Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > de Showroom

de Showroom show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Antwoord
 
Discussie Opties Weergave Modus
  #1  
Oud 04-08-2012, 22:42
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: September 2007
Berichten: 10.646
Anjo's 340Turbo

Maar er was toch al een topic van deze auto? Dat klopt! De gehele periode van eind Februari 2009 tot en met Juli 2012 is hier in het "oude" topic te lezen http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=4503. Waarom een nieuw topic? Nou, ik heb nu eindelijk eens in m'n hoofd zitten hoe ik de auto wil hebben en het bijna 100 pagina's tellende topic dat hierboven genoemd wordt is zó groot geworden dat het wel zo prettig is om de "nieuwe stijl" van de auto in een nieuw topic te beginnen.

Ik ga nu heel brutaal 100 pagina's van dat topic samenvatten tot 10 foto's, mag ik U voorstellen: Anjo's 340Turbo











korte speclist van dit moment:
- voor 7,5 (250lbs) achter 7cm verlaagd
- dubbele bladveer achter
- Koni Geel voor en achter
- alle rubbers van de ophanging vervangen voor polybushes
- 100% sperdifferentieel
- shortshifter + Aluminium pookknop
- Sachs Sinterplaatkoppeling
- HKS sequentiele BOV
- front mount intercooler
- Mocal oliekoeler
- GT2560R Turbo
- RVS uitlaatspruitstuk
- RVS 3" Downpipe voorzien van EGT en AFR sensoren
- RVS 2,5" sidepipe met PMPerformance uitlaatdemper
- RVS veerpootbrug
- RVS olieafscheider
- B14.4T
- bewerkte cilinderkop
- Pipercams 270gr nokkenas + verstelbaar tandwiel
- Pipercams stijvere klepveren
- onderblok OEM gereviseerd met R5GTT delen
- Sparco kuipstoelen, 6punts gordels en stuur
- ennogvanalleswatiknuvergeet
Naast alle RVS delen zijn er nog tal van andere dingen állemaal zelfbouw, ik ga het niet allemaal meer opnoemen, alles staat in het oude topic.


Tevreden? Absoluut niet. Alles heb ik tot nog toe gedaan onder het mom van "er moet nog fatsoenlijk mee te rijden zijn", feit is dat ik alleen met deze auto rij als ik zin heb om te spelen of zowieso in een wat sportieve bui ben, het mag dus allemaal wel een stukje gekker. Daarnaast zet ik maar al te graag m'n passie voor techniek om in producten en verbeteringen voor de auto en ik wil ook dat naar een hoger niveau gaan tillen. Wat heb ik dan het afgelopen half jaar uitgespookt? Vrij weinig met de auto, maar wel eindelijk eens bedacht hoe en wat ik ga veranderen en hoe het er ongeveer uit moet gaan zien, een hele berg werk maar dat heb ik er graag voor over. Een van de grootste ergenissen na het verhogen van de turbodruk tot 0,9Bar onder de gasklep was toch wel het doodvallen van de motor bij het inzetten van een drift of een lange doordraaiende bocht, de vlotterkamer werd leeggetrokken en het was klaar met de pret. Daarnaast was er nog het buitentemperatuurverschil, met de motor afgesteld bij pakweg 20°C liep hij op vollast te arm als het warm was en bij deellast bevroor de carburateur als de temperatuur rond het vriespunt was. Met beide nadelen begrijpen jullie vast wel waar ik heen wil is wel later aan de orde, want in de bouwvolgorde zijn er eerst wat andere zaken aan de beurt en ik ga nu toch maar het hoe en wat laten zien.

Als eerste is het interieur aan de beurt, dit wordt een combinatie van gepoedercoat Aluminium plaatwerk en RVS. Minimalistisch en functioneel

De achterpanelen. Begonnen met een kartonnen mal voor de grove vorm


Daarna volgde een prototype uit Aluminium plaat (3000x1500x1mm)


Uitzagen met een decoupeerzaag.


Passen, nog meer passen, aanpassen, trimmen en uiteindelijk de contouren overzetten naar de definitieve plaat.


Onze zetbank en guillotineschaar kunnen maximaal 1000mm breed zetten en knippen, daarnaast waren de vormen uberhaupt niet in de machine te krijgen, dat vroeg dus om het een en ander aan improvisatie. Met een stel lijmtangen en 2 gelijke stalen kokers kon ik met de hand de platen haaks omzetten, strak zetten van de zetting kon daarna met een blok hout en een hamer. Dit vroeg om enorm veel geduld om de platen niet naar G te slaan! de rand naar boven langs het raam en langs het achterkleprubber zijn enkel met de hamer in vorm getikt.




De bevestigingen van de plaat zijn originele gaten waar ik trekmoeren in gezet heb, de gaten localiseren bleek zelfs met nameten érg lastig! Ik had zelfs een paar keer compleet verkeerd geboord wat ik natuurlijk pas zag toen ik de plaat weer ging passen. Die gaten heb ik met TIG weer dichtgelast en het overvloed aan toevoegmateriaal gladgeslepen, zie je straks na het poedercoaten niets meer van. Voor nu zit alles voor het gemakt vast met kruiskopboutjes maar na het poedercoaten wordt dat wat netter afgewerkt met RVS boutjes.

Uiteindelijk moest ik bij de raamhoek ook de opstaande randen laten vervallen doordat de plaat te parabolisch naar binnen zou komen door de opstaande rand. Nadat de linker plaat klaar was, was het een "simpele" kwestie van de reeds uitgezaagde plaat identiek te maken aan de linker, maar dan in spiegelbeeld.



Klaar!


Verder met de deurpanelen, weer begonnen met een prototype. Eerst de contouren van een origineel deurpaneel overgenomen op de plaat en daarna gaan kijken hoe ik het een en ander wilde hebben.


Met de vlakke plaat zat ik echter wel met een hoogteverschil tov de ontgrendeling van de deur, dat moest ook nog opgelost worden.






Toen werd het tijd om de definitieve versie te maken, hier ook wat foto's van het buigen/kloppen dmv de lijmtangen en uiteraard een hamer






Alleen de deur van binnenuit kunnen openen is natuurlijk niet genoeg, armsteuntje/handvat gemaakt van RVS






Hetzelfde idee als bij de achterpanelen voor het bevestigen, alleen heb ik hier de trekmoeren op gelijke afstanden geboord om de plaat beter tegen de deur te vormen.


Zo'n kunststof raamslinger is nu natuurlijk ook géén gezicht, dus een set nieuwe gemaakt volledig uit RVS


We hebben een tool voor de draaibank om een grip patroon in een ronde staf te zetten, had dat wel eens gedaan in aluminium (makkie) maar zo'n massief stuk RVS was toch even andere koek! Maar, het is gelukt



Alle componenten klaar dus hop de vaatwasser in, daarna is het ideaal te lassen






Compleet plaatje


De volgende stap is het dashboard, daarvoor wacht ik nog op materiaal; komt eind volgende week binnen. Als het dashboard straks klaar is gaat al het aluminium naar de poedercoater. In de tussentijd toch nog maar een klein beetje vakantie houden
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 04-08-2012, 22:49
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie
 
Geregistreerd op: December 2007
Woonplaats: Achterhoek
Berichten: 16.873
Echt bizar dit. Hoe kom je erop!
Ik ben reuze benieuwd naar de volgende updates

PS Ik weet dat Benschop ver weg is, maar dat het er al winter is had ik niet gedacht!
__________________

Volvo 360 injection 1988
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 04-08-2012, 23:32
Vermilion's Avatar
Vermilion Vermilion is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: August 2009
Woonplaats: Zevenaar
Berichten: 2.316
Dat ziet er strak uit
__________________
'83 340L, het Beige Gevaar
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 04-08-2012, 23:56
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: April 2011
Woonplaats: Bladel
Berichten: 5.928
Erg mooi hoe je alles zelf fabriceert Anjo
__________________
Buy Volvo's, they're boxy but they're good.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 05-08-2012, 10:42
peewee's Avatar
peewee peewee is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: January 2012
Woonplaats: tolbert
Berichten: 22
Echt knap werk zeg!!!
Veel handenarbeid. Mooi om te zien.


Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als hij klaar is.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 05-08-2012, 12:29
vincentengel1990's Avatar
vincentengel1990 vincentengel1990 is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: December 2010
Woonplaats: Heeze
Berichten: 492
Natuurlijk. konden we hier op wachten. Een "redelijke standaard" interieur had geen lang leven. De vraag is alleen nu nog of de auto nog volvo 300 waardig is? Als we hier op het forum 360cup rijden weg blijven pesten en niet aan onderdelen helpen. Is de 340Turbo van Anjo toch ook hard op weg naar deze status. Des al niet te min blijft het gaaf om zijn auto te volgen hier op het forum, en zal ik dan van de cup rijders nooit gaan doen. Toch vreemd want net scheerde ik ze nog over een kant.

Anjo, succes met het bouwen van je Custom interieur!!!
__________________
Mijn projectje/Bodemlozeput - 340 / B14-3E / 1983
http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6649
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 05-08-2012, 13:21
powerflux's Avatar
powerflux powerflux is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: August 2010
Woonplaats: Den Bosch
Berichten: 2.521
cuprijders, Anjo, mijzelf of een purist.. als je het doet om je v300 alleen maar langer op de weg te houden heb je mijn zegen.
__________________
Volvo 340 DL 14.4E '86 & 340 GL LPG '84 [ver&kocht] + 360 GLT 2.0i '87 & 360 GL LPG '86 [ver&kocht]
Volvo 740 GL 2.3i 1989 Estate [verkocht]
Porsche 924 2.0i 1979 [ITB&EFI]
Volvo V90 3.0i '97 [555.555] & 965 2.5i '95 [355.553]
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 05-08-2012, 14:31
mpro09 mpro09 is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: September 2011
Woonplaats: Hilversum
Berichten: 171
echt super vet! welke kleur ga je poedercoaten? ik ben benieuwd naar de rest!
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 05-08-2012, 14:53
vincentengel1990's Avatar
vincentengel1990 vincentengel1990 is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: December 2010
Woonplaats: Heeze
Berichten: 492
Was ook echt niet bedoelt om cup'pers aan te vallen. Maar meer om aan tegeven hoe hoog Anjo staat bij de club leden. Al moet ik zeggen dat het in stand houden van de 300 methet gerace wellicht in een iets ander licht moet staan. De auto van Anjo zal veel langer blijven bestaan dan menig 360. Ook al kan je niet echt meeer spreken van een 340. Het is een 340Turbo!!!
__________________
Mijn projectje/Bodemlozeput - 340 / B14-3E / 1983
http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6649
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 05-08-2012, 15:15
Niels's Avatar
Niels Niels is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: May 2007
Woonplaats: Leerdam
Berichten: 3.965
Deze 340 is in uitmuntende staat en er wordt ook nog eens buitensporig goed voor gezorgd, daar durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken*. Dat lot wordt helaas niet met veel andere 300's gedeeld.
__________________
'91 Volvo 340 GL Special - Das war einmal
'98 Citroën XM 2.0 16v aut.
'72 DAF 66 Marathon Coupé
'94 BMW R 1100 GS
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 05-08-2012, 16:05
vincentengel1990's Avatar
vincentengel1990 vincentengel1990 is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: December 2010
Woonplaats: Heeze
Berichten: 492
En dat is nu net waarom het volgen van de plannen van Anjo met zijn auto wel het volgen waard is! IK wilde dat alleen maar even aangeven met mijn vergelijking.
__________________
Mijn projectje/Bodemlozeput - 340 / B14-3E / 1983
http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6649
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 05-08-2012, 16:39
daNpy daNpy is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: February 2006
Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 645
Er zijn ook zat V300 rijders die hem alleen voor de goeiekoop rijden terwijl cuprijders er tenminste nog wél een hart voor hebben. Want er zijn veel andere low-budget raceklasses

On-topic: Wat moet dat ding wel niet gaan wegen man? 2 ton?

Wel super mooi gemaakt natuurlijk, echt heel netjes!
__________________
DAF power!!!

I get paid to wreck cars
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 05-08-2012, 17:19
vincentengel1990's Avatar
vincentengel1990 vincentengel1990 is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: December 2010
Woonplaats: Heeze
Berichten: 492
Alu. weegt toch niet zo veel?
__________________
Mijn projectje/Bodemlozeput - 340 / B14-3E / 1983
http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6649
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 05-08-2012, 18:02
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter
 
Geregistreerd op: April 2003
Woonplaats: Schiedam
Berichten: 15.530
wow..
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 05-08-2012, 19:44
daNpy daNpy is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: February 2006
Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 645
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vincentengel1990 Bekijk bericht
Alu. weegt toch niet zo veel?
RVS wel
__________________
DAF power!!!

I get paid to wreck cars
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 05-08-2012, 19:57
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C PoetsWouter
 
Geregistreerd op: March 2007
Woonplaats: Gorssel
Berichten: 6.184
En gewoon weer een beste (Ben)schop erboven op, wat wordt de volgende stap; de hele carosserie zelf vervaardigen uit aluminium?

Het zou me niets verbazen als je daar ook toe in staat blijkt, weer heerlijk om te zien dit en leuk dat het project 340T weer aangeslingerd(......;-) is!
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 05-08-2012, 20:04
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: April 2011
Woonplaats: Bladel
Berichten: 5.928
Misschien wat inspiratie voor Anjo?
http://blog.hemmings.com/index.php/t...ler-wing-cars/
__________________
Buy Volvo's, they're boxy but they're good.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
  #18  
Oud 05-08-2012, 21:44
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: September 2007
Berichten: 10.646
uhm, nee niet echt

ik heb het niet gewogen maar ik weet wel dat zelfs met het RVS de bovenstaande panelen lichter zijn als diezelfde delen OEM V300, dus hij wordt tot nog toe nog lichter ook maar goed, eventueel teveel aan gewicht moet je gewoon compenseren met bruut meer vermogen toch
Met citaat antwoorden
  #19  
Oud 05-08-2012, 22:09
daNpy daNpy is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: February 2006
Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 645
In jouw geval wel
__________________
DAF power!!!

I get paid to wreck cars
Met citaat antwoorden
  #20  
Oud 05-08-2012, 22:25
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC
 
Geregistreerd op: March 2008
Woonplaats: Het 300 walhalla
Berichten: 8.576
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk bericht
wow..
+1, meer kan ik er niet op zeggen!

Ik zou alleen de ramen elektrisch gemaakt hebben.. dan was het deurpaneel minimalistischer en zoveel wegen die motortjes niet
Maar wel heel mooi hoe je die slingers gemaakt hebt!

Zie ik daar trouwens een dikke voedingskabel voor je subwoofers?
__________________
Volvo 360 GLE 1985 & Volvo 360 GLE 1987
Met citaat antwoorden
  #21  
Oud 05-08-2012, 22:51
Maurits's Avatar
Maurits Maurits is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: May 2011
Woonplaats: Groningen - Haarlem
Berichten: 663
Dat wordt weer lachen! Dat RVS vind ik er errug nice uitzien, keep it coming!
Met citaat antwoorden
  #22  
Oud 06-08-2012, 09:26
ZwerverRoodbaard's Avatar
ZwerverRoodbaard ZwerverRoodbaard is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: August 2009
Woonplaats: Achterhoek
Berichten: 1.630
Klasse, weer eens iets anders

Echt een dikke plus voor je fabricatie skills +1
Wat ik me alleen afvraag, gaan die panelen achter niet resoneren/klapperen als ze niet volledig rondom vastzitten?

Wel lekker veel ruimte ook achterin, dat moet opgevuld worden met meer metaal
__________________
1984 Volvo 360 GLS - B19A
1986 Volvo 360 S6 - B230F, Project
1992 Volvo 960, B204FT, Tropical green 412-22, Volleder zwart
1997 Volvo 940 Holiday, B230FK, 16T, Koni, BlaBla chips, LPG-G3 - daily
Met citaat antwoorden
  #23  
Oud 06-08-2012, 09:46
volvomania's Avatar
volvomania volvomania is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: September 2003
Berichten: 1.264
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZwerverRoodbaard Bekijk bericht
Klasse, weer eens iets anders

Echt een dikke plus voor je fabricatie skills +1
Wat ik me alleen afvraag, gaan die panelen achter niet resoneren/klapperen als ze niet volledig rondom vastzitten?
Ik denk het niet >>>>>>> MADE BY ANJO >>>>>>> lijk je te vergeten
__________________
Life is a journey, so sit back and enjoy the ride!

Born Built Beauties Parts keeping our cars on the road!

www.Born-Built-Beauties.eu
Met citaat antwoorden
  #24  
Oud 07-08-2012, 08:53
daNpy daNpy is offline
Frequente Gast (geen lid)
 
Geregistreerd op: February 2006
Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 645
Gewoon lekker veel kit ertussen :P
__________________
DAF power!!!

I get paid to wreck cars
Met citaat antwoorden
  #25  
Oud 05-09-2012, 22:57
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: September 2007
Berichten: 10.646
het zal misschien lijken alsof ik een hele tijd geen r**t uitgevoerd heb, maar achter de schermen heb ik heel wat bij elkaar gevloekt...

moet nu eerst het voorste gedeelte van de rolkooi klaar hebben, dan kan ik pas bepalen hoe en waar het dashboard komt te zitten. als het dashboard klaar is kan al het alu naar de coater en als dat terug is (en de achterpanelen zitten er weer in) dan kan het achterste gedeelte van de rolkooi gemaakt worden

dus ik dacht wel eventjes de hoofdbeugel te buigen op een 12ton hydraulische pers; (voorgrond 1e foto http://forum.volvo300club.nl/showpos...postcount=2358) nou, mooi niet dus!!

eerst gewoon koud de buis erin, die verfrommelde toen aan alle kanten. platdrukken op het midden boven de pers en vervormen op de rollers, waardeloos! 2e poging; vullen met zand en aan weerszijden dichtlassen, zelfde probleem. het zand aandikken met water; zelfde probleem. buis invetten etc etc etc. alles geprobeerd maar telkens knikken plooien etc er was geen houden aan.




een eventueel laatste redmiddel zou het warmstoken van de buis zijn, maar eigenlijk wil je dat bij RVS helemaal niet doen, je bent zowieso niet meer maatvast maar er kunnen daardoor ook hele zwakke plekken in de bochten komen doordat het materiaal tijdens het buigen krimpt en rekt.

de oplossing zat in de vorm van een doornbuiger, ik ben eens wat gaan lobbyen en de prijzen voor een compleet apparaat vond ik veel te gek voor de paar bochtjes die ik moet doen, dus heb ik besloten om een topkwaliteit mallenset aan te schaffen en de rest van het apparaat zelf te maken. hier inmiddels in actie op een proefstukje


de buitenbocht zag er al een stuk netter en vormvaster uit maar aan de binnenkant van de bocht toch weer een plooi... toen heb ik het apparaat uit elkaar gehaald en de afstand tussen de vorm en drukmal iets ingekort,


wat andere kleine truucjes en het constant smeren van de mallen zorgde voor een stuk netter bochtje





weer een probleem opgelost dus, nu nog vrije tijd hebben om te beginnen met buigen
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten:
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
de HTML code is Uit


Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste Bericht
Stevens '89 360 GL sedan AvdAkker de Showroom 206 13-11-2014 23:33
'91 340. Anjo goes 5deurs! AvdAkker de Showroom 78 05-05-2012 16:59
Anjo vd Akker Niet geregistreerd Vraagbaak voor ongeregistreerde gasten 36 27-11-2011 13:10
anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989 AvdAkker de Showroom 1018 26-06-2010 22:41


Alle tijden zijn in GMT +1. De tijd is nu 00:57.


vBulletin® Classic - Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft