Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Techniek CVT / Variomatic

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 21-11-2003, 20:14
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

(onderstaand verhaal is alleen boeiend voor CVT/vario rijders!)

in je EMVK zit een reduktieklep die zorgt dat het opschakelvacuum niet boven een bepaalde waarde kan oplopen (dit ivm klappen vd membramen).

Een maximale waarde is 500 mm waterkolom.

Een goed afgestelde, lekker lopende motor kan best eens 800 mm waterkolom zuigen dus zo'n reduktie is echt niet overbodig.

Helaas echter heeft men bij DAF en later ook Volvo niet heel precies gekeken naar een optimale waarde, en zijn de meeste EMVK's nogal laag afgesteld (streefwaarde was ongeveer 350, maar sommige kleppen houden er bij 250 al mee op).

met wat geluk is het mogelijk de vaccuüm reduktie instelbaar te maken.
hiertoe moet naast de aansluiting voor de slang die vanaf het inlaatspruitstuk komt de kit uit het kleine gaatje gehaald worden (je ziet t vanzelf)

Dit zal echter niet gemakkelijk gaan, probeer het anders met een zo vlak mogelijke boor/frees.
onderin het gaatje zit namelijk een instelschroef verborgen.
Als je deze schroef eenmaal te pakken hebt, en je kunt m in- en uit schroeven, kun je het vacuum wat hoger stellen door de schroef rechtsom te draaien.

zo zit de begrenzer in elkaar:

het witte kapje zit buiten over de klep heen, het zwarte membraampje zit eronder geklemd.

het membraampje wordt door de veer, die op zijn beurt op het witte rondje rust, tegen het kapje aan gedrukt.

als nu binnenin de kamer een vacuum ontstaat zal het zwarte membraampje naar binnen drukken, en zo gauw de lucht harder drukt dan de veer komt het naar binnen, en sluit de opening af van het pijpje in het midden. Feitelijk lijkt dit heel veel op het regelventiel wat op gasflessen zit.

door het indraaien van het schroefje duw je de veer verder naar binnen, en kan het dus langer winnen van het vacuum.
Met citaat antwoorden
Oud 24-11-2003, 19:25
frits frits is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Wat kan ik met het instellen van de schroef bereiken, beter verbruik/acceleratie/rustiger loop?

Met citaat antwoorden
Oud 24-11-2003, 19:40
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

acceleratie niet (bij volgas is dit deel van het vacuumsysteem niet eens in werking)

de rest wel. nog iets lagere toerentallen bij een constante snelheid, en dus iets minder verbruik.

groetjes Wouter
Met citaat antwoorden
Oud 04-12-2003, 02:59
Bart Snoek (Bart)
Gast (geen account/niet ingelogd)

Hoi Wouter ik ben ook nu bezig met mijn EMVK en het schroefje is gevonden. (wat een graf klus)
Alleen nu heb ik met m'n domme kop ook het klepje er afgehaald wat dus helemaal niet hoeft ,heb jij um er gewoon opgeplakt?
Ik zat te denken aan pvc lijm of iets dergelijks alleen als je er wel eens bij zou moeten dan kan je het wel vergeeten ,ben benieuwt hoe jij dat heb gedaan groetjes bart
Met citaat antwoorden
Oud 04-12-2003, 14:52
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

ja "grappig" werkje is het wel idd :-)

maakt niet uit wat voor lijm je ervoor gebruikt,
PVC lijm lijkt me prima (weet niet wat ze er vroeger voor gebruikten, is ook niet makkelijk los te halen)

heb je een vacuum meter om m af te regelen?

groetjes Wouter
Met citaat antwoorden
Oud 04-12-2003, 15:51
Bart Snoek (Bart)

Nee heb geen vacuum meter maar kan je uhm niet zo regelen dan?
of heb je die echt nodig?

Groeten Bart
Met citaat antwoorden
Oud 04-12-2003, 17:41
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

vacuum meter kun je ook een econometer voor nemen, graag met schaalverdeling (0.5 is streefwaarde)

Groetjes Wouter
Met citaat antwoorden
Oud 05-12-2003, 01:18
Bart Snoek (Bart)

Meschien kan ik wel aan een vacuum meter komen
bij het garagebedrijf waar ik sleutel.
Maar wouter eigenlijk kan je uhm dus niet afstellen met een stuk rijden op toerental letten en eventueel bijstellen kan dus niet?

Groetjes Bart
Met citaat antwoorden
Oud 05-12-2003, 08:28
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

tja, je kunt m ook gewoon een klein stukkie indraaien en kijken of het wat uitmaakt.

ff experimenteren is altijd wel leuk :-)
Met citaat antwoorden
Oud 08-12-2003, 07:39
trenning's Avatar
trenning trenning is offline
V3C Clublid

Ik heb de discussies over problemen (en oplossingen) met de variomatic die afgelopen weken gevoerd zijn met grote belangstelling gevolgd.
Erg goed dat er inmiddels zo veel over bekend is, vooral ook alle extra info over het functioneren van de variomatic. Klasse!

Ter zake: Ik het idd de vacuumbegrenzer doorgeboord, dit stond maanden geleden ook al op dit forum. In de veronderstelling dat dit zonder nadelige consequenties zou zijn. Toch heb ik van Wouter begrepen dat een te hoog vacuum erg slecht is voor de membranen in de primaire variomatic.
Ik rij er nu al een 1
Met citaat antwoorden
Oud 08-12-2003, 14:27
Bart Snoek (Bart)

Wel als ze toch kapot zouden gaan,is er de laatste tijd genoeg gepraat om ze te kunnen vervangen.
Als je het prinsiepe van de werking van de variomatic begrijpt. Is het eigenlijk redelijk makkelijk om dingen zelf er aan te doen .
(Ik begin het nu ook wel aardig onder de knie te krijgen.)

Greetz Bart.
Met citaat antwoorden
Oud 28-06-2016, 19:26
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Even een super mega, niet normaal grote topic kick

Maar heb hier namelijk ook een vraag over.
De motor van m'n verzorg 340 draait 200 toeren teveel. Bij 50 dus 2000 etc...
Vario schakeld verder goed op, alles van de diagnose pagina doorgelezen en alles doorgemeten en gecontroleerd, alles is verder in orde. Ook schijfafstand etc... maar toch wilt hij niet lager lopen dan 2000 toeren. Ook bij gas loslaten.
Vorige week de EMVK en het tachorelais gereviseerd.

Het toerental kan ik dus met deze schroef wat terugdraaien, als ik wil controleren op welke waarde deze momenteel staat, dit dan met een vacuümmeter, voordat ik ga experimenteren, op welke aansluiting moet ik deze meter dan aansluiten?

En het schroefje bevind zich naast de slang die rechtomhoog wijst toch?

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Oud 28-06-2016, 20:54
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

op de A aansluiting (aan de kant spoel die het groene en grijze draadje heeft)
eerst enkel de onderdruk meten die het EMVK schakelt, daarna dmv een T-stukje de slang naar achteren ook aansluiten; mag geen verschildruk aanwezig zijn zoja dan is er onder de auto een lekkage
Met citaat antwoorden
Oud 29-06-2016, 09:26
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AvdAkker Bekijk bericht
op de A aansluiting (aan de kant spoel die het groene en grijze draadje heeft)
eerst enkel de onderdruk meten die het EMVK schakelt, daarna dmv een T-stukje de slang naar achteren ook aansluiten; mag geen verschildruk aanwezig zijn zoja dan is er onder de auto een lekkage
met dien verstande dat de aanwijzing van de vacuummeter veel trager verloopt als ie aangesloten is met een T-stuk. Direct op de meter (dus zonder de verbinding onder de auto aangesloten) schakelt het vacuum onmiddelijk, met een T-stuk aangesloten duurt het een paar seconden voor je op dezelfde waarde uitkomt.

overigens denk ik dat het mechanisch is. Als de riem door slijtage of veroudering wat smaller wordt krijg je ook het toerental niet meer precies goed.
Met citaat antwoorden
Oud 29-06-2016, 19:30
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

De riemen zijn pas 3000 kilometer oud en een paar weken geleden nog de schijfafstand afgesteld.

Ga eens wat proberen met de vacuümmeter.

Met citaat antwoorden
Oud 02-07-2016, 13:15
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Vandaag weer even wat verder gerommeld,

Hier staat de vacuüm (econo) meter rechtstreeks op de EMVK:

Hier met een t-stukje inclusief het gedeelte onder de auto, nadat hij ook volledig opgelopen is, wat Wouter al zei het ging wat langzamer.

Lijkt mij verder normaal? of constateer ik nu toch een klein lekje?
Als ik in de slangen blaas en vasthoudt lijkt er geen lucht weg te lopen.

Verder vroeg ik me af welk element er nou voor zorgt dat de EMVK ingeschakeld wordt, oftewel *klik* zegt.
Dit doet deze dus bij 2000 toeren, en dat hoort hij dus bij 1800 te doen. De EMVK of het tachorelais?
Heb al wat aan het schroefje gedraaid (nadat ik hem had uitgegraven), (rechtsom) ongeveer 2 slagen, maar heeft er tot zover nog nergens invloed op gehad. Ook de meter geeft nog hetzelfde aan.

Met citaat antwoorden
Oud 02-07-2016, 19:53
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

vacuumwaarde zonder T-stuk is meer dan prima, vrij hoog zelfs. Met T-stuk ook nog wel redelijk goed, maar er lijkt toch een kleine lekkage aanwezig te zijn anders heb je na even wachten echt dezelfde waarde.

dat het tachorelais op 2000 toeren schakelt is niet zo handig, je kunt het natuurlijk uitwisselen voor een die wel op 1800 schakelt.
Met citaat antwoorden
Oud 02-07-2016, 19:55
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

ohja wat betreft 'wie schakelt wat'. het tachorelais regelt de aansturing, de EMVK is alleen actuator.

De EMVK heeft vanuit de motor gezien achtereenvolgens een vacuumreductieventiel, een terugslagklep, en een 3/2 magneetventiel aan de opschakelkant (3e aansluiting naar luchtfilter), en zo'n zelfde 3/2 magneetventiel aan de terugschakelkant.
Met citaat antwoorden
Oud 02-07-2016, 20:31
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Ik heb het inderdaad ook met een tachorelais gehad dat deze te laat schakelde, een andere bood uitkomst. Het komt dus voor, maar waar het precies in zat geen idee...
Ik wil wel een keer een goeie meenemen naar een evenement, dan kun je testen/uitsluiten of het tachorelais kapot is.
Oud 02-07-2016, 21:49
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Bedankt voor julie reacties
Heb nog 3 andere tachorelais liggen, maar eens kijken wat die dan doen.

Wellicht dat ik er uiteindelijk achter kan komen welk componentje dit nou werkelijk regelt. Dus is voor de tachorelais die wel laat "schakelen" dit ook op te lossen.
Had ze ook al open gehaald, en als je er eentje van '78 vergelijkt met een nieuwer type zie je ook de de chip een ander type is en bepaalde andere componenten er anders uitzien.

Voor de zekerheid ook maar alle vacuüm slangetjes bij de vario en de EMVK vervangen. Hopelijk dan geen kleine lekjes meer en is die waarde op de meter ook wat gelijker.

Met citaat antwoorden
Oud 05-07-2016, 15:02
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

kan ook aan de keerring liggen, zoals we zagen bij die 340 van Peter toen we in Heemskerk aan het sleutelen waren.
Met citaat antwoorden
Oud 05-07-2016, 16:06
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Ja maar toen lekte er ook lucht weg toen ik in de slangetjes blies bij de EMVK, dat is hierbij niet het geval.
Verder heb ik een tachorelais uitgewisseld met een 340 die wel keurig 1800 toeren liep, sterker nog die zat rond de 1700, ook hierbij geen verschil. Hij wilt niet lager dan die 2000 lopen.

Aankomend weekend alle vacuümslangen vervangen, en anders moet ik toch verder zoeken.
Sluit in ieder geval al een hoop uit zo.

Of het zit hem ergens in de CVT zelf? Mechanisch gedeelte?

Overgens bij contstand 20 t/m 45 km/h loopt de CVT wel te "douwen" Normaal heb je als je je gas loslaat de CVT steeds in trapjes verder omhoogschakeld, maar dat doet deze dus ook bij een beetje gas en dus constante snelhijd, pas bij 50 zit hij precies op de 2000 toeren en zit hij op z'n "minimaal" en heeft hij dit niet meer. Als je het tot zover nog volgt

Met citaat antwoorden
Oud 05-07-2016, 18:49
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

vind het nog steeds apart dat zowel je tacho 200rpm te laat schakelt, als je toerenteller 200rpm teveel aangeeft.

controleer het toerental wat de motor echt draait eens? desnoods met een andere klokkenset
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: