Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Techniek CVT / Variomatic

Antwoord
 
Discussie Opties Weergave Modus
  #1  
Oud 14-07-2013, 19:38
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is op dit moment online
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: April 2011
Woonplaats: Bladel
Berichten: 5.859
Rijden met kapotte EMVK

Beste forumleden,

Morgen ga ik mijn gloednieuwe 2e hands 340 automaat ophalen. Deze heeft echter het probleem dat de EMVK kapot is. Nu moet ik een kleine 100km rijden waarvan het merendeel snelweg... Wat adviseren jullie mij? Niet harder dan 80?
__________________
Buy Volvo's, they're boxy but they're good.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14-07-2013, 21:52
Niels's Avatar
Niels Niels is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: May 2007
Woonplaats: Leerdam
Berichten: 3.960
Wat ik zou doen is voor het wegrijden eerst de werking van de EMVK eens controleren. Hoe dat moet staat heel simpel beschreven op de TECHNIEKPAGINA (dank aan onze TC), even doorscrollen naar 'Controle van de EMVK'. Die controle kun je gewoon bij de verkopende partij op het erf doen.



Let op: onderstaande is om je met zo min mogelijk gehoorschade thuis te laten komen, kortom Wegenwacht-style beunhazerij. De echte oplossing komt dan thuis wel.

In het geval dat er continu vacum op aansluiting B staat, ongeacht of de bergremknop wel of niet is omgezet, een van de stekkertjes op de EMVK aan de zijde van aansluiting B losmaken. Op die manier schakelt je vario nog steeds niet zoals het hoort, maar hij zal ook niet geforceerd in een lage versnelling blijven rijden. Op die manier kun je gewoon een normale snelheid aanhouden, ook al zal de variomatic vooral bij lage snelheden gevoelsmatig nog steeds te veel toeren maken.
__________________
'91 Volvo 340 GL Special - Das war einmal
'98 Citroën XM 2.0 16v aut.
'72 DAF 66 Marathon Coupé
'94 BMW R 1100 GS
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14-07-2013, 21:54
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: September 2007
Woonplaats: Maria Hoop
Berichten: 2.237
Als je er eentje spare heb neem 'm mee en wissel 'm daar uit, dat zou ik doen.
__________________

Understeer: The front of the car hits the wall,
Oversteer: The rear of the car hits the wall,
Horsepower: How fast the car hits the wall,
Torque: How far the car pushes the wall.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14-07-2013, 22:08
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is op dit moment online
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: April 2011
Woonplaats: Bladel
Berichten: 5.859
Bedankt Niels!
De bergremknop heb ik geprobeerd, maar die deed het dus niet... Slangen los heb ik nog niet geprobeerd. Wat me wel opviel inderdaad, is dat het apparaat bij 80km/h al flink herrie maakt.

Erick, die heb ik helaas dus niet
__________________
Buy Volvo's, they're boxy but they're good.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14-07-2013, 22:14
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: September 2007
Woonplaats: Maria Hoop
Berichten: 2.237
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door General Custom Bekijk bericht
Erick, die heb ik helaas dus niet
Nu je een vario heb is het wel aan te raden, en ook alle andere componenten die bij een vario horen, kan je ook makkelijker een storing vinden of iets uitsluiten.
__________________

Understeer: The front of the car hits the wall,
Oversteer: The rear of the car hits the wall,
Horsepower: How fast the car hits the wall,
Torque: How far the car pushes the wall.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 14-07-2013, 22:17
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is op dit moment online
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: April 2011
Woonplaats: Bladel
Berichten: 5.859
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2 Fast 4 U Bekijk bericht
Nu je een vario heb is het wel aan te raden, en ook alle andere componenten die bij een vario horen, kan je ook makkelijker een storing vinden of iets uitsluiten.
Dat is inderdaad zo, en dat ga ik met de tijd ook zeker aanschaffen. Alleen deze auto is redelijk ad-hoc gekocht
__________________
Buy Volvo's, they're boxy but they're good.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 14-07-2013, 22:29
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: September 2007
Berichten: 10.645
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Bekijk bericht
In het geval dat er continu vacum op aansluiting B staat, ongeacht of de bergremknop wel of niet is omgezet, een van de stekkertjes op de EMVK aan de zijde van aansluiting B losmaken. Op die manier schakelt je vario nog steeds niet zoals het hoort, maar hij zal ook niet geforceerd in een lage versnelling blijven rijden.
moet het wel een elektrische storing zijn, als in het emvk het rubber klepje gescheurd is en los ligt dan heeft een draadje lostrekken geen zin
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 14-07-2013, 22:31
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is op dit moment online
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: April 2011
Woonplaats: Bladel
Berichten: 5.859
Ach, in het ergste geval is het natuurlijk herriestoppers in en met 80 huiswaarts kachelen
__________________
Buy Volvo's, they're boxy but they're good.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 15-07-2013, 04:42
powerflux's Avatar
powerflux powerflux is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: August 2010
Woonplaats: Den Bosch
Berichten: 2.506
wellicht is het de kickdownschakelaar bij het gaspedaal (in kabine). als je die doorverbind met massa heb je dat iig uitgesloten.
__________________
Volvo 340 DL 14.4E '86 & 340 GL LPG '84 [ver&kocht] + 360 GLT 2.0i '87 & 360 GL LPG '86 [ver&kocht]
Volvo 740 GL 2.3i 1989 Estate [verkocht]
Porsche 924 2.0i 1979 [ITB&EFI]
Volvo V90 3.0i '97 [555.555] & 965 2.5i '95 [355.553]
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 15-07-2013, 09:38
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: December 2005
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 9.650
Gewoon rijden en het niet erg vinden dat je aardig wat brandstof verspilt.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 15-07-2013, 09:40
powerflux's Avatar
powerflux powerflux is offline
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: August 2010
Woonplaats: Den Bosch
Berichten: 2.506
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lucluc Bekijk bericht
Gewoon rijden en het niet erg vinden dat je aardig wat brandstof verspilt.
maar hou het bij 100, al zal je dat gevoelsmatig automatisch genoeg vinden.
__________________
Volvo 340 DL 14.4E '86 & 340 GL LPG '84 [ver&kocht] + 360 GLT 2.0i '87 & 360 GL LPG '86 [ver&kocht]
Volvo 740 GL 2.3i 1989 Estate [verkocht]
Porsche 924 2.0i 1979 [ITB&EFI]
Volvo V90 3.0i '97 [555.555] & 965 2.5i '95 [355.553]
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 17-07-2013, 20:24
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter
 
Geregistreerd op: April 2003
Woonplaats: Schiedam
Berichten: 15.530
welnee, zolang de vario niet geforceerd teruggeschakeld wordt (slang B lostrekken, voor het geval dat) kun je gewoon 130 rijden.

als de vario wel geforceerd terugschakelt kun je overigens k 130 rijden maar dan heb je kans dat de motor erg gaat roken als je met gas los met hoge toeren op de motor afremt.

de voorzorgsmaatregelen in het boekje (maximaal 50km/h bij gebruik van de bergrem) zijn wel rg voorzichtig gesteld. het kan een heel stuk harder zonder kans op schade.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 17-07-2013, 20:45
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is op dit moment online
V3C Clublid
 
Geregistreerd op: April 2011
Woonplaats: Bladel
Berichten: 5.859
Ik wil eigenlijk de kring met de 3 schakelaars eens doormeten. Kijken of ik die uit kan sluiten. Weet iemand misschien van waar tot waar ik dan het beste kan meten?
__________________
Buy Volvo's, they're boxy but they're good.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten:
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
de HTML code is Uit


Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste Bericht
Kapotte motor stsm1976 Motor en Aandrijving (1400) 39 22-11-2011 17:30
Kapotte veerpoot volvofiel Remmen, Wielen en Wielophanging 53 15-08-2009 15:26
Kapotte mistlamp volvofiel Licht en Elektra 2 14-10-2008 12:05
Kapotte darm Nicholas Motor en Aandrijving (1400) 28 07-07-2008 21:36


Alle tijden zijn in GMT +1. De tijd is nu 14:19.


vBulletin® Classic - Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft