhoud 1400cc
bouwjaar 1985
vermogen 74pk (DIN)
Electronische ontsteking



Vrijdag avond begonnen met het demonteren van het blok.
Eerst de motorkap eraf, bumper eraf, koelvloeistof afgetapt, radiateur uitgebouwd, accu eruit gehaald en alle slangen en bedrading los gehaald.



Zaterdagochtend getracht de uitlaat/voorpijp van de middenpijp af te trekken, wat niet ging. Derhalve de voorpijp nog laten zitten tijdens de uitbouw. De aandrijfas onder de auto ook alvast een paar keer naar achteren gedruk zodat hij vanzelf goed los zou komen. Onder de auto ook de motorsteunrubbers losgedraaid en daarna de kraan netjes neergezet, auto naar voren gerold en een touw om het spruitstuk en een motoroog gebonden.

En toen maar hijsen:



Tijdens het hijsen moest de dynamo er ook nog af omdat deze al tegen de voorste balk aankwam. Het blok moet ook gedraaid worden, met het koppelingshuis onder de rembekrachtiger en HRC door, wat resulteerde in een blok dat dwars in de auto hing

Binnen korte tijd was het hele blok eruit en in totaal hebben we er nog maar een paar uurtjes over gedaan. De techniek is heerlijk simpel en dat heeft zo zijn voordelen



Het complete fotoboek vind je hier.

Er is ook nog een leuk filmpje van gemaakt:
How to remove an engine in 1 minute!!

Nog te doen:
- onderblok en carter zwart verven (hammerite)
- waterpomp en bobine overzetten
- electronische ontstekings unit monteren
- stabilisatorstang demonteren
- uitlaat demonteren
- nieuwe blok erin hangen
- afwerken
- uitlaat (voorpijp) flowen
__________________
DAF power!!!

I get paid to wreck cars
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11-07-2007, 19:51
Bodejodel's Avatar
Bodejodel Bodejodel is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: October 2003
Woonplaats: Oosterhout
Berichten: 10.667
Goed bezig!
Ik kan je vertellen dat het heerlijk rijdt met een goed ingebouwde 1.4
MIjn 66 Marathon 1300 Coupé had ook een B14.4, maar daar was echt alleen het blok zelf omgewisseld. Alles er omheen was nog van de 1.3... Koppelingshuis met het oude vliegwiel zonder elektronische ontsteking, oude 1.3 Solex, etc... Hij voelde niet veel sneller als een B13...

In de 55 van Wouter voelt het blok (perfect ingebouwd, met alles er op en er aan) echt supersnel. Heerlijk om mee te rijden!
__________________
2018 VW Touran
2010 Hyundai i10
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11-07-2007, 20:06
ginkelvanmichiel's Avatar
ginkelvanmichiel ginkelvanmichiel is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: January 2006
Woonplaats: Zeist
Berichten: 363
in mijn oude 66 bestel (geen combi dus) zat ook een 1400, een b14.3. als de auto eenmaal reed (op gas, afstelling was uiterst beroerd) ging het inderdaad als een trein! die had wel alles zoals het hoorde, met tachorelais enz.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11-07-2007, 20:27
Dutchie's Avatar
Dutchie Dutchie is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: March 2007
Woonplaats: Berg en Dal
Berichten: 4.893
Het rijdt idd een stukkie beter met de wat modernere techniek

@ Michiel: wat is het verschil tussen een 66 bestel en een combi dan?
__________________

Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 11-07-2007, 21:37
variomagic variomagic is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: February 2005
Berichten: 455
Bestel heeft geen (neerklapbare) achterbank maar een vaste houten laadvloer...
__________________
Als je denkt dat je weet wat je eet, dan weet je wat je denkt dat je weet...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 12-07-2007, 07:29
daNpy daNpy is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: February 2006
Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 645
De 55 van Wouter is inderdaad lekker snel en daar gaat de mijne ook naartoe
Gisteren vast begonnen met het flowen van de voorpijp, irritante lasnaad gaat eruit. In de kop of de spruitstukken was dit gelukkig niet nodig. De rest van de uitlaat wordt weer nieuw en custom made voor het lekkerste geluid en meeste vermogen.
Na inbouw ga ik ook de rollenbank op om hem af te stellen
__________________
DAF power!!!

I get paid to wreck cars
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 12-07-2007, 16:42
Dutchie's Avatar
Dutchie Dutchie is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: March 2007
Woonplaats: Berg en Dal
Berichten: 4.893
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door variomagic Bekijk bericht
Bestel heeft geen (neerklapbare) achterbank maar een vaste houten laadvloer...
Ooowja, dat heb ik wel eens gezien. Maar ik dacht toen dat het door de eigenaar zo geknutseld was
__________________

Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 14-07-2007, 21:16
daNpy daNpy is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: February 2006
Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 645
Afgelopen week in de avonden even de voorpijp onder handen genomen. Hier zat in 1 pijp een dikke lasnaad en in beide pijpen flink wat lasspetters. Met de Dremel heb ik de lasnaad en de spetters (ook 10cm diep in de pijp) zo veel mogelijk weg proberen te halen:



Hier de oude en nieuwe voorpijp, de oude is dunner en de nieuwe heeft een betere flow:



De complete uitlaat eronderuit gehaald:



Hiervoor moest ook even de stabilisator los omdat de voorpijp niet makkelijk van de middendemper ging. De stabi moest sowieso los voor aanpassingen ivm de nieuwe voorpijp en nieuwe rubbers aan de uiteinden:



Ook bij het ophangpunt onder de auto moesten nieuwe rubbers in. Onder de auto ging moeizaam, dus aan 1 kant besloten de stang waar het rubber in moest komen eronderuit te halen.
Dat was niet zo'n succes :X De stang zit onder een hoek vlakbij de fusee met 2 bouten vast. Door die hoek willen de bouten er dus zeer moeilijk in en uit
Uiteindelijk met krik onder de draagarmen en veel gewrik aan het wiel toch gelukt de stang weer (met nieuwe rubber) te monteren.





Gemonteerd en al:



Aan de andere kant is het toch gelukt om het rubber erin te duwen zonder de stang te hoeven demonteren, scheelde weer flink wat werk.

Ook heb ik het onderblok en carter helemaal met de staalborstel bewerkt om deze netjes in de hamerite te kunnen zetten.

Blok in oude staat

Blok met nieuwe verf:



En dan nog wat dingen die tegen zaten:
1 Olie aftappen uit nieuwe blok. De olie kwam er in een dikke straal uit en liep compleet langs mijn olie kan Flinke plas olie op de vloer. Met een trechter daarna de rest netjes af kunnen tappen.
2 Nog steeds koelvloeistof uit het oude blok bij verplaatsen, terwijl de leidingen doorgeblazen zijn :?
3 Olie aftappen uit oude blok. Dit moest al moeilijk ivm mijn lage motorkarretje. Karretje half over de brug, bleek het gat niet overeen te komen tussen beide carters. Blok uit karretje, 3 gaten erbij, blok weer terug in karretje. Karretje over de put, oliekan + trechter eronder.
Carter plug losdraaien, olie liep netjes in de trechter, geen probleem...
Toch wel; de carterplug blokkeerde de uitgang van de trechter. Flink wat olie in de put gelopen

Bovenstaand uiteraard allemaal netjes opgeruimd, tot het geen waar ik het meest van baal:
4 de bouten van de waterpomp braken af bij het demonteren En dat is niet zo fijn, want de waterpomp van de oude motor heb ik nodig :{
Nu moet ik dus op zoek naar een andere waterpomp en voor de netheid de waterpomp later toch van de 1300 halen en de gaten uitboren en tappen. Anders heb ik later niets meer aan het blok ;(

Uiteindelijk de carterplug dus omgezet van de 1300 naar de 1400, incl olie-temperatuur sensor ^O^
Ook de watertemp sensor achterop de kop van de 1300 los gedraaid, een 1400 heeft die namelijk niet.
De motorruimte ook even buiten afgespoeld, is toch weer wat prettiger werken

Morgen nog wat spulletjes spuiten en wat opruimen, watertemperatuursensorplaatje (scrabble!! ) overzetten met nieuwe pakking en proberen aan een andere waterpomp te komen...
Maandag gaat het blok er namelijk in
__________________
DAF power!!!

I get paid to wreck cars
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 14-07-2007, 21:37
Erik Erik is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: March 2007
Berichten: 8.680
Ik heb nog wel een 2e hands waterpomp liggen. Meestal haal ik voor klanten een nieuwe. Advies is wel om nieuwe bouten te gebruiken en deze met de juiste kracht vast te zetten. Overigens kun je deze bouten het beste bij een bouten- en moerenleverancier halen (bijv Fabory international) of de plaatselijke ijzerwarenzaak.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 15-07-2007, 01:20
ronaldromme's Avatar
ronaldromme ronaldromme is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: January 2006
Berichten: 1.140
als je boutjes van de waterpomp afbreken ,steekt er meestal nog wel een stukje bout uit.
die kun je er met een waterpomp tang zo uitdraaien,want meestal corrodeert het boutje vast in de pomp of de plaat waar de pomp op zit
bij mij lukte het op deze manier,dus moet bij jou ook kunnen lijkt me

succes zou ik zeggen

gr ronald
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 15-07-2007, 13:22
KonradW KonradW is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: March 2007
Woonplaats: Druten
Berichten: 2.692
t ziet er in ieder geval wel erg mooi uit zo.
het blok netjes in de verf en die verflaag zal er wel aardig dik opzitten
__________________
auto's roesten! maar de mijne niet!

Km stand: 66683
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 15-07-2007, 15:32
Erik Erik is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: March 2007
Berichten: 8.680
Er zijn verschillende methoden voor een vastzittende boutprobleem. Bij alu-koppen is het meestal verstandig de bout er met hete kop uit te draaien; het omgekeerde hiervan is dat je de bout juist bevriest (lees krimpen). Hiervoor heb je spul in de handel. Een methode die mij vaak genadig is: is kloppen tot je een ons weegt en met gevoel heen en terug halen en pas voorzichtig doordraaien totdat je in ieder geval 1 a 2 hele draadslagen gemaakt hebt. Inspuiten met roest en ander oplossend spullen kan behulpzaam zijn. Verder zijn er nog specialistische methoden, zoals een spanningsverschil opwekken etc, maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan. Als slagersmethode is nog het uitboren als de bout in het blok is afgebroken. Centerpunt en dan van klein naar groot boren. Met lef kun je ook iets schuin boren. Ben je er door heen dan inspuiten met het koelmiddel of een roest en ander spul oplossend smeermiddel. Je kunt ook boren (trillingen veroorzaken) en daarna een gleufje in de bout maken. In een aantal gevallen kan je dan met een schroevendraaier (soms scherp maken en verankeren) de bout er uit draaien. (Duwen op de schroevendraaier en met een baco of ander gereedschap de schroevendraaier in beweging zetten kan soms net genoeg zijn.
Tip: hou veel geduld en ga af en toe even een rondje lopen, koffie drinken of je schoonmoeder bellen.........
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 16-07-2007, 09:45
daNpy daNpy is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: February 2006
Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 645
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ronaldromme Bekijk bericht
als je boutjes van de waterpomp afbreken ,steekt er meestal nog wel een stukje bout uit.
die kun je er met een waterpomp tang zo uitdraaien,want meestal corrodeert het boutje vast in de pomp of de plaat waar de pomp op zit
bij mij lukte het op deze manier,dus moet bij jou ook kunnen lijkt me

succes zou ik zeggen

gr ronald
Helaas zijn de bouten al afgebroken en steekt er niets meer uit.
Er rest niets dan uitboren, je kunt ze niet pakken met gereedschap.
Een voordeel is dat ik woensdag een nieuwe waterpomp op kan halen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KonradW Bekijk bericht
t ziet er in ieder geval wel erg mooi uit zo.
het blok netjes in de verf en die verflaag zal er wel aardig dik opzitten
Nee hoor, gewoon de 2 aanbevolen zeer dunne laagjes. Omdat de ondergrond op veel plekken al zwart was is het nu natuurlijk extra mooi
__________________
DAF power!!!

I get paid to wreck cars
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 16-07-2007, 13:51
variomagic variomagic is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: February 2005
Berichten: 455
@ Danpy: waar heb jij die rubbers (silentblocks) voor de voorste draagarmen vandaan? Het DCN magazijn kan deze tot mijn grote spijt niet meer leveren...
__________________
Als je denkt dat je weet wat je eet, dan weet je wat je denkt dat je weet...
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 16-07-2007, 19:31
daNpy daNpy is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: February 2006
Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 645
Die van mijn 66 pasten perfect. Dit omdat er normaal een beugel aan zit en de rubbers schuin zitten. In plaats van die beugel draai je de rubbers er zo (met de juiste draad) in.

En het blokje hangt erin!!!

Na veel geduw en getrek de motor erin gekregen. Je moet namelijk de motor kantelen in verband met de lengte, zodat de prise-as richting aandrijfas duikt. Maar om de aandrijfas over de prise-as te kunnen krijgen moet het blok weer rechter hangen. Als hij eenmaal in de as zit moeten de motorrubbers in de steunen geduwd worden. Dit is wat lastig omdat het carter op het subframe gaat leunen en de benzine pomp tegen de rembekrachtiger aan komt.

Blok in positie brengen:



Dynamo steun er weer af:



Blok erin, dus kraan aan de kant:



Foto's van het ingebouwde blok:





Toen het blok eenmaal erin zat hebben we de hoogte afgesteld. Anders zit er een hoek tussen de prise-as en de aandrijfas en dat moet op 1 rechte lijn zitten, anders komt na een x aantal km de aandrijfas eronderuit :X
Daarna kwamen we erachter dat in de 1400 een oliedruksensor zit die als schakelaar werkt om een lampje te laten branden (te weinig druk). Op de 1300 zat een echte sensor voor het metertje in de auto. Deze daarna dus omgezet, hier moet nog een nieuwe koperen ringetje tussen.

Nu moet dus alles afgewerkt worden, wat nog het meeste tijd gaat kosten :X
__________________
DAF power!!!

I get paid to wreck cars
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 16-07-2007, 19:41
setsunakaede setsunakaede is offline
Forum Admin
 
Geregistreerd op: January 2003
Woonplaats: Zoetermeer
Berichten: 5.929
Netjes hoor!

Benieuwd naar het eindresultaat!
__________________
Niet waar, ik weet het beter! En zo niet, dan toch
Check ook mijn website: www.vanabs.nl
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 17-07-2007, 10:00
variomagic variomagic is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: February 2005
Berichten: 455
Citaat:
Die van mijn 66 pasten perfect. Dit omdat er normaal een beugel aan zit en de rubbers schuin zitten. In plaats van die beugel draai je de rubbers er zo (met de juiste draad) in.
Mooi dat ze pasten maar hoe ben je er aan gekomen?
__________________
Als je denkt dat je weet wat je eet, dan weet je wat je denkt dat je weet...
Met citaat antwoorden
  #18  
Oud 17-07-2007, 11:58
daNpy daNpy is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: February 2006
Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 645
Uit mijn 1300 blok gedraaid
__________________
DAF power!!!

I get paid to wreck cars
Met citaat antwoorden
  #19  
Oud 17-07-2007, 13:07
Erik Erik is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: March 2007
Berichten: 8.680
Ziet er gaaf uit. Daar gaan je handen en hoofd van kriebelen. Helaas heb ik nog te veel projecten staan om mijn 144 eens rijklaar te maken. Mijn 244 zal hopelijk volgend jaar dan eindelijk aan de beurt zijn.
Met citaat antwoorden
  #20  
Oud 17-07-2007, 18:27
daNpy daNpy is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: February 2006
Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 645
Vanmiddag weer wat kleine dingetjes gedaan:

- Benzine pompje eronderuit, opnieuw deksel gespoten (was beschadigd met inbouwen)
- Carterplug met olietemp sensor voorzien van nieuwe koperen ring en vastgezet
- Voorpijp en steun gemonteerd
- Startmotor aanegsloten en draden vastgezet
- Oliedruksensor gemonteerd met nieuwe koperen ring
- Diverse onderdelen in kleur gespoten, morgen blanke lak erover

__________________
DAF power!!!

I get paid to wreck cars
Met citaat antwoorden
  #21  
Oud 18-07-2007, 12:13
Erik Erik is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: March 2007
Berichten: 8.680
Ik vergeet het meestal ook, denkend dat het inbouwen zonder horten en stoten gaat, maar het handig om een ouden wollen deken oid. om de motor heen te doen......
Met citaat antwoorden
  #22  
Oud 23-07-2007, 20:04
daNpy daNpy is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: February 2006
Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 645
Eergisteren weer wat aan het blok gewerkt:
- Poelie op de krukas gemonteerd, ging goed.
- Benzinepompje terug gezet met nieuwe pakking en vloeibare pakking. Bout is waarschijnlijk dolgedraaid (in het blok)
- Nieuwe waterpomp gemonteerd. Hiervoor eerst 6 passende boutje gezocht en afgezaagd, daarna de gaten in de kop even opnieuw getapt want de schroeven gingen er erg moeilijk in. Waterpomp zit nu netjes op zijn plek.
- Watertemp. sensor gemonteerd aan de achterzijde van de kop
- Koelvloeistof slangen naar de kachelradiateur gelegd en ook een klem daarvoor aan het blok bevestigd.

Helaas (weer) geen foto camera meegenomen.

Volgende keer de poelie op de waterpomp, dynamo en V-snaar monteren. Daarna kan de radiateur erin met alle koelslangen. Carbarateurtje moet er nog op en de hele uitlaat er even onder zetten.
Dan is ie bijna klaar voor een proefrun, op de ontstekingsunit (Renix) na

Vandaag maar even de nieuwe bougies in het blok gedraaid en de poelie+ventilator op de waterpomp gemonteerd.
Ook een motorhaak achterop de kop vervangen voor een van de 1300 zodat een slangenklem erbij kan voor de koelvloeistof slang naar de radiateur. Zit net weer wat steviger vast

De benzinepomp lekte nog steeds, ondanks dat deze met vloeibare pakking vastgezet was... kortom die bout is inderdaad dol
__________________
DAF power!!!

I get paid to wreck cars
Met citaat antwoorden
  #23  
Oud 23-07-2007, 22:18
rwdstudent's Avatar
rwdstudent rwdstudent is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: September 2005
Woonplaats: Etten-Leur
Berichten: 2.607
Helicoil indraaien. Moet je effe kijken of je van iemand een setje kan lenen.

Leuk project Danpy!
Met citaat antwoorden
  #24  
Oud 23-07-2007, 23:34
daNpy daNpy is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: February 2006
Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 645
Hmm ja maar je kan er zo moeilijk bij. Of het blok moet er weer uitgehaald worden :{
__________________
DAF power!!!

I get paid to wreck cars
Met citaat antwoorden
  #25  
Oud 24-07-2007, 11:36
rwdstudent's Avatar
rwdstudent rwdstudent is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: September 2005
Woonplaats: Etten-Leur
Berichten: 2.607
Schroef alles wat in de weg zit eruit? Benzinepomp eraf, zonnodig de rembekrachtiger.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten:
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
de HTML code is Uit



Alle tijden zijn in GMT +1. De tijd is nu 00:53.


vBulletin® Classic - Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft